An
door Antag Mar 2, 2019 om 15:46
Geldzaken & recht

Onverwachte hoge rekening dakdekker, mag dit?

Ik heb onlangs in verband met een lekkage in mijn garage een dakdekker op bezoek gehad. Deze had ik specifiek gebeld voor een inspectie en adverteert ook uitdrukkelijk dat ze landelijk (en specifiekspe mijn woonplaats) actief zijn. Deze dakdekker had ik gekozen omdat ik daar enkele jaren geleden goede ervaringen mee had. Het plan was om een offerte op te laten stellen, ook omdat er al langere tijd water op het dak blijft staan en ik verwachtte dat er grotere reparaties aan zouden komen.

Nu is de dakdekker geweest en heeft deze aangegeven dat het probleem enkel een verboden stuk lood was. Deze had hij gelijk terug gebogen. Naar schatting is deze nog geen vijf minuten op het dak geweest en heeft deze daarna nog een  kop koffie gedronken.

Zowel bij het maken van de telefonische afspraak als het bezoek is er geen woord gerept over de kosten.

Nu heb ik enkele weken later opeens een rekening ontvangen van bijna 150 euro. Specificatie:
52,50 voor een uur arbeidsloon,
52,50 voor een uur aan reisijd
16,52 voor 47,2 km kilometervergoeding.

Nu vind ik deze rekening zeer onredelijk. Er zijn ook geen algemene voorwaarden aan de telefoon gemeld en deze kan ik op de site van de dakdekker niet vinden.

Ik begrijp dat het dom was dat ik van tevoren niet expliciet naar de kosten voor de eerste afspraak heb gevraagd. EchterE omdat ook de dakdekker hier geen melding van heeft gemaakt was er mijn inziensi geen contact en vallen de kosten voor hunvonder ondernemersrisico.

Klopt dit?

5602 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 2, 2019 om 15:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo zouden die kosten onder ondernemingsrisico vallen? Het lijkt mij een redelijke rekening, alleen het uur arbeidsloon voor vijf minuten werk is discutabel.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2019 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk klopt dit niet.

U hebt een probleem, u schakelt daar iemand voor in en hij komt, en hij verhelpt het probleem direct.

U bent een spekkoper dat het zo gegaan is.

Per omgaande die nota betalen.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2019 om 16:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

En nu maar hopen dat het inderdaad alleen maar om een verbogen stuk lood gaat. En uiteraard is dit geen ondernemers risico. Die man komt toch gelijk, helpt u gelijk. De kosten zijn reeële kosten.

ro
door ron503 - Mar 2, 2019 om 16:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het wel onredelijk vinden maar het dak is wel hersteld en dat is wat u wilde. De dakdekker werkt niet voor de kat zijn viool en brengt uiteraard kosten in rekening die u dient te voldoen en die kosten zijn acceptabel te noemen. U had de reparatie ook zelf uit kunnen voeren maar daarvoor heeft u materiaal nodig om op het dak te kunnen komen en enige kennis om de lekkage te verhelpen. Die materialen kunt u wel in bezit hebben maar de kennis dan weer niet dus schakeld u een vakman in en dat kost een paar centen. 150 euro is allerzins redelijk te noemen omdat de dakdekker er tijd in heeft gestoken en daarbij de lekkage heeft afgedicht.

ne
door neodutchio - Mar 2, 2019 om 19:05
5165 Antwoorden / 12 Vragen

€52,50 per uur? Dat is nog een goedkope. Met de BTW er af komt hij uit op een uurprijs die verdomd laag in de markt ligt.

Het is heel simpel, u hebt iemand gebeld die gekomen is en gedaan heeft wat er gedaan moet worden. Of het nu de dakdekker is of bv een auto naar een garage brengen of wat dan ook, als u de opdracht geeft gaat u akkoord. En dat wordt dus betalen.

pe
door peentjes - Mar 2, 2019 om 19:16
421 Antwoorden / 0 Vragen

'Het plan was om een offerte op te laten stellen'...geen ondernemersrisico, maar uw risico.

ekiem
door ekiem - Mar 2, 2019 om 19:26
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Het uur tarief vind ik niet onredelijk maar dat er één uur wordt gerekend voor 5 minuten werk is wel wat veel.
Voor de rest zijn de voorrijkosten redelijk. Alles bij elkaar vind ik dat je zou kunnen proberen het uur arbeidsloon naar beneden te krijgen.. Als de reparatie naar behoren is verricht dan zijn deze kosten redelijk. Heb zelf iets vergelijkbaars gehad waarbij er wel een dik uur is gewerkt en de kosten tegen de 160 euro waren incl BTW+ voorrijkosten.

Ekiem

jo
door jorisw Mar 2, 2019 om 23:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een veelvoorkomend misverstand dat mensen denken dat het enige werk bestaat uit de klus op (in dit geval) het dak. De boel moet om te beginnen ook nog administratief verwerkt worden. Dat kost ook tijd (en geld). Daarnaast worden de klussen in veel gevallen in hele uren ingepland. Stel dat je het per 5 minuten zal inplannen en het blijkt toch wat meer tijd te kosten, dan gaat de planning voor de rest van de dag in rook op (met klagende klanten tot gevolg; de volgende klanten moeten dan immers gaan zitten wachten tot de dakdekker komt).

1 uur per klus doorbereken is helemaal niet extreem.

Maar goed, de meeste forumleden waarschijnlijk veel beter hoe ze een bedrijf moeten leiden dan de mensen die het daadwerkelijk doen...

ne
door neodutchio - Mar 2, 2019 om 22:38
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Even kijkend naar een ander invalshoek.

€150 is €123,97 exc. BTW.
Deze meneer moet naar u toe komen rijden en dat duurt een uur. Een normaal uurloon is € 65,00 ex.
5 minuten werk kan natuurlijk niet. Deze meneer heeft uw verhaal moeten aanhoren, zijn ladder van de bus moeten halen, op het dak klimmen, kijken wat er aan de hand is, gereedschap pakken om het lood te kloppen en alles weer opbergen. Dus realistisch een half uur bezig voor u. Dat is € 32,50 ex.
Blijft er over een kilometervergoeding, danwel voorrij kosten, € 26,47.

Alles bij elkaar € 123,98. BTW er op en hop, €150,-. Was het zo beter geweest? Dezelfde uitkomst, maar andere getallen.

jo
door jorisw Mar 2, 2019 om 23:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Precies. En je vergeet nog de tijd die nodig is om die rekening te kunnen invoeren in de administratie en bewaken dat de rekening daadwerkelijk betaald wordt. Kost ook allemaal geld.

mo
door mof - Mar 4, 2019 om 13:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u geen afspraak heeft gemaakt is dit dus ook niet te bewijzen door de dakdekker dat hij werk heeft uitgevoerd. Er zijn zoals ik begrijp geen materialen verbruikt. Gewoon niet betalen maar aandringen op een schikking.
ze proberen de kosten van de intake op u te verhalen door net te doen alsof ze hard gewerkt hebben. Niet intrappen.

latevogel
door latevogel - Mar 4, 2019 om 16:05
86 Antwoorden / 0 Vragen

121,52 euro klinkt toch anders dan "bijna 150 euro".
Ik vermoed dat u onder reistijd en kilometervergoeding niet uit kunt.
Over de werktijd zou ik toch even in gesprek gaan met het bedrijf, kopje koffie en 5 minuten werk is nooit meer dan een half uur.
Een ding is duidelijk, het bedrijf kan u tegemoet komen in de werktijd maar dat is "geen wet van Meden en Perzen".
Wat u wel zou kunnen overwegen als ze u niet tegemoet komen, is dit bedrijf nooit weer bij uw klussen in te schakelen.

ri
door rioleur - Mar 4, 2019 om 16:21
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrag lijkt me niet heel vreemd zo. Je hebt een probleem, belt een bedrijf, bedrijf komt, lost het probleem op en je geeft hem nog een kopje koffie uit tevredenheid.
Hier kun je je niet onderuit kletsen, je hebt een opdracht gegeven en die man is gekomen. Om nu te beginnen over algemene voorwaarden of een contract vind ik wat zwak overkomen.
Die 5 minuten zijn denk ik wat kort ingeschat, hij moet toch eerst een ladder plaatsen, naar boven klauteren, rond kijken, probleem oplossen en de ladder weer op zijn bus knopen. Daarnaast heb jij hem eerst gebeld (kost hem ook tijd) jouw probleem uitgelegd voordat hij naar boven ging etc. Dat uurtje werk lijkt me geen hele zware overschatting.
Al met al: niet zeuren en gewoon betalen. Volgende keer eerst vragen wat het gaat kosten, maar dan kom je op eenzelfde bedrag uit.