Wi
door Willem Tel Oct 30, 2016 om 10:09
Geldzaken & recht

Na 30 jaar wil ik mijn huur opzeggen, maar er is niets meer in oude staat

30 jaarterug ben ik in een huurhuis een schoonheidsinstituut begonnen. er is niets meer in de orginelestaat. nu ben ik ernstig ziek en kan mijn werk niet meer uitvoeren. heb een uitkering en kan onmogelijk de hoge huur nog opbrengen. (wil op een vakantiepark gaan wonen) Maar heb ook niet meer de middelen om het huis in oudestaat terug te brengen?!

9001 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2016 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u geen huurtoeslag krijgen?

Wi
door Willem Tel Oct 30, 2016 om 10:31
Antwoorden / 1 Vragen

te hoge huur (vrijesector) boven huurtoeslag grens, helaas,

ja
door jackyh Oct 30, 2016 om 10:33
953 Antwoorden / 4 Vragen

Kan mij niet voorstellen dat je in een sociale huurwoning  zoveel ruimte hebt dat je daar een schoonheidssalon kunt opzetten. Lijkt mij dus een vrije sector woning. Denk dan ook niet dat er van huurtoeslag sprake is. Mocht mijn opinie juist zijn dan krijgt u alle kosten voor de kiezen om een en ander weer in de oude staat te herstellen. Failissement aanvragen?

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2016 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh. Voor een schoonheidssalon heb je maar één kamer nodig.

tenormin
door tenormin Oct 30, 2016 om 11:04
16847 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @tijger1

Wi
door Willem Tel Oct 30, 2016 om 11:08
Antwoorden / 1 Vragen

het was een instituut met personeel, wachtkamer, Sauna,etc. (5 behandelkamers)1 kamer had ik geen probleem gehad :-)

Cookies
door Cookies Oct 30, 2016 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt er dus een bedrijfsruimte van gemaakt. Dat moet dan illegaal gebeurd zijn.

ja
door jackyh Oct 31, 2016 om 14:18
953 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1 en Tenormin waar blijven jullie nu. Altijd dat afkappen en als stom wegzetten.

Cookies
door Cookies Oct 31, 2016 om 14:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo 'waar blijven jullie nou'? Omdat je toevallig gelijk hebt met een vrije sector woning? Want het is natuurlijk onzin dat je in een sociale huurwoning geen kamer over kunt hebben. En ook voor het terug moeten brengen in oude staat, maakt het geen verschil of het een vrije sector woning is of niet.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2016 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh. Waar heeft u het over? Dit is geen wedstrijd. Je hebt wel vijf kamer sociale huurwoningen en ook twee kamer vrije sector.

getty
door getty - Oct 30, 2016 om 10:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Op een vakantiepark mag je je meestal niet inschrijven dus problemen met de uitkering! Ook krijg je geen huurtoeslag waar u nu neem ik aan wel recht op hebt.  Dit lijkt mij dus geen goed plan.

Wi
door Willem Tel Oct 30, 2016 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Op dit vakantiepark wel, mag me hier inschrijven in de gemeente.

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2016 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty. Ook ik ging er van uit dat je op een vakantiepark geen huurtoeslag kunt krijgen, maar tot mijn verbazing krijgt een kennis dat wel. Ik vraag mij af of een mogelijkheid tot inschrijven bij de gemeente daar verandering in brengt.

getty
door getty Oct 30, 2016 om 12:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat heeft dan te maken met het feit dat de gemeente inschrijving toestaat, dan kan HT wel.

Overigens zou ik even goed uitzoeken of nieuwe bewoners zich ook mogen inschrijven, of dat dit alleen voor de oudere bewoners geldt en dit bij nieuwe huurders alsnog verboden is.

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2016 om 10:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb je voor de verbouwing toestemming gevraagd en - schriftelijk - gekregen. Of ben je gewoon je eigen gang gegaan? Als jij het niet meer terug kunt brengen in de oude staat, dan doet de verhuurder dat en brengt de kosten daarvan bij jou in rekening.

Je kunt vragen of een mutatie-opzichter even bij je langs komt en dan kan hij je vertellen wat er allemaal in oude staat terug gebracht moet worden.

Wi
door Willem Tel Oct 30, 2016 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

Komt idd volgende week kijken. is dus nog even afwachten!

marita5
door marita5 - Oct 30, 2016 om 10:25
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Willem Tel ,

Heeft u een huurcontract afgesloten voor 1 augustus 2003? Dan is het oude huurrecht van toepassing.

Er zijn twee situaties:

  • Er is een opnamestaat. Als er een beschrijving is van de staat waarin u de woning kreeg bij het begin van de huur, moet u de huurwoning in die toestand achterlaten, zoals daarin staat beschreven. Normale slijtage speelt daarin geen rol. In een beschrijving staat precies omschreven hoe u de woning kreeg opgeleverd. Het is een soort inspectierapport.
  • Er is geen opnamestaat. Als er geen beschrijving is van hoe u de woning destijds kreeg bij het begin van de huur, moet u de woning bij ontruiming ‘in goede staat’ achterlaten. Dit is niet eenduidig en hangt af van wat als redelijk wordt gezien. Als u van mening bent, dat u destijds de woning niet in goede staat kreeg bij het begin van de huur, dan is het aan u om dat te bewijzen. Als u dit niet kunt bewijzen, zult u toch herstelkosten voor het terugbrengen in algemene goede staat, moeten betalen.

Wijzigingen in de huurwoning

Als u als huurder wijzigingen in de huurwoning heeft aangebracht, mag de verhuurder vragen om dit weer in oude staat terug te brengen. Dit mag de verhuurder alleen doen als het redelijk is. Wat wel en niet mag, kan dus per situatie verschillen. Factoren die van belang zijn:

  • is het een objectieve verbetering;
  • is het een kleine wijziging;
  • hoe lang heeft de huurovereenkomst geduurd;
  • was er de mogelijkheid om de aangebrachte wijzigingen door de nieuwe huurder over te laten nemen.
bron : Juridisch loket

Wi
door Willem Tel Oct 30, 2016 om 10:39
Antwoorden / 1 Vragen

dank u wel, hier kan ik wel wat mee! maar bezit niet over de middelen (wellicht kan ik een betalingsregeling treffen bij evt. kosten)

marita5
door marita5 Oct 30, 2016 om 10:46
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

adriaan2
door adriaan2 Oct 31, 2016 om 16:07
106 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is het juiste antwoord. Het huurcontract is van vóór 2003.

uwjurist
door uwjurist - Oct 30, 2016 om 10:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Tenzij destijds schriftelijk is afgesproken dat de veranderingen, de zogenaamde 'zelf aangebrachte voorzieningen' (ZAV) bij het einde van de huur mochten blijven zitten, dient een huurder deze te verwijderen. Anders mag verhuurder dit doen op kosten van de huurder (of in uw geval diens erfgenamen). Het overlaten aan verhuurder is veel duurder dan het zelf doen.

Bij huurcontracten van vóór 1 augustus 2003 geldt ook het volgende:

Bij oplevering zonder opnamestaat bij aanvang van de huur, moet u er van uitgaan dat de woning bij het begin van het contract in goede staat was. U moet de woning dan ook in goede staat opleveren (behalve normale slijtage).

Bij oplevering mét opnamestaat bij aanvang van de huur moet u er van uitgaan dat de woning in goede staat was behalve de zaken die in de opnamestaat staan. U moet de woning in goede staat opleveren. Met uitzondering van de gebreken op de opnamestaat en normale slijtage.

Bij contracten van voor 1 augustus 2003 ligt de bewijslast over de staat van de woning bij de huurder. Als de opnamestaat niet klopt moet de huurder dit kunnen aantonen. Dit is niet makkelijk.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2016 om 10:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je geeft geen antwoord op de vraag of je voor die verbouwingen toestemming hebt gekregen, dus ga er vanuit dat je gewoon je eigen gang bent gegaan. Dan is het wel duidelijk dat je alles in oude staat terug moet brengen. Lijkt mij zeer onverstandig dat aan de verhuurder over te laten, want dan betaal je de hoofdprijs.

Zou eerst even het bezoek van de opzichter afwachten en laat hem alles zwart op wit zetten, dat weer veranderd moet worden. Dan maar met vrienden, familie, bekenden, buren enz. enz. zoveel mogelijk zelf proberen te doen. Misschien kun je bij de gemeente een renteloze lening krijgen. Zou het in ieder geval proberen.

Wi
door Willem Tel Oct 30, 2016 om 11:02
Antwoorden / 1 Vragen

klopt, heb nooit niets aangevraagd! goed idee van een gemeentelijke lening (kan dat als het huis van een makelaar is?) heb helaas geen familie! (wat wel positief is daaraan is ook geen belasting voor evt. nabestaande) wacht idd maar even volgende week de opzichter af.

Cookies
door Cookies Oct 30, 2016 om 11:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat het huis van een makelaar is, doet er niet toe bij aanvragen van een lening. Je hebt geen geld om de woning in oude staat terug te brengen, daarvoor vraag je een lening aan. Inderdaad even bezoek opzichter afwachten. De opnamestaat kun je dan meenemen naar de gemeente als je een lening gaat aanvragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2016 om 14:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Vraag 1: is aan u gemeld door de huiseigenaar dat u de woning in 'oude staat' terug moet brengen?
Aansluitend op de al gegeven antwoorden zal er vrijwel nooit sprake zijn van het nog in dezelfde staat zijn van een woning na 30 jaar. Hoe dan ook is van belang of er verbouwingenn hebben nplaats gevonden die een waardeaantasting van de woning hebben betekent in negatieve zin resp. aanpassingen die het verhuren als gewonen woning niet meer mogelijk maken.
Als dat allemaal niet het geval is zal er eweinig te vrezen zijn.

Maar uw opmerking dat u op een vakantoepark wilt gaan wonen is van veel groter belang:

Als al gemeld kunt u zich in zeer veel gevallen (er zijn uitzonderingen) zich niet laten inschrijven op een vakantiepark als woonadres. Dat betekent zoals ook al gemeld problemen m.b.t. eventuele sociale uitkering(en)!
De reden is dat in het in verreweg de meeste gevallen niet is toegestaan om een vakantiewoning als vaste woning te betrekken op basis van geldende gemeentelijke verordeningen met soms een uitzondering voor degenen die er al langdurig wonen!

me
door mein33 - Oct 30, 2016 om 14:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Willem Tel,

U heeft een huurpand met bestemming woonhuis, zonder toestemming, omgebouwd tot een bedrijfspand.
Dit geeft aan dat het pand momenteel niet direct voor bewoning geschikt is en ook niet (meer) aan de omschrijving van het destijds gehuurde object voldoet.
Lijkt mij niet meer dan normaal dat het pand weer in de (oorspronkelijke) staat van woonhuis wordt teruggebracht en dat de kosten daarvan voor uw rekening komen.
Dat u de middelen niet heeft om het pand in de oorspronkelijke staat terug te brengen is niet relevant en daarvoor zult u zelf een passende oplossing moeten vinden.

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2016 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zal er zijn? Een wastafel in een kamer?

Cookies
door Cookies Oct 30, 2016 om 17:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS schrijft dit: .....het was een instituut met personeel, wachtkamer, Sauna,etc. (5 behandelkamers)1 kamer had ik geen probleem gehad :-)

me
door mein33 Oct 31, 2016 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Zoek eens op de "zoekvriend(in)" die alles (?) weet naar een schoonheidsinstituut en u zult er achter komen dat er inderdaad een wastafel aanwezig is en zelfs meer dan dat :-))

Cookies
door Cookies Oct 31, 2016 om 10:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: is het een 'instituut 'zoals ik al vermoedde?

me
door mein33 Oct 31, 2016 om 11:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

U vraagt (een beetje) naar de bekende weg ;-))
In de vraag geeft Ts. aan dat het om een "schoonheidsinstituut" gaat.

Cookies
door Cookies Oct 31, 2016 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ach, het begint allebei met een 's' . What's in a name?;-)

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2016 om 16:50
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@gerritaltena, @willem tel heeft aangegeven dat hij wel kan worden ingeschreven bij de Gemeente waar het vakantiepark is.

mo
door mof - Oct 31, 2016 om 16:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, dan heb je een probleem ... je kunt altijd eruit trekken maar je blijft met een schuld zitten. Probeer een betalingsregeling te treffen met de verhuurder.
hopelijk kom je tot een schikking, minder schuld. Het zijn uiteindelijk toch van die dingen waar je vooraf een potje voor moet opbouwen, en niet zomaar gaan verbouwen in een huurhuis ...
of moet de gemeenschap er dan maar voor opdraaien??!!

Ah
door Ahah - Oct 31, 2016 om 16:52
5 Antwoorden / Vragen

Jammer dat je daar niet eerder aan gedacht hebt, je kunt je altijd aanmelden bij de schuldsanering dan wordt er een betalingsregeling voor je gemaakt. Heeft je schoonheidssalon zo weinig opgeleverd?

Ma
door Mat Matheij - Oct 31, 2016 om 19:22
986 Antwoorden / 3 Vragen

De wetgeving in deze is enigszins gewijzigd. Wanneer huurder en verhuurder de siuatie 30 jaar lang hebben gedoogd is het de vraag of huurder mogelijk hogere huurpenningen hebben ontvangende nog recht heeft op herstel van enige situatie,.

ge
door gewicht - Oct 31, 2016 om 19:34
170 Antwoorden / 1 Vragen

Even nog terzijde, willem tell, zorg er wel voor dat je de toezegging van de gemeente, dat je je wel kunt inschrijven als je de vakantiewoning betrekt, duidelijk zwart op wit hebt staan, anders kan het nog lelijk tegenvallen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een ambtenaar iets toezegt wat later blijkt niet te kunnen. De naam is dan Haas.