Es
door Esthervhaaften Feb 27, 2017 om 11:38
Geldzaken & recht

Ontslag indienen

Ik werk momenteel bij een werkgever die geen CAO hanteert. Per 31 mei 2017 loopt mijn contract af en kan ik voor vaste dienst komen. Ik heb voor mezelf besloten om ergens anders te gaan werken omdat heel veel dingen niet kloppen of je wordt aan het lijntje gehouden. Nu staat er in mijn contract een non-concurrentiebeding opgesteld. Daar staat ook in beschreven dat ik een boete van 10.000,00 euro kan krijgen en moet betalen. Ik werk als handhaver maar dan gespecialiseerd in 1 taak en ga bij mijn nieuwe werkgever andere werkzaamheden uitvoeren. Heeft het bedrijf waarvoor ik nu werk gelijk, staan zij in het recht? Daarbij zou ik 1 juni 2017 beginnen bij de nieuwe werkgever, mijn huidige werkgever houdt momenteel alles tegen en accepteer zowaar mijn ontslag niet. Wat kan ik doen? Wie kan mij helpen?

2662 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2017 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u hele andere werkzaamheden gaat verrichten, kan dat beding natuurlijk niet van toepassing zijn.

Stel uw vraag op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord. Die kunnen u zo verder helpen.

ne
door neodutchio - Feb 27, 2017 om 12:32
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt gewoon aangeven per einde contract te stoppen bij het bedrijf waar u nu werkt. Dit is het recht dat u heeft.

Verstandig is wel om een jurist in de arm te nemen. Veel concurrentiebedingen zijn wettelijk niet haalbaar en worden regelmatig gepasseerd. Stel dat u geen nieuw contract zou krijgen, zou betekenen dat uw ex werkgever zou gaan bepalen waar u niet mag gaan werken terwijl u van het uwv sollicitatieplicht heeft. En in uw specifieke geval gaat u ander werk uitoefenen. Er zijn door een jurist altijd punten te vinden in een beding waardoor deze teniet gedaan wordt.

ma
door manwijf - Feb 27, 2017 om 12:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

Als je contract per 31 mei afloopt, kan die werkgever daar in ieder geval geen invloed meer op uitoefenen. Einde contract = einde contract, dus jou tegenhouden kan ie wel vergeten.

marita5
door marita5 - Feb 27, 2017 om 13:30
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo EsterVHaaften ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact#

Es
door Esthervhaaften - Feb 27, 2017 om 14:28
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties. De ene jurist zegt dat het wel van toepassing is de andere jurist niet. Ik heb ook gehoord dat het alleen voor directeuren zou gelden en voor topmensen. Daarbij heeft ook een jurist gezegd dat nadat mijn contract is verlopen mijn huidige werkgever een jaar de tijd heeft om het non-concurrentiebeding in werking te stellen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 27, 2017 om 14:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In het verleden heb ik ook ooit een rechtszaak gehad vanwege een concurrentiebeding.

De rechter vroeg toen letterlijk of mijn (ex) werkgever me door zou willen betalen omdat ik volgens het beding niets anders mocht doen, daar schrok de werkgeven zo van dat het direct teniet werd gedaan

hi
door hipppo - Feb 27, 2017 om 14:44
303 Antwoorden / 2 Vragen

Van ontslag is natuurlijk helemaal geen sprake als je nu op contractbasis werkt. Staat in dat non-concurrentiebeding aangegeven of het alleen geldt tijdens de contractperiode of ook daarna voor een bepaalde periode?
Ik denk dat dit  beding alleen van toepassing is als je een vast dienstverband wilt beëindigen, of als je voor het einde van de contractperiode zou willen stoppen.

marita5
door marita5 - Feb 27, 2017 om 14:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen
Es
door Esthervhaaften Feb 27, 2017 om 16:02
1 Antwoorden / 3 Vragen

Deze site had ik inderdaad al nagekeken, maar in iedergeval bedankt voor het zoeken

reflecs
door reflecs - Feb 27, 2017 om 15:01
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Een concurrentiebeding is slechts geldig wanneer de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan (art 7:653-1 BW).

Hierop bestaat nog wel aan afwijking, zodat een concurrentiebeding in een tijdelijk contract alleen geldig is, wanneer het niet alleen schriftelijk wordt overeengekomen, maar wanneer in het contract ook wordt gemotiveerd welke zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen het opnemen daarvan noodzakelijk maakt (art 7:653-2 BW)Deze noodzaak voor het overeenkomen van een concurrentiebeding moet bovendien aanwezig blijven.

Uit:https://www.arbeidsrechter.nl/concurrentiebeding-in-de-arbeidsovereenkomst-bl#(gedeeltelijk)-vernietigen-van-het-concurrentiebeding

Es
door Esthervhaaften Feb 27, 2017 om 16:03
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel voor het doorgeven

reflecs
door reflecs Feb 27, 2017 om 18:20
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan :)

fl
door flyingfrance - Feb 27, 2017 om 15:15
62 Antwoorden / 0 Vragen

Even bij FNV of een advokaat na vragen.

Maar meestal is de regel dat je je niet mag bemoeien bij je nieuwe  baas met oude klanten van je vorige baas dus geen klanten meenemen. Ook geen informatie geven over je vorige baas.  Maar men mag geen werk verbod instellen. Of te wel je het werken onmogelijk maken. Vooral omdat je contract nu afloop. Kan men jouw niet verbieden ergens anders te gaan werken. Zorg er wel voor dat men nooit bij je nieuwe baas informatie over je vorige baas van jouw kan vinden mails, papieren enz. Want dan hang je.
Misschien toch lid worden van een vakbond dan heb je altijd juridische bijstand.

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 27, 2017 om 18:16
355 Antwoorden / Vragen

Beste Esther,

mijn huidige werkgever houdt momenteel alles tegen en accepteer zowaar mijn ontslag niet

U hebt een tijdelijk dienstverband, dit eindigt van rechtswege op de overeengekomen datum. Pas als er een nieuwe overeenkomst wordt aangegaan, dus door beide partijen, wordt het dienstverband voortgezet. Er valt daarom niets te accepteren voor uw werkgever, u staat in uw recht en mag simpelweg na 31 mei wegblijven.

Ook kan ik u uit ervaring zeggen dat een concurrentiebeding in de praktijk vaak weinig voorstelt. De voormalig werkgever zal een rechtszaak moeten beginnen, waar flinke kosten aan kunnen zitten, en de meeste rechters kijken erg nauw naar de noodzaak van een dergelijk beding, zeker wanneer het uw mogelijkheid op ander werk beïnvloedt.

Succes!