Ke
door Kevin93 Sep 1, 2016 om 19:02
Geldzaken & recht

Mogen 2 personen dezelfde boete krijgen voor verkeerd aanbieden huisvuil?

Mijn vriendin en ik hebben een keer het huisvuil naast de container laten staan omdat deze vol was. Wij hebben ook een verklaring afgelegd dat dit is gebeurd, de post van mijn vriendin zat erin alleen heeft zij de vuilniszak niet weggegooid, dat heb ik gedaan. Dit heb ik ook verklaard in een telefoongesprek met de gemeente.

Nu hebben wij allebei dezelfde boete gekregen die nu al een aantal keer is verhoogd.
Of wij nu dus beide even €132,- willen betalen?!

Mag de gemeente Rotterdam dit doen en is er een kans op het kwijtschelden van 1 (of 2) boete(s)?

10119 19 Rapporteer

getty
door getty - Sep 1, 2016 om 19:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De boete is al verhoogd zegt u, dus u bent al te laat met betalen?
Dan kunt u waarschijnlijk ook geen bezwaar meer indienen, wat u had moeten doen als u het niet met de boete eens was.
Waarom toen niet gelijk een brief naar de gemeente geschreven? Om het nu nog te herstellen zal erg lastig worden.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ene die het niet gedaan heeft, moet dus bezwaar aantekenen. De ander had meteen moeten betalen, dan zou de boete niet een aantal keer zijn verhoogd.

diumenge
door diumenge - Sep 1, 2016 om 19:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat lijkt mij niet nee, alleen de persoon die vuilniszak verkeerd heeft weggegooid zou ik denken.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de site van de gemeente is de boete € 125,00. Dus een aantal keren verhoogd met een euro of zo?

tenormin
door tenormin - Sep 1, 2016 om 19:10
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heeft de Gemeente 2 namen gevonden. En waarom is de boete verhoogd? Omdat u niet betaald?
Vind het een prima actie van de Gemeente; iedereen weet wat een zak "voer" naast de container veroorzaakt: een rotzooitje van meeuwen die de zakken open maken. Ik ben blij dat die boete niet wordt kwijtgescholden, hoop ik. Die zak had weer mee terug naar boven of waar ook, gemoeten. Sorry dat ik een beetje fel ben: vind het zo asociaal om, als de container vol is, zakken ernaast te zetten.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 1, 2016 om 22:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hier ligt natuurlijk ook een taak bij de gemeente die klaarblijkelijk niet tijdig de containers leegt.
Diewilik

tenormin
door tenormin Sep 1, 2016 om 23:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Weet uiteraard niet hoe het er in andere Gemeenten aan toe gaat, hier is een soort achterstand wijk: tja, kan ik ook niet helpen: 4 dagen per week worden de containers geleegd. Probleem is dat een gezin maar 1 pasje krijgt. Dus als iemand zonder pasje naar beneden gaat is het hupla: de containers zijn meestal leeg: de rotzooi staat ernaast. Zo'n Gemeente zou dit probleem eerst moeten oplossen, dus meerdere pasjes. Tot nu toe: Gemeente legt de schuld bij Avalex en terug. Schiet fijn op zo.

Gr
door Grunn1 Sep 2, 2016 om 01:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wij hebben ook een ondergrondse container en 1 pasje. Diegene die de volle afvalzak weg gooid neemt het pasje mee die in de la ligt en legt hem naderhand weer terug, nooit meegemaakt dat na een half uur de volgende afvalzak alweer vol is en het pasje nog niet terug is. Zie dus geen enkel probleem met maar 1 pasje. Verder is het zo dat de container registreerd als er een storing is of als die bijna vol is, in dat geval gaat er automatisch een signaal naar de gemeente en binnen een paar uur wordt de container geleegd of gerepareerd. Zie het probleem niet zo met die containers behalve dan die mensen die de zak ernaast zetten, indien mogelijk graag een fikse boete geven.

tenormin
door tenormin Sep 2, 2016 om 09:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, het gaat hier meestal om gezinnen met veel kinderen. Kinderen krijgen dan de zak mee, zonder pasje. Afdeling Toezicht duikt regelmatig in de zakken op zoek naar. Maar "men" is allang wijzer geworden: adressen zitten er zo goed als nooit (meer) in.

Gr
door Grunn1 Sep 2, 2016 om 10:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zoals je zelf al schrijft het ligt aan de mensen zelf en niet zoals in je eerdere reactie aan de gemeente omdat je te weinig pasjes krijgt. Kwestie van opvoeding, afvalzak weggooien pasje meenemen.

wi
door wilhelmina59 Sep 2, 2016 om 14:34
513 Antwoorden / 0 Vragen

Handhaven? eindelijk, moeten ze in meerdere gemeentes doen.We betalen ons scheel voor de extra kosten omdat iemand zn zooi niet in het daarvoor bestemde container dumpt.
O ja. Geleegd wordt er minimaal drie tot vier keer per week. Maar elke opening  kost geld dus we zetten het maar ernaast.Of we hebben geen zin om de volle zak terug te nemen. Tweede zou ik wel aanvechten tenzij u beiden bent gespot.

diumenge
door diumenge - Sep 1, 2016 om 19:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus als er nog een paar enveloppen van bijvoorbeeld de kinderen in zaten die ook maar een boete Tenormin?

tenormin
door tenormin Sep 1, 2016 om 19:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, sorry hoor, ik reageer waarschijnlijk te fel; hebben hier zo'n overlast van al die zakken die rondom de containers staan, troep, poepluiers, sinaasappelschillen, noem maar op: dan die pest meeuwen, de ratten, ik reageer te fanatiek waarschijnlijk.... ☻

diumenge
door diumenge Sep 1, 2016 om 19:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, wat betreft het verkeerd aanbieden van huisvuil ben ik het ook helemaal met je eens. Prima dat ze daar een boete voor geven, mag wel vaker gebeuren. Met het dubbel beboeten ben ik het echter niet eens. De overtreding is begaan bij het verkeerd wegzetten door één persoon, niet bij het vullen van de zak door de andere persoon.

tenormin
door tenormin Sep 1, 2016 om 20:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, 1 keer dan. Maar ga net koffie zetten en.... jawel, de heren "schijtlijsters" zijn weer heerlijk aan die zakken aan het rukken. En die meeuwen kan men toch niet de schuld van geven als het aangeboden word?

ka
door kaakje Sep 2, 2016 om 10:11
109 Antwoorden / 0 Vragen

Als bij verkeerd aanbieden huisvuil de Dienst Handhaving van een gemeente langskomt en gaat spitten in de zakken krijgt elk gevonden adres een prent. Althans in mijn gemeente. Dat is blijkbaar de enige manier. Er staat met koeien van letters op elke container dat bij storing of anderszins u uw vuilzak weer mee moet nemen of er desnoods mee naar een andere container te lopen. Boete volkomen terecht! Wie niet horen wil moet maar voelen.

Johkwe
door Johkwe Sep 2, 2016 om 13:09
44 Antwoorden / Vragen

Enveloppen horen bij het oud papier Diumenge!

diumenge
door diumenge Sep 2, 2016 om 13:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat niet over mijn huisvuil JOHKWE, overbodige reactie dus.

Johkwe
door Johkwe Sep 2, 2016 om 15:19
44 Antwoorden / Vragen

Dat zei ik ook niet, uw voorbeeld kopt niet!

diumenge
door diumenge Sep 2, 2016 om 15:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat klopt er niet aan?

diumenge
door diumenge Sep 4, 2016 om 23:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En toen bleef het stil vanuit JOHKWE...

lo
door lovewinnie - Sep 2, 2016 om 08:11
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U had zowiezo moeten betalen en dan pas bezwaar moeten maken. Had u gewonnen dan had u geld terug gehad.
echter had ik het simpel opgelost, namelijk mijn husgenoot betalen voor mijn fout en haar de boete laten betalen. Maar goed het is nu zoals het is.

Verder denk ik niet dat er 2 maal een boete uitgedeeld mag worden voor een zak. Hij kan maar door 1 persoon buiten gezet zijn en die moet de boete betalen. Vinden ze meerdere adressen in een zak (logisch bij bijv studenten) dan zullen ze waarschijnlijk alle namen die ze vinden een boete toesturen. Deze dien je dan te betalen . Daarna ga je in bezwaar om het geld terug te krijgen

me
door mein33 - Sep 2, 2016 om 10:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@kevin93,

Op zich is het al een ontzettende stommiteit om geadresseerde brieven etc. zomaar klakkeloos in de vuilniszak te stoppen.
Nu is het nog de Gemeente die dankbaar gebruik maakt van deze ondoordachte handeling, maar voor hetzelfde geld wordt er door anderen misbruik gemaakt van de gegevens die in de desbetreffende brieven staan.
Mensen maken zich ontzettend druk over hun pivacy om die vervolgens zomaar te grabbel bij het huisvuil te dumpen.
Alle papieren met persoonlijke gegevens, van welke aard dan ook, horen door een versnipperaar gedaan te worden.
Bij ons gaat al het oud papier in de blauwe container, ook het versnipperde papier en niemand kan er nog misbruik van maken.
Hier wordt de omgeving alleen vervuild door met vakantie zijn de Randstedelingen waarvan vele hun afval, als dank, terplaatse in de natuur achterlaten.
Gelukkig is de R weer in de maand en zijn de meeste Randstedelingen weer vertrokken en is de Rust weer teruggekeerd.

hansje klein
door hansje klein Sep 2, 2016 om 11:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Randstedelingen zijn viespeuken en a-sociaal bezig? Niet te generaliseren en bovendien off-topic. Met het eerste gedeelte van uw reactie ben ik het helemaal eens. Versnipper de post en zet daarna de zak naast de vuilcontainer wanneer die al vol blijkt te zijn omdat ze te weinig worden leeggemaakt.

me
door mein33 Sep 2, 2016 om 12:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hansje klein,

Eigenlijk bent u het wel helemaal met mij eens, maar dan blijft er niets om op te reageren. ;-))
Ik generaliseer niet, heb de woorden "viespeuken" en "a-sociaal" niet gebruikt en geef aleen maar aan dat "vele" hun afval in de natuur achterlaten en dat is jammergenoeg de realiteit van alle dag.
Zodra als de R weer in de maand is neemt deze vorm van vervuiling, hoe toevallig, enorm af.
Ook is mijn opmerking niet off-topic, deze heb ik geplaatst om aan te geven dat men niet alleen in groot stedelijke gebieden last heeft van allelei vormen van volkomen onnodige vervuiling.

Vr.gr.  mein33

diumenge
door diumenge Sep 2, 2016 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gelukkig is de P ook weer in  maand en zijn de provincialen vertrokken uit de randstad...

Cookies
door Cookies Sep 2, 2016 om 12:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diumenge: Hij is leuk.;-)

Cookies
door Cookies Sep 2, 2016 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: ben het dit keer wel met hansje klein eens dat je reactie off topic is, want de vraag gaat over een bekeuring, niet over privacy en/of vervuiling.

jaapve
door jaapve Sep 2, 2016 om 13:06
8 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje flauw om te wijzen op de privacy die veel mensen graag willen nastreven. Overigens hebben mensen die iets verkeerds willen niet veel aan naam, adres en woonplaats en is dat laatste ook met gemak te vinden op internet [telefoonboek]
Gelukkig zijn inderdaad de randstedelingen en buitenlanders weer uit de provincie en kunnen we ons weer geheel richten op onze eigen raddraaiers..

me
door mein33 Sep 2, 2016 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diumenge,

Leuk gevonden  ;-)), alleen zijn er maar twee maanden waarin een P voor komt en 8 aaneengesloten maanden met een R.
Als voormalig inwoner van een grote stad (begin letter een R) heb ik niets tegen stedelingen, maar alleen iets tegen hun gedrag.
Gelukkig betalen wij voor het tweewekelijks ophalen van het huisvuil een vast bedrag per jaar zodat mijn mede streek bewoners ik niet extra hoeven te betalen voor de achtergelaten troep die wij, bijna dagelijks, opruimen tijdens de wandeling.

@carola.82,
Uiteraard is het uw goed recht om met mij van mening te verschillen.
De bekeuring op zich is overigens geheel terecht, maar twee bekeuringen voor één overtreding weer niet en is daartegen bezwaar maken op z'n plaats.
Mááááár, als men zo bijdehand was geweest om geen persoonlijke gegevens in het huisvuil achter te laten dan waren er geen bekeuringen uitgeschreven, hierover ook geen topic geopend en was er voor ons geen aanleiding geweest om hier tegen elkaar te kibbelen.  ;-))

Beiden een vr.gr.  mein33

diumenge
door diumenge Sep 2, 2016 om 13:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In aPril komen de eerste en in sePtember vertrekken de laatste Provinciaaltjes weer ;-)

hansje klein
door hansje klein - Sep 2, 2016 om 10:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lijkt me allemaal logisch en voorspelbaar.

Een ergernis is het wanneer a-sociale buren een geadresseerde reclamefolder uit de brievenbus van jou in hun 'adres-schone' vuilniszak stoppen en de Gemeente niet gevoelig blijkt te zijn voor uw bezwaarschrift. Wáár gebeurd in Amsterdam. Het systeem kan zomaar een zooitje worden, maar ú raad ik aan maar gewoon te gaan betalen.

mo
door mof - Sep 2, 2016 om 12:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u uw boete al betaald dan?

Uiteraard kan voor dit vergrijp maar 1 persoon een boete worden opgelegd, namelijk degene die de afval foutief heeft buitengezet.
Geen kans op kwijtschelden 2 boetes (foei meneer, u zet afval foutief buiten en wilt niet eens de boete betalen?)

U kunt wel de boete van uw vriendin aanvechten. Dat een naam en adres in een vuilniszak wordt gevonden is maar erg mager om een boete uit te delen. Zeker als u daarbij verklaart dat u degene bent die de afval buiten gezet heeft. Dan gaat uw vriendin vrijuit.

jaapve
door jaapve - Sep 2, 2016 om 13:00
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me dat er twee boetes zijn opgelegd voor 1 feit en dat zou je moeten aankaarten. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit niet kan/ mag. De verhoging kan plaats vinden als je niet hebt betaald. Dat is in dit soort gevallen helaas altijd zo, eerst betalen, zelfs al is de boete ontterecht. Daarna kun je pas via een aangetekend beroep kans maken op kwijtschelding / intrekking. Zoals het in dit geval is gegaan lijkt het op iemand die bij een ander in de auto zit en dat beiden een bekeuring krijgen voor te hard rijden... ?!

vr1944
door vr1944 - Sep 2, 2016 om 13:01
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijk kan de boete maar een keer oplegd worden voor hetzelfde vergrijp maar dan moet je wel tijdig bezwaar aantekenen De gemeente mag zichzelf ook een boete  geven voor het niet tijdig leeghalen van de container.Gelukkig zijn er niet overal meeuwen die de zakken open pikken , zoals Tenormin in haar onnozele bijdrage beweerd.

tenormin
door tenormin Sep 2, 2016 om 15:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@vr1944. Dank voor uw 'compliment'. Als ik hier een foto zou kunnen achterlaten zou ik dat gelijk doen. Okay, het gaat over een boete voor het niet correct aanbieden van een vuilniszak. Maar als u ook maar een heel klein beetje het nieuws zou volgen wat meeuwen voor overlast geven door wat de mensen op straat gooien; ik ben werkelijk niet de enige die zich hier mateloos aan ergert. Mag ik?

vr1944
door vr1944 Sep 2, 2016 om 15:47
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat met die meeuwen is een plaatselijk gebeuren ,maar zou voor de gemeente een reden moeten zijn om de volle containers wat sneller te leggen  in plaats van hun tijd te verdoen met het uitpluizen van vuilniszakken. Ik vraag me wat jij zou doen als je op 14 hoog woont  en voor de derde keer je vuilnis niet kwijt kan omdat de container vol is.De gemeente kan oveigens op afstand zien als een container vol is.Ik stoor me aan het feit dat je iemand een boete €260 toewenst zonder verdere kennis van feiten .

tenormin
door tenormin Sep 2, 2016 om 16:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Welja, een robbertje vechten? En ook zonder kennis van feiten? Had al geschreven dat ze 4 keer per week geleegd worden. Niet te weinig. En ook overbodig. Want het wordt ernaast gedeponeerd: niet erin. Terwijl het wel kan: met kaartje. En ja, ik ga ook terug naar boven met die zak. En die boete kan niet hoog genoeg zijn. Is het zo zielig dat ik een schone woonomgeving op prijs stel.

gerbera
door gerbera - Sep 2, 2016 om 14:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@vrij1944, Zo onnozel is de opmerking van @tenormin niet. Als eens een straat vol huisvuil gezien, zakken opengetrokken door meeuwen en of katten. Nou ik wel de troep lag voor mijn deur, dankzij een adres daartussen de zaak bijeen geveegd en in hun voortuin gedonderd. Ze doen het nóóit meer. En het zijn juist die personen die het hardst klagen over meeuwenoverlast. Vreemd hé.

hansje klein
door hansje klein - Sep 2, 2016 om 14:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is nu mosterd na de maaltijd, maar het lijkt mij ook een onmogelijke opgave voor de vuilniszak-speurneuzen om achter ieder delict aan te gaan en ze de wèrkelijke schuldige te beboeten. Vandaar dat iedereen die zijn adres als bewijsmateriaal in de vuilniszak heeft achtergelaten een boete krijgt. Gefotografeerd,de boete uitgeschreven en de volgende. Niemand zal naar de rechter lopen en dat weten ze daar ook wel. Het is dus niet alleen een technische kwestie maar tevens extra geld in het laadje. Zoals ik al aangaf, stop je een toevallig adres in een zak, is die de sjaak. Bezwaar indienen helemaal zonder resultaat, want dit zou dan iedereen gaan beweren.

audb
door audb - Sep 2, 2016 om 15:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het mag maar een van u had bezwaaar moeten aantekenen immers kan voor het zelfde delict nooit twee personen schuldig zijn.

costnix
door costnix - Sep 2, 2016 om 16:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zowiezo alle adressen van papier verwijderen, of u dit in de grijze bak doet of in een papier container.

endemion
door endemion - Sep 2, 2016 om 17:01
237 Antwoorden / 3 Vragen

Weer een geval afpersing door de staat, hoe lang blijven we dit met z'n allen accepteren!?

Gr
door Grunn1 Sep 3, 2016 om 01:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoezo afpersing door de staat? Als iedereen zijn afvalzakken maar naast de  container zet wat een vieze asociale bende zal dat dan worden. Geur en of stank overlast, ongedierte enz... Het is maar goed dat de gemeente hier duidelijke regels voor heeft want helaas wij mensen zijn te dom en asociaal om zelf na te denkt tegenwoordig .

costnix
door costnix Sep 3, 2016 om 08:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U bent net een wolk, u drijft over :-)

endemion
door endemion Sep 4, 2016 om 22:00
237 Antwoorden / 3 Vragen

Boetes zijn niet meer dan gelegaliseerde afpers praktijken. Afpersing is een bijzondere vorm van diefstal met geweld en/of bedreigingen. Het onderscheid bestaat erin dat de dader van dit misdrijf de goederen niet wegneemt maar doet afgeven, als gevolg van geweld of bedreiging. Hoe jij (Epcot) erbij komt dat wanneer men eens te weinig heeft aan één bak volume wil niet zeggen dat er meteen een stank probleem zou ontstaan. Laat staan dat dit voldoende aanleiding zou zijn om op basis van geur onder bedreiging van geweld een bepaald gedrag moet worden afgedwongen. En natuurlijk is er ook weer meteen zo'n hapsneurk (costnix) denigrerend moet gaan doen ipv de vrijheid van spreken in stand houden.

Ma
door Mat Matheij - Sep 2, 2016 om 22:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees 'Het Huisvuil' bestaande uit hoeveel zakken dan. Wordt dat dan niet opgehaald? Zo niet dan kunt u daarmee tegen betaling naar het milieupark. Wanneer ik het verdere verhaal hoor had beter uw vriendin aangifte kunnen doen want op dit moment lijkt u beiden schuldig. De een omdat deze de verklaring aflegt de ander omdat haar adresgegevens zich in een of meerdere zakken bevond. U kunt proberen het op een akkoordje te gooien maar dan zult u moeten aantonen dat het ging om gezamelijk afval. Kwijtschelden van twee boetes? Dat lijkt mij sterk. Maar loop eens een keer langs bij de gemeente Rotterdam.

De kans acht ik gering. Betaal aan het loket er een en doe zielig over de andere die naar eigen zeggen gaat over hetzelfde vergrijp. Rotterdam is al niet de schoonste stad van Nederland getuige een aldaar opgenomen tv serie waar bushaltes meer leken op vuilstortplaatsen. Met alle respect voor Rotterdammers die wel hun huisafval netjes en op de juiste plek storten.

Ook Rotterdam verdient beter en dat had ook u tevoren kunnen weten.

ha
door halex Sep 3, 2016 om 00:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waarvan had de vriendin aangifte moeten doen? Van het feit dat haar vriend de milieuregels overtreedt? Overigens verder een weinig samenhangend verhaal wat ook niets toevoegt aan hetgeen hierboven al staat.

Ma
door Mat Matheij Sep 3, 2016 om 09:17
986 Antwoorden / 3 Vragen

Kritiek leveren is de simpelste weg. Antwoord geven niet.

ha
door halex Sep 5, 2016 om 07:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Vandaar dat u mijn vraag niet beantwoordt. Oké, dan niet.

ka
door kaakje - Sep 5, 2016 om 08:43
109 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig een soortgelijke situatie hier meegemaakt. Gelukkig behoorde ik niet tot de 'slachtoffers'. 2 vuilzakken niet in de container, maar ernaast. Toevalling was de Dienst Handhaving van mijn gemeente toen ik langsliep met mijn hond bezig met het spitten in de zakken en ze haalden er diverse geadresseerde troep uit. Ik ben toen het gesprek aangegaan en iedere geadresserde krijgt een boete. Maar dat is de policy van mijn gemeente. Blijkt dus dat dit landelijk is. De ambtenaar wees ook op de sticker en zei 'wie niet horen wil moet maar voelen'. Zit wat in natuurlijk.