is
door isisbri Jul 29, 2008 om 14:40
Geldzaken & recht

Opzeggen onderhuur

Ik woon in onderhuur in een koopwoning. Er is een contractje getekend van bepaalde tijd. Nu wil ik daar eerder uit, kan dat zomaar? In het contract staat geen opzegtermijn genoemd.Ik sta daar niet ingeschreven en heb nooit toestemming van hypotheek verstrekker/bank gezien. De verhuurder is een familielid en heeft wel toestemming gegeven. De huurder van het huis verplicht mij nu de resterende perioden te betalen. en beroept zich op:

Artikel 244 van boek 7 BW.
Hoofdregel van het artikel is dat woonruimte niet onderverhuurd mag worden. Dit artikel is niet van dwingend recht, wat betekent dat je ervan mag afwijken. In dit geval geldt de uitzondering, aangezien de verhuurder toestemming tot onderhuur heeft gegeven.

Wie kan mij hier in adviseren?

6923 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 29, 2008 om 15:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je bent een overeenkomst aangegaan voor een bepaalde tijd. Die zal je na moeten komen, tenzij je kunt aantonen dat het daar wonen een hel is, die veroorzaakt wordt door degene bij wie je inwoont en waaraan je de huur betaalt.

Maar voor hoe lang is het contract?

Vladja

is
door isisbri - Jul 29, 2008 om 15:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat over een periode van 7 maanden.

Klopt het dat de overeenkomst rechstgeldig is, ondanks dat het illegale onderhuur is, wij daar officieel niet wonen omdat we niet staan ingeschreven? En je niet kunt beroepen op de wettelijke opzegtermijn van een maand?

vladja
door vladja - Jul 29, 2008 om 15:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Waarom sta je daar niet ingeschreven? Mag dat niet van de huurder? Als "hoofd"bewoner moet hij toestemming geven om daar ingeschreven te worden. Je kunt je zonder zijn toestemming niet inschrijven op dat adres bij de Gemeente.

Vladja

is
door isisbri - Jul 29, 2008 om 15:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan me niet inschrijven omdat de huurder daar zelf nog staat ingeschreven en zich niet wil uitschrijven voor 7 maanden.

vladja
door vladja - Jul 29, 2008 om 16:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is volslagen onzin. Je kunt je met toestemming van de huurder er zo bij in laten schrijven. Of hij weet niet hoe het is en of hij houdt met een grote smoes de boot af om een andere reden.

Die reden kan zijn, dat hij als een eenpersoons en niet meer persoons huishouden wordt aangeslagen voor reinigingsrechten, of dat hij huurtoeslag ontvangt. Dan mogen er geen anderen op dat adres ingeschreven staan.

Vladja

mariegh
door mariegh - Jul 29, 2008 om 17:34
263 Antwoorden / 13 Vragen

Als ik jou was zou ik er eerst eens achter proberen te komen of de hypotheekbank wel toestemming heeft gegeven. Want als die het er niet mee eens is, staat de hele zaak op losse schroeven. En die zijn er meestal niet zo happig op omdat een huurder zich kan beroepen op huurbescherming en er lastig uit te krijgen kan zijn. (Nou zal dat jou in dit geval een zorg zijn, natuurlijk)
Volgens mij wil de huurder er een financieel slaatje uit slaan.

we
door weetveel - Jul 30, 2008 om 14:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als u maandelijks de huur betaalt aan de huurder, dan is de opzegtermijn ook per maand. Huurder kan u niet verplichten om de huur van de resterende maanden tot de einddatum te betalen.

Deel dat de hoofdhuurder schriftelijk mee, dat u niet verplicht bent de huur te betalen van de resterende maanden tot de einddatum o.v.v. wettelijke opzegtermijn van een maand. Als u vandaag [30 juli] schriftelijk meedeelt of mondeling en dat schriftelijk laat vastleggen door hoofdhuurder dan is uw laatste betaaldag 30 augustus.

De hoofdhuurder is wel verplicht de totale huur te betalen aan de verhuurder.

Als de rekenhuur [netto huurprijs en servicekosten]  niet hoger is dan 499,51 euro dan kan de hoofdhuurder nog huurtoeslag aanvragen als zijn inkomen niet boven het jaarinkomen van 20595 euro uitkomt als alleenstaande ouder dan 23 jaar.

Bij een inkomen van 20595 euro en een rekenhuur van 499 euro nog recht op 90 euro huurtoeslag.

De wettelijke opzegtermijn is 1 maand en daar heeft de huurder die een huurcontract heeft afgesloten, zonder vermelding van opzegtermijn, met u als onderhuurder zich aan te houden.

Kijk maar eens op een site welke wettelijke voorwaarden men stelt bij het opstellen van een tijdelijk huurcontract.

Huurder moet dan blij zijn dat u, als onderhuurder, voor de ‘einddatum’ vertrekt.

Als de verhuurder de bank waar hij zijn hypotheek heeft afgesloten niet heeft ingelicht dat hij zijn eigen woning verhuurt, dan zit deze verhuurder goed fout, tenzij hij nog maar 60% van de huidige waarde van de koopwoning zonder bewoning af te lossen heeft.

is
door isisbri - Jul 31, 2008 om 17:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, dank je wel voor je goeie advies.

Weet je misschien ook waar ik dit wettelijk terug kan vinden. op een site bijv? waar expliciet instaat dat ook voor bepaalde tijd een opzegtermijn geldt. En het toestemming hypotheek verstrekker/eigenaar?

vladja
door vladja - Jul 31, 2008 om 18:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Weetveel,

Helaas zit je er volkmen naast. Er ligt een overeenkomst voor 7 maanden en je kunt niet zomaar onder die overeenkomst uit door te stellen dat je de huur per maand betaalt en je dus een maand opzegtermijn hebt.

Veel verhuurders in de vrije sector stellen een minimum huur van een jaar verplicht met daarna de opzegmogelijkheid per maand. En dat zijn verhuurders als pensioenfondsen, die echt weten waar ze het over hebben en het contract door juristen hebben laten opstellen.

Een minimum huurtermijn is dus volkomen legaal. Zij doen dit overigens om te voorkomen dat de huurwoning veel wisselende bewoners hebben, wat de staat van de huurwoningen niet ten goede komt. Immers als er maar een paar maanden gehuurd wordt, nemen huurders het vaak niet zo nauw met een "goed huurder" zijn.

Als in een hypotheekovereenkomst staat dat je niet mag verhuren (en zeker niet onderhuren) dan verandert het feit dat er nog maar 60% van de waarde van het huis aan hypotheek openstaat, niets aan deze  overeenkomst. Verhuur blijft volgens contract verboden al zit er nog maar €100,-- aan hypotheek op.

Kom maar op met het wetsartikel, dat zegt dat je een huurcontract voor een minimumperiode gewoon aan je laars kunt lappen. Je eindigt bij de rechtbank met een vette veroordeling (ook voor de kosten).

Vladja

vladja
door vladja - Jul 31, 2008 om 18:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Isisbri,

Wat er voorvalt tussen de eigenaar en zijn hypotheekbank is tussen hun en daar sta jij buiten en heb je ook helemaal niets mee te maken. Dat is een zakelijk overeenkomst tussen die partijen. Zit er trouwens wel een hypotheek op?

Bovendien is er voor wat betreft de hypotheek ook nog een andere mogelijkheid. Het kan zijn dat dit een beleggingsobject is (met mogelijk meerdere) waarop een hypotheek verstrekt is. En dat is het een hypotheek, waarbij verhuur toegestaan is.

Dan is het een zaak tussen eigenaar en huurder of onderhuur toegestaan is, en ik begrijp dat die daarvoor toestemming heeft gegeven.

Maar wat als je zegt: van dan wil ik hier morgen ook ingeschreven staan bij de burgerlijke stand, want we hebben overeenkomst, voor de resterende tijd?

Vladja

th
door themoneypit - Aug 15, 2008 om 19:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

6. Hoe kan de huurder de huur opzeggen?
De huurder moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is gelijk aan de betalingstermijn, met een minimum van één en een maximum van drie maanden. De huurder moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. Als de huur voor een vaste periode is aangegaan, kan de huurder de huur pas beëindigen als die periode is verstreken (tenzij de verhuurder instemt met een voortijdige beëindiging). bron: www.vrom.nl/pagina.html?id=7001#60

De grote vraag hier is dus: "wie is de daadwerkelijke verhuurder?"

zie verder artikel 271 t/m282 van Boek 7 van het Burgelijkwetboek