Chars
door Chars Sep 7, 2020 om 15:35
Geldzaken & recht

Moet mijn vader mij betalen?

Hallo,

Mijn ouders zijn gescheiden. Ik ben 18 jaar en studeer (2e jaar). Ik krijg geen studiefinanciering, omdat mijn vader te veel verdiend. Ik heb geen contact met hem. Mijn moeder kan zelf mijn studie niet bekostigen. Ik zag op een papier staan dat mijn vader 400 euro moet betalen aan mij voor schoolgeld etc. Dat doet hij niet. Hij betaalt ook geen alimentatie.

Heb ik recht op geld van mijn vader?

6662 7 Rapporteer

getty
door getty - Sep 7, 2020 om 15:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je bedoelt de aanvullende beurs neem ik aan?
Wordt lastig. Die €400 is een schatting van DUO, geen juridisch afdwingbaar bedrag.

Heeft hij nooit alimentatie voor jou betaald? Dat is namelijk wel afdwingbaar als dat ooit is uitgesproken.

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2020 om 15:47
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn partner (niet draagkrachtig) kreeg ook van DUO de melding dat ze (feitelijk) € xxx,xx per maand voor haar kind zou moet dokken. De eerste regel daarna was: "U bent dit niet verplicht". Dus .........

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 16:30
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Maar hier is de vader wel draagkrachtig (lees ik).

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2020 om 16:38
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info :

3. Is die bijdrage verplicht?

Nee, ouders en studenten moeten samen afspreken of ouders meebetalen aan de studie van hun kinderen. Wel hebben ouders een onderhoudsplicht voor hun kinderen totdat deze 21 zijn.  Bron: https://www.wijzeringeldzaken.nl/Kinderen/je-kind-gaat-studeren-hoeveel-draag-je-bij/   Inmiddels zie ik ook deze: http://www.advocaten.nl/conflicten-rond-de-omgangsregeling-naleven-en-afdwingen/   Ik zie nu ook deze met enkle zivolle verwijzingen en dan vooral deze: https://www.rechtvoorstudenten.nl/  van (@SUUS82) (Bron: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/vader-wilt-niet-meebetalen-aan-studie-ook-al-staat-dit-in-het-ouderschapsplan) U kunt ook een juridischloket raadplegen www.juridischloket.nl

pe
door pebk - Sep 7, 2020 om 16:54
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het is lastig, zeker als u geen contact meer heeft met uw vader.

Het is voor mij inmiddels vijfentwintig jaar geleden, maar tijdens mij studie kwam het moment dat mijn vader zijn eigen studieschuld had afbetaald. Mijn ouders waren toen al jaren gescheiden. Ik had wel contact overigens, maar dat maakt niet veel uit voor het recht. Vanaf het moment dat hij klaar was met betalen, werd mijn studiebeurs drastisch teruggeschroefd (honderden guldens toentertijd). Echter heeft hij dit nooit gecompenseerd en kon ik hem er ook niet toe dwingen.

Uitendelijk heb ik het geld er deels bij geleend en het dankzij de studie en het behaalde resultaat vrij snel terug kunnen betalen. In die zin was het het waard.

Volgens mij is er niet veel veranderd in de regelgeving.wat dit betreft tussen toen en nu. U zou DUO eens kunnen vragen of het juridisch loket contacteren.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2020 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u 18 bent hoeft uw vader niet meer alimentatie voor u te betalen aan uw moeder. Maar moet hij dat rechtstreeks aan u doen.

Als er door de rechter een alimentatiebedrag is vastgesteld, kunt u dat zelf met behulp van een advocaat vorderen.

Ook als er geen alimentatiebedrag is vastgesteld, kunt u zelf een vordering instellen, omdat uw vader tot uw 21ste jaar onderhoudsplichtig is.

Ga naar het Juridisch Loket en laat u helpen.

rj
door rjw - Sep 7, 2020 om 18:32
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Via deze link kan je vinden hoe je het aan kan vragen en het inkomen van ouders buiten beschouwing kunt laten (mits je aan de voorwaarden voldoet): https://www.duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/problemen-met-ouders.jsp

mo
door moppie321 Sep 9, 2020 om 18:04
5 Antwoorden / 0 Vragen

Even een kleine reactie hierop.
Mijn kinderen hadde hier ook last van, geen contact met vader, geen alimentatie.
Ik had ng voor dit allemaal nodig was 1 ouder gezag aangevraagd en gekregen.
Duo gevraagd ouder buiten beschouwing te laten.
Ze moesten met bewijzen komen dat er inderdaad geen contact is, dat kon zijn door middel van hulpverleners of contact op nemen met hun vader en hij moest dan een brief schrijven dat hij niet meebetaalde met hun studie. Daar ze niet weten waar hij woont was dat niet te doen.

1paul
door 1paul - Sep 9, 2020 om 11:17
3156 Antwoorden / 0 Vragen

in het kort ja dat heb je, je hebt zelfs recht op allimentatie met terugwerkende kracht voor een bepaald aantal jaar....

https://nieuwestap.nl/kinderalimentatie-en-studiekosten/

Co
door Corrie Overmars - Sep 10, 2020 om 18:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit ook meegemaakt. Brief van Duo is leuk maar staat ook bij "is dit niet verplicht. Dus deed mijn ex het ook niet. Vaders of moeders komen hier mooi mee weg!!

brainless
door brainless Sep 12, 2020 om 12:03
324 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo komen ouders daar goed mee weg?!
Wij zouden ook 400E per kind (wij hebben er 3) moeten kunnen betalen van het DUO,
Maar ja dat is 1200E per maand en meer dan het leefgeld dat wij hebben (voor 5 personen).