door wiandra Nov 1, 2011 om 20:00
Geldzaken & recht

Ondertrouw

kan een vrouw alleen in ondertrouw gaan zonder haar vriend?
word beweerd dat dat kan? wat zegt de wet?

3016 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 1, 2011 om 20:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Burgerlijk wetboek nr. 1

Afdeling 2. Formaliteiten die aan de voltrekking van het huwelijk moeten voorafgaan

3. De aangifte geschiedt in persoon of bij zodanige geschriften waaruit van het voornemen der aanstaande echtgenoten met genoegzame zekerheid kan blijken.

Ondertrouw kan ook schriftelijk door beide partijen of door 1 van de partijen, als de benodigde papierwinkel daarvoor klopt.

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 1, 2011 om 20:53
842 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja zal het ongetwijfeld al bedoelen met "de benodigde papierwinkel", maar even voor de duidelijkheid: er moeten dus wel handtekeningen van beide personen onder de juiste formulieren staan.

In Amsterdam werd van ons beide verwacht dat wij ons meldden op het stadsdeelkantoor om de papierwinkel in orde te maken; voor het uiteindelijke vastleggen van de datum (op moment van ondertrouw was de definitieve datum nog niet zeker) was de aanwezigheid van slechts één persoon nodig (maar dus wel met de papierwinkel ondertekend door beide personen).

vladja
door vladja - Nov 1, 2011 om 21:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als Amsterdam eist dat 1 persoon aanwezig moet zijn bij de ondertrouw, dan stelt Amsterdam andere eisen dan wettelijk is voorgeschreven.

In de gemeente Dordrecht kan je de papieren voor schriftelijke ondertrouw gewoon downloaden en verder schriftelijk afhandelen.

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 1, 2011 om 21:50
842 Antwoorden / 1 Vragen

Als Amsterdam eist dat één persoon aanwezig is bij de ondertrouw, dan voel ik me ook een beetje genaaid, want ik moest er vrij voor nemen... Voor ondertrouw moesten we namelijk beide op stadsdeelkantoor komen, alleen het definitief maken van de datum kon alleen (iets met begrijpend lezen enzo; zal aan de scholen van vroeger liggen).

brainless
door brainless - Nov 2, 2011 om 00:33
324 Antwoorden / 0 Vragen

@TS
Voor ondertrouw heb je (wettelijk)recht op betaald verlof.

mi
door midas - Nov 2, 2011 om 15:06
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op dinsdag 1 nov 2011, 21:50]Als Amsterdam eist dat één persoon aanwezig is bij de ondertrouw, dan voel ik me ook een beetje genaaid, want ik moest er vrij voor nemen... Voor ondertrouw moesten we namelijk beide op stadsdeelkantoor komen, alleen het definitief maken van de datum kon alleen (iets met begrijpend lezen enzo; zal aan de scholen van vroeger liggen).

Genaaid? ..En dat vóór het huwelijk? :-)

ne
door newfy - Nov 7, 2011 om 16:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wiandra,

Voor mijn huwelijk twee jaar geleden ben ik gewoon alleen op een ochtend naar het stadhuis gegaan en de ondertrouw geregeld. Geen probleem, en direct ook de datum laten vastleggen.

Newfy