gu
door guy55 Sep 10, 2016 om 20:00
Geldzaken & recht

Notaristarieven erfenissen?

Weet iemand wat het tarief is dat een notaris ongeveer berekent bij het executeren van een erfenis?

15443 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2016 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De tarieven van notarissen zijn vrij. En de kosten hangen uiteraard ook helemaal van de hoeveelheid werkzaamheden en de soort van de werkzaamheden af.

Is er alleen een verklaring van erfrecht nodig? Is er een testament? Zijn de erfgenamen eenvoudig op te sporen? Verblijven ze in het buitenland?

En ga maar door.

Moet er ook een aangifte erfrecht gedaan worden? Is er vastgoed? Zijn er effecten?

Dus over een tarief is niets zinnigs te zeggen.

Kijk op Google bij de goedkoopstenotaris.nl en vraag offertes.

marita5
door marita5 - Sep 10, 2016 om 20:08
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Guy55 ,

Hier kunt u de notaristarieven vergelijken klik op de rode regel .( klik ook rechtsbovenaan in het oranje de goedkoopste notaris in uw regio )

http://www.notaristarieven.nl/

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 11, 2016 om 00:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Reken snel op 250 euro per uur.  Dan zit u aardig in de richting.
Diewilik

1paul
door 1paul - Sep 12, 2016 om 14:49
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als bekent is welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden kunt u soms een vaste prijs afspreken met een kantoor...

ma
door mariovdmade - Sep 12, 2016 om 15:12
8 Antwoorden / 0 Vragen

Even Google en je vindt alle informatie die je wilt.

Ta
door TasjaFleur - Sep 12, 2016 om 15:18
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben in 2014 bij testament aangewezen als enig erfgenaam. De nalatenschap heb ik onder benificiare voorwaarden geaccepteerd.
Er was geen sprake van onroerend goed, auto bezit of andere waardevolle zaken.
Voor de verklaring van erfrecht heb ik ca. € 500,-- betaald. De verdere afwikkeling van de nalatenschap heb ik uit handen gegeven aan de notaris.
De kosten hiervoor bedroegen uiteindelijk ca. € 4.500,--. Dus de totale kosten zijn uitgekomen op ca. € 5.000,--. Het uurtarief van de notaris bedroeg € 175,-- en er zijn ca. 20 uur in rekening gebracht (ex. BTW). De notaris heeft de nalatenschap naar alle tevredenheid en prima afgehandeld en ik kan iedereen aanbevelen om, zeker bij een te verwachtte negatieve nalatenschap, de hulp van een notaris in te roepen.Dit voorkomt veel stress en het afwikkelen van een nalatenschap is toch wel erg specialistisch werk.

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2016 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tssjafleur

Dus u betaalt € 4.500 voor het afwikkelen van een erfenis wasrvan u de enige erfgenaam bent en die alleen uit een beetje geld bestaat?

U was een super klant voor die notaris. :-)) En als u dan verwachtte dat die erfenis negatief was, moest u nog geld toeleggen.

marita5
door marita5 Sep 12, 2016 om 16:07
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Dat van @Tssjafleur begrijp ik helemaal niet , benificiare aanvaarden en dan nog blauw betalen aan de notaris .
Heb ik helemaal niet gehad en wij waren met drieën , geen koophuis of waardevolle spullen . akte van erfrecht en de rest heb ik zelf afgehandeld .

Ta
door TasjaFleur Sep 12, 2016 om 22:29
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als je kunt inschatten dat de nalatenschap positief uit valt, dan is de afhandeling wel zelf te doen. Dat ben ik geheel met u eens.
Ik had geen idee of de nalatenschap positief of negatief zou uitvallen, vandaar de beneficiaire aanvaarding.
De nalatenschap was uiteindelijk € 30.000,- negatief. Er bleek nog een levensverzekering aanwezig die juist voldoende opleverde om  de begrafeniskosten en notariskosten mee te voldoen (preferente schuldeisers). Per saldo heb ik allen kosten gehad voor de Verklaring van Erfrecht en de opslagkosten van de inboedel. Achteraf gezien had ik opslagkosten kunnen vermijden door de inboedel zonder waarde in een eerder stadium af te voeren.
Had ik de procedure voor de beneficiaire afhandeling niet juist gevolgd, dan zou ik aansprakelijk gesteld worden voor die schuld van € 30.000,--. De procedure is gelijkwaardig aan de afhandeling van een failissement en als leek maak je dan al snel een verkeerde keus met daarbij enorm veel stress. Al met al ben ik blij dat de notaris de nalatenschap heeft afgehandeld.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2016 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis. Door simpel die beneficiaire aanvaarding was u al niet aan te spreken voor de schulden. En dat had u bij de rechtbank ca. € 125 gekost. Ook een verklaring van erfrecht voor één persoon voor € 500 is echt duur.

bl
door blvdr - Sep 12, 2016 om 21:39
14 Antwoorden / 3 Vragen

in de Telegraaf van 10 september jl geeft Bart Combee (directeur van de Consumentenbond) een overzicht van de notariskosten ivm testamenten, en die tarieven lopen aardig uiteen. Van175 euro tot gemiddeld 559,- euro. Lees dat artikel maar eens goed voordat je een notaris inschakelt.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2016 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over testamenten.

he
door hennyhenny - Sep 13, 2016 om 09:59
12 Antwoorden / Vragen

Notaristarieven.nl werkt heel goed als u heel duidelijk kunt aangeven wat de werkzaamheden zijn.
Ik heb als enige erfgenaam iets van 285 euro betaald bij een notaris in de buurt, maar dat was dan ook wel een eitje.
Ik was de enige erfgenaam (kijk uit, onterven van alle anderen maakt u geen enige erfgenaam).