bo
door bootsy May 7, 2004 om 15:29
Geldzaken & recht

Nwe auto ? en toch al bijna een jaar oud..

Ik heb vorige week uit voorraad bij een Peugeot dealer een nieuwe 206 CC Roland Garros nieuw aangeschaft. Een rib uit het lijf, maar een meidendroom is uitgekomen.... Ik heb voor de RG uitvoering gekozen omdat alle opties op deze auto zitten, en met name de ESP/ASR optie, ivm veiligheid. OOk de verkoper vermeldde nog alle ! opties zitter erop. Bij aflevering ontving ik ook de autopapieren en het instructieboekje. Het blijkt dat de optie ESP/ASR er niet op zit. Ik mis een schakelaar. Bellen met de dealer, daar werd ik niet wijzer van. Enfin lang verhaal kort maken, via de importeur nagevraagd het is een auto van voor 10/2003, toen zat deze optie er nog niet op. Ik heb wel 2004 geld ervoor betaald, en het is een kostbare optie, bijna 700 euro....ik wil dat deze optie alsnog op de auto wordt gemonteerd...Hoe sta ik nu als consument, heb ik enig recht. De verkoper zei dat hij het niet wist...maar ja, hoe kan ik als consument het weten. Je kan dit pas controleren als je alle papieren van de auto hebt....

graag advies.......Lisa

697 4 Rapporteer

bo
door bootsy - May 11, 2004 om 17:38
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik deze auto gekocht toen hij net in de showroom stond, n.l. half april  week eerderwas hij er nog niet.. de wijziging waar het om gaat is 10/03 ingevoerd. De brochure bij de auto en ook het boekje spreken over de laatste uitvoering van de GR, n.l. met standaard ESP.....ik heb dus ook een 2004 prijs betaald, n.l. 26.700,00 euri's en dat is de prijs van type 2004, met de standaard uitrusting van 2004 en dat is inclusief ESP. En vlgs de verkoper was hij met alle opties uitgerust...ik praat ook over een optie, terwijl je eigenlijk moet praten over een standaard uitrusting van de RG....(2.0 16V)Ik heb de dealer aangeschreven en heb een week de kans gegeven tot een bevredigende oplssing te komen. en ga daarna verder met aktie...

tanx voor dereacties

gepriso
door gepriso - May 11, 2004 om 17:39
113 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ligt er aan wat je hebt gekocht, daar bedoel ik mee: Heb je de auto in de showroom gekocht (dan kun je weten dat deze er al even staat), of heb je een nieuwe 206 CC RG gekocht (Bijvoorbeeld uit een folder ed. en wist de verkoper dit ook of heb je duidelijk aangegeven dat je een auto met deze optie zocht enz.). Overigens nog een vraag, stel dat je niet dit showroom model had gekocht, maar een auto bij de fabriek had laten bestellen, betaalde je dan hetzelfde bedrag? Dat lijkt mij sterk. Dat de verkoper zegt dat alle opties er op zitten maakt niet zoveel uit, want alle opties zitten er ook op, voor een auto van dit type. Dat er inmiddels een kleine weiziging is geweest is niet van invloed. Het zal wel vaker gebeuren in de auto wereld dat bij een nieuwe productie een extra is toegevoegd, maar u kocht niet van fabriek.

user123
door user123 - May 16, 2004 om 01:00
1346 Antwoorden / 3 Vragen

In de fase voor de daadwerkelijke aankoop heeft u ongetwijfeld een folder of andere documentatie ontvangen van de auto. Als tijdens het verkoopgesprek niet ter sprake is gekomen dat de auto welke u koopt niet voldoet aan de aangegeven specificaties bent u hiervoor natuurlijk niet verantwoordelijk. De verkoper heeft inmiddels aangegeven dat hij het niet wist. Een vergissinkje waarschijnlijk. De vraag is of het redelijk is om het systeem te eisen. Het kan best zo zijn dat dit technisch zo ingrijpend is dat de kosten hiervoor ruim over die 700 euro gaan. In dat geval zal u er nooit minnelijk uitkomen.

bo
door bootsy - Jun 2, 2004 om 18:08
4 Antwoorden / 2 Vragen

iedereen die heeft gereageerd dank daarvoor, na tussenkomst van mijn advocaat, die de dealer inkwestie heeft aangeschreven en daarin ontbinding van de koopovereenkomst eiste, is vandaag door de dealer als volgt gereageerd. Ik krijg een geheel nieuwe auto, van produktie datum 2004, met alle opties die erop horen te zitten, en binnen 10 dgn kan ik de huidige omruilen. Het is dus zinvol je recht te halen. En ik ben erg blij, dan kunnen jullie je voorstellen.

Lisa