Originele verpakking bij retour beschadigd product
Ben je verplicht iets terug te sturen in de originele verpakking als iets in eerste instantie werkte (dus doos weggedaan), maar nog in de garantieperiode (na enkele dagen al) kapot gaat? BekendvanPC.nl (levering via Bol.com) weigert nu mijn geld terug te storten, omdat ik € 8,- moet betalen voor het opnieuw verpakken. Het gaat hier om een Smoothie to Go waar na enkele keren normaal gebruik opeens een barst in de (plastic) kan ontstond. Ik beroep me dan ook op het recht van retour en wil mijn geld inclusief verzendkosten (8,60 aangetekend) waarvan zij zeggen bij een ondeugdelijk product ook te retourneren gewoon terug ontvangen. Eenzelfde blender ontvangen is voor mij geen optie. Graag hoor ik wat mijn rechten zijn.
Een leveranciers mag eerst proberen het product te repareren. Zonder meer het geld retour geven kan, maar is geen recht van de consument.
Zij willen wel het geld teruggeven, maar dan moet ik 8 euro verpakkingskosten betalen, omdat het niet in de originele doos zat. Na een aantal keren normaal gebruik ging de kan scheuren. Ik had de doos al weggegooid, aangezien het in eerste instantie gewoon allemaal werkte. Mijn vraag is dus vooral bedoeld om te weten te komen of ze wettelijk mogen eisen dat het om de originele verpakking gaat terwijl het product pas later dan bij ontvangst kapot ging.
Wat betreft de kosten voor de originele verpakking:
....Ook wordt vaak gezegd dat producten alleen ongeopend of in de originele verpakking mogen worden geretourneerd. Ook dat is niet toegestaan, tenzij er sprake is van een verzegeling bij makkelijk te kopiëren spullen zoals software en cd’s. Een zo oorspronkelijk mogelijke staat van het product en onbeschadigd mag uiteraard wel verlangd worden...
Uit: https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakte-fouten-webwinkeliers-deel-4-het-herroepingsrecht/
En waarom kosten rekenen voor een originele verpakking van een defect product?
Ik was inderdaad ook op deze site beland en had dit gelezen. Het bedrijf mailt echter dat ze het wettelijk wel mogen eisen (en geven mij in een aantal andere dingen die ik als wettelijk benoemde wel gelijk). Ik vond het niet duidelijk of deze regelgeving nog wel geldt op dit moment of dat het om oude regels gaat............... Zij mailen namelijk het volgende:
Dat u een deugdelijk product dient te krijgen is dan ook een feit. Dat u kiest voor retourneren van een artikel binnen de gestelde wettelijk bepaalde 14 kalenderdagen is geen probleem.
Wij betalen dan zelfs de retour kosten. Zie hiervoor rma.bralex.nl en kies voor retourneren defect artikel.
Wel mogen wij eisen dat u een artikel incl. alle toebehoren met daarbij de originele verpakking retourneert indien u kiest voor retourneren.
Dit doen wij omdat wij een artikel dan kunnen reclameren bij een leverancier. Dit laatste is niet goed gegaan en daarvoor rekenen wij de kosten en dat mag wettelijk gezien.
We hebben de volgende opties.
1. We kunnen dit oplossen door de verzendkosten te verrekenen met de kosten die wij maken voor het reclameren. U krijgt dan dus geen verzendkosten terug.
2. We kunnen uw artikel natuurlijk ook nog steeds vervangen voor een nieuwe. Kosteloos.
@mb75, lees ik nu goed dat, als u het aangetekend terugstuurt voor €8.60 u dan wel een nieuw artikel? (uw punt 2) ontvangt? Dan doet u dat toch? En ja, meestal vraagt men om in de originele verpakking te retourneren. Heb daar zelf ook mijn lesje uit geleerd in het verleden en bewaar verpakkingen, plat gevouwen dozen etc. tegenwoordig tot de tijd van garantie voorbij is in de kelder.
[quote=reflecs schreef op dinsdag 14 apr 2015, 11:03]Wat betreft de kosten voor de originele verpakking:
....Ook wordt vaak gezegd dat producten alleen ongeopend of in de originele verpakking mogen worden geretourneerd. Ook dat is niet toegestaan, tenzij er sprake is van een verzegeling bij makkelijk te kopiëren spullen zoals software en cd’s. Een zo oorspronkelijk mogelijke staat van het product en onbeschadigd mag uiteraard wel verlangd worden...
Uit: https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakte-fouten-webwinkeliers-deel-4-het-herroepingsrecht/
En waarom kosten rekenen voor een originele verpakking van een defect product?
Ik denk ook dat het bovenstaande klopt, maar geldt dit nog wel op dit moment? Mijn vraag is dus vooral bedoeld om te weten te komen of ze wettelijk mogen eisen dat het om de originele verpakking gaat terwijl het product pas later dan bij ontvangst kapot ging.
Ik kom er eerlijk gezegd niet uit; de verkoper wil het product wel terugnemen, maar vraagt een vergoeding voor de ontbrekende originele verpakking. Of dat laatste mag?
Ik zie bij andere webwinkels wel vaak "liefst in ongeopende verpakking"...
Misschien een idee om consuwijzer te bellen:
088 - 0 70 70 70
Men kan u daar informeren over uw rechten.
Ik denk dat ik het begrijp.
Of de blender wordt vervangen, dan wordt het apparaat als een ondeugdelijk product behandeld. Vervanging moet geheel kosteloos zijn.
Of u krijgt uw geld terug en dan gaat men uit van het herroepingsrecht, ongeacht of de blender werkt of niet werkt. Dan mag de verkoper er vanuit gaan dat de retourkosten voor de klant zijn, die nu worden verrekend met de verpakkingskosten.
Het is nl zo, dat de ondernemer de koop niet hoeft te ontbinden, hij mag u een nieuw product toesturen. Is dat dan weer een misser, dan mag u de blender kosteloos retourneren. Ongeacht of u daar dan de verpakking nog van heeft of niet.
U kunt nl geen beroep doen op het ontbinden van de overeenkomst als u de ondernemer geen kans geeft om het gebrek te herstellen.
U kunt wel een beroep doen op uw herroepingsrecht.
Om nog duidelijker te zijn, was dit apparaat na drie weken kapot gegaan, dan had u een vervanger moeten accepteren en had u geen recht gehad op ontbinding.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer