Yo
door Yolande Ververs Oct 7, 2020 om 13:20
Geldzaken & recht

Overdracht grafrecht

Het graf van mijn 10 jaar geleden overleden vader is betaald tot 2030 en mijn zus was daar het aanspreekpunt van.
Afgelopen juni is zij overleden, dus wil ik het grafrecht overnemen. De gemeente Weidemeren wil mij hiervoor €230,00 in rekening brengen.
Ik vraag me af of dat juist is, alleen een naam wijzigen?

7023 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 7, 2020 om 13:33
11519 Antwoorden / 15 Vragen
Yo
door Yolande Ververs Oct 7, 2020 om 16:39
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2020 om 15:22
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Na het lezen van de info uit de link die @MARITA5 al gaf lijkt het mij uitermate zinvol dat u hierover de Nationale Ombudsman benadert omdat (ook) m.i de kosten die men rekent niet in verhouding staan tot het werk dat gedaan moet worden https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres (Ik hoop dat deze Gemeente daarbij is aangesloten maar zo niet dan zal men u ook advisren wat dan te doen)

rj
door rjw - Oct 7, 2020 om 16:30
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Veel gemeentes zullen via dit soort tarieven wat geld bij elkaar willen sprokkelen om bijvoorbeeld de OZB zo min mogelijk te laten stijgen terwijl er toch extra geld nodig is. Typisch gevalletje window dressing.

Er
door Erik88 - Oct 9, 2020 om 16:19
8 Antwoorden / Vragen

De tarieven liggen vast in de leges verordening die is vastgesteld door de gemeenteraad. Als u googled kunt u de enorme lijst aan tarieven vinden

mr
door mrmoto - Oct 9, 2020 om 17:23
167 Antwoorden / 4 Vragen

misschien simpel gedacht , maar als de tien jaar voorbij zijn klopt de gemeente weidemeren dan niet aan bij de nog levende familie om de graf rechten te verlengen ? en omdat uw zuster is overleden gaat men dan niet op zoek naar een ander familielid die dan de betaling moet doen ? is maar een vraag maar mischien gaat er bij u nu een lampje branden !

ev
door evertgd - Oct 9, 2020 om 17:50
41 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zou je bijna ;lijkenpikkerij' noemen, het overschrijven van een naam is een administratieve handeling, die hooguit enkele tientjes mag kosten. Vergelijk het met het overschrijven van het kenteken van een auto.

Gemeentepolitiek is echter een raar ding en als in een (leges)verordening staat dat een bedrag van 230 euro in rekening gebracht wordt, is dat nog legaal ook. Wat u zou kunnen doen, is uw politieke partij in de gemeenteraad (of een politieke partij, als u geen voorkeur heeft) een mail sturen of zij dit in de orde willen stellen in de Raadscommissie. Wellicht dat u dan succes hebt, al zult u daar weinig aan hebben, als de gemeenteraad het al terugdraait, gebeurt dat vrijwel nooit met terugwerkende kracht. U zou ook de verantwoordelijk wethouder kunnen aanschrijven, maar het staat in een verordening, het is dus een 'gemeentelijke wet' en dat terugdraaien daarvan kost nu eenmaal veel tijd. Bovendien, ook hier moet de Gemeenteraad uiteindelijk beslissen. Een tijdrovend proces.

Het is zuur, dat begrijp ik. Als oud-journalist zou ik zeggen: stap eens naar de plaatselijke pers met uw verhaal. Een plaatselijk nieuwsblad of (beter nog) het regionale katern van een landelijk dagblad. Een regionale omroep kan ook. Die zien er wellicht een 'menselijk' verhaal in, zoals wij, journalisten dat noemen en zullen daar vrijwel zeker over willen publiceren. Soms, als de media er over publiceert, kan er ineens heel veel, is mijn ervaring. Want als politici voor een ding gevoelig zijn, is het hun uitstraling in de media. Daarin willen ze beslist niet als een 'geldwolf' worden neergezet, zeker niet als het om zo'n toch gevoelig en menselijk iets gaat. Succes!

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Veel geld, maar het mag.

r.kemperman
door r.kemperman Oct 29, 2020 om 12:12
423 Antwoorden / 4 Vragen

@Mof
Heeft het echt zin om op al die oude topics nog te reageren?