no
door nouwen Sep 3, 2017 om 11:31
Geldzaken & recht

Na verkoop van mijn huis boom verwijderen

Ik heb mijn huis verkocht. Nu wil mijn buurvrouw dat ik eenh boom die met haar toestemming te dicht op de erfgrens staat na 16 jaar verwijder. Heb altijd goed kunnen opschieten met haar maar tot mijn verbazing is dat nu voorbij. De boom staat er 16 jaar. De boom is eigenlijk niet het probleem. Had zij het maar een half jaar eerder gevraagd dn was hij er uit geweest. Maar ik heb mijn  huis verkocht. Dan mag ik er toch niks meer uithalen ??

9272 8 Rapporteer

jo
door jorisw - Sep 3, 2017 om 11:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag er inderdaad niets meer uithalen. Dit is iets tussen de buurvrouw en de nieuwe bewoners. En eventueel de gemeente. Wellicht zijn er regels in jullie gemeente over het verwijderen van (gezonde) bomen.

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2017 om 11:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vertel je buurvrouw dat zij deze kwestie straks met de nieuwe buren moet bespreken.

1paul
door 1paul - Sep 3, 2017 om 11:43
3162 Antwoorden / 0 Vragen

u bent eigenaar tot het moment van overdracht bij de notaris, tot op dat moment bent u het aanspreekpunt, u heeft dan wel een bespreking met de nieuwe bewoners zij hebben immers een huis MET boom gekocht...

jo
door jorisw Sep 3, 2017 om 16:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De makkelijkste optie is dus wat Carola en ik aangeven: laat de nieuwe bewoners het regelen. Als je dit nu met de kopers van het huis gaat bespreken zullen die daar wat voor terug willen. Minder betalen bijvoorbeeld. Daar schiet je dus niks mee op.

1paul
door 1paul Sep 4, 2017 om 09:13
3162 Antwoorden / 0 Vragen

zo makkelijk als je dit hier stelt is het niet, als je dit niet meld bij de nieuwe bewoners kunnen zij dit zien als een verborgen gebrek en daarmee kunnen ze je dus alsnog aanspreken op dit punt, TS moet dit dus wel degelijk melden bij de nieuwe eigenaar(s)...

me
door mein33 - Sep 3, 2017 om 18:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nouwen,

De buurvrouw lekker in haar sop gaar laten koken en vooral nergens meer op reageren.
De procedures die zij mogelijk kan/zal opstarten om de boom verwijdert te krijgen laten dusdanig lang op zich wachten dat u dan allang bent vertrokken.
U bent en blijft wel verantwoordelijk voor alles aan/in en rond de woning tot de verkoopakte bij de notaris is gepasseerd, maar dit hoeft u niet te dwingen om ook maar iets met deze plots opkomende en impulsieve klacht te doen.
Horen, zien en vooral zwijgen (naar iedereen) is op dit moment de beste optie voor u.

Mogelijk is de buurvrouw in de veronderstelling dat u, nu u vertrekt, haar probleem met de boom nog wel even zal oplossen waardoor zij met een schone lei met haar nieuwe buren een nieuwe start kan maken.
Want ook uw buurvrouw weet dat klagen bij de nieuwe buren een langdurend conflict kan oproepen, maar dat probleem hoeft niet uw probleem te zijn/worden.

di
door diversion Sep 4, 2017 om 12:58
103 Antwoorden / 7 Vragen

Vraag me af of dit dan niet onder "verborgen gebreken" zal vallen. Je hebt immers iets verzwegen wat ingrijpende gevolgen voor de kopers kan hebben.

ge
door george321 Sep 4, 2017 om 13:05
390 Antwoorden / 1 Vragen

Die boom viel anders best wel op, denk ik zo.

edrick3
door edrick3 Sep 4, 2017 om 13:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@george321: +10

Po
door Pontiac Sep 4, 2017 om 14:16
131 Antwoorden / 5 Vragen

@george321: +100 (hoe simpel kan het zijn)

eefie
door eefie - Sep 4, 2017 om 13:32
69 Antwoorden / 30 Vragen

Jammer dat het zo moet gaan.
De kopers hebben uw huis, met de daarbij behorende tuin, gekocht.
Alles wat vast in de tuin staat, hoort daarbij. Tenzij anders is beschreven.
De buurvrouw zal dus bij haar nieuwe buren moeten aankloppen als ze de boom weg wil hebben.
Voor de nieuwe bewoners geen leuke start.
Succes!

sira
door sira Sep 4, 2017 om 21:03
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Dit klopt.
Beplanting die je nu eventueel uit de tuin zou willen meenemen, moet in overleg met de koper/aankomend eigenaar. Zelfs dat leuke stamroosje dat je ooit van iemand hebt gekregen en waar je bijzondere herinneringen aan hebt. Geeft de aankomend eigenaar geen toestemming, dan is het jammer maar helaas, die zaken had je voor de verkoop moeten aangeven.

ge
door george321 - Sep 4, 2017 om 13:35
390 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan in de gemeenteverodening afwijkend zijn  of die "te dicht" op de erfgrens staat, kijk maar eens naar de rijdende rechter.

mo
door mof - Sep 4, 2017 om 13:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je je huis hebt verkocht is het jouw probleem niet meer. Dan moet ze bij de nieuwe eigenaar zijn. Tenzij ze er al over is begonnen voordat je huis is verkocht. Dan had jij de nieuwe eigenaar moeten informeren.
In ieder geval, jij kunt niets meer doen want het huis, en bijbehorende grond, daar heb je na de verkoop niets meer te zoeken.

re
door retsok - Sep 4, 2017 om 14:26
31 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet. De buurvrouw moet het met de nieuwe eigenaar oplossen