li
door liesbethje Dec 30, 2005 om 21:51
Geldzaken & recht

Naïeve meid leent 1300 aan ex. eeuwig dankbaar!!!

Hoi, ben 21 jaar en ben zeer naïef geweest.

Ik heb 1300euro van mijn spaarrekening gehaald om een brommer voor (nu mijn ex van +35jaar) voor te schieten.  Dezelfde dag ben ik met dat geld naar iemand gegaan die zijn brommer verkocht en ik had eentje.

Feiten:

- ik heb een rekeningafschrift van -1300euro van mijn spaarrekening.

- dezelfde dag naar de 'verkoper' gegaan en 1300euro afgegeven.

- er is ergens een papiertje dat er 1300 euro voor een brommer (type blablabla) verkocht is door meneer X. (mijn naam staat spijtig genoeg nergens op!)

- mijn ex zijn wettelijk adres is waar zijn ouders wonen maar daar woont hij niet, hij komt er wel regelmatig.

Vragen:

- wat kan ik doen? (zonder van de goede wil af te hangen)

- wanneer verjaard zulke zaak?

Ik weet niet wat ik moet doen.

Ik had een regeling dat hij iedere maand 100euro zou geven maar is een flop!

PS: ik heb 3 maanden geleden wel een keer 100euro gekregen maar ik vermoed dat dit gewoon was om van mijn gezaag af te zijn. En nu hij ruzie heeft met onze gemeenschappelijke vrienden heeft hij geen baad meer om mij geld te geven.

raad??? -x-

636 14 Rapporteer

user123
door user123 - Dec 30, 2005 om 22:48
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wat moet ik doen ?
Alleereerst moet u weten wat u wil, wanneer u dat weet moet u dat goed formuleren. Uit uw vraag is niet af te leiden wat u wil. Wilt u geld terug ? Of wilt u een brommer terug ? Wilt u bewijzen dat u geld heeft geleend ?

Overigens denk ik dat u in het geheel niets kunt aantonen.

Maar eeuwige dank is ook fijn.

pedissekali
door pedissekali - Dec 30, 2005 om 23:18
66 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Liesbeth,

ik denk dat je een hele dure les hebt gehad. Geld lenen aan vrienden is risicovol.
De politie doet er niks aan omdat dit een civiele zaak is. Je zou een rechtsgang kunnen overwegen, maar je bewijzen zijn erg slecht, en de kosten voor zo'n procedure zijn hoger dan die €1300.
Ik had liever beter nieuws voor je gehad.
Sterkte,

Joost

xandor020
door xandor020 - Dec 31, 2005 om 00:29
180 Antwoorden / 8 Vragen

Helaas, Joost heeft volledig gelijk.

Ik heb zo'n fout gemaakt toen mijn partner uit zijn huis werd gezet, ik heb hem geholpen, dat was 4500 euri.

Helaas heb ik daar nooit 1 cent van teruggezien. Ik heb alles getracht maar je hebt geen been om op te staan.

Zelfs de bankoverschrijving van mijn bank naar het deurwaarderskantoor was niet voldoende.

Ik heb die strijd verloren en ondertussen opgegeven.

Stap er overheen, als je geluk hebt krijg je nog een aantal keer een maand als je genoeg blijft zeuren....

Helaas, beter nieuws is er niet.

X.

hutch
door hutch - Dec 31, 2005 om 00:56
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Tja Liesbeth.......

liefde maakt blind en nu ben je keihard met de neus op de feiten gedrukt. Zoals reeds gezegd, jij hebt weinig kans ook maar nog 1 cent terug te zien, als je geen getuigen hebt c.q. bewijs. En dan nog... wat dacht je van de eventuele kosten die aan een civiele procedure zitten.... en eventuele advocaatkosten..... en stress!!!

Zie het inderdaad als leer(les)geld, waarvan je 100 euro hebt terug gekregen.

Heb je trouwens al eens met zijn ouders gesproken hierover? Mogelijk dat dit nog iets zal helpen. Al was het maar een gedeelte dat je terug krijgt. In deze zaak telt dat elke cent die je terug krijgt, meegenomen is.

Gr. Hutch

xandor020
door xandor020 - Dec 31, 2005 om 01:03
180 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, je kunt er echt weinig tegen doen, zelfs een civiele procedure, het schiet alllemaal niet op.

1 troost!

Zondag is er een nieuw jaar met nieuwe kansen.

Wat ik eerder al zei, zet je er overheen, stap fris het nieuwe jaar in.

Goed uiteinde en een fantastisch 2006 voor een ieder!

ed
door edking - Dec 31, 2005 om 13:36
7 Antwoorden / 0 Vragen

alleen als hij een schriftelijk schuldbewijs bij je heeft achtergelaten kun je hem er op aanspreken. nu is het jouw woord tegen dat van hem.

cloud
door cloud - Dec 31, 2005 om 16:10
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben het met de andere schrijvers niet eens. Maar om het zelf aan te pakken, nou nee, zou ik niet doen.

Ga naar een deurwaarder bij jou in de buurt (gouden gids of internet). Neem alle gegevens die je zelf te pakken kunt krijgen (naam, toenaam, adres, naam ouders van de de oplichter). Vertel je verhaal en vraag of het voor hun mogelijk is het geld terug te krijgen en wat het jou gaat kosten als het lukt en wat het gaat kosten als het niet lukt. Een deurwaarder kan aan de hand van persoonsregister uitzoeken (als jij een naam hebt) wat de juiste naam, adres woonplaats is. Doet er niet toe dat die persoon daar nu niet meer woont. Woonadressen kennen ook een historisch overzicht namelijk.

De deurwaarder schrijft dan de persoon eerst enkele keren aan en probeert een onderlinge regeling te treffen. Gaat het niet goedschiks, dan gaat het kwaadschiks: de deurwaarder daagt de betrokkene voor de rechter. En mag dan alle bijkomende kosten betalen.

Je bent heus niet de eerste privépersoon ("natuurlijke persoon") die zoiets laat doen. Maar het is heus een mogelijkheid, en het aardige is dat je je er zelf niet persoonlijk meer mee bezig hoeft te houden.

Vaak een deurwaarder dan ook van je weten hoe hard je de oplichter wil aanpakken. Persoonlijk zou ik zeggen: keihard.

Mijn zwager heeft iets dergelijks ook aan de hand gehad toen die als fietser werd aangereden door een automobilist. Die beloofde van alles maar betaalde niets. Hij is toen naar een deurwaarder gegaan en had toen binnen zes maanden alle schade vergoed.

Doen! Uit handen geven! En succes ermee. Laat je nog even weten hoe het afloopt? Enne... iedereen heeft wel eens iets stoms gedaan in zijn/haar leven. Gaat erom dat je ervan leert en er de volgende keer niet meer intrapt.

ro
door ronny530 - Dec 31, 2005 om 16:25
2825 Antwoorden / 41 Vragen

Cloud ik ben het niet helemaal met je eens, Een deurwaarder komt pas in zicht als alle wegen al bewandeld zijn. Een incasso boer kan wel eens dreigen maar heeft totaal geen rechten wat betreft de gba kan dus nooit adres gegevens opvragen. Al met al blijft het een pat stelling. Als er geen afspraken zijn die op papier staan is de kans op geld terug bijzonder klein.

hutch
door hutch - Dec 31, 2005 om 16:30
4517 Antwoorden / 29 Vragen

In aanvulling op Ronny:

"En mag dan alle bijkomende kosten betalen." Wie mag dan die kosten betalen.....? De "verliezer" mag dan gaan betalen of beiden.

Hutch

ro
door ronny530 - Dec 31, 2005 om 16:44
2825 Antwoorden / 41 Vragen

Zoals vanouds van een kale kip kun je niet plukken. En met een eventueel vonnis als die er ooit komt wordt het toch een gebed zonder eind die enkel maar èèn verliezer kent en wel de eiseres.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Jan 1, 2006 om 15:25
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste liesbethje,

"nu mijn ex", was ten tijde van de lening nog uw partner? In die tijd eea schriftelijk vastgelegd mbt bezit/ eigendom? Dan zou u daar mogelijk op terug kunnen komen.

Voor de rest: helaas... U heeft geen enkel bewijs in handen: wanneer uw partner stelt dat de brommer een kado zou zijn geweest kunt u dat niet aantoonbaar weerleggen. Uiteraard: u kunt proberen of er wordt gereageerd op aanschrijvingen door een incasso-bureau (of deurwaarder), maar wanneer uw vordering gewoon wordt ontkend, of er helemaal niet op wordt gereageerd, zijn de kosten die u daarvoor maakte volledig voor u...

Indien u op een of andere manier uw ex zo ver kunt krijgen dat hij schriftelijk deze schuld alsnog erkent, dan heeft u mogelijk een zaak; anders niet. Van verjaring is helemaal geen sprake: u kunt uw vordering helemaal niet met feiten aantonen: er is dus feitelijk geen vordering en wat er niet is kan ook niet verjaren.

IJzerbroot

li
door liesbethje - Jan 1, 2006 om 15:35
1 Antwoorden / 2 Vragen

hi,

ik zie niet echt in wat de meerwaarde gaat zijn als ik het tegen mijn ouders vertel.  Ze zullen hoogstens eens kwaad kunnen zijn op mijn ex en tegelijk ben ik een deel van hun vertrouwen kwijt en dat wil ik ook niet.

Mijn moeder werkt wel bij een advocatenbureau, maar aangezien jij en iedereen zegt dat ik geen poot heb om op te staan zal dit niet veel helpen.  Hoewel, misschien is de dreiging alleen al een heel belangrijke zaak maar omdat ik heb vernomen dat hij op andere plaatsen nog schulden heeft, heeft hij er al wat ervaring in.

Toch zeer hard bedankt voor je reactie.
Ik moet eens overwegen wat ik het belangrijkste vindt, het respect van mijn ouders of misschien 200 à 300 (en heel misschien het hele bedrag terugzien).  Ik neig naar het eerste, pffff

-x-

hutch
door hutch - Jan 1, 2006 om 18:34
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Liesbeth,

ik schreef: vertellen tegen zijn ouders en niet tegen jouw ouders.

Mogelijk dat zijn ouders kunnen bemiddelen en hun zoon zo ver kunnen krijgen om (gedeeltelijk) te betalen.

Het respect van jouw ouders is niet in geld uit te drukken en onbetaalbaar........

Buiten dat, kan jouw moeder dit probleem niet op dat bureau, waar zij werkt, "neerleggen"? Mogelijk dat, als jouw ex een formele brief van een advocatenbureau krijgt, hij wel tot betaling over gaat.

Voor de rest...... een goed en gezond 2006.

Gr. Hutch

cloud
door cloud - Jan 1, 2006 om 18:34
7 Antwoorden / 4 Vragen

Nog ff: een deurwaarder komt pas in zicht als .... (etc)

Onzin. Een incassobureau kan iedereen morgen beginnen. Even naar de Kamer van Koophandel, klaar is kees.

De deurwaarder doet ook gewone incasso's. Als die dat niet lukt, komt het gerechtelijke traject aan de orde.

Maak een afspraak, ga erheen, neem alles mee.  De deurwaarder gaat je precies vertellen wat hij/zij kan of niet kan en wat de voorwaarden zijn, zowel om tot inning over te kunnen gaan als op financieel gebied. Ook privépersonen kunnen van die diensten gebruik maken.

Verder ga ik niet meer op reacties in, want anders blijf ik bezig. Het is aan de 21jarige -x- wat ze ermee doet.