mo
door monza Sep 7, 2010 om 15:43
Geldzaken & recht

Ontslag en nu ?

Ik ben sinds vandaag werkeloos ( buiten mijn schuld ,geen werk meer ),,.Ik heb verleden week woensdag de ontslag brief gekregen ,Toen heb ik me wel ingeschreven als werkzoekende en voor een W.W. uitkering ,maar nu is mijn vraag (ik heb er nog veel meer ) ben ik dan nog wel verzekerd ,wat als ik bij de dokter of zelfs in het ziekenhuis terecht kom..Hartelijk Dank

5957 44 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 7, 2010 om 15:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het verzekerd zijn tegen ziektekosten hangt niet vast aan een salaris of uitkering. Het verzekerd hangt af van het maandelijks de premie betalen, zoals tot nog toe iedere maand gebeurd is (neem ik aan).

Vladja

kr
door krieties - Sep 7, 2010 om 15:49
442 Antwoorden / 0 Vragen

U blijft gewoon verzekert voor ziektekosten (o.a. dokter en ziekenhuis).
Enkele jaren geleden is het ziekenfonds verdwenen, nu heeft u -als het goed is- een zorgverzekering.

ro
door ron530 - Sep 7, 2010 om 15:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Jammer dat u werkeloos bent geworden, indien u collectief verzekert bent voor de ziekte kosten dan loopt dat tot einde van het jaar door, daarna zult u op zoek moeten of zonder die collectiviteit bij de zorgverzekeraar blijven.

genius
door genius - Sep 7, 2010 om 15:55
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo monza,

Spijtig om te horen dat je ontslagen bent.
Een antwoord op je vraag: Ja, je bent (nog) wel verkezekerd. Deze gegevens zul je ook moeten verstrekken bij de aanvraag voor een WW-uitkering. Waar je wel op moet letten, is dat je nu een bijdrage (Toeslag) voor de zorgverzekering ontvangt. De hoogte hiervan is gebaseerd op je inkomen. Gezien het feit dat je inkomen nu lager zal gaan liggen, zal je ook deze wijziging moeten doorgeven KLIK zodat de hoogte van hiervan aangepast gaat worden. Tevens bestaat er een zorgverzekeraar die er speciaal voor de minima is. De consulent (WW) kan je hier meer over vertellen. In het kort komt het hier op neer dat het standaard pakket uitgebreider is (omdat je een minima-inkomen geniet).

Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is. Misschien komt er nog iemand langs met meer aanvullende info.

Heel veel succes toegewenst!

M.vr.gr.

G.

genius
door genius - Sep 7, 2010 om 15:56
886 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja: @krieties: @ron530

Ik had nét iets te veel tijd nodig om het e.e.a. te formuleren. En . . .gekruist!

G.

vladja
door vladja - Sep 7, 2010 om 16:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Genius,

Er wordt nergens gesproken over een zorgtoeslag, dus waarom dit erbij slepen, Geeft alleen maar verwarring. Als die er al is, is het helemaal niet verplicht om door te geven dat het inkomen verlaagd is. Als er te weinig uitgekeerd is, wordt recht getrokken bij de belastingaangifte over dat jaar. Dat is alleen noodzakelijk als er meer verdiend gaat worden, want dan ontstaat de situatie dat er teveel zorgtoeslag ontvangen wordt, wat late terug betaald moet worden.

Gedurende het lopende jaar kan je niet van zorgverzekering veranderen. Het heeft geen zin om nu te zoeken naar een andere zorgverzekeraar, want je zit vast tot 1 januari 2011. En dan is nog maar de vraag of vraagsteller op het "minima-niveau-inkomen" zit. Waar maak je dat uit op?

Het standaard pakket is uitgebreider voor de minima. Waar fiets je die vandaan? Het standaard pakket is voor iedereen gelijk en wettelijk voorgeschreven. Aanvullend verzekeren is bij iedere zorgverzekeraar anders en tegen diverse prijskaartjes.

Je reactie rammelt aan alle kanten en geeft verdere info.

Vladja

ro
door ron530 - Sep 7, 2010 om 16:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als vraagsteller onder het wettelijk minimum loon komt is het aanvragen van toeslagen het eerste. Huur toeslag voor zover van toepassing en de zorgtoeslag. Allemaal zaken waar je waarschijnlijk recht op hebt. In sommige gevallen bied de gemeente ook een goedkope zorg verzekering aan maar dat zal pas per 1 Januari in kunnen gaan.
Als je collectief verzekert bent neem dan gelijk contact met de zorgverzekering op want dat voorkomt achterstand.

genius
door genius - Sep 7, 2010 om 16:25
886 Antwoorden / 4 Vragen

@ vladja

Ik vindt je (en dat is mijn mening) een beetje kort door de bocht!
Oké, ik ga misschien een beetje vooruit op de feiten, maar beter mee verlegen als óm verlegen. Verder: ik verkeer in het zelfde schuitje en weet dus héél goed waar ik het over heb! Als je nooit van een zorgverzekeraar voor de minima hebt gehoord!!!! moet je er ook geen oordeel over vellen!!! Als ts minder inkomen gaat krijgen (hetgeen er dik in zit) is het raadzamer om dit meteen te melden zodat er achteraf of het jaar daarop niets hoeft te worden terugbetaald. Terug betalen???? Waarvan!!!!! Dít slaat echt nergens op!

Alvorens te reageren, verdiep je eerst eens in de achterliggende gronden. Maar ja, dát is moeilijk.

Ik trekt me dan ook terug uit dit topic en wens ts véél sterkte toe!

G.

jscholtes
door jscholtes - Sep 7, 2010 om 16:42
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=genius schreef op dinsdag 7 sep 2010, 16:25]@ vladja

Ik vindt je (en dat is mijn mening) een beetje kort door de bocht!
Oké, ik ga misschien een beetje vooruit op de feiten, maar beter mee verlegen als óm verlegen. Verder: ik verkeer in het zelfde schuitje en weet dus héél goed waar ik het over heb! Als je nooit van een zorgverzekeraar voor de minima hebt gehoord!!!! moet je er ook geen oordeel over vellen!!! Als ts minder inkomen gaat krijgen (hetgeen er dik in zit) is het raadzamer om dit meteen te melden zodat er achteraf of het jaar daarop niets hoeft te worden terugbetaald. Terug betalen???? Waarvan!!!!! Dít slaat echt nergens op!

Alvorens te reageren, verdiep je eerst eens in de achterliggende gronden. Maar ja, dát is moeilijk.

Ik trekt me dan ook terug uit dit topic en wens ts véél sterkte toe!

G.

kort lontje?? Hoezo terugbetalen?? Als je inkomen verlaagt heb je recht op meer zorgtoeslag! Dus achteraf ontvangen.....

vladja
door vladja - Sep 7, 2010 om 16:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Genius,

Eerst maar eens goed lezen. Ik zeg nergens dat er terugbetaald moeten worden aan zorgtoeslag als er minder verdiend wordt. Wel als er meer verdiend gaat worden en daarvan geen wijziging wordt doorgegeven. LEZEN!

Collectieve Zorgverzekering Minima. Deelname loopt meestal via de sociale dienst van de gemeente en is gebonden aan een inkomensnorm en beperkt eigen vermogen.

Zonder dat er bekend is wat voor uitkering vraagsteller gaat krijgen en hoe hoog die uitkering is, is het afwachten of allerlei toeslagen van toepassing zijn en of toetreding tot een CZM (per 1 januari 2011) mogelijk is.

Vooralsnog is gewoon het maandelijks betalen van de verschuldigde premie het fundament voor het verzekerd zijn voor ziektekosten.

Vladja

ro
door ron530 - Sep 7, 2010 om 17:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kunnen we nu weer terug naar waar het vraagsteller om ging, is werkeloos en wil weten hoe het nu met de zorg verzekering gaat en zo meer.
Je baan verliezen is niet niets, vooral niet in deze tijd waarin veel dingen onzeker geworden zijn.

birdies
door birdies - Sep 7, 2010 om 17:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Als je nooit van een zorgverzekeraar voor de minima hebt gehoord!!.........

En wie is die zorgverzekeraar dan? Alleen, zoals vladja al schrijft, als je in de bijstand zit, zijn er veel gemeenten die een collectieve verzekering afsluiten voor hun klanten.

jscholtes
door jscholtes - Sep 7, 2010 om 17:14
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 7 sep 2010, 17:10]..........Als je nooit van een zorgverzekeraar voor de minima hebt gehoord!!.........

En wie is die zorgverzekeraar dan? Alleen, zoals vladja al schrijft, als je in de bijstand zit, zijn er veel gemeenten die een collectieve verzekering afsluiten voor hun klanten.

Men moet dit kalenderjaar afmaken bij de ziektekostenverzekeraar.... Volgend kalenderjaar mag men een nieuwe verzekeraar kiezen.....

ro
door ron530 - Sep 7, 2010 om 17:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ja vele gemeentes hebben een zorgverzekering voor de minima waarin ook de aanvullende is gedekt. We weten de inkomsten situatie niet van vraagsteller. Hij/zij kan wel een baan hebben gehad die op of boven modaal heeft gelegen. Suggereren of speculeren over de situatie van vraagsteller is niet aan de orde.

birdies
door birdies - Sep 7, 2010 om 17:44
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Volgend kalenderjaar mag men een nieuwe verzekeraar kiezen........

Dan is het wel zo handig als genius even meldt welke zorgverzekeraar speciale polissen voor minima hebben.;-)

jscholtes
door jscholtes - Sep 7, 2010 om 18:39
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gallito schreef op dinsdag 7 sep 2010, 18:14][quote=monza schreef op dinsdag 7 sep 2010, 15:43]Ik ben sinds vandaag werkeloos ( buiten mijn schuld ,geen werk meer ),,.Ik heb verleden week woensdag de ontslag brief gekregen ,Toen heb ik me wel ingeschreven als werkzoekende en voor een W.W. uitkering ,maar nu is mijn vraag (ik heb er nog veel meer ) ben ik dan nog wel verzekerd ,wat als ik bij de dokter of zelfs in het ziekenhuis terecht kom..Hartelijk Dank

Jongens, hou nu eens op met elkaar vliegen afvangen en de korte lontjes. Daar is t.s.niet mee gebaat. Het zou overigens wel handig zijn als monza even op een paar vragen die hier gesteld worden, wil reageren.

Concreet (vladja)
monza blijft zorgverzekerd als hij elke maand zijn premie afdraagt. Heeft hij daarvoor geen middelen (meer), moet hij z.s.m. aankloppen bij de S.D.

Zorgverzekering voor minima.
Personen die leven van een minimum (en dat kunnen ook aow-ers. anw-ers etc. zijn) ontvangen doorgaans van hun woongemeente een aanbieding om via hen een collectieve verzekering af te sluiten (meestal in hun regio), waarvoor de gemeente dan voor een deel in de kosten meedraagt.

Voor verdere vragen kan monza ook een consult aanvragen bij de maatschappelijk werker van zijn gemeente.

Hij kan door middel van het invullen van het formulier zorgtoeslag bepalen of hij voor het restant van de maanden een tegemoetkoming Ziektekostenverzekering (zorgtoeslag) kan ontvangen van de fiscus (gebaseerd op inkomen uit arbeid en inkomsten uit vroegere arbeid (huidige ww-periode).
Sociale Dienst is verhaalbare bijstand. Ik verwacht dat hij daar voorlopig nog niets van gaat ontvangen.

lottesanne
door lottesanne - Sep 7, 2010 om 19:46
439 Antwoorden / 47 Vragen

@ron530, je stelt dat de collectiviteit het hele jaar geldig blijft. Dit is niet altijd zo. Als de collectiviteit wordt geregeld bij de werkgever eindigt de collectiviteit bij de ontslagdatum. TS moet dan een hogere premie gaan betalen. Als hij collectief verzekerd is via bijv. de PMA loopt die wel gewoon door.

lottesanne
door lottesanne - Sep 7, 2010 om 19:55
439 Antwoorden / 47 Vragen

@Gallito, je krijgt geen bijzondere bijstand voor de premie ziektekostenverzekering. De ziektekostenverzekering behoort tot de algemene kosten van het bestaan en dient uit de norm te worden bestreden. Je kunt nimmer bijzondere bijstand krijgen voor de premie ziektekosten verzekering. Verder is het zo dat je altijd voor de basisverzekering verzekerd blijft van zorg. Betaal je de premie echter niet meer, wordt je uit de aanvullende verzekering gegooid. Voor de wettelijke kosten blijf je dus verzekerd. Een ziekenhuisopname wordt vergoed via de AWBZ. Ook daarvoor ben en blijf je verzekerd, tenzij je helemaal geen (fiscaal) inkomen meer hebt. Wel is het zo dat, als je de ziektekostenpremie niet meer betaald, het ziekenfonds je na 6 maanden aanmeldt bij het CVZ en deze de premie middels verplichte inhouding op loon/uitkering gaat innen. Daarboven komt dan ook nog een opslag welke wordt geincasseerd door het CJIB (Bij bijstand wordt het ingehouden op de bijstand). Het CVZ gaat net zo lang door met verplicht innen totdat zij van de zorgverzekeraar te horen krijgt dat de achterstallige premie is voldaan. Blijf dus wel premie betalen, anders ben je nog veel en veel verder van huis.

jscholtes
door jscholtes - Sep 7, 2010 om 19:59
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=lottesanne schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:46]@ron530, je stelt dat de collectiviteit het hele jaar geldig blijft. Dit is niet altijd zo. Als de collectiviteit wordt geregeld bij de werkgever eindigt de collectiviteit bij de ontslagdatum. TS moet dan een hogere premie gaan betalen. Als hij collectief verzekerd is via bijv. de PMA loopt die wel gewoon door.

Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Collectiviteit eindigt per eerstvolgend kalenderjaar!

lottesanne
door lottesanne - Sep 7, 2010 om 20:09
439 Antwoorden / 47 Vragen

@jscholtes, Collectiviteit die via een werkgever wordt afgesloten eindigt wel per datum ontslag. Deze collectiviteit wordt bedongen door de werkgever. Wissel je van baan of je krijgt ontslag, dan loopt deze collectiviteit niet meer via de werkgever en wordt dus beëindigd.Google maar eens op collectiviteit en je zult het wel ontdekken.

stacey
door stacey - Sep 7, 2010 om 20:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jscholtes schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:59]
Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Collectiviteit eindigt per eerstvolgend kalenderjaar!

Helaas niet, veelal blijft verzekering hetzelfde maar dan voor Volle Premie....bij sommige verzekeringen heb je dan wel mogelijkheid tot overstap, maar lang niet bij alle en dan vaak op voorwaarde dat je naar collectief van een Nieuwe Werkgever gaat wat hier niet het geval is........ dat moet je dus nazien in de voorwaarden.Postbus 51 Info

lottesanne
door lottesanne - Sep 7, 2010 om 20:18
439 Antwoorden / 47 Vragen

@Stacey, zo is het en niet anders

gallito
door gallito - Sep 7, 2010 om 20:47
480 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=lottesanne schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:55]
@Gallito, je krijgt geen bijzondere bijstand voor de premie ziektekostenverzekering. De ziektekostenverzekering behoort tot de algemene kosten van het bestaan en dient uit de norm te worden bestreden. Je kunt nimmer bijzondere bijstand krijgen voor de premie ziektekosten verzekering.

Hier moet ik je toch tegenspreken lottesanne. Jij noemt het bijzondere bijstand, maar dat heb ik niet geschreven.

Onze gemeente stuurt (alle) minima een aanbieding voor een voordelige collectieve ziektekostenverzekering. De gemeente is deze 'deal' overeengekomen met de verzekeraar in onze regio. Mét eventueel een aanvullend verzekeringspakket.
Je krijgt dus via onze gemeente wel degelijk een aanbieding je goedkoper te verzekeren, door in te schrijven op deze collectieviteits mogelijkheid van hen.

lottesanne
door lottesanne - Sep 7, 2010 om 20:52
439 Antwoorden / 47 Vragen

@Gallito, je zegt zelf dat als betrokkene geen middelen meer heeft om de zorgpremie te betalen, hij moet aankloppen bij de Sociale Dienst. Dit vat ik op dat je impliceert dat hij bijzondere bijstand moet aanvragen. Inderdaad kun je via de gemeente een voordelige collectieve ziektekostenverzekering afsluiten. Dit gaat echter alleen maar als je inkomen niet hoger is dan 110 of 120% van de bijstandsnorm.

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 7, 2010 om 21:31
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Zo voordelig hoeft dat niet te zijn.
Bij ons in de gemeente kunnen minima zich laten verzekeren bij DSW en dan vergoedt de soos de aanvullende verzekering.
Maar, bij Anderzorg ben je goedkoper uit dan bij DSW en de aanvullende verzekering is vaak overbodig.
Een av tandartsverzekering hoeft niet want de gemeente vergoed per persoon ongeveer 530 euro per jaar voor tandartskosten (noodzakelijke).
Ook voor eventuele fysio kun je bijzondere bijstand aanvragen.

(wellicht off topic dit bericht).

jscholtes
door jscholtes - Sep 7, 2010 om 22:38
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 7 sep 2010, 20:16][quote=jscholtes schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:59]
Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Collectiviteit eindigt per eerstvolgend kalenderjaar!

Helaas niet, veelal blijft verzekering hetzelfde maar dan voor Volle Premie....bij sommige verzekeringen heb je dan wel mogelijkheid tot overstap, maar lang niet bij alle en dan vaak op voorwaarde dat je naar collectief van een Nieuwe Werkgever gaat wat hier niet het geval is........ dat moet je dus nazien in de voorwaarden.Postbus 51 Info

Mijn collectiviteit loopt tot 31 december. Ondanks alle tegenwerpingen heb ik dus een andere ervaring!

stacey
door stacey - Sep 7, 2010 om 23:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jscholtes schreef op dinsdag 7 sep 2010, 22:38][Mijn collectiviteit loopt tot 31 december. Ondanks alle tegenwerpingen heb ik dus een andere ervaring!

Dan heb je mazzel, waren premies al vooruit voldaan wellicht ?

Mijn collectief loopt net zo lang door als ik zelf verkies lid te blijven van de vakbond ;-)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 8, 2010 om 03:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@@@:

Wanneer je ontslagen bent buiten je schuld kan het best zijn dat je in de WW een veel hoger inkomen hebt dan het minimum. Doch ook wel minder dan het minimum.

Zo lang T.S. niet aangeeft wat voor hem/haar van toepassing is, heeft het geen zin daar hypotheses en adviezen op los te laten en elkaar daar over in de haren te zitten of de vliegen af te vangen. Wat moet monza daar wel niet van denken?
====================================================

@ monza:

Ik ken het gevoel van buiten je schuld de zak krijgen. Dat is geen fijn gevoel!
Is er een sociaal plan bij je oud-werkgever? Hoeveel dienstjaren had je?

Wanneer je een WW-uitkering krijgt houdt de UWV je ZVW-premie in dus je zorg loopt gewoon door. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Volgende vraag a.u.b. ;-)

Hardware ERror MAN.

th
door theodorusme - Sep 8, 2010 om 13:31
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=jscholtes schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:59][quote=lottesanne schreef op dinsdag 7 sep 2010, 19:46]@ron530, je stelt dat de collectiviteit het hele jaar geldig blijft. Dit is niet altijd zo. Als de collectiviteit wordt geregeld bij de werkgever eindigt de collectiviteit bij de ontslagdatum. TS moet dan een hogere premie gaan betalen. Als hij collectief verzekerd is via bijv. de PMA loopt die wel gewoon door.

Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Collectiviteit eindigt per eerstvolgend kalenderjaar!Toen mij het zelfde overkwam als t.s. moest ik per ontslagdatum uit de collectiviteit. Bovendien verviel de werkgeversbijdrage ziektekosten. Een enorme financiële achteruitgang. Maar dat was wel in 2000 voor het huidige zorgstelsel in ging. Hetzelfde gold voor de collectieve autoverzekering. Daar moest ik ook uit in het eerstvolgende jaar. Sterkte voor t.s.

gallito
door gallito - Sep 8, 2010 om 13:54
480 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=monza schreef op dinsdag 7 sep 2010, 15:43]Ik ben sinds vandaag werkeloos ( buiten mijn schuld ,geen werk meer ),,.Ik heb verleden week woensdag de ontslag brief gekregen ,Toen heb ik me wel ingeschreven als werkzoekende en voor een W.W. uitkering ,maar nu is mijn vraag (ik heb er nog veel meer ) ben ik dan nog wel verzekerd ,wat als ik bij de dokter of zelfs in het ziekenhuis terecht kom..Hartelijk Dank

Jongens, hou nu eens op met elkaar vliegen afvangen en de korte lontjes. Daar is t.s.niet mee gebaat. Het zou overigens wel handig zijn als monza even op een paar vragen die hier gesteld worden, wil reageren.

Concreet (vladja)
monza blijft zorgverzekerd als hij elke maand zijn premie afdraagt. Heeft hij daarvoor geen middelen (meer), moet hij z.s.m. aankloppen bij de S.D.

Zorgverzekering voor minima.
Personen die leven van een minimum (en dat kunnen ook aow-ers. anw-ers etc. zijn) ontvangen doorgaans van hun woongemeente een aanbieding om via hen een collectieve verzekering af te sluiten (meestal in hun regio), waarvoor de gemeente dan voor een deel in de kosten meedraagt.

Voor verdere vragen kan monza ook een consult aanvragen bij de maatschappelijk werker van zijn gemeente.

li
door littlewing - Sep 8, 2010 om 14:42
24 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=monza schreef op dinsdag 7 sep 2010, 15:43]Ik ben sinds vandaag werkeloos ( buiten mijn schuld ,geen werk meer ),,.Ik heb verleden week woensdag de ontslag brief gekregen ,Toen heb ik me wel ingeschreven als werkzoekende en voor een W.W. uitkering ,maar nu is mijn vraag (ik heb er nog veel meer ) ben ik dan nog wel verzekerd ,wat als ik bij de dokter of zelfs in het ziekenhuis terecht kom..Hartelijk Dank

Wanneer je werkgever je zorgverzekering betaalt, dus in je loon is opgenomen, dan moet je dit zelf gaan betalen of op zoek naar een andere zorgverzekering. Bel even met je zorgverzekering! Succes.

du
door dubbelzout - Sep 8, 2010 om 15:39
100 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt u nu gaan beweren dat bij het CWI iemand u zwijgend een paar formulieren heeft gegeven en u na invulling de tent uit gejaagd heeft?

Wie zich als werkloze meldt bij het CWI krijgt een zééééér uitvoerig intake gesprek. Er klopt iets niet in uw verhaal.

Dan nog wat: verleden week de ontslagbrief gekregen en binnen een week al werkloos. Dat is volgens de mij bekende gegevens technisch onmogelijk. Dat kan dus alleen maar als u op staande voet ontslagen bent. En dan loopt u tegen een ander probleem aan, u bent dan waarschijnlijk verwijtbaar werkloos geworden, dus krijgt u geen WW en kunt u meteen bij Sociale Zaken aanbellen. Nog steeds via het CWI. Als u NIET naar het CWI gaat, krijgt u gewoon NIKS.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 8, 2010 om 15:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dubbelzout:

"Dan nog wat: verleden week de ontslagbrief gekregen en binnen een week al werkloos. Dat is volgens de mij bekende gegevens technisch onmogelijk. Dat kan dus alleen maar als u op staande voet ontslagen bent. "

Zo zout heb ik het nog nooit gegeten.

Kan het geen bedrijfsbeëindiging of faillissement zijn? Of gebrek aan nóg meer fantasie?

ja
door jank - Sep 8, 2010 om 16:15
168 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=monza schreef op dinsdag 7 sep 2010, 15:43]Ik ben sinds vandaag werkeloos ( buiten mijn schuld ,geen werk meer ),,.Ik heb verleden week woensdag de ontslag brief gekregen ,
Wat ik niet zo goed begrijp, waarom wachten met vragen tot de dag dat je werkeloos bent.
U wist toch al eerder dan vorige week woensdag, dat uw dienstveband zou worden beeindigd? In een dergelijk geval had ik allang een afspraak gemaakt bij zowel het CWI alsmede de zorgverzekeraar waar de ziektekostenverzekering loopt en had ik al mijn vragen daar gesteld. Dan had u een antwoord op maat en naar uw eigen persoonlijke situatie gekregen.

Ik wil niemand op dit forum tekort doen, maar vaak verzanden antwoorden in eigen ervaringen, die echter zo specifiek op de eigen situatie is toegesneden, dat de topicstarter er eigenlijk weinig mee kan. In plaats van een passend antwoord komen er vele suggesties, waaruit de vragensteller zijn of haar bruikbare antwoord uit moet destileren.

jscholtes
door jscholtes - Sep 8, 2010 om 18:18
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=jank schreef op woensdag 8 sep 2010, 16:15][quote=monza schreef op dinsdag 7 sep 2010, 15:43]Ik ben sinds vandaag werkeloos ( buiten mijn schuld ,geen werk meer ),,.Ik heb verleden week woensdag de ontslag brief gekregen ,
Wat ik niet zo goed begrijp, waarom wachten met vragen tot de dag dat je werkeloos bent.
U wist toch al eerder dan vorige week woensdag, dat uw dienstveband zou worden beeindigd? In een dergelijk geval had ik allang een afspraak gemaakt bij zowel het CWI alsmede de zorgverzekeraar waar de ziektekostenverzekering loopt en had ik al mijn vragen daar gesteld. Dan had u een antwoord op maat en naar uw eigen persoonlijke situatie gekregen.

Ik wil niemand op dit forum tekort doen, maar vaak verzanden antwoorden in eigen ervaringen, die echter zo specifiek op de eigen situatie is toegesneden, dat de topicstarter er eigenlijk weinig mee kan. In plaats van een passend antwoord komen er vele suggesties, waaruit de vragensteller zijn of haar bruikbare antwoord uit moet destileren.

Heeft u zelf wel eens ooit zo'n situatie meegemaakt? Weet u waar een ontslag op de emotieladder staat? (Na overlijden dierbare en echtscheiding volgt ontslag op die ladder). Er komen zoveel dingen op je af, zoveel emoties dat je je daarna pas druk maakt over allerlei andere dingen die je gewoon overkomen.

ma
door mario47 - Sep 8, 2010 om 18:39
56 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk erg als je werkloos wordt.Maar als je lid was van fnv,had je mischien recht op een ontslagvergoeding van 325 euro.En mischien was je ontsag wel onterecht? Leden van fnv krijgen een ontslagbegelijder.Mischien had je wel recht op een ontslagvergoeding van je werkgever?Voor deze en andere vragen kun je terecht bij fnv.

jscholtes
door jscholtes - Sep 8, 2010 om 18:43
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=mario47 schreef op woensdag 8 sep 2010, 18:39]Natuurlijk erg als je werkloos wordt.Maar als je lid was van fnv,had je mischien recht op een ontslagvergoeding van 325 euro.En mischien was je ontsag wel onterecht? Leden van fnv krijgen een ontslagbegelijder.Mischien had je wel recht op een ontslagvergoeding van je werkgever?Voor deze en andere vragen kun je terecht bij fnv.

Een uitgebreide rechtsbijstandsverzekering biedt je ook hulp en kijkt ook wat er uit te halen valt. Waarom FNV, er zijn toch meerdere vakbonden? Je opmerking helpt TS niet verder en toont weinig sensitiviteit.

ja
door jank - Sep 8, 2010 om 18:49
168 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=jscholtes schreef op woensdag 8 sep 2010, 18:18]Heeft u zelf wel eens ooit zo'n situatie meegemaakt? Weet u waar een ontslag op de emotieladder staat? (Na overlijden dierbare en echtscheiding volgt ontslag op die ladder). Er komen zoveel dingen op je af, zoveel emoties dat je je daarna pas druk maakt over allerlei andere dingen die je gewoon overkomen.
Daar gaat het niet om, maar als je vorige week woensdag je ontslagbrief kreeg, dan wist je toch al veel eerder, dat dit ontslag eraan zat te komen.
Of was Monza tot vorige week dinsdag niet op de hoogte van het op handen zijnde ontslag?
Ik probeer alleen aant geven, dat in dit soort situaties mensen zich beter kunnen richten tot instanties, die op de hoogte zijn van de persoonlijke situatie en een passend antwoord kunnen geven.
Wat weten wij van de situatie van Monza? Niets toch? Niet dat ons dat iets aangaat, maar zonder relevante informatie slaan we toch een slag in de ruimte, als het om antwoorden gaat.

1paul
door 1paul - Sep 8, 2010 om 18:57
3310 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=monza schreef op dinsdag 7 sep 2010, 15:43]Ik ben sinds vandaag werkeloos ( buiten mijn schuld ,geen werk meer ),,.Ik heb verleden week woensdag de ontslag brief gekregen ,Toen heb ik me wel ingeschreven als werkzoekende en voor een W.W. uitkering ,maar nu is mijn vraag (ik heb er nog veel meer ) ben ik dan nog wel verzekerd ,wat als ik bij de dokter of zelfs in het ziekenhuis terecht kom..Hartelijk Dank

Je blijft gewoon verzekerd maak je daar maar geen zorgen om als jij tenminste je premie normaal betaald hebt en dit blijft doen...

Waar je eventueel rekening mee moet houden is dat als je kollektief verzekert bent via de werkgever dat je de korting die je nu krijgt zelf moet gaan betalen je bent immers niet meer in dienst van de werkgever en sommige verzekeraars kennen dan helaas geen pardon ook al kan je niet naar een andere verzekering omzien enkel en alleen omdat je (bruto) premie in principe niet veranderd..

mo
door monza - Sep 8, 2010 om 19:58
6 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties.

Het antwoord op mijn vraag is inmiddels duidelijk.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 9, 2010 om 02:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Mario:

".....Maar als je lid was van fnv,had je mischien recht op een ontslagvergoeding van 325 euro.En mischien was je ontsag wel onterecht? Leden van fnv krijgen een ontslagbegelijder."

Mario, in 1974 werd ik lid van Industriebond FNV, thans FNV-Bondgenoten. Zelfs nu, terwijl ik al jaren pensioen heb, ben ik nog kaderlid.
Ook prima dat jij georganiseerd bent in een vakbond. Dat doen vooruitziende, slimme mensen met een sociale inslag.

Doch van een ontslagvergoeding van de FNV heb ik nog nooit gehoord en kan me daar ook niets bij voorstellen. Of het zou een ontslagen FNV medewerker betreffen.

Je kunt bij onvrijwillig ontslag inderdaad wel juridische bijstand krijgen, mits je een jaar of langer lid bent.
Heb zelf ook juridische hulp gehad van de FNV en wist zo mijn ontslagvergoeding uit het sociaal plan van mijn werkgever, voor de rechtbank op te krikken van 89000,- naar 140000,- Dat lijkt me wel iets meer dan 325,- uit de zak van de FNV, zoals jij voorstelt.

Verder ken ik bij FNV-Bondgenoten wel WAO-begeleiders, welke op afspraak meegaan met een lid welke naar een WAO/WIA-keuring of gesprek moet bij de UWV en alle in's en out's daarvan kennen, doch geen ontslagbegeleiders. Maar mogelijk zijn die bij (een) andere bond(en) wel. Wat ik overigens zeer betwijfel....

H.

marsha
door marsha - Sep 10, 2010 om 09:38
36 Antwoorden / 11 Vragen

In bezwaar gaan tegen je ontslag is vereist voor het ontvangen van een uitkering.

ma
door marcalbers - Sep 12, 2010 om 19:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ontslagene,

Probeer me verre te houden van dit soort discussies, maar lees ze graag en ben erg onder de indruk van de expertise van sommigen en vooral ook de tijd die zij er in steken om anderen te helpen. Helemaal met Vladja eens... waar halen ze het vandaan. Als je minima wordt, pas dan op met de aangeboden verzekering. De VNG, Vereniging Nederlandse Gemeenten is daar, rond 2006, enorm mee bezig geweest. Heel in het kort : Die verzekering is interessant als je nooit meer boven een minima-inkomen komt. Ik heb het gedoe in onze gemeente omschreven op www.dmmgm.nl, bij "OVER ONS". Hoop dat deze verwijzing toegestaan is en anders meldt je bij www.debus.nl en vraag naar de voorzitter van de Werkgroep Armoede en Pollitiek.
Wil je meer over mijn "drive" en achtergrond weten lees dan, gratis (!) op www.schrijversmarkt.nl het manuscript van "Mapkos". In dat manuscript staan een paar websites vermeld. Als je daarmee contact zoekt kom je altijd (en alleen) bij mij terecht.
Vriendelijke groet,
Marc

ju
door jureer - Oct 3, 2010 om 23:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent wel degelijk verzekerd, maar mijn vraag is de volgende. Hoe is het ontslag geregeld, want een werkgever kan niet zomaar een ontslagbrief geven. Is hier een procedure bij het UWV WERKbedrijf aan vooraf gegaan of is er sprake van een vaststellingsovereenkomst? Dit met oog op jouw eventuele ww-uitkering