kr
door krokele Oct 9, 2012 om 16:11
Geldzaken & recht

Moet mijn moeder de garage slopen bij haar huurhuis

Mijn ouders hebben veertig jaar geleden met toestemming en vergunning van de verhuurder een houten garage bij hun huis gebouwd. Mijn vader is pas overleden en mijn moeder gaat nu verhuizen naar een verzorgingshuis. Nu zegt de verhuurder dat ze de garage en de dichte overkapping naar de schuur welke ook met toestemming is geplaatst ij hebben toestemming gegeven voor de garage en de overkapping. De overkapping van de buren is aan de overkapping van het huis van mijn moeder vast gemaakt. Ik zie niet hoe wij dit op een normale manier kunnen verwijderen.

4076 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veertig jaar gelden? Dan is het al die tijd gedoogd en blijft het dus gewoon staan. We hebben het ook over dezelfde verhuurder als 40 jaar geleden?

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt toch toestemming en vergunning van de verhuurder. Beroep je daar dan op en vertel hem dat hij de boom in kan.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja garage 40 jaar geleden en overkapping 35 jaar geleden toen hebben ze via overkapping het huis aan de schuur gemaakt als bijkeuken. Verhuurder is al die tijd dezelfde gebleven maar zij beweren dat dit in de toestemming/vergunning is vermeld.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 23:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus wat staat er in de betreffende toestemming/vergunning?

Als daar in is opgenomen dat de schuur en overkapping dienen te worden verwijderd zodra de huurder vertrekt dan heeft u geen poot om op te staan.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2012 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een groot verschil tussen toestemming om iets aan te brengen, en een toestemming om dit later bij vertrek ook achter te mogen laten. De basis regel is normaliter dat wijzigingen door de huurder bij vertrek door de huurder ongedaan gemaakt moeten worden. Dus alleen als er bij de toestemming tot het aanbrengen van de garage en overkapping tegelijkertijd toestemming is gegeven om het achter te mogen laten, dan zie ik mogelijkheden.

Wellicht zijn er andere gevallen bekend waarbij het toch mocht blijven staan. Zoek eens in de uitspraken op rechtspraak.nl misschien dat je daar nog iets mee kunt, of schakel rechtsbijstand in.

De buren zullen denk ik zelf een oplossing moeten treffen voor hun overkapping. Wel even vooraf waarschuwen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de huurder gevraagd de papieren te overleggen waarin staat dat mijn ouders de garage en overkapping weg moet halen bij verlaten van de woning. Maar zij hebben deze papieren niet. Wat betekend dit dan?

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

krokele schreef op dinsdag 16 okt 2012, 16:40: Ik heb de huurder gevraagd de papieren te overleggen waarin staat dat mijn ouders de garage en overkapping weg moet halen bij verlaten van de woning. Maar zij hebben deze papieren niet. Wat betekend dit dan?

Het is aan je ouders te bewijzen dat ze hem mogen laten staan.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan blijft het dus gewoon staan....huurder kan het tegendeel niet aantonen en dan is er m.i. sprake van verworven recht, zeker na 40 jaar...

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

krokele schreef op dinsdag 16 okt 2012, 16:40: Ik heb de huurder gevraagd de papieren te overleggen waarin staat dat mijn ouders de garage en overkapping weg moet halen bij verlaten van de woning. Maar zij hebben deze papieren niet. Wat betekend dit dan?

Begrijp er niks meer van! Is het nou de (nieuwe?) huurder of de verhuurder die dit heeft gezegd? Met huurders heb je niks te maken, alleen met de verhuurder.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij bedoelt natuurlijk verhuurder. Als ik u was zou ik langs gaan bij het juridisch loket klik hier of bellen 0900 8020 om te informeren in hoeverre uw ouders rechten kunnen ontlenen aan het feit dat de schuur er al zo lang staat en dat het voor de naaste buren ook beter zou zijn als de overkapping blijft ivm hun overkapping.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses, ik bedoel uw moeder.