fe
door feminem Mar 28, 2024 om 17:46
Geldzaken & recht

Onaangekondige prijsverhoging sportschool

Goedendag,

vanmiddag een onaangename verassing tijdens het nalopen van de financiele administratie. SInds 1 november 2023 heb ik een abonnement bij een sportschool. Deze sportschool heeft, zonder het aan mij bekend te maken, de abonnementsprijs verhoogd. Ik ben niets te beroerd om te betalen, laten we dat voorop stellen. Ik wil echter wel graag op tijd weten dat er een prijsverhoging aankomt en, zo ja, hoeveel. Dit is mij op geen enkele manier kenbaar gemaakt terwijl ze mij per e-mail. brief, telefoon of in persoon, terwijl ik aanwezig ben in de sportschool, kunnen bereiken. In hun eigen algemene voorwaarden staat het volgende:
Artikel 7. Prijs en prijswijzigingen
1. Het abonnementsgeld wordt vooraf overeengekomen.
2. Eventuele prijsverhogingen worden door de Ondernemer 2 weken voorafgaand genoegzaam bekend gemaakt.
3. Indien een prijsverhoging plaatsvindt, dan heeft de Consument het recht om de overeenkomst binnen 4 weken na de bekendmaking te ontbinden. Het resterende abonnementsgeld wordt terugbetaald.
4. De mogelijkheid tot ontbinding uit lid 3 is niet van toepassing op prijsaanpassingen op basis van het prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties noch op prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals die ter zake van BTW. Als een prijsverhoging plaatsvindt binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst dan bestaat er wel een recht tot ontbinding zoals bedoeld in lid 3.

In mijn ogen mag ik nu mijn abonnement opzeggen gezien lid 2 (er is mij niets medegedeeld) en 3. Er staat in de rest van de algemene voorwaarden geen enkele datum of maand genoemd voor eventuele prijsindexering en het heeft ook geenszins met een BTW-verandering te maken. Klopt mijn gedachtengang? Het is voor mij puur een principekwestie. Graag een duidelijke uitleg.

Groet,

Feminem

2179 5 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Mar 28, 2024 om 17:54
854 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag weet je zeker dat je geen mail of zo van de sportschool gehad hebt met de aankondiging van verhoging van het contributiegeld? Hetkan natuurlijk zijn dat je het over het hoofd gezien hebt.
Heb je dat niet dan is het zaak om uit zoeken of het een indexatie is of dat de BTW verhoogd. Is dit het geval, dan kun je opzeggen. Heeft de eigenaar inderdaad verzuimd om de verhoging door te geven dan mag je volgens artikel 3 opzeggen, lijkt mij.

Heb je zeg in februari het abonnement afgesloten en hij komt in maart met de verhoging, dus binnen 3 maanden, dan mag je ook opzeggen.

Vasthouden aan je principes is niet, per definitie, verkeerd maar... wat levert het je op? Dan je per se je gelijk krijgt? Pyrrusoverwinning zou ik dat noemen.

fe
door feminem Mar 28, 2024 om 18:52
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb 100% zeker weten geen e-mail, telefoontje of brief gehad, zoals ik al aangaf in mijn vraagstelling met uitleg. Dus of het om een indexatie gaat, geen idee. In Nederland is geen BTW-verhoging afgegeven aangezien dat door het Rijk, ruim tevoren en overduidelijk aangekondigd wordt.....

@q
door @qwerty@ Apr 3, 2024 om 15:51
68 Antwoorden / 1 Vragen

@THECLA58 Heb je zeg in februari het abonnement afgesloten en hij komt in maart met de verhoging, dus binnen 3 maanden, dan mag je ook opzeggen.
Abonnement sinds 1 november 2023.........

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2024 om 18:40
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat de verhoging rechtmatig is mits die conform het gestelde in lid 3 is. U kunt m.i. evenwel uw abonnement opzeggen met in achtname van de opzegtermijn en zie dan o.a. dit: https://www.fit.nl/blog/fitnessabonnement-opzeggen  (In iets andere woorden gelijk aan de reactie die u hiervoor al kreeg doch ik nu pas zie. )

fe
door feminem Mar 28, 2024 om 19:01
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u.
Helaas heb ik dus werkelijk geen aankondiging, op welke manier dan ook, gehad met betrekking tot verhoging van het abonnementsgeld. De opzegtermijn op andere vlakken is 1 maand, dus neem aan in deze kwestie ook.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 28, 2024 om 19:40
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Dank. Kijk voor alle zekerheid de algemenen voorwaarden van deze sportschool na. Het is niet onmogelijk dat u in eerste instantie een abonnement voor één jaar bent aangegaan en dat kan dan niet voortijdig worden beëndigd zonder dat een afkoop kan vorderen.

En toch ook: dat men kan verhogen staat wel degelijk in hun artikel 7.4 en daar kan (helaas dan) ook een voorwaarde staan m.b.t. het eerste jaar.
Ik neem aan dat men u bij het aangaan van van het aboinnement heeft gewezen op deze voorwaarden.

Houd m.b.t. toch nemen van nadere actie de waarsçhuwing' van @HENKDEZEVENDE in acht.  Zo het uiloopt op een vordering kan u dat veel meer kosten indien een rechter de sportschool dan ook nog in het gelijk stelt gelet op hun voorwaarden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 28, 2024 om 18:52
2057 Antwoorden / Vragen

Nee dat geeft u geen recht de sportschool per direct op te zeggen, het geeft u het recht de niet aangekondigde verhoging niet te betalen, althans dat is mijn mening wat de bevoegde rechter daar van vindt komt u achter als u het aan laat komen op een incasso.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 28, 2024 om 19:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Feminem,

Om welke sportschool gaat het?

pino123
door pino123 Apr 3, 2024 om 16:32
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet dat ertoe? Of doet het ertoe wat er in de algemene voorwaarden staat?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 3, 2024 om 19:06
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Het is wel zeker van toepassing.

Blijft u dit soort vragen stellen aan mij of wilt u goed advies geven aan TS ?