ei
door eiberhofje Aug 6, 2015 om 20:47
Geldzaken & recht

Ontslag komt er waarschijnlijk aan?

Ik werk dus bij een thuiszorg organisatie en die ontslaat heel veel hulpen, gisteren nog 200 man.
Nu heb al drie keer post gehad de afgelopen drie dagen. Ze willen personeelsdossier op orde hebben. Ze kunnen wat missen want ik werkte bij diens rechtsvoorganger.
Het ging om loonbelastingverklaring en id bewijs.

Is dit een voorbode van ontslag? Mijn gemeente gaat inderdaad bezuinigen op thuiszorg.
We zijn in 2011 overgenomen en mijn dienstjaren zijn 15 jaar. Nu op zo'n korte termijn moet het dossier plotseling in orde gemaakt worden.
Grtn

890 12 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Aug 6, 2015 om 21:05
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste eiberhofje,

bij wet zijn werkgevers verplicht om over een id bewijs van u te beschikken.
Wat de reden is dat u nu opeens gevraagd wordt om uw loonbelastingsverklaring en uw id bewijs kan alleen uw werkgever u vertellen.
Het zou ook kunnen dat er extra controles worden uitgevoerd in verband met recente ontslag golf bij uw werkgever waardoor ze zich extra gedwongen voelen om alles administratief op orde te hebben (wat al zo zou moeten zijn uiteraard).

Uw vraag of dit een voorbode is voor ontslag kan ik helaas niet voor u beantwoorden. Ik denk dat alleen degene die de opdracht geeft om het administratief op orde te brengen dat kan.

Feit is wel dat uw werkgever bij wet over de genoemde documenten dient te beschikken.

ei
door eiberhofje - Aug 6, 2015 om 21:25
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ok bedankt voor uw antwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2015 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die loonbelastingverklaring en een kopie van uw ID stellen niets voor. Die zitten waarschijnlijk al lang in uw dossier, maar ivm die overname van toen is uw dossier wellicht een zooitje,

Dus dat nog een keer geven/invullen, maakt niets uit. Ze hoeven dan alleen niet in oude dossiers te graven.

Dat ze die gegevens nu nog een keer vragen, is geen reden om EXTRA bezorgd te zijn over een eventueel ontslag.

Sterkte.

pi
door pieterwolters - Aug 6, 2015 om 22:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De boel op orde willen brengen lijkt me eerder een positief signaal dan iets negatiefs. Als ze de boel willen laten klappen gaan ze daar nu geen energie in steken, maar gaan ze gewoon failliet en maken ze eventueel in kleinere vorm een doorstart. Is veel goedkoper.

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2015 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Ze hebben gisteren al 200 man ontslagen. Ze moeten van iedereen wel de juiste gegevens hebben om die asn te leveren bij het UWV. Dus wat is het positieve?

ei
door eiberhofje - Aug 7, 2015 om 07:54
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat denk ik nou ook .Alles snel op orde maken om de gegevens naar UWV te sturen.
Ik heb ook al brief gehad dat er ontslagen vallen. Gisteren spraken ze nog over 350 man in mijn gemeente. De organisatie is in gesprek met mijn gemeente maar die bezuinigd dus wel
Eind augustus hoor ik meer.
Maar het is nu vakantietijd hier en dan zo'n hoeveelheid post..iedereen heeft lange dienstverbanden bij ons dus ook lange opzegtermijn, want als er ontslagen vallen is dat per 1 januari 2016

ho
door hopetobehelping - Aug 7, 2015 om 17:31
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste eiberhofje,

hoop natuurlijk voor u dat het niet zover komt en dat u gewoon lekker door kunt blijven werken.
Mocht het toch fout gaan vergeet dan niet dat er per 1 juli 2015 nieuwe wetgeving in werking is getreden welke bepaalt dat de werkgever bij ontslag een transitievergoeding verschuldigd is.
Meer leest u hier en hier.
Veel succes en sterkte in deze voor u onzekere tijd.

ei
door eiberhofje - Aug 7, 2015 om 19:18
32 Antwoorden / 4 Vragen

Na loondump en eventuele ontslag. Hoorde ik gisteren dat het sociaal plan drie keer niks is. De thuiszorgorganisatie wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten/ met Jantje van Leiden afkomen.
Dat waren de kreten die ik op de regionale omroep hoorde.
En dat terwijl ze geld genoeg hebben, maar ja alles zit in aparte bv's.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2015 om 20:52
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Of dit een voorbode is van ontslag, het zou kunnen. Wat echter kwalijk is dat men aan u gegevens vraagt die men zelf WETTELIJK behoort te hebben. Zie ook de reactie van hopetobehelping@.

Heeft u een rechtsbijstandverzekering of bent lid van een vakbond, schakel die dan in. Zo niet kunt u dit ter kennis brengen van bijv. jurofoon.nl voor advies. Ook kunt u info vragen bij het Juridisch loket.

Zo het inderdaad een voorbode is, bedenk dan dat het niet hebben van een adequate en wettelijk verplichte administratie in het nadeel van de werkgever kan gelden. Een loonbelastingverklaring vragen is hoe dan ook in deze ook nog onzin want dat heeft niets te maken met aspecten van de arbeidsverhouding.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2015 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena

Wat doet dat er nu allemaal nog toe? Ze hebben er al 200 ontslagen en als ze er meer de zak willen geven, dan zal een onvolledig dossier ze echt niet tegenhouden. Noch Jurofoon, noch het Juridisch Loket.

door 1953 - Aug 8, 2015 om 00:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw werkgever moet de beschikking hebben, wettelijk geregeld, een kopie van uw identiteitsbewijs.

macwouter
door macwouter - Aug 8, 2015 om 03:14
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ze stappen over op vrijwilligers dus jouw jaarsalaris en die van je collega,s verdwijnen in de zakken van bestuurders.