ve
door verkuijl_1 Dec 27, 2003 om 11:48
Geldzaken & recht

Misleiding TPG-contract

Mijn zoon van 17 jaar is werkzaam bij TPG als zaterdaghulp. Hij moest een paar weken 'even' zijn ontslag tekenen, want hij zou een nieuw contract krijgen, omdat de wekzaamheden naar een andere stad zouden worden overgezet. Hij moest ook even tekenen dat hij het nieuwe contract al had gezien (wat dus niet het geval was). Hij handelde uit goed vertrouwen, daar hij een goede werkband had met zijn meerdere en deze hem zei dat het allemaal niet veel uitmaakt. Nu blijkt dat hij 40% minder gaat verdienen. Hij voelt zich zeer benadeeld en misleid. Heeft hij juridisch nog enige grond en kans van spreken of is het de keus van accepteren of ontslag nemen en uitkijken naar ander werk.

329 2 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:22
207 Antwoorden / 4 Vragen

De wijze waarop hij is behandeld is ver onder de maat en ik zou daar zeker mijn beklag over doen. Schrijf dit verhaal op papier naar de directe chef en vraag om de argumentatie voor dit gedrag. Uiteindelijk zal dit geen effect hebben op zijn nieuwe contract, dat was er hoe dan ook -zeker op termijn- waarschijnlijk wel gekomen. Maar wellicht heeft het een positief effect in de toekomst in de voorlichting en in de wijze waarop met de zaterdaghulpen wordt gecommuniceerd. Verder is dit de eerste ervaring met "de grote boze buitenwereld". Vertrouwen is daar prima, maar wordt daar nooit van afhankelijk! Een handtekening is een handtekening en dat telt heel zwaar! Misschien is dit ook het moment voor hem om na te denken over de vakbond, over een rechtsbijstandverzekering en/of contact te zoeken met de OR over deze zaak.
Succes!

ju
door juridifix - Apr 16, 2004 om 12:22
20 Antwoorden / 0 Vragen

Een arbeidscontract kan beeindigd worden met wederzijds goedvinden. Zoals in dit geval. Er kan soms echter achteraf geconstateerd worden dat er helemaal geen sprake was van wederzijds goedvinden. Een bekend voorbeeld is iemand die de Nederlandse taal niet machtig is. Maar ook in het geval van onvolledige informatie / misleiding kan dit. Natuurlijk ga je niet zomaar vrijwillig 40% minder verdienen (geen reorganisatie?). Dat had de werkgever kunnen begrijpen en moeten vertellen; zover gaat de informatieplicht van de werknemer niet (hoewel de les natuurlijk is: geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt!).
Dus (schriftelijk) protest aantekenen en stellen dat achteraf de overeenkomst niet is verbroken. Met betaling van de te weinig betaalde loon natuurlijk. Suc6.