Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 17:51
Geldzaken & recht

Onvolledig rapport bij verborgen gebreken

Goedenavond,

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat ik deze kan/mag stellen op dit forum.

Sinds begin 2015 kamp ik met vochtproblemen en schimmel in mijn huurwoning welke ik particulier huur. Gezien mijn verhuurder dit probleem maar niet oppakt, heb ik mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Deze heeft de zaak netjes en serieus opgepakt en heeft een bureau ingeschakeld die o.a. onderzoek heeft gedaan naar de oorzaak. Vandaag heb ik het rapport ontvangen, echter ontbreken hierin m.i. belangrijke details en worden conclusies gemaakt zonder dat zij gedegen onderzoek hiernaar hebben gedaan. Als eindconclusie wordt gegeven dat verbeteringen zeker mogelijk zijn, maar dat het voor hen onduidelijk is of de verhuurder hiervoor aansprakelijk is.

Dit ondanks dat ik te maken heb gehad (dit hebben zij wel als urgent aangegeven en is in ieder geval al tijdig hersteld) met verrotte vloerbalken, omdat er niet genoeg ventilatie in de kruipruimte is en de muren en vloer in mijn kelder niet vochtig, maar werkelijk kletsnat zijn. De vocht en schimmelplekken op de benedenverdieping vormen zich nu net boven deze vloerbalken en boven de keldermuur. Kort gezegd, heb ik dus alles behalve een goed gevoel bij dit rapport en wil ik dat zij verder onderzoek doen en/of ten minste de -in het rapport- ontbrekende details alsnog opnemen.

Ik heb nog geen reactie van mijn rechtsbijstandsverzekering op mijn klacht ontvangen, maar zou graag alvast willen weten wat mijn rechten in deze zijn. De zaak loopt inmiddels al sinds november 2016 en heb 6 weken moeten wachten op het rapport dat ook nog eens vol fouten staat.

Alvast veel dank voor de reactie

11465 14 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2017 om 18:04
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft nog geen reactie van uw rechtsbijstands verzekering; wel is het behoorlijk schadelijk voor de gezondheid en zullen er stappen moeten worden ondernomen door de verhuurder, althans, als er aangetoond kan worden dat u voldoende ventileert enz. Dan zal toch ook als eerste de kruipruimte aangepakt moeten worden. Heeft uw Rechtsbijstand wel een goed, erkend onderzoek bureau ingeschakeld?

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 18:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het schadelijk voor mijn gezondheid is, weet ik en heb ik in alle communicatie naar mijn verhuurder en rechtsbijstand ook benoemd.

Het onderzoeksbureau is erkend en wordt zelfs door de rijdende rechter ingeschakeld. Daarom had ik ook volop vertrouwen, maar dat is nu dus weg... :(

simon55
door simon55 Feb 1, 2017 om 21:15
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Mr John Reed bellen als n haas

tenormin
door tenormin Feb 1, 2017 om 21:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@simon55, de goeie man heet Reid. ;-) en hij spreekt goed Nederlands, toch?

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2017 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag hier elke vraag stellen, maar waarom zet u in de titel van het topic "verborgen gebrek"? Zo verborgen zijn die vochtproblemen blijkbaar niet.

Hoelang woont u eigenlijk in dat pand?

Dan haalt u in een zin aan "begin 2015"  en later dat het loopt sinds november 2016.

Is het een woning in de vrije sector?

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 18:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heb je een punt... achterstallig onderhoud door verhuurder zou wellicht beter zijn.

Ik bewoon de woning sinds 2012; deze was toen net een jaartje 'gerenoveerd'. De serieuse vocht/schimmelproblemen kwamen begin 2015 naar de oppervlakte. En vanaf dat moment heb ik dit richting mijn verhuurder gealarmeerd. Hij heeft destijds een onderzoek laten doen (achteraf bleek dat een zwager van hem te zijn) en beloofd het probleem aan te pakken. Na herhaaldelijk schriftelijk aankaarten (1,5 jaar), een doorgezakte vloer en ik ook nog eens terugkerende rioleringsproblemen kreeg, heb ik in november 2016 mijn rechtsbijstand ingeschakeld.

Het bureau wilde begin december onderzoek doen, maar dat werd op verzoek van mijn verhuurder uitgesteld naar later in december (het is gebruikelijk dat beide partijen aanwezig zijn). Ook op deze datum kon de verhuurder op het laatste moment niet aanwezig zijn en wilde het weer verzetten. (daar is mijn rechtsbijstand niet mee akkoord gegaan).

Het bureau heeft 6 weken gedaan over het onderzoek en er zou dus nu eindelijk actie op ondernomen kunnen worden.

En ja, het is een woning in de vrije sector. Huurcommissie is dus niet van toepassing.
Ik heb me overigens goed ingelezen op mijn rechten en vergelijkbare zaken. Ik was er van overtuigd dat ik in mijn recht (bouwtechnisch probleem en achterstallig onderhoud)stond, tot vandaag :( En dus ben ik op zoek gegaan naar: Wat te doen bij dus een onvolledig rapport na onderzoek.

Vandaar mijn vraag hier, hopende dat iemand hier mogelijk ook ervaring mee heeft.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 31, 2017 om 18:29
7210 Antwoorden / 3 Vragen
Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 18:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de link Sjoppie! :)

Helaas haal ik hier verder geen antwoorden voor mijn situatie uit. Ik heb zelf al zoveel mogelijk onderzoek gedaan (incl foto's) alvorens ik naar mijn rechtsbijstand ben gestapt. Zelfs tijdens de looptijd naar oplevering van het rapport heb ik nog gerapporteerd naar mijn jurist en het onderzoeksbureau. (ook dit is niet in het rapport opgenomen...)

Ook na ontvangst heb ik zaken zelf opnieuw bekeken. Zij concludeerde bv dat eerder gezette voorzetwanden niet waren aangetast, terwijl ze niet eens achter de boekenkasten hebben gekeken. Dat heb ik dus vandaag wel gedaan en deze muren zijn dan niet vochtig, maar staan vol roodbruine vlekken/stippen. Ook heb ik vochtige plekken in de cementen vloer in mijn trapkast gevonden en gerapporteerd...

sjjoppy
door sjjoppy Jan 31, 2017 om 18:52
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Al met al een vervelende situatie voor u.

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 19:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad en dankjewel...

Ik zal in ieder geval het onderwerp updaten, zodat mogelijke andere gedupeerden in de toekomst ook hun weg weten te vinden!

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2017 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, nou heeft u dus twee kwesties, met de huisbaas en met dat bureau.

Zou eerst maar eens contact opnemen met de rechtsbijstand.

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 18:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad Tijger1 en dat maakt me een beetje moedeloos. Uiteraard heb ik al schriftelijk richting de jurist van rechtsbijstand gereageerd en wacht vol spanning af. Wel hoopte ik, dat ik alvast kon achterhalen wat mijn rechten in deze zijn...

Ik heb al bedacht om zelf een second opinion aan te vragen, desnoods op eigen kosten omdat ik er van overtuigd ben dat het een bouwtechnisch/gebrek door veroudering (woning stamt uit 1904) betreft. Alleen gaat me dat nog meer tijd en geld kosten en ondertussen betaal ik ook nog eens netjes mijn huur van ruim €1000 door. :(

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk eerder dat er met die "renovatie" het een en ander misgegaan is, of dat er geknoeid is. En dat werken met voorzetwanden, geeft mij altijd het gevoel dat er iets verstopt moet worden.

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 19:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Same here! ;)

Het verbazingwekkende is dat het onderzoeksbureau dit nu ook als 'oplossing' geeft :0 Je zou zeggen dat ze adviseren het probleem grondig aan te pakken en niet te verbergen achter wanden...

Dat die renovatie niet goed is opgepakt, was mij al duidelijk. (en ik heb begrepen dat mijn verhuurder ook het woord 'opgelicht' heeft gebruikt...)

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als uw verhuurder dus ook al vindt dat die renovatie , zacht gezegd, niet goed uitgevoerd is, zou hij toch wat meer mee moeten werken aan het oplossen van de problemen.

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 19:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn vraag overigens daarnet ook gesteld op www.advocaten.nl en zag dat er op donderdagavond tussen 18:00 en 20:00 de mogelijkheid is om met een gespecialiseerde advocaat (huurrecht) te chatten. Dat staat dus ook al genoteerd in mijn agenda.

Wellicht een tip voor anderen die (extra) juridische hulp informatie zoeken!

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 19:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik helaas mondeling van zijn nieuwe aannemer mogen vernemen....

De verhuurder werkt al jaren niet mee en ook met de verzakte vloer/verrotte vloerbalken -die hij wegens onveiligheid wel moest vervangen dankzij aanschrijven van mijn jurist en het onderzoeksbureau- is hij voor de goedkoopste oplossing gegaan.

Hierover heb ik overigens wel zwart op wit terugkoppeling van het onderzoeksbureau dat dit een tijdelijke oplossing is (namelijk houten stuts). Dit omdat zolang het ventilatieprobleem in de kruipruimte niet is opgelost, die stuts ook weer zullen verrotten.
In de kelder (boven mijn keuken) zijn de balken wel vervangen (op 2 verrotte die vast in de muren zitten na. Dat kost nml ook meer tijd en geld). Ook hier zal dit tijdelijk zijn, omdat de keldermuur en vloer dus zeiknat zijn.

Vanwege bovenstaande viel mijn mond dus ook open, toen ik de uitkomst van het rapport las.

Stiekem hoop ik op een copy/paste fout in het rapport, gezien ze ook een verkeerde datum van het onderzoek en adres in het rapport vermelden... :0

Ja
door JackyR - Jan 31, 2017 om 19:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn vraag overigens daarnet ook gesteld op www.advocaten.nl en zag dat er op donderdagavond tussen 18:00 en 20:00 de mogelijkheid is om met een gespecialiseerde advocaat (huurrecht) te chatten. Dat staat dus ook al genoteerd in mijn agenda.Wellicht een tip voor anderen die (extra) juridische hulp informatie zoeken!

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2017 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat denkt u eigenlijk van verhuizen uit deze verrotte en ongezonde woning?

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 19:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard heb ik dat in gedachten en is me dat al vaker gevraagd.
Uiteindelijk zal ik dat ook doen, als de problemen niet worden opgelost! En dat is wellicht ook wat mijn verhuurder hoopt.

Maar:
1) ik was verliefd op dit huis en was er tot ongeveer 8 maanden geleden van overtuigd dat alles netjes opgelost zou worden

2) ik kom op voor mijn rechten als huurder; ik heb niet voor niets inmiddels al bijna €60.000 huur (naast andere kosten als onderzoek naar de riolering en het aanleggen van een tuin) betaald. We hebben een huurcontract en daarin zijn onderlinge afspraken gemaakt en heeft ieder zijn verantwoordelijkheden. Ik heb me daaraan gehouden en de andere partij niet. Daarvoor wil ik hem alsnog aansprakelijk stellen. Ik laat me simpelweg niet zomaar wegpesten.
Dit voelt als een 'gedwongen verhuizing' en dan heb je als huurder ook rechten en daar houd ik -zeker nu!- aan vast.

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sinds begin 2015 is mijns inziens al 25 maanden. En ja het spreekwoord zegt het al "Liefde maakt blind".

En die € 60.000 huur hebt u ook voor gewoond, dus dat kunt u niet rekenen, riolering was uiteraard voor rekening van de verhuurder. En tuinaanleg tja, weegt alles wel op tegen de ellende die u hebt?

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 20:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp wat je wilt zeggen, Tijger! En wellicht dat ik het een ander ook zou adviseren/vragen.

Maar ik ben het zat, dat mensen/bedrijven vaak wegkomen door onrechtmatig gedrag en het niet correct nakomen van afspraken! Ik strijd nu al 8 maanden (de maanden daarvoor werd ik nog aan het lijntje gehouden..) en dan kunnen deze laatste maanden er ook nog wel bij.
En wellicht dat ik zo ook de weg vrij maak voor anderen die in soortgelijke ellende zitten.

En ja voor de huur heb ik gewoond, maar als ik nu terugkijk en als ik in mijn recht sta, was dat wonen geen €1000,- pm waard. De kosten voor de riolering moet ik ook nog maar terug zien te krijgen, als ik nu besluit weg te gaan.

Ik houd de strijdbijl nog even stevig vast en opgeven kan ik altijd nog! ;)

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, ten strijde dus. Eerst maar die rechtsbijstand aan hun vestje trekken, over hun "deskundige"? Veel succes.

aurora1
door aurora1 - Jan 31, 2017 om 20:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u in het vakje "Zoek een vraag" intikt: schimmel, vindt u nog meer vragen over dit onderwerp en de reacties daarop.

Ja
door JackyR Jan 31, 2017 om 20:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel! Ga ik zeker even doorlezen! :)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2017 om 11:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In deze dient u uw beklag te doen bij uw rechtsbijstandsverzekering of anders gezegd: aan uw verzekeraar melden dat u hoogst ontecvreden bent over de wijze waarop het door hen ingeschakelde bureau haar werkzaamheden heeft uitgevoerd en vragen om een nieuw onderzoek, door een ander bureau

Ja
door JackyR Feb 1, 2017 om 23:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb me vandaag vastgebeten op de brief naar mijn RBV en het onderzoeksbureau.
Hierin heb ik alle fouten, onvolledigheden, ontbrekende gebreken, onderzoeken en schade opgesomd. inclusief foto's
Het kostte even, maar dan heb je ook wat :) 7 pagina's en de brief is uitgebreider dan het briefrapport...

Helaas kan ik hier geen pdf bestand plaatsen, anders had ik dat graag gedaan.

Mijn jurist heb ik nog niet kunnen spreken, maar hopelijk morgen!

ge
door gewicht - Feb 1, 2017 om 19:27
170 Antwoorden / 1 Vragen

Jackyr , ondanks de vele goede reacties en raadgevingen wil ik er toch nog wat toevoegen.
Ik bewoonde enige jaren terug een oude boerderij, die ook wat vochtig was, vooral de vloer in de schuur (voormalige stal)
Toen ik eens goed ging kijken viel mij op dat het water in de sloot bij de boerderij veel hoger stond dan een eind verderop.
Ik heb toen met heel veel moeite de duikers in de dammen doorgestoken en het waterpeil in sloot zakte behoorlijk en de schuurvloer was lang niet meer zo vochtig. Heeft de grond onder jouw woning wel een goede afwatering of drainering ?
Ook mijn vloerbalken waren verrot ,lagen op trot`toirtegels in de klei. Maar gelukkig geen kelder dus een goede aannemer stortte er een betonnen vloer in met isolatie.
Ik bedoel hiermee dat je wel kan proberen de gevolgen van het probleem te laten verhelpen maar net zo belangrijk is om de oorzaak op te sporen.
Hebben bijvoorbeeld buren ook die problemen en wat is hun mening ?
In jouw reactie van 31/1  om 18.40 uur spreek je over roodbruine stippen in de voorzetwand achter je kast.
Wel de meeste voorzetwanden zijn van gipsplaten ,op regels (sls), soms zelfs de dunne plafondplaten.  Als de gipsplaten door prutsers worden geplaatst moet je niet verbaast zijn als niet eens de originele gipsschroeven (vroeger soms speciale spijkers) zijn gebruikt maar gewone spijkers en die roesten zeer snel en geven dan bruine roestplekjes.
Als prutsers bezig zijn geweest moet jij je nergens over verbazen.
Je bent verliefd op het huis maar je betaald veel huur ,vind ik maar dat is persoonlijk, daar mag je best wat voor terug verwachten. Succes

Ja
door JackyR Feb 2, 2017 om 00:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Gewicht! :)

Mijn buren hebben na aankoop van hun woning de riolering vervangen en alle muren bewerkt tegen vocht. Dat is hier helaas nooit gebeurd. Ik woon in het centrum van een stad en de grond is hier niet extreem vochtig, ik vrees dat het echt een verouderde woning gaat die niet goed en grondig is gerenoveerd.
In mijn schriftelijke terugkoppeling vandaag heb ik aangegeven, dat ik me verbaas dat het bureau geen uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de oorzaak. Mijn inziens ligt het aan optrekkend vocht vanuit de kruipruimte (slechts 1 van de 4 ventilatieroostertjes is open/zichtbaar) en kelder (muur en vloer zijn kletsnat) en vochtinslag op de slaapkamer boven.(de buitenzijde van het huis is ooit beschilderd met waterafstotende verf)

Er wordt over ventilatie en isolatie gesproken, terwijl uitgebreid onderzoek in de kruipruimte, controle van de buitenmuren op ventilatie, de staat van de voegen tot de fundering, vochtinslag en hygroscopische zoutvorming ontbreekt. Dan kan je wanden plaatsen zoveel en vaak als je wilt, maar zal het vocht altijd blijven doordringen.

Ik zal een foto van de roodbruine plekken in een nieuwe reactie plaatsen. (dat kan volgens mij niet in een reactie op een antwoord)

Zoals je zal zien, moeten er dan wel heel veel spijkertjes zitten ;)
Ze zitten over een oppervlakte van 1.70 hoog en 3,70 breed... Naast enkele andere plekken op de muur.

ge
door gewicht Feb 2, 2017 om 14:10
170 Antwoorden / 1 Vragen

Op de foto zie ik het helaas niet duidelijk genoeg ,jammer.(gaat toch wel)
 "spijkertjes" zitten meestal in verticale of horizontale volgorde(regels)  en ongeveer om de 10 tot 15 cm afstand van elkaar.
Dat behoren normaliter gipsschroeven te zijn die toch vrij behoorlijk roestbestendig zijn.
Het lijkt wel of de gehele wand vol zit met spikkels. Dan komt bij mij de volgende vraag boven, zijn het wel gipsplaten?
Ik heb zelf ondervonden dat als gipsplaten herhaaldelijk nat worden en blijven door optrekkend vocht deze dan behoorlijk gaan stinken ,echt een rottingslucht.
Wat je nu beschrijft over de muren is deprimerend en heel duur te verhelpen,als dat al mogelijk is.
De ventilatie moet je zeker en zo snel mogelijk gaan herstellen.
Sterkte er mee.

Ja
door JackyR Feb 2, 2017 om 17:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

De vlekjes zitten inderdaad over de gehele wand en niet netjes op een rijtje. Spijkertjes sluit ik eerlijk gezegd echt uit.

Ik heb op een andere wand (tussen de vensterbank en verwarming) een stukje 'stucwerk' weggehaald; ik ga ervan uit dat ze op beide muren hetzelfde materiaal hebben gebruikt en volgens mij is dit spaanplaat. (er hangt geen penetrante luncht in de kamer)

Wel als ik het luik naar de kruipruimte open, maar dat ie vol vocht is was al bekend :~(

Ja
door JackyR Feb 2, 2017 om 17:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

opgezocht en ja hoor... vochtwerende spaanplaat. Ik herken de groene kleur die dit materiaal bevat...

Ja
door JackyR - Feb 2, 2017 om 00:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

De rode stippen/vlekken die door de voorzetwanden komen....

Ja
door JackyR - Feb 2, 2017 om 00:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

en nog eentje...

ge
door gewicht - Feb 3, 2017 om 19:15
170 Antwoorden / 1 Vragen

Met spaanplaat heb ik geen ervaring, het materiaal is te grof om de wand daarna van behang of verf te voorzien.
Wel heb ik in het verleden mijn badkamer voorzien van isolatie ,gipsplaten en betegeld.
Ik dacht toen er verstandig aan te doen om groene "vochtbestendige" gipsplaten te gebruiken ,dat werd mij door de aannemer afgeraden de kwaliteit was slechter dan de gewone. Ik ben dus gewone gaan gebruiken. Geen enkel probleem gehad.
Maar jij hebt daar niet zo veel aan omdat je afhankelijk ben van de verhuurder. Je enige mogelijkheid is je Rechtbijstandverzekering zoals anderen ook al schreven,die moet een vakkundig en betrouwbaar buro inschakelen.

Ja
door JackyR - Feb 4, 2017 om 20:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels contact gehad met mijn RBV en maandag ligt de terugkoppeling bij het onderzoeksbureau...
Zowel de jurist (hij gaf mij gelijk, maar had nog nooit een feedback op een rapport gehad dat langer was dan het rapport zelf) als ik zijn benieuwd naar de reactie!

Ik heb gehoord wat ze voor dit plak en knipwerk hebben moeten betalen en dat maakt het allemaal helemaal waanzinnig.

@ Gewicht: inmiddels heb ik op een ander forum goede foto's kunnen plaatsen en men denk inderdaad dat het schimmel is.
Ik geloof dat ik mijn punt richting het bureau nu helemaal heb bewezen ;)

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2017 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees graag het vervolg.

Ja
door JackyR Feb 5, 2017 om 17:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard Tijger1! I'll keep you posted! ;)