jvberkel
door jvberkel Aug 7, 2009 om 11:55
Geldzaken & recht

Mogen winkeliers munten van 1 en 2 cent weigeren?

Veel winkeliers ronden bedragen af naar 5 cent, echter enkele winkeliers weigeren 1 en 2 centmunten aan te nemen.

Mag dat, het is toch een wettig betaalmiddel?

792 5 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Aug 7, 2009 om 13:12
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag jvberkel,

Ja, een winkelier mag weigeren munten van 1 of 2 eurocent aan te nemen. Of grote biljetten van 100, 200 en 500 euro, zoals in praktijk meestal gebeurd. Alleen moet dat wel duidelijk staan aangegeven bij de kassa. Doet de winkel dat niet dan kan gewoon met elke euromunt of ieder biljet worden betaald. Daarnaast geldt dat winkeliers contante bedragen als 13,97 of 29,99 op (een veelvoud van) vijf cent mogen afronden. Dit is sinds september 2004 mogelijk. Ook hier geldt dat dit duidelijk dient te staan aangegeven bij de kassa. Het afronden geldt niet wanneer u met pinpas of chipknip betaalt.

Overigens heeft de Consumentenbond destijds met winkelorganisaties afgesproken dat winkeliers coulant zouden omgaan met mensen die toch er op staan gepast te betalen. Kopers met klachten kunnen die melden bij de Consumentenbond.

Nederland is met Finland het enige euroland dat deze maatregel kent. In Finland is het afronden zelfs wettelijk verplicht, bij ons mag een winkelier zelf beslissen of hij daarvoor kiest. De maatregel is een initiatief van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) waarin ondermeer banken, detailhandel en Consumentenbond zijn vertegenwoordigd.

Voordeel voor de detailhandel zijn de lagere kosten, nu winkeliers geen euromunten van 1 en 2 cent in de kassa hoeven te houden. Daarvoor moeten ze namelijk wisselgeld aanschaffen bij de banken, wat extra geld kost. Daarnaast zou de doorstroom aan de kassa zonder deze euromunten vlotter verlopen.

Groet.

edrick3
door edrick3 - Aug 7, 2009 om 13:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Ja, dat mag!

Wat is een wettig betaalmiddel en kan ik daar overal mee betalen?

Een wettig betaalmiddel is een middel waarmee het volgens de wet is toegestaan te betalen, zoals geld of een chipknip. De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Zo mag een winkelier bepaalde munten of biljetten weigeren. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Met vr.gr.

dirck
door dirck - Aug 7, 2009 om 13:16
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze dit aangegeven hebben in de winkel, dan mogen ze dit weigeren.
Geneuzel om 1 cent in de supermarkt

jvberkel
door jvberkel - Aug 7, 2009 om 19:04
41 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb geen problemen, dat er afgerond wordt, echter wanneer ik bv. 5 cent moet betalen en met munten van 1 en 2 cent wil betalen dan wordt dit geweigerd bij Action.

Er staat niets vermeld bij de kassa!

Bij de Aldi wordt nog per cent afgerekend.

dirck
door dirck - Aug 7, 2009 om 19:33
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als er niets vermeldt staat in de winkel, dan moeten ze die 1 en 2 cent muntjes aannemen, het blijft tenslotte een wettig betaalmiddel.