jo
door josje1 Dec 17, 2015 om 11:22
Geldzaken & recht

Ouders van studerend kind 17 krijgen geen kindgeb budget en kinderbijslag meer

Waarom krijg ik geen kinderbijslag en geen kindgebonden budget meer sinds mijn zoon, 26-10-1998, naar de HBO gaat? Hij is in september naar het HBO gegaan en omdat ik nog 1 maand van de kinderbijslag kon "genieten" ( € 92,00) mocht ik zijn boeken en zijn collegegeld betalen, daarbij hij had ook geen recht op een ov chip kaart dus moest ik zelf zijn openbaar vervoer betalen. Bovendien had hij de eerste maand van het schooljaar geen recht op de studiefinanciering en mocht niet lenen, dus dit moest ik ook zelf betalen. Zijn vriend is blijven zitten en doet langer over de middelbare school, zijn ouders hebben tot zijn 18e jaar kinderbijslag gekregen en nu krijgt hij nog toeslagen omdat hij nog op het VO zit. Ik voel het alsof wij gestraft worden omdat mijn zoon sneller leert dan gemiddeld. De kinderbijslag is toch voor de ouder om hem ook zijn eten te kunnen geven? Nu moet hij lenen. Ik ben van mening dat de overheid mensen zoals ik ernstig te kort doet. Mijn zoon is 17 en kinderbijslag is toch een gift? Waarom moet hij het dan lenen? Ik ben een gescheiden moeder met een laag inkomen. Nu blijkt dat ik ook geen kindgebonden budet meer krijg, dit is mij niet eerder verteld dus kan ik direct een aanslag verwachten van zo'n  € 800,00 of meer.
Waarom moet een jongen van 17 jaar al zo'n grote last met zich meedragen? Is er een mogelijkheid om deze wet aan te passen? Tot 2016 kon een kind terugvallen op studiefinanciering maar vanaf 2016 vervalt deze zodat een 17 jarige moet lenen om zijn moeder financieel bij te staan voor zijn onderhoudt. Mocht hier niet ongedaan kunnen worden gemaakt dan lijkt het mij dat ouders met jonge kinderen hier goed over geinformeerd over worden. Dit is voor mij ong. € 1500,00 aan kinderbijslag en dan alles wat ik voor zijn studie moest betalen ong. € 800,00 plus het kindgebonden budget. Als ik dit had geweten had ik mijn kind nooit door laten schuiven naar een volgende klas.

14364 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2015 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt, als het goed is, tot 1 oktober kinderbijslag gehad en ook tot die tijd KGB.
Voor het HBO sluit de studiefinanciering aan op de KB.
Uw zoon kan ook nog een deel studiefinanciering "krijgen", omdat u een laag inkomen hebt.
Laat hem dat uitzoeken.

reflecs
door reflecs - Dec 17, 2015 om 12:57
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...Is er een mogelijkheid om deze wet aan te passen?...

Ja, zodra daar een meerderheid voor is in de Tweede Kamer....
Enkele uiteenlopende antwoorden hierover: http://vraagde2ekamer.nl/kinderbijslag-en-leenstelsel/
Hij heeft toch wel een aanvullende beurs aangevraagd? https://duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.asp

fi
door fisbel - Dec 17, 2015 om 19:14
851 Antwoorden / 3 Vragen

Per 1 september 2015 geldt voor studenten die voor het eerst beginnen met een bachelor- of masteropleiding een nieuw stelsel van studiefinanciering. Zij kunnen alleen lenen. Daarnaast krijgen ze een studentenreisproduct. Met een laag inkomen ouder(s) is het mogelijk om een aanvullende beurs aan te vragen. De aanvullende beurs en het studentenreisproduct worden een gift als uw kind binnen 10 jaar zijn diploma haalt.

Als u de rekenhulp in de link gebruikt kunt u zien hoeveel uw kind maandelijks kan krijgen. U kunt de rekenhulp ook gebruiken voor het maken van een studiebegroting.

Voor studiefinanciering geldt geen minimumleeftijd meer. Studiefinanciering sluit aan op de kinderbijslag (en kindgebonden budget). Als het goed is heeft u per 1 juli 2015 nog kinderbijslag gekregen (voor een kwartaal) en oo kindgebonden budget. Ik neem aan tot 1 oktober 2015. De studiefinanciering voor minderjarigen gaat per oktober in.Deze moet wel worden aangevraagd.

https://duo.nl/particulieren/ouder/studiefinanciering/mijn-kind-gaat-naar-hbo-of-universiteit.asp

en
door enzlin45 - Oct 12, 2016 om 22:16
1 Antwoorden / Vragen

Het blijft een raar verhaal. Vul bij toeslagen.nl de rekenmodule in en die zegt dat je nog recht hebt op kindgebonden budget (KGB) als je nog voor grote mate bijdraagt aan de verzorging van de 17 jarige.
Maar; de SVB heeft als regel dat als je kind recht heeft op studiefinanciering het recht voor de ouder op kindgebondenbudget vervalt. Niemand weet waar die regel vandaan komt en waarom die regel er is. Er is maar een reden te bedenken en dat is dat het kind via het leenstelsel gedwongen wordt te lenen om zijn/haar ouder(s) te onderhouden tot het 18 jaar wordt. Dat lijkt me toch de omgekeerde wereld.
Het feit dat ze voor studiefinanciering in aanmerking komen betekend namelijk niet dat ze stoppen met eten, geen kleding meer verslijten etc.
In mijn geval raakte ik het maximum KGB kwijt (ongeveer 350 euro per maand). Als ik mijn dochter had gevraagd niet te gaan studeren en een jaar op haar handen te gaan zitten of een baantje te nemen had ik nog 2700 euro ontvangen voor haar onderhoud tot zij 18 werd. Tot op de dag van vandaag (een jaar later) moet ik nog bloeden voor de enorme inpact die dat op mijn financien heeft gehad door de 1100 euro die ik over 2015 moet terugbetalen. Dat vinden ze bij de belastingdienst heel normaal. Maar ja die moeten hun ontslagbonussen financieren ;-)
Het vreemde is dat de belastingdienst nog altijd (vandaag nog gecheckt) van mening is dat de SVB ondanks verlies van kindertoeslag het KGB verstrekt als je je kind nog voor belangrijke mate onderhoudt in de tot hij/zij18 jaar wordt. Dat blijft foute informatie.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2016 om 22:24
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo zeg dit is een topic van 2015 dus al bijna een jaar oud. Heeft dus geen enkel nut meer hier op te reageren.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2016 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@enzlin45

. De SVB verstrekt geen KGB. En als men geen recht heeft op KB heeft men ook geen recht op KGB.

U heeft de informatie niet goed begrepen. En als een kind permanent werkt krijgt u ook geen KB en als gevolg daarvan ook geen KGB.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 13, 2016 om 01:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Die hele kinderbijslag moet worden gestopt. Mensen kiezen zelf voor een kind en weten dat dat veel geld kost.
In Spanje krijgen verse ouders eenmalig ongeveer €2500 en daarna houdt het op.
U schrijft zelfs dat het gift is, dat klopt van alle belastingbetalers aan u.
Diewilik

La
door Lady1967 Oct 13, 2016 om 07:11
Antwoorden / Vragen

Beste Diewilik,

Alleen aan uw naam al is het zichtbaar dat geld voor u een nietszeggend iets is. "Die wil ik", is waarschijnlijk voor u vanzelfsprekend, net zoals het kiezen voor een kind. Laat duidelijk zijn dat men niets te kiezen heeft....helemaal niets. Een kind krijg je of je krijgt hem of haar niet. Dat is GOD's wil, moge dat duidelijk zijn. Ook kiest een moeder er niet voor om haar kindje, om wat voor reden dan ook, alleen op te voeden. En in veel gevallen met een uitkering, waarvan je de tranen in je ogen springen. KB is een noodzaak voor zoveel mensen waar u helaas geen enkele weet van heeft. Dat KB loongerelateerd zou moeten worden is voor mij zeer belangrijk. Laat de rijken, zoals u, blijkbaar, geen KB of KGB ontvangen. Dat is pas terecht maar laat alleenstaande moeders of vaders in deze met rust. De moeite om rond te komen met een kind of meerdere kinderen is al moeilijk genoeg. En ga er maar onmiddellijk vanuit dat deze moeders en vaders niet voor zo'n situatie gekozen hebben. Arm of rijk, dit kan iedereen overkomen, houd daar goed rekening mee. Uit uw reaktie blijkt dat bij u het geld wel op uw rug groeit. Sta dan uw KB en KGB toch lekker af en schrijf de belastingdienst en de SVB dat u deze gelden liever niet meer wenst te ontvangen!!!

ha
door halex Oct 13, 2016 om 07:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

God bestaat niet.

La
door Lady1967 Oct 13, 2016 om 07:27
Antwoorden / Vragen

Omdat je hem nog nooit hebt gezien??? Iedere idioot reageert zo. Schei uit met zulke antwoorden. Besta jij eigenlijk wel echt?????

Cookies
door Cookies Oct 13, 2016 om 07:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het nogal wat om iemand die niet in god gelooft, een idioot te noemen. Ik zou het niet in mijn hoofd halen, mensen die wel in god geloven, een idioot te noemen. En natuurlijk vind jij dat KB loongerelateerd moet worden, dat zijn meestal uitspraken van mensen die geen cent te makken hebben. Maar de KB is een volksverzekering en is er dus voor iedereen.

La
door Lady1967 Oct 13, 2016 om 08:01
Antwoorden / Vragen

Je leest niet goed. Ik noem hem persoonlijk geen idioot. Idioten zijn voor mij de mensen die altijd schreeuwen "wil hem eerst eens zien". En trouwens over geloof een discussie aangaan is een verhaal zonder eind. Dat iedereen waar dan ook maar in gelooft, of juist niet, vind ik prima. Het enige wat ik zeg is dat je een kind niet kiest of neemt. Je hebt het geluk als je ze mag krijgen. Verder blijf ik erbij dat KB en KGB loongerelateerd moet worden. En ik red me prima hoor. Mijn boys wonen al jaren niet meer thuis. Die zorg heb ik iig niet meer en armzalig ben ik niet hoor. Sinds mijn 18de werk ik en dat blijf ik doen, zolang ik kan. Tevreden???

Cookies
door Cookies Oct 13, 2016 om 08:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees prima, maar jij niet. Waar schrijft 'diewilik' of 'halex' dat ze hem eerst willen zien? Bovendien weet je blijkbaar helemaal niet waar je over praat, want de KGB is inkomensafhankelijk. En KB is, net als bijv. de AOW een volksverzekering, dus wordt NIET inkomensafhankelijk.

La
door Lady1967 Oct 13, 2016 om 08:22
Antwoorden / Vragen

GOD schrijf je alleen al uit respect met hoofdletters en doe je dat niet, dan op z'n minst alleen de G. Helaas is dat een kwestie van opvoeden. En meneer of mevrouw "diewilik", maakt zijn verhaaltje nog vele malen mooier, door zich voor te doen als een enorme belastingbetaler die echt iedere dag wel iemand achterop zijn fiets heeft zitten en/of in zijn dure auto zit, waarvoor hij mede belasting zou moeten betalen. Dus mensen met een uitkering worden door hem onderhouden. Laat iedereen nu maar op zichzelf letten en eerst hun eigen stoepje schoonvegen, alvorens iemand anders te bekritiseren. En mijn stelling blijft: vanaf een bepaald inkomen, b.v. € 50.000,-- netto per jaar, geen recht meer op KB en KGB. Ter info: KB is echt geen volksverzekering hoor!!!

Cookies
door Cookies Oct 13, 2016 om 08:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Laat iedereen nu maar op zichzelf letten en eerst hun eigen stoepje schoonvegen, alvorens iemand anders te bekritiseren..... Misschien moet je dat laatste ook eens bij jezelf toepassen????

La
door Lady1967 Oct 13, 2016 om 08:32
Antwoorden / Vragen

Nou Miss Carola83, GOD bestaat niet volgens Halex. Dat komt allemaal op hetzelfde neer. En ben jij zo'n vrouw met centen zat die haar KB en KGB aan weet ik wat voor doeleinden gebruikt. Je hoeft mij niet uit te leggen wat of KB nu precies is hoor. Werk al 30 jaar als boekhoudster dus weet het heel goed hoor. Verder weet ik zeker, heel erg zeker, dat indien er 100 mensen hierop een antwoord zouden moeten geven, zeker 80 tot 90 mensen mijn mening delen. En als jij realistisch en eerlijk zou zijn, behoor je dat gewoon te vinden. Rijke stinkerds hebben deze voorzieningen niet nodig en dat geldt trouwens voor alle toeslagen. En daar blijf ik bij!!!

La
door Lady1967 Oct 13, 2016 om 09:01
Antwoorden / Vragen

Merk wel dat jij Carola83 ongelofelijk voor waarschijnlijk je eigen KB en KGB opkomt. KGB gaat wellicht, gezien jou of jullie inkomen aan je neus voorbij. En terecht, indien de salarissen buitensporig groot zijn. De meeste rijke luitjes geven dit soort inkomsten weg aan zgn. goede doelen, om nog meer in de picture te komen. Denk nou niet dat zo'n goed doel ook maar ene cent mag ontvangen van hun eigen centen. Never en nooit niet. Volgens mij Miss Carola83, behoor jij tot deze groep aangezien je anders nooit zo fanatiek zou reageren. Stel je voor dat jij je gift aan weet ik veel wat voor instelling ineens stop zou moeten zetten omdat je geen KB meer zou ontvangen. En dan ook nog de lef om al die giften belastingtechnisch af te trekken. Werkelijk van gekregen geld. Zo werkt de Nederlandse elite nu eenmaal. En Jan Klepper en Kloot geven meer, veel meer van hun eigen zuur verdiende inkomen.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lady1967: U bent aan het raaskallen. U mag wat mij betreft geloven in elke godheid, ik geloof niet in die sprookjes. Maar gezien uw idiote opmerkingen hier, kunt u zich beter wenden tot de GGZ, daar hebben ze wel pilletjes of een andere remedie voor. Maar gelukkig hebben die goden niets te maken met het krijgen van kinderen. En dan kunt u wel boekhoudster zijn, maar misschien is het verstandig nog eens even in die boeken te kijken. Dan zult u zien dat de KGB altijd inkomensgerelateerd is en de KB normaal gesproken niet, behalve voor 16 en 17 jarigen voor wat betreft hun eigen inkomen.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lady1967: Nederland heeft 4 volksverzekeringen: de kinderbijslag, de AOW, de nabestaandenuitkering Anw en de Wlz. De algemene regel is dat iedereen die in Nederland woont, verzekerd is voor deze volksverzekeringen. Bron SVB

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 13, 2016 om 11:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@lady1967, Ik weet dat sommige mensen bijzonder veel moeite moeten doen om een kindje te krijgen, het is helaas ook niet iedereen gegund. Maar GOD speelt bij mij hierin geen rol.

Grappig dat u de naam  Diewilik gelijk associeert met iets negatiefs. Misschien zou Diewilik helpen, Diewilik iets leren, Diewilikbeter leren kennen, Diewilik verrassen, Diewilik goed opvoeden en zo kan ik er nog vele bedenken.

Of u nu in uw geval als gelovige het kindje van GOD krijgt of niet is niet relevant. In de meeste landen om ons heen kennen ze geen kinderbijslag, huurtoeslag of zorgtoeslag en soms zelfs geen bijstand.
Allemaal extraatjes voor de minder bedeelden onder ons, wees daar blij mee,

Mijn persoonlijke mening dat het moet worden afgeschaft heeft mede te maken met de honderden miljoenen die naar het buitenland verdwijnen, totaal oncontroleerbaar. Als je de kinderbijslag en deze oncontroleerbare geldstroom stopt scheelt dat miljarden. Stop dat geld lekker in de zorg en in onderzoek naar ongeneeslijke ziektes dat is naar mijn idee een prima bestemming.

En zoals ik hier wel vaker roep, ik ben ik en mijn mening is soms zwart/wit niemand hoeft het ermee eens te zijn dat mag maar in Nederland heeft iedereen recht op een eigen mening.

dan wil ik mijn reactie graag afsluiten met een citaat uit uw reactie.

Ook kiest een moeder er niet voor om haar kindje, om wat voor reden dan ook, alleen op te voeden. En in veel gevallen met een uitkering, waarvan je de tranen in je ogen springen.
Dat klopt, GOD heeft het zo met u bedoeld, dat moet u met me eens zijn want in uw ogen hangt alles van hem af.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 13, 2016 om 11:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

edit

Redacteur
door Redacteur Oct 13, 2016 om 15:06
1056 Antwoorden / 62 Vragen

Bij dezen het verzoek om deze off topic discussie te sluiten. Dank alvast!

De redactie