tucker
door tucker Feb 21, 2011 om 16:46
Geldzaken & recht

Moeder overleden, zus regelt nalatenschap zonder overleg

Door toedoen van een "moeilijke" zus die altijd al voor problemen binnen de familie zorgde is na het overlijden van vader de situatie binnen de familie geëscaleerd. De betreffende zus stelde moeder (die behoorlijk van haar afhankelijk was m.b.t. boodschappen, doktersbezoek, etc.) voor de keus te kiezen tussen haar en een broer met wie ze in onmin leefde. Moeder koos niet van harte maar begrijpelijk voor degene van wie ze het meest afhankelijk was. Het contact met de broer werd verbroken. Nu is moeder 4 maanden geleden overleden, en het heeft er alle schijn van dat de zus alles alleen heeft afgehandeld, de broer werd door een kennis op de dag van de begrafenis in kennis gesteld gesteld van het overlijden. Verder heeft hij niets meer vernomen, dus heeft ook niets ontvangen uit de nalatenschap. Het gaat niet zozeer om grote bedragen geld of waardevolle goederen, maar hij had wel graag wat foto's en kleine prulletjes ter herinnering uit zijn ouderlijk huis gehad. Kan dit zomaar, en kan hij zich nog ergens vervoegen om er achter te komen wat er precies met de nalatenschap is gebeurd? Hoeft hij trouwens geen toestemming te geven om bankrekeningen etc. op te heffen en leeg te halen? Kortom: Hoe dienen dit soort zaken afgehandeld te worden en wie ziet daarop toe?

5215 5 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Feb 21, 2011 om 16:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u zuster een bewijs van erfrecht aangevraagt?

rj
door rjw - Feb 21, 2011 om 16:54
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Is er een verklaring van erfrecht opgesteld door een notaris?

tucker
door tucker - Feb 21, 2011 om 17:08
136 Antwoorden / 10 Vragen

Dat is niet bekend, omdat de broer en betreffende zus geen contact met elkaar hebben. Vandaar ook de vraag, hoe kom je er achter of en zo ja wat er door wie is geregeld?

tdehond
door tdehond - Feb 21, 2011 om 17:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Soms wordt geregeld dat iemand executeur testamentair is. Deze ziet er dan op toe.

In dit geval lijkt mij dat broer contact zou kunnen opnemen met zus die alles regelt. Misschien zou u kunnen bemiddelen in deze.

marcel75
door marcel75 - Feb 21, 2011 om 18:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zus kan geen verklaring van erfrecht hebben op grond waarvan zij extern kan handelen. Dat had namelijk alleen met medeweten van TS gekund aangezien de notaris haar dan een brief had gestuurd en gevraagd of ze de nalatenschap wenste te aanvaarden en of ze een volmacht aan haar zus wenste te geven.

Met een verklaring van executele kan ze wel iets meer doen, maar het opheffen van een rekening is niet mogelijk. Daarnaast is een executeur verplicht inzage in de administratie te geven en rekening en verantwoording af te leggen.

Of zus wel of geen executeur maakt overigens voor het opstarten van een rechtszaak niet uit. Ze mag namelijk niet zomaar allerlei zaken zelfstandig gaan handelen. Eventueel kun je nog beslag leggen op de rekeningen en spullen van je moeder. Aangezien de bant toch al slecht is, zou je dus een rechtszaak kunnen overwegen tegen je zus.