tr
door triessie Dec 27, 2010 om 10:08
Geldzaken & recht

Opzeging leesmap

Op 22 dec 2010 brief gekregen dat de bezorging leesmap overgenomen word door iemand anders. en wel op 1-1-2011

Map werd op maandag bezorgd nu op dinsdag. ik ben het hier niet mee eens en wil de map op maandag blijven ontvangen.

Dus ik zech op

Nu word mij gemeld dat ik een opzegtermijn heb van drie maanden.
Kunnen ze mij hieraan houden..
Hun veranderen de bezorgdag toch en zo kort van tevoren berichten

Groet Patty

845 8 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Dec 27, 2010 om 11:08
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Men kan natuurlijk de bezorgdag wijzigen. Maar, de regels blijven als vanouds ook al komen die in dit geval wat ongelukkig uit. Ik vind dit een hele goede vraag.
Heeft u dit ook aan de uitgever van de leesmap voorgelegd? Me dunkt dat men van gene zijde wel een stellingname kan verwachten. Misschien hebben de mensen die de leesmap uitgeven er niet zo bij stil gestaan dat dit onlogisch is voor u. Probeer ze er nog een keer en preciezer mee te konfronteren.

mahadma
door mahadma - Dec 27, 2010 om 11:41
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Verandering van eigenaar bedrijf is geen basis voor opzegging per datum overname. Tenzij ook de contractvoorwaarden veranderen.

Verandering van bezorgdag is m.i. niet echt een wijziging contract, maar meer een organisatorisch gegeven.

Een opzegtermijn van 3 maanden (bij een leesmap) klinkt mij niet ongebruikelijk in de oren, maar ik heb ook geen algemene voorwaarden gezien.

Anderzijds, wat is uw gedachte om maandag als vaste bezorgdag te willen vasthouden? U heeft de map toch een week in huis? Uw "vorige bezorger" had ook kunnen zeggen "ik ga naar de dinsdag".

Bel het bedrijf en vraag of de dag hetzelfde kan blijven, maar als dat niet kan verliest zelfs de keizer zijn recht.

druifje01
door druifje01 - Dec 27, 2010 om 11:57
1712 Antwoorden / 140 Vragen

U kunt de map wel opzeggen, maar dan pas met ingang van de daarvoor aangewezen tijd. Verandering van bezorgdag lijkt mij ook geen akseptable reden om op te zeggen op een niet daarvoor aangewezen datum. Maar, een goede prater kan soms wel eens wat bereiken.

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 12:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In de voorwaarden zal staan dat wekelijks een leesmap bezorgt dient te worden. Alleen als ze dat naar 2 wekelijks zouden veranderen, zou dat een reden voor opzegging zijn. Het veranderen van eigenaar en/of bezorgdag is niet voldoende.

legra
door legra - Dec 27, 2010 om 15:22
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er naar mijn idee om met welke persoon het contract voor de leesmap is gesloten. Als Triessie een contract met A heeft voor de bezorging, houdt dat niet per definitie in dat B dat zomaar kan overnemen (tenzij B de aandelen in A overgenomen heeft). Het hangt dus mede af van de contractsbepalingen.

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 15:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Legra,
Overal waar klanten in portefeuilles zitten, wordt driftig in de portefeuilles gehandeld. In feite wordt dan gewoon een klantenbestand verkocht met alle daaraan vastzittende rechten en verplichtingen. Als ik een klantenbestand heb, kan ik die dus zonder problemen verkopen aan iemand die dezelfde doelstelling heeft. Anders zou een bedrijfsovername nimmer mogelijk zijn. Sterker nog: de overnemer neemt de verplichting over om wekelijks een leesmap te bezorgen. Zou ik een eenmanszaak hebben, dan zou dat net zo makkelijk zijn als wanneer ik een b.v. zou hebben.

legra
door legra - Dec 27, 2010 om 16:20
9 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel57,

Ik verwijs naar art 6:159 BW:

"1. Een partij bij een overeenkomst kan haar rechtsverhouding tot de wederpartij met medewerking van deze laatste overdragen aan een derde bij een tussen haar en de derde opgemaakte akte.
2. Hierdoor gaan alle rechten en verplichtingen over op de derde, voor zover niet ten aanzien van bijkomstige of reeds opeisbaar geworden rechten of verplichtingen anders is bepaald.
3. Artikel 156 en de leden 1-3 van artikel 157 zijn van overeenkomstige toepassing."

Tenzij in de algemene voorwaarden van de leesmapleverancier anders is bepaald, geldt de algemene regel dat medewerking (lees: toestemming) is vereist.

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2010 om 16:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Legra,
En jij denkt dat je hiervoor geen toestemming hebt gegeven op het moment dat het contract gesloten werd? Deze regel is in 1992 in de wet gekomen. Alle overeenkomsten die na die datum gesloten zijn bevatten een dergelijke bepaling.