an
door anouk70 Mar 6, 2012 om 08:53
Geldzaken & recht

Ontslag

Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand er antwoord op heeft.

Mijn oom heeft meer dan 10 jaar bij een bedrijf gewerkt.[Zal dat bedrijf A noemen]
Hij was daar chauffeur en ze hebben hem bij een andere bedrijf [noem dit bedrijf even B ] ingezet om te rijden ,maar nu heeft dat bedrijf B geen werk meer voor hem.
Hij was dus nog in steeds in dienst bij bedrijf A, die hem ook steeds in loondienst had.
Nu heeft bedrijf A wel werk en had een maand geleden al zzp ers in gehuurd.
Mijn oom is verteld dat hij nu ontslag krijgt.
Terwijl hij de papieren wel heeft om het werk voor bedrijf A te doen.

Kunnen ze hem zomaar ontslaan als ze zzp ers in zetten?

Hij moest nog maar 5 maanden werken en dan kan hij met pensioen.

Ze willen hem nu in de WW hebben.

Gaat er dan geld af van zijn pensioen en bijpensioen als hij 65 jaar is .........en in de WW gaat?
Of is er nog een andere regeling voor zoals prepensioen?

Wie kan mij helpen en weet de antwoorden op mijn vraag....

Alsvast bedankt,
Anouk.

1184 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 6, 2012 om 09:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ze kunnen oom niet zomaar ontslaan. Ze zullen een ontslagvergunning voor hem moeten aanvragen. Oom moet dus niet instemmen met het ontslag.

Oom moet nu gegevens verzamelen dat er zzp-ers ingehuurd worden voor het werk. Dat moet hij aanvoeren bij zijn protest tegen de ontslagaanvraag. Ook het feit dat er nog maar een paar maanden te gaan zijn tot zijn pensioen. Let goed op de termijnen waarop de papieren ingediend moeten worden. Als je daarvoor 3 weken de tijd hebt, dan dien je ze in (met een getekende ontvangstbewijs) pas halverwege de 3e week. Op die manier win je weer wat tijd.

Zo lang de ontslagaanvraag niet rond is, moet het bedrijf doorbetalen en gaat de pensioenopbouw door.

Vladja

jantje7
door jantje7 - Mar 6, 2012 om 09:06
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als je meer dan 10 jaar bij een bedrijf hebt gewerkt moet je nog een aantal maanden uitwerken. De eertse 2 maanden in de WW krijg je 75% uitgekeerd en kan de pensioenopbouw doorgaan via deze ww-uitkering. Dus de 1 of 2 maanden zal hij echt niet merken in zijn pensioenuitkering.

an
door anouk70 - Mar 6, 2012 om 10:19
8 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt Vladja en jantje7 voor de antwoorden.

Kan mijn oom in het prepensioen?

Stel dat de werkgever hem in prepensioen zou doen, kan dat voor de laatste maanden?
En heeft dat invloed op het pensioen en bijpensioen als hij 65 jaar is?

Want hij moet nu eerst zijn dagen op maken hebben ze gezegd.
Is dat verplicht om je dagen in zo'n situatie op te nemen?

vladja
door vladja - Mar 6, 2012 om 10:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is er ontslagvergunning voor jouw oom? Ze kunnen niet zomaar een dienstverband verbreken.

Vladja

an
door anouk70 - Mar 6, 2012 om 10:35
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet nog of er een ontslagvergunning is.
Ze hebben gisteren pas gezegd dat hij niet meer hoeft te komen en eerst zijn dagen op moet maken. Ze had gezegd dat mijn oom maar naar het uwv moest bellen, wij hebben gezegd dat hij zelf niks moet doen en dat volgens ons de werkgever dat moet regelen.

mastag
door mastag - Mar 6, 2012 om 10:45
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Jantje,
Bij het UWV bouw je geen pensioen op over je ww en wia uitkering, wel vakantiegeld.
Maar het betreffende pensioenfonds heeft wellicht de mogelijkheid om hierin iets te voorzien.

MAstag

jg
door jgb - Mar 6, 2012 om 11:56
9 Antwoorden / 0 Vragen

Als jou oom bij een transportbedrijf in dienst is, is deze verplicht aangesloten bij het Pensioenfonds Vervoer. Er zijn diverse regelingen mogelijk afhankelijk van zijn geboortedatum en dienstjaren.
Als ik het goed heb gelezen is jouw oom geboren tussen 1/4/1947 en 1/1/1950 en is hij langer dan 10 jaar onafgebroken in dienst bij dezelfde werkgever. Hij zou dan gebruik kunnen maken van de prepensioen-regeling. Deze moet wel 3 maanden voor aanvang worden aangevraagd door werknemer en werkgever.
Informatie, brochures en formulieren kun je terugvinden op de site van het pensioenfonds.
Succes

vladja
door vladja - Mar 6, 2012 om 12:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat vetgedrukte is niet de bedoeling. In Word, waaruit het gekopieerd is, zit dat niet. Sorry.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 6, 2012 om 12:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie waar het probleem door is ontstaan:

De laatste [xx] maanden ben ik door uw bedrijf gedetacheerd geweest bij bedrijf ***** . Deze detachering is afgelopen en ik heb mij op [datum]

****** dat moet zijn: bij bedrijf vierkante haakje B vierkant haakje. Deze detachering .....

Vierkant haakje b of B vierkant haakje = de code hier om vet aan te zetten.

Er is dus een stukje tekst weggevallen in de brief hierboven.

Vladja

an
door anouk70 - Mar 6, 2012 om 15:10
8 Antwoorden / 4 Vragen

Heb een boekhouder gebeld om toch iets meer te weten te komen.

Wil dit graag even melden voor alle mensen die ook in zo'n situatie terecht komen.

Als mijn oom met prepensioen zou gaan dan gaat er geld af van zijn aanvullend pensioen als hij 65 jaar wordt.

Als hij in de ww zou gaan dan krijgt hij 75 % betaald.
Maar dan gaat er over een paar maanden als hij 65 jaar is geen geld af van zijn aanvullend pensioen.

Ik begrijp uit de reacties dat hij niet ontslaan kan worden.........

Iedereen bedankt voor de reacties en wil vladja heel erg bedankt voor alle berichtjes!!!!!

vladja
door vladja - Mar 6, 2012 om 15:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

AANGETEKEND MET ONTVANGSTBEWIJS

Aan de Directie van
[Bedrijf A]
[Adres etc.]

[Plaatsnaam + datum]

Geachte dames, heren [of wat toepasselijk is],

Sedert [datum] ben ik bij u in dienst op een arbeidscontract voor onbepaalde tijd. De laatste [xx] maanden ben ik door uw bedrijf gedetacheerd geweest bij bedrijf [B]. Deze detachering is afgelopen en ik heb mij op [datum] weer bij u gemeld om mijn werkzaamheden in uw bedrijf te hervatten. Bij terugkeer constateerde ik, dat u enige ZZP-ers heeft ingehuurd, die hetzelfde werk doen als ik voor mijn detachering deed. Er is dus werk genoeg.

Na mijn terugkeer deelde u mij mede dat ik mijn vrije dagen op moest maken, niet meer behoef te verschijnen op het werk, mij maar moet melden bij het UWV en dat u mij ontslaat/gaat ontslaan. Overbluft en verbijsterd ben ik maar huis gegaan.

Ik ga niet akkoord met mijn ontslag. Als u het inmiddels 10-jarige dienstverband voor onbepaalde tijd wilt beëindigen, zult u een ontslagvergunning moeten aanvragen. Totdat deze verleend wordt of tot [datum], de datum waarop ik 65 wordt en met pensioen ga, blijf ik in uw dienst. Dat houdt in dat u tot die tijd het volledige salaris moet doorbetalen, het vakantiegeld reserveert en de opbouw van vakantiedagen gewoon doorgaat.

Mocht u besluiten het salaris, vakantiegeld, vakantiedagen niet uit te betalen dan stel ik u bij voorbaat al in gebreke en zal ik het salaris vermeerderd met de wettelijke verhoging volgens BW7 art. 625, en de andere bedragen zo snel mogelijk via de rechter opeisen. Over alle bedragen zal tevens de wettelijke rente verschuldigd zijn vanaf de dag dat u in gebreke blijft. Tevens zal ik de rechter verzoeken u te veroordelen tot betaling van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten van de rechtszaak.

Ik respecteer uw verzoek om niet meer op het bedrijf te verschijnen. Gezien de huidige verstandhouding en het uiterst onaangename gesprek bij mijn terugkeer na detachering kunt u verder schriftelijk contact met mij opnemen.

Na een voorafgaand gesprek ben ik tot automatisch einde dienstverband op [datum pensionering] bereid om mijn normale werkzaamheden voor u te verrichten met wederzijds fatsoen en respect.

Hoogachtend,

[ondertekening]

[invullen wat gevraagd wordt]

Je moet altijd bereid blijven weer te gaan werken, hoe weinig zin je daar ook in hebt. Het gesprek hoef je niet alleen te voeren, daarbij kan je iemand meenemen. Dat hoeft geen advocaat te zijn.

Prepensioen moet je 3 maanden van tevoren aanvragen en die periode moet je overbruggen. Je kunt niet stil thuis gaan zitten en alles over je heen laten gaan.

Vladja