pintje
door pintje Mar 19, 2016 om 17:57
Geldzaken & recht

Moet je eerst een bezit hebben in Box 3 voordat je kinderalimentatie mag aftrekk

Kinderalimentatie is nog aftrekbaar in Box 3 als schuld. Moet ik eerst een bezit hebben in Box 3   21.330€ voordat ik kinderalimentatie mag aftrekken?

Pintje.

1146 3 Rapporteer

Topantwoord

Tijger2
door Tijger2 - Mar 19, 2016 om 18:08
302 Antwoorden / 1 Vragen

Als u vermogen bezit onder de grens, dan is het opvoeren van een gekapitaliseerde schuld aan nog te betalen kinderalimentatie zinloos. Want u betaalt dan al geen vermogensrendementsheffing.

pintje
door pintje Mar 19, 2016 om 18:18
48 Antwoorden / 25 Vragen

Bedankt Tijger,
Dit is dus weer een niveleringsmaatregel van onze regering!  Wie geld heeft, heeft wel aftrek.

Pintje.

jo
door jorisw Mar 19, 2016 om 21:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Pintje: volgens mij snap je niet wat nivellering is. Nivellering zorgt er juist voor dat mensen met geld meer belasting gaan betalen.

getty
door getty - Mar 19, 2016 om 18:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Eens met tijger, het is alleen een aftrekpost voor eventueel vermogen, niet voor uw inkomen.

pintje
door pintje Mar 19, 2016 om 21:02
48 Antwoorden / 25 Vragen

Levensonderhoud kinderen was mogelijk om het inkomen te verlagen.
Met ingang van 2015 is dat niet meer mogelijk. Alleen indien men vermogen heeft dan kun je kinderalimentatie in aftrek brengen op je vermogen. Wie is hier dan spekkoper. Niet de mensen met een inkomen.

Pintje.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 19, 2016 om 20:18
302 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger2
DOOR  PINTJE 19 MAR 2016 OM 18:18
44 ANTWOORDEN / 24 VRAGEN

Bedankt Tijger,Dit is dus weer een niveleringsmaatregel van onze regering!  Wie geld heeft, heeft wel aftrek.Pintje.

Uw reactie is onzin. Iemand die meer heeft dan de vrijstelling moet vermogensrendementsheffing betalen, maar mag dus de schuld in mindering brengen op zijn vermogen.

Hij kan de kinderalimentatie helemaal niet aftrekken van zijn inkomen.

pintje
door pintje Mar 19, 2016 om 20:40
48 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, niet van zijn inkomen, dat is juist. Maar wel van zijn vermogen. Levensonderhoud voor kinderen onder 21 jaar was wel aftrekbaar van het inkomen. (kinderalimentatie zonder tussenkomst rechter.) Nu is dat niet meer mogelijk. Alleen vermogenden hebben  nog recht op de aftrek kinderalimentatie. Nog 2 jaar daarna is ook dat voorbij. Want de wet wordt aangepast. (Maar toch).
Mensen met inkomen, leveren nu toch wel in.

Pintje.

Tijger2
door Tijger2 Mar 19, 2016 om 21:36
302 Antwoorden / 1 Vragen

En dat noemt u een nivelleringsmaatregel? :-)

pintje
door pintje Mar 19, 2016 om 21:57
48 Antwoorden / 25 Vragen

U niet?

Tijger2
door Tijger2 Mar 20, 2016 om 10:40
302 Antwoorden / 1 Vragen

Maar u hoeft over uw vermogen geen rendementsheffing te betalen. Dus u bent een spekkoper. :-))