ka
door karinmooi May 15, 2020 om 14:40
Geldzaken & recht

Onderwijsinstelling b.t.w. plichtig?

Hallo,

Ik verwacht binnenkort weer een factuur voor een cursus die ik heb gevolgd. Nu is de onderwijsinstelling in de afgelopen maanden CRKBO-gecertificeerd. Volgens het waarborg/certificering zijn aangesloten onderwijsinstellingen vrijgesteld van b.t.w.

Volgens de onderwijsinstelling zelf moeten ze nog steeds b.t.w. afdragen en dus ook naar mij factureren, maar ik heb mijn twijfels.

Is er een manier om te controleren of zij mij b.t.w. in rekening mogen brengen op hun facturen? Als ik kijk op het b.t.w. nummer controleer op de site van de Europese Commissie (VIES) dan wordt het ingevoerde nummer als ongeldig aangemerkt.

Alvast dank voor het meedenken!

746 4 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 15, 2020 om 14:59
11649 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo KarinMooi,

Veelgestelde vragen CRKBO ,

Zijn alle prestaties die een in het Register opgenomen onderwijsinstituut aanbiedt vrijgesteld van BTW?

Nee. Alleen nauw met de verstrekte beroepsopleiding samenhangende diensten of goederenleveringen kunnen onder de vrijstelling vallen. Daarbij kan worden gedacht aan het tegen betaling verstrekken van uittreksels, fotokopieën e.d. In alle andere gevallen zullen de leveringen (zoals boeken) of diensten (bijvoorbeeld advisering en assessments) belast zijn met BTW.

NB. Dit antwoord is gebaseerd op de beste ons ter beschikking staande fiscale informatie. Bij twijfel adviseren wij u navraag te doen bij de Belastingdienst.

ka
door karinmooi - May 15, 2020 om 16:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden zover.
De info van CRKBO over BTW heb ik gelezen. Ik volg een studie, dus die valt onder nauw met de verstrekte beroepsopleiding samenhangende diensten.

Daarom vraag ik mij af waarom ze toch zeggen BTW plichtig te zijn. Het is toch in het belang van beide partijen om zonder BTW af te rekenen?

tijger1
door tijger1 May 15, 2020 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet die instelling maakt uit of ze btw plichtig zijn voor sommige zaken, maar de belastingdienst.

Dus vetrouwt u het niet, dan de belastingdienst bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2020 om 18:09
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zag uw vraag en ook uw reactie. Zoals ook @MARITA1 en @TIJGER1 aangeven is de enige instantie die u nadere info kan geven of er sprake is van plicht van afdracht van omzetbelasting (BTW) de Belastingdienst. Aapart daarvan kunt u ook nagaan of de door u bedoelde onderwijsinstelling inderdaag gecertificeerd is.

Indien dat onverhoopt niet het geval is is er soprake van een ander probleem zoals mogelijk misleiding m.b.t. hun reclame/wervings uitingen.