canarische
door canarische May 27, 2013 om 21:12
Geldzaken & recht

Nalatenschap

Is er iemand die mij een antwoord kan geven op de volgende vraag?
Stel je vader moet worden opgenomen in een verzorgingshuis. Moeder is overleden.
Kunnen wij als kinderen dan moedersdeel (welke nog in de nalatenschap zit) opeisen?

2418 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 27, 2013 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hangt ervan af. Als die clausule opgenomen is in het testament van moeder, zou dat kunnen.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2013 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het staat vader wel vrij, als hij dat wil de erfdelen aan de kinderen uit te betalen.

valerius-2
door valerius-2 - May 27, 2013 om 23:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Voor het juiste antwoord even met de gratis notaris telefoon contact op nemen, Maar als zij in gemeenschap van goederen getrouwd zijn kan de overlevende doen met de erfenis. Behalve als er een testament is gemaakt.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2013 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

Het juiste antwoord is al gegeven. Daar hoeven ze de notaris telefoon voor € 0,80 per minuut niet voor te bellen.

marcel75
door marcel75 - May 28, 2013 om 10:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Is allereerst van belang om te weten wanneer vader overleden is. Voor of na 1 januari 2003. Vervolgens is van belang om te weten of er een testament was en wat daarin stond.

Moeder kan weliswaar overgaan tot aflossing van de eventuele vorderingen. Voor de heffing van de AWBZ helpt dat echter niet. De vordering was namelijk niet opeisbaar en er is vrijwillig geld weggesluisd.

worst
door worst - May 28, 2013 om 11:11
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 28 mei 2013, 10:28]Is allereerst van belang om te weten wanneer vader overleden is. Voor of na 1 januari 2003.

Ik durf er een hoop geld op te zetten dat dat absoluut na 1 januari 2003 is.

canarische
door canarische - May 28, 2013 om 11:17
15 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=canarische schreef op maandag 27 mei 2013, 21:12]Is er iemand die mij een antwoord kan geven op de volgende vraag?
Stel je vader moet worden opgenomen in een verzorgingshuis. Moeder is overleden.
Kunnen wij als kinderen dan moedersdeel (welke nog in de nalatenschap zit) opeisen?

canarische
door canarische - May 28, 2013 om 11:18
15 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=canarische schreef op maandag 27 mei 2013, 21:12]Is er iemand die mij een antwoord kan geven op de volgende vraag?
Stel je vader moet worden opgenomen in een verzorgingshuis. Moeder is overleden.
Kunnen wij als kinderen dan moedersdeel (welke nog in de nalatenschap zit) opeisen?
rare antwoorden zitten erbij en mijn vraag wordt niet goed gelezen

marcel75
door marcel75 - May 28, 2013 om 12:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Canarische,
Wat wordt er dan verkeerd gelezen? Zonder extra informatie kan er niet zomaar antwoord op je vraag gegeven worden. Eerst zal er meer informatie moeten komen. Anders komen er antwoorden die gebaseerd op vele aannames en daar heb jij weer niets aan.

worst
door worst - May 28, 2013 om 12:20
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 28 mei 2013, 12:05]Canarische,
Wat wordt er dan verkeerd gelezen? Zonder extra informatie kan er niet zomaar antwoord op je vraag gegeven worden. Eerst zal er meer informatie moeten komen. Anders komen er antwoorden die gebaseerd op vele aannames en daar heb jij weer niets aan.

Om te beginnen leeft de vader nog en is de moeder overleden. Dat maakt jouw reactie dus wel erg bizar en zelfs een lichtelijk kwetsend.

valerius-2
door valerius-2 - May 28, 2013 om 12:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 27 mei 2013, 23:25]@valerius-2

Het juiste antwoord is al gegeven. Daar hoeven ze de notaris telefoon voor € 0,80 per minuut niet voor te bellen.Die regel mag u zelf dan ook wel toe passen als ik daar op ga letten dan kan ik aan de gang blijven, en alleen bij u.

marcel75
door marcel75 - May 28, 2013 om 13:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@worst, @canarische,
Uiteraard mijn excuses voor het door elkaar halen van vader en moeder. Inhoudelijk blijft mijn reactie echter wel in stand.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2013 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als vader van het jaar zou moeten worden opgenomen, is voor de berekening van de eigen bijdrage het inkomen en het vermogen van 2011 van toepassing.

Vader mag gerust, onafhankelijk van wat er in het testament staat, aan de kinderen hun erfdelen van moeder uitdelen. Voor de AWBZ is niet van belang waar zijn geld naar toe gaat.

Wordt hij volgend jaar opgenomen dan is 2012 van toepassing, eventueel kan dan gekozen worden voor 2013, maar daar schiet u niets mee op. In 2015 is 2013 van toepassing, maar dan kan gekozen worden voor 2014. Dus als vader van dit jaar uitdeelt, telt dat stuk vermogen in ieder geval in 2015 niet meer mee.

Als hij uitbetaalt, dan daarbij vermelden erfdeel moeder.

Vader mag natuurlijk ook zelf schenken.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2013 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus vrijwillig geld weggeven mag echt wel.

marcel75
door marcel75 - May 28, 2013 om 13:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
Klopt, maar het "snel" wegschenken van vermogen heeft voor de AWBZ niet tot gevolg dat je bijdrage minder wordt. De wetgever heeft wel een beetje nagedacht hierover. Alleen als in het testament staat dat de vordering van de kinderen onder meer opeisbaar is bij opname in een verpleeg- of verzorghuis.

Als er geen reden is om het geld over te moeten maken, oftewel er geen opeisbare vordering is, daalt het vermogen in de zin van de AWBZ niet. Leuker kan de wetgever het niet maken, maar men heeft geprobeerd misbruik te voorkomen.

canarische
door canarische - May 28, 2013 om 14:27
15 Antwoorden / 24 Vragen

Ok, ik weet genoeg.
Dank voor de reacties.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2013 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het vermogen gedaald is op 1 januari van een jaar is dat vermogen van toepassing voor de AWBZ. Wat men ermee gedaan heeft is voor de berekening van de eigen bijdrage niet van belang. Weggegeven, weggegooid of verspeeld, dat doet er niet toe.

marcel75
door marcel75 - May 28, 2013 om 15:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Canarische,
Zijn de erfdelen van de kinderen overigens wel berekend naar aanleiding van het overlijden van moeder?

En had vader nou wel of geen testament? Had vader geen testament, dan is de vordering niet opeisbaar. Gaat moeder toch aflossen, dan kan dat een schenking zijn en is de aflossing niet van invloed op de AWBZ.

@tijger1,
Een cursus AWBZ en erfenissen zou wel handig zijn. Dan kom er achter dat de wetgever op bepaalde zaken wel nagedacht heeft. Bepaalde zaken overigens ook weer niet. Met een schenking op papier (en ja hiervoor moet je langs de notaris) kun je het vermogen wel weer naar beneden krijgen, mits één en ander goed geredigeerd is. De werking is inderdaad pas 2 jaar later.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2013 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u nu nog steeds de personen door elkaar blijft gooien, zou ik zelf maar een cursus volgen.

Pas zo'n zelfde kwestie voor iemand nagevraagd, bij de inspectie registratie en successie. Een ouder overleden geen testament, erfdelen vastgesteld. Kan andere ouder erfdelen uitbetalen zonder dat dat schenkingen zijn. Antwoord inspecteur, JA. Geen probleem .

De AWBZ krijgt de gegevens van een aangifte van elk jaar. Als het vermogen verminderd is weten zij niet waardoor dat kont. Porsche gekocht, naar Las Vegas gevlogen, erfdelen uitbetaald? Ga mar door.