se
door semm Dec 4, 2007 om 14:18
Geldzaken & recht

Nabestaanden kunnen niet aan bankrek. overledenen komen hoe kan dit? vervolg2

Ik had al een vraag waarom mijn moeder niet aan de bankrekening kan komen van mijn vader die overleden is. Er is geen sprake van e/o rekening. We willen geen erfrecht zijn, omdat mijn vader ons alleen maar schulden heeft achtergelaten. Maar er wordt geld gestort op die rekening wat van mijn moeder is. Als we dat erfrecht gaan halen betekent dit ook dat de schulden dus voor mijn moeder zijn. Wat we dus niet willen, want dat zijn mijn vader zijn schulden.

Wie kan mij helpen?

1083 13 Rapporteer

willemo_1
door willemo_1 - Dec 4, 2007 om 14:36
167 Antwoorden / 0 Vragen

Semm.

Als uw ouders in gemeenschap van goederen waren gehuwd dan zijn de schulden ook gezamenlijk.

Met vriendelijke groet,
Willem

vladja
door vladja - Dec 4, 2007 om 15:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U moet zo snel mogelijk zorgen dat die betalingen naar een andere rekening gaan, die op naam van uw moeder staat. Om wat voor soort betalingen gaat het?

Vladja

se
door semm - Dec 4, 2007 om 15:03
3 Antwoorden / 2 Vragen

mijn moeder heeft helemaal geen bankrekeningen op haar naam. mijn vader regelde alles. Hij liet mijn moeder dom. Ik ben daarom ook vanaf mn 4de daar uit huis geplaatst.nu woont mijn moeder in een verzorgingshuis. dus zij heeft alleen rekeningen van die instelling.

Mijn nicht regelt de post nu en rekeningen. Ze verteld mij dat er nog steeds brieven komen van deurwaarders en schuldeisers.

se
door semm - Dec 4, 2007 om 15:07
3 Antwoorden / 2 Vragen

Wij de kinderen kunnen de de weigeren dat wij de erfgename zijn, kan mijn moeder dat dan niet?

zij hadden echt werkelijk niks te makken en wij hebben echt werkelijk niets waardevols achtergehouden toen we het huis gingen uitruimen. Dus die schuldeisers kunnen bij ons niks halen!!!

vladja
door vladja - Dec 4, 2007 om 15:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Allereerst
is het van belang om te weten hoe uw ouders getrouwd zijn. Op huwelijkse
voorwaarden, of in gemeenschap van goederen. Is er een testament?

Als u
niets met de schulden de overledene te maken wilt hebben, kunt u de erfenis
verwerpen. Voor u in de plaats treden dan uw erfgenamen
. Dus
deze moeten dan ook in een verklaring de erfenis verwerpen. Uw verklaring en
die van uw erfgenamen kunnen in een en dezelfde verklaring worden gedaan. De
verklaring moet worden ingeschreven bij de rechtbank (zie volgend alinea's).
Als in de lijn van erfopvolging minderjarige kinderen aan bod komen, dan is het
voor de afhandeling beter om de erfenis beneficiair te aanvaarden.

Het
is mogelijk dat er meer te erven is, dan er schulden zijn. In dat geval kunt u
de erfenis onder voorbehoud aanvaarden. Valt de opbrengst echter negatief uit,
dan verwerpt u alsnog. Valt de opbrengst positief uit, dan erft u alsnog.

Erfenis onder voorbehoud aanvaarden

Om
een erfenis beneficiair te aanvaarden leggen de erfgenamen een verklaring
af. Deze verklaring kunt u zelf opstellen, maar u kunt het ook door een notaris
laten doen. De notaris is verplicht als er minderjarige erfgenamen zijn. Als
één erfgenaam beneficiair aanvaardt, moet de hele erfenis beneficiair worden
afgewikkeld. Een volwassene kan dus zelf een verklaring opstellen en deze tegen
griffiekosten laten registreren bij de rechtbank. Een kopie daarvan aan de
notaris geven, zodat deze verder met de zaak kan. U spaart hiermee de
notariskosten uit en die zijn stuk hoger dan de griffierechten.

U geeft de verklaring af bij de griffie (het secretariaat) van de rechtbank in
het arrondissement van de overledene. Hiervoor betaalt u griffierechten (in
2007: € 97,-). De verklaring kan van meer erfgenamen tegelijk zijn, dan
betaalt u toch maar één keer griffierechten.

Bij het beneficiair aanvaarden van een erfenis is het belangrijk dat de
erfgenamen zich niet als erfgenaam gedragen, anders kan dat worden opgevat
als het accepteren van de hele erfenis. U kunt dan alsnog
aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schulden. U gedraagt u
als erfgenaam als u bijvoorbeeld spullen uit het huis van de overledene
meeneemt (ook dingen die geen materiële waarde hebben zoals fotoboeken) of
als u in de auto van de overledene rijdt.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 4, 2007 om 15:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wanneer is uw vader overleden en hoe waren ze getrouwd of gescheiden?

Vladja

se
door semm - Dec 4, 2007 om 16:43
3 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn vader is vorig jaar september overleden door kanker. week nadat we hoorden dat hij galblaaskanker had is hij overleden. Mijn ouders waren getrouwd gemeenschap goederen denk ik. Er is geen testament. Mijn vader was schrizofreen en heeft een oorlogstraum (vast gezeten in het Jappenkamp), wantrouwde iedereen en liet zich daarom niet behandelen. Mijn moeder kan de ned. taal niet mocht ze niet leren van mijn vader, omdat hij bang was zodra zij ned. kan gaat ze bij me weg. We hebben het huis leeg moeten halen omdat mijn moeder niet meer zelfstandig kon wonen. De meeste spullen hebben we of weggegooit of aan de kringloop meegegeven. Spullen van mn moeder zoals kleren en haar fotoboeken heeft zij. meer hadden ze niet. Qua schulden weet ik ook niet zo goed, maar hij bestelde vaak bij de wehkamp en dat soort bedrijven terwijl hij dat nooit kon betalen.

vladja
door vladja - Dec 4, 2007 om 17:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd waren, dan vallen de schulden in de gemeenschap en is uw moeder helaas hiervoor verantwoordelijk.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 4, 2007 om 18:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is er na het overlijden van uw vader een soort afrekening opgemaakt
betreffende nalatenschap, zodat er een overzicht is van alle schulden?
Uw moeder kan deze dus waarschijnlijk niet afbetalen, maak ik op uit
voorgaande.

Zolang de deurwaarders en incassobureaus maar jaarlijks een aanmaning
sturen blijven de schulden bestaan (ze verjaren dan niet). Dat kan
inhouden dat - als uw moeder overlijdt - u de schulden erft als
nabestaande.

Misschien moet u eens gaan praten met de sociale dienst in de
woonplaats van uw moeder. Mogelijk kan er schuldsanering plaatsvinden,
mogelijk heeft ze recht op een bepaalde uitkering. Praat er eens over
de omstandigheden met een professional tesamen met uw nicht, die haar zaken "waarneemt". Uw nicht zit ook niet te wachten op de brieven van incassobureaus en deurwaarders.

Vladja

mw
door mwillems - Dec 4, 2007 om 18:56
17 Antwoorden / 5 Vragen

Laat je nicht op naam van je moeder een bank- of girorekening openen en laat je nicht contact opnemen met de uitkerende instantie van je moeder (als je moeder AOW of een andere uitkering heeft). Je nicht kan het nieuwe bankrekeningnummer doorgeven, Maar zijn er dan nog na het overlijden van je vader in september vorig jaar op zijn bankrekening bedragen gestort die bedoeld zijn voor je moeder??

poltol
door poltol - Dec 4, 2007 om 20:12
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ga naar de sociale dienst, of het WMO loket, van uw gemeente en laat daar alles uitzoeken. Iemand betaald toch ook de kosten van uw moeders verblijf. Zoek ook eens contact met een instantie [sociaal raadsheer of zoiets] van uw bevolkingsgroep. Er bestaan plentie verenigingen en die doen ook aan belangen behartiging. Een voordeel is dan dat u niet opnieuw alles hoeft uit te zoeken. Laat het niet te lang door duren. Uitzoeken en dan oplossen anders komt er steeds opnieuw een verrassing uit de hoed.

Succes, poltol

marcel75
door marcel75 - Dec 4, 2007 om 20:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vorig jaar september is uw vader overleden. Daarna hebt u het huis leeggehaald en spullen weggeven. Die 2 zaken opgeteld, kan ik geen andere conclusie trekken dan dat u de nalatenschap niet meer kunt verwerpen en ook niet beneficair (voorrecht van boedelbeschrijving) kunt aanvaarden maar de nalatenschap inmiddels zuiver hebt aanvaardt. U bent dus, let even op het navolgende, mede-aansprakelijk.

Die zuivere aanvaarding blijkt dan uit uw gedragingen. Doordat u zich hebt gedragen als erfgenaam (u hebt het huis leeggehaald en vervolgens ruim 1 jaar niets gedaan) mochten de schuldeisers ervan uit gaan dat u de nalatenschap hebt aanvaard.

Als er geen testament opgesteld is (alleen na te gaan en met zekerheid vast te stellen door contact op te nemen met een notaris), is de wettelijke regeling in werking getreden. Dat betekent dat u samen uw moeder en de overige kinderen erfgenaam bent, maar dat moeder mag doen en laten met de nalatenschap wat ze wil. De kinderen hebben dan een geldvordering op moeder ter grootte van hun erfdeel. Als de nalatenschap van vader negatief zal die vordering niet zo groot zijn.

Schuldeisers zullen zich als zij hun schuld willen innen, eerst moeten melden bij uw moeder en pas daarna bij de kinderen.

Het op naam van een nicht een rekening openen en daarop geld laten storten zal niet zo eenvoudig gaan. Uiterkingsinstanties maken in principe alleen geld over naar een rekening die ook (mede) op naam staat van de uitkeringsgerechtigde en de nicht zal niet bevoegd zijn om deze wijziging door te voeren.

Wilt u toch de tenaamstelling wijziging van de bankrekening en de uitkeringen kunnen regelen, zult u dus toch langs een notaris moeten.

marcel75
door marcel75 - Dec 4, 2007 om 20:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even een aanvulling: alleen op de door mij omschreven wijze (dus langs de notaris) kunt u in principe aan het geld komen dat voor uw moeder bestemd is, maar op de rekening van vader gestort is.