lesonge
door lesonge Jun 22, 2018 om 19:42
Geldzaken & recht

Noodzaak na aow doorwerken

hallo.

Kan iemand mij de consequenties vertellen indien mijn zwager naar aowleeftijd noodgedwongen moet doorwerken vanwege leeftijd van mijn zus. Hebben dan maar € 1240 p.m. hebben een huurhuis. Blijft aanrechtgeld wel gewoon van mijn zus. Wordt zwager gekort op aow . Wil  wel werkgever zeggen dat de belasting er direct af moet.

Alvast bedankt.

Groetjes Dinie

2480 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2018 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw zwager krijgt dus maar de helft van de AOW en blijkbaar pensioen en zijn vrouw heeft geen inkomen.

Maar als hij wil en kan doorwerken mag dat natuurlijk. Uw zwager wordt niet gekort op de AOWals hij inkomen uit loondienst heeft, en het heeft ook geen invloed op de uitbetaalde loonheffing aan mevrouw.

Maar er is nog een andere mogelijkheid.

Wellicht komt hij dan in aanmerking voor een aanvulling op de AOW, klik op de link. Laat hem contact opnemen met de SVB.

https://www.svb.nl/int/nl/aio/wanneer_bijstand/wanneer_bijstand/index.jsp

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 23, 2018 om 10:15
16850 Antwoorden / 202 Vragen

TIJGER1@ kijk in dit geval de AOW wetgeving nog eens na. Zwager van Ts ontvangt zijn volledige AOW.
Naast het ontvangen van de AOW zal er recht zijn op huurtoeslag en zorgtoieslag. Indien het inkomen alsdan toch te laag zou zijn kan dat aanleiding zijn om bijstand te vragen vragen maar dat moet dan via de Gemeente worden aangevraagd en zal voor de echtgenote een sollicitatieplicht kunnen gelden.
Bij de SVB kunnen geen aanvullende gelden worden verkregen nog aangevraagd.

tijger1
door tijger1 Jun 23, 2018 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit.

lees dan die regels voor de AIO nog maar eens na.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2018 om 19:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees dit maar eens door Lesonge: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/wat-verandert-er-op-mijn-werk-als-ik-wil-doorwerken-na-mijn-aow-leeftijd (klik op de rode link).

Die 'aanrechtpremie' wordt sowieso al afgebouwd...

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2018 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

De partner van de Ts zal geen last hebben van het afbouwen die Aanrechtpremie, is daar waarschijnlijk te oud voor.

Maar wel van het feit dat de Ts waarschijnlijk te weinig belasting betaalt, waardoor zij niets of veel minder krijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 23, 2018 om 10:11
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Ts zal de aow krijgen voor zichzelf en geen partnertoeslag omdat die al enige tojd geleden is vervallen.

'Zwager'heeft klaarblijkelijk weinig of geen pensioen opgebouwd hetgeen in deze sitiatie vervelend is.

Doorwerken op zich is geen enkel probleem maar heeft een aantal aansdachtspunten:

Loonheffing: de ingehouden loonheffing zal lager zijn omdat niet alleen de inhouding van AOW premie verdwijnt maar ook sprake is van een lagere tabel.
Als bij het doorwerken sprakje blijft van toepassing van de arbeidskorting kan dat toch gevolg hebben dat er na afloop van enig jaar sprake zal moeten zijn van enige bijbetaling. Het is daarom aan te bevelen om de arbeidskorting niet meer te laten toepassen. Die wordt al toegepast op de AOW uitkering.

Een verwijzing naar 'aanrechtgeld' zag u al : https://financieel.infonu.nl/belasting/178675-aanrechtsubsidie-2018-minstverdienende-partner.html

maar het inkomen zal ook naar mening te laag zijn

D
an is er nog één aspect: Op basis van een cao kan geregeld zijn dat de arbeidsovereenkomst eindigt bij aanvang inging AOW. Dat betekent dat er dan sprake moet zijn van een nieuwe arbeidsovereenkomst die dan voor bepaaldetijd kan zijn, afhankelijk van de werkgever.

tijger1
door tijger1 Jun 23, 2018 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de AOW uitkering wordt geen arbeidskorting toegepast.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2018 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Ik heb het niet over de vervallen partnertoeslag maar over de AIO toeslag die de Ts eventueel kan krijgen.

https://www.svb.nl/int/nl/aio/wanneer_bijstand/wat_is_bijstand/index.jsp

En die vraagt men aan bij de SVB en niet bij de sociale dienst van de gemeente.

Over de AOW krijgt men helemaal geen arbeidskorting. Die korting kan de Ts alleen maar krijgen over inkomen uit loondienst, als hij dus gaat, of blijft, werken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 23, 2018 om 11:12
16850 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. tijger1@ mijn antwoord was niet helamaal correct waar het het begriop arbeidskorting betreft.
Bedoelt is heffingskorting!
Bij het invullen van iedere loonbelastingverklaring voor zowel uitkerende instanties als werkgevers dient te worden aangegeven of de heffingskorting moet worden toegepast. Omdat het wel zinvol is omdat m.b.t. de AOW uitkering toe te passen is het niet zinvol om dat ook te laten toepassen bij loon uit aanvullend werk.
Nog specifieker: laten toepassen bij het hoogste bedrag en verder niet. Bij beiden laten toepassen betekent dat er te weinig loonheffing wordt ingehouden en een naheffing is te verwachten.
M.b.t. da aio: dat geldt voor de ontvanger van de uitkering en m.i. niet voor een echtgenote maar indien ik dat niet goed heb zal er dan zeker sprake zijn van nagaan of de echtgenote niet zelf kan werken. (??) Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-aow-uitkering-aanvullen

tijger1
door tijger1 Jun 23, 2018 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Als u mijn eerste reactie nog eens doorlees, dan zult u kunnen zien dat ik schrijf:

”Wellicht komt HIJ, die zwager dus, in aanmerking enz. enz. “.

fi
door fisbel - Jun 23, 2018 om 13:47
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerrit:
Bij een aio-aanvulling zijn er consequenties t.a.v. de uitbetaling van de heffingskorting. Als de partner (niet verdienend) geboren is vóór 1963 zal de uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 2265 gekort worden omdat op het inkomen van de zwager te weinig belasting is verschuldigd. Tijger1 wees hier al op.

Als er aio-aanvulling is wordt dit aanvullend bijstandsinkomen op basis van 50-50 procent verdeeld tussen de partners. Hetgeen er op neerkomt dat de partner die nu nog nietsverdienend is dan inkomen gaat genereren. Over dit (kleine) inkomen is belasting verschuldigd. In de praktijk betekent dit dat er geen belasting letterlijk betaald moet worden door de parter (tot circa € 6000 is ' belastingvrij'
maar wel dat een deel van de uitbetaling van de algemene heffingskorting verloren gaat of zelfs helemaal verdwijnt als de partner ná 1962 geboren zou zijn.

Bijverdienen door de zwager zal dan ook tot zo'n € 250 a € 300 netto per maand niets opleveren. Wat er bijverdiend wordt gaat 'verloren' aan aanvullende bijstand. Ook verlies aan toeslagen speelt in dezen een rol. Pas bij meer dan een 'postbode' baantje is er in deze situatie wat meer financiele armslag.

sc
door schippernaastmathilde - Jun 23, 2018 om 18:53
38 Antwoorden / Vragen

Hier schets ik ook maar even hoe het bij mij thuis er even aan toe gaat voor diegene die hun borst nat kunnen gaan maken. Mijn partner is 5 jaar geleden met pensioen gegaan en had een 40 jarig werkverleden met ook een flink extra pensioen. Zelf werk ik 38 uur per week (al 20 jaar).  Den Haag heeft besloten om dan maar mijn appartement in de vrije sector te gooien (de wet huren naar inkomsten) en een flink deel van mijn partner zijn  AOW in te pikken. Mijn huur ging met 120 euro omhoog en mijn partner moest van zijn AOW (niet zijn extra pensioen) 270 euro inleveren. Wat mij zo stoord is dat het appartement op mijn naam staat en dat ze mij daar ook voor laten boeten. Was die 270 euro van mijn partner niet genoeg ? Wij zijn nu dubbel gepakt voor een bedrag van bijna 400 euro wat ongeveer gelijk staat als het extra pensioen van mijn partner waar ie 40 jaar voor betaald heeft.

panter22
door panter22 Jun 24, 2018 om 07:55
6599 Antwoorden / Vragen

Door bezuinigingen krijgt je partner voor 1 persoon AOW omdat jij de pensioenleeftijd nog niet hebt bereikt.
Door bezuinigingen op de huurtoeslag, worden inkomens op hetzelfde adres bij elkaar opgeteld.
Gevolg hiervan was dat het inkomen van jullie samen was te hoog voor een sociale huurwoning, dus moesten jullie extra huurverhoging betalen in de hoop dat jullie dan gingen verhuizen.
Jullie wonen er nog steeds, maar het inkomen is gedaald en de huur in in de vrije sector terecht gekomen.
Kijk eens of jullie in aanmerking komen voor huurverlaging wegens lagere inkomsten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverlaging/vraag-en-antwoord/wanneer-huurverlaging-aanvragen
Het inkomen wat jullie nu hebben is waarschijnlijk nog te hoog om huurtoeslag te krijgen als de huur is gedaald beneden de huurtoeslaggrens
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

panter22
door panter22 Jun 24, 2018 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even een correctie. Voor 2015 kreeg je een toeslag voor je partner als die nog niet 65 jaar oud was.
Echter je mocht als partner niet te veel verdienen. Toen verdiende je al te veel en kreeg je partner ook geen toeslag.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/toeslag/

jo
door jorisw Jun 24, 2018 om 11:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je gaat allemaal dingen door elkaar halen die niets met elkaar te maken hebben. En wat is er zo vreemd aan dat iemand AOW voor 1 persoon krijgt als de andere partner nog gewoon werkt? Als hij meer zou krijgen zou ik het eerder inpikken van de maatschappij noemen. Waarom zouden wij moeten betalen voor iemand die nog een eigen inkomen heeft?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 23, 2018 om 20:27
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Herhaald: mijn opmerking betreft de loonheffingskorting waarvoor je op de lb verklaring aan werkgever of uitkeerder moet aangeven of je dat wel of niet wenst. Een algemeen advies is om dat alleen bij het hoogste bedrag van 1 uitkeerder te doen en niet bij de anderen
Reden:  mogelijkheid dat de inkomsten gezamenlijk in een andere tariefgroep vallen (deels) en er dan te wienig is ingehouden. Gevolg alsdan: naheffingsaanslag IB.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2018 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@schipper

Wat u schrijft, klopt van geen kant. Uw appartement kan helemaal niet door Den Haag is de vrije sector gegooid zijn.

Als er boven een grens aan inkomen in een huishouden binnenkomt, mag de maximale huurverhoging in rekening gebracht worden, maar het blijft, als het dat was, nog steeds een sociale huurwoning.

Ik zou niet weten op wat voor grond uw partner een deel van zijn AOW zou moeten inleveren. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij zoveel inkomen heeft, waardoor ook de ouderenkorting bijna komt te vervallen.

Maar neem mij niet kwalijk, als zijn inkomen zo hoog is en u ook nog 38 uur betaald werkt, kunt u met geen mogelijkheid krimp hebben.

En dat die flat op uw naam staat, doet er natuurlijk helemaal niet toe. U woont daar met zijn tweeën.

sc
door schippernaastmathilde Jun 24, 2018 om 01:29
38 Antwoorden / Vragen

Mijn huur omhoog gegaan naar 730 euro. https://drive.google.com/file/d/144gdcrABy5z953_wZmP4HIwB5UOb1igH/view?usp=sharing. Zijn AOW gekort naar 760 euro. https://drive.google.com/file/d/14pjM9mx99YNyMhfh6Ns3GZ0fwfr7QxXG/view?usp=sharing.

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2018 om 08:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw partner zal op 1 januari 2018 € 762,24 AOW gehad hebben.

En dat is het standaard bedrag. Dus daar is niets aan gekort.