door 30marg Sep 5, 2006 om 21:59
Geldzaken & recht

Ongevraagd product ontvangen

Na een keer iets te hebben besteld, ontvangen en betaald, ontvang ik van hetzelfde bedrijf nu al 2 x een ongevraagde zending. Omdat alleen het postbusnr. bekend is moet ik voor retourzending € 6,45 betalen wat ik niet van plan ben te doen. Op internet heb ik noch een antwoordnr. noch een tel. nr. of nader adres kunnen vinden.

De artikelen houd ik dus. Tevens heb ik een aangetekende brief naar het postbusnr. gezonden met verzoek mij geen artikelen meer toe te sturen.

Indien ik alsnog betalingsaanmaningen zal ontvangen of nog erger een deurwaarder, wat staat mij dan te doen.

Wie weet raad ?

Margreet.

600 3 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Sep 5, 2006 om 22:41
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Margreet,

Vergewis jezelf eerst dat de gedane bestelling een eenmalige bestelling was. Dus bijvoorbeeld geen kennismakingspakket van Lecturama o.i.d., waarbij in de kleine lettertjes staat dat er nog meerdere pakketten zullen volgen.

Verder, volgens Artikel 7 van het Burgerlijk Wetboek, Boek 7, is het niet toegestaan om ongevraagd producten toe te zenden, in de hoop dat je dan de rekening wel zult betalen. De consument heeft dan het recht om het product te houden, zonder hiervoor te hoeven betalen. Of je het wilt houden of niet is aan jouw. Als er sprake is van een overduidelijke vergissing van de leverancier, dan is het wellicht wel netjes om dit te retourneren. Maar je bent hiertoe niet verplicht.

Dat je het bedrijf schriftelijk op de hoogte hebt gesteld is netjes. Je hebt gedaan wat je kan doen, maar mocht er ooit een incassobureau of deurwaarder op de stoep verschijnen, dan sla je hem/haar gewoon met dit wetsartikel om zijn/haar oren.

Aangaande een antwoordnummer, ik neem aan dat je wel al op Antwoordnummer.nl hebt gekeken.

Mvgr - B

door 30marg - Sep 5, 2006 om 22:46
4 Antwoorden / 18 Vragen

Neen, het was zeker geen kennismakingspakket. De naam van het bedrijf is Klooster Mariabron te Susteren. En ja, ik heb ook op antwoordnummer.nl gezocht.

Mijn vr. dank voor uw snelle reactie.

Margreet.

brynnar
door brynnar - Sep 6, 2006 om 09:18
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hoi Margreet,

Het "Klooster" staat helaas niet echt bekend om zijn betrouwbaarheid. Op internet zijn legio klachten te vinden over dit "bedrijf" in Maaseik (B) en Susteren (slechts enkele kilometers van elkaar verwijderd). Ze verschuilen zich achter een postbusnummer, zijn niet ingeschreven bij de KvK in Nederland. Een inschrijving bij de (Vlaams-)Limburgse KvK kan ik zo snel niet achterhalen, maar het zou me niets verbazen als ze daar ook niet bekend zijn. Telefoonnummer? Inderdaad niet te vinden.

Voor wat ik heb begrepen, zijn deze "heiligen" nogal volhardend en kun je opeens een incasso verwachten. Hier hoef je niet bang voor te zijn. Een incassobureau is niets meer dan een blaffende hond met een muilkorf (in tegenstelling tot een gerechtsdeurwaarder) en als er niet kan aangetoond worden dat je voor verdere leveringen geen bestelling hebt geplaatst, kunnen ze je niets maken.

Vermoedelijk is "Klooster Mariabron" een niet-geregistreerde handelsnaam van Direct Communications (Zie ook dit oudere onderwerp bij Kassa: Organisatie achter Duitse Loterijen weer actief).

Tip: de volgende pakketten "retour afzender" met een extra baksteen erbij verpakt en met het opschrift "bewoner overleden" wil soms nog wel eens helpen.

Sterkte, en laat je niet gek maken.

Mvgr - B