of
door ofm Jul 24, 2006 om 20:51
Geldzaken & recht

Overeenkomst ontbinden?

Hallo,waar het om gaat.Overeenkomst op 9 februari 2005 getekend en 17-03-05 zal er gestart worden met de werkzaamheden. 12-04-05 problemen,de geleverde cabine heeft de verkeerde kleur.28-04-05 Stoomcabine eindelijk geplaatst, wel beschadigd maar goed opgelost. De montage werd gedaan door Wilux, dit staat ook vermeld in de overeenkomst die wij hebben met de firma in Weert. Helaas problemen,voornamelijk lekkage.Nu 1 jaar en bijna 3 mnd. verder, na 3 brieven waarvan een aangetekend, verzchillende mails, 7 snipper dagen op moeten nemen ivm 7 reparatie's en uiteindelijk door tussenkomst van de vakbond ( nadat deze ook nog 3 brieven en waarschuwingen heeft gestuurd) een nieuwe cabine geplaatst op 23 juni 2006. Helaas, weer lekkage.We hebben een brief die getekend is door Wilux,(waar Weert van weet)waarin wij aangeven dat na de laatste reparatie 5dec 2005 wij geen reparatie meer wenste maar een nieuwe cabine of ontbinding van de overeenkomst.We hebben dus een nieuwe cabine die helaas ook lekkage vertoond.Moeten we nu bij deze nieuwe cabine wéér reparatie toestaan of kunnen we de overeenkomst ontbinden.Weert geeft niet thuis,de persoon bij de vakbond die de zaak behandeld is met vakantie en de firma Wilux blijft bellen. wij willen de cabine niet meer en wensen ontbinding van de overeenkomst, is dit mogelijk gezien de situatie? Voor alle duidelijkheid we hebben de rekening betaald, behalve de cabine.

1098 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ofm,

Het is zo langzamerhand wel duidelijk dat Weert niet in staat is een lekkagevrije cabine te leveren. Zij kunnen ook niet langer van u verwachten dat u alle reparaties keer op keer maar moet goed vinden.

Zie hiertoe het Burgerlijk Wetboek, artikel BW 7: 22 lid 2:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

U kunt dus inderdaad onder verwijzing naar dit artikel de overeenkomst ontbinden en uw geld terug eisen.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cannacampo,

Bedankt voor je reactie.Heb de site bekeken, hadden al eerder een verwijzing naar het BW7 gedaan, artikel 17. Ga nu artikel 22 gebruiken, hoop dat het lukt, hebben het echt helemaal gehad. Weert geeft telkens niet thuis en schuift alles af op Wilux en deze blijft maar drammen dat we ze de gelegenheid moeten geven het geheel te repareren. Denk je dat een evt. rechtzaak haalbaar, want vlg. de firma in Weert verliezen we dat.

Groetjes, ofm

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Douche en stoom cabines horen in de badkamer, en mogen lekken tenzij ze beloven dat het lekvrij is..

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gozik, Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat na het stomen/ douchen het water vanonder de cabine uitkomt zodat de badkamer blank staat en ik handdoeken rondom de cabine moet leggen om het water op te vangen. Ik kan zelf niet zien wat de oorzaak is, waarschijnlijk een kleinigheid maar na zoveel toestanden en 2 cabines verder hebben we het gewoon gehad, het vertrouwen is weg dus vandaar dat ik liever de overeenkomst zou ontbinden. Groetjes, ofm

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk voor alle zekerheid, ter verdere ondersteuning bij www.staiksterk.nl. 5Daarin wordt onder meer verwezen naar BW art 6:17 en verder.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gerritaltena,

Na even zoeken site gevonden,is nu www.consuwijzer.nl. Mag ik uitgaan vanaf het moment dat de eerste cabine geplaatst is,of moet ik nu uitgaan van de nieuw geplaatste cabine die helaas ook niet voldoet, al kan het hier om een verkeerde instalatie gaan, wat ik zelf niet kan beoordelen. BW 7 18:3.Ga ik uit van het laatste begint de ellende dus opnieuw, vraag me af hoelang ik dan door moet gaan.

Groetjes, ofm

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ofm,

Of je een rechtzaak wint, daar laat ik me liever niet over uit omdat ik het hele verhaal niet ken, maar het ziet er zonnig uit.

Genoemde artikelen:

BW 6:17 e.v.: handelt over met wie een verbintenis wordt aangegaan indien er meer partijen als contract partij bij zijn betrokken. Dat staat los van de vraag tot ontbinding van de overeenkomst. Dat doe je gewoon met jouw contractpartij = het bedrijf bij wie je de koop geslosten hebt = Weert.

BW 7:18 lid 3: hierin wordt het verband gelegd tussen de verkoper van de zaak en de gevolgen van onjuist installatie. Dit artikel voorkomt dat Weert jou naar de installateur kan sturen als de installatie gebrekkig is. Weert is op basis van dit artikel dus verplicht om ook het risico van slechte installatie tot zich te nemen.

Wat Weert zegt over de afloop van een mogelijke rechtzaak zou ik ook zeggen als ik nattigheid onder de voetjes voelde in de positie van Weert. Gewoon bluf.

Stuur ze de brief maar en geef daarin duidelijk aan dat indien Weert geen gehoor geeft aan de ontbinding van de overeenkomst en je je geld niet retourneert, dat je het dan via de juridische weg speelt, waarbij de incasso- en juridische kosten op Weert verhaald zullen worden.

Succes en laat horen hier.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cannacampo,hier de voortgang van het geheel.Ik heb de firma met wie we de overeenkomst hebben een mail gestuurd met de mededeling dat we na de vakantie van de vertegenwoordigster van de vakbond, contact zullen opnemen over de voortgang.

Stond vanmorgen echter de postbode voor de deur met een aangetekende brief van de partij die de cabine geïnstalleerd heeft.Aangezien we met deze firma geen overeenkomst hebben, heb ik de brief geweigerd.Hoop dat ik hier goed aan gedaan heb?

Groetjes, ofm

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, hoewel ik er van uit ga dat de consumentenwijzer ook de info geeft, de door mij bedoelde website en nog altijd bestaande website is:

www.staiksterk.nl

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sta ik sterk bestaat niet meer, Ze hebben het veranderd gerrit, ga er maar eens kijken, je wordt doorverwezen naar http://www.consuwijzer.nl/  via een link. Groetjes,

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey, dank, ik had vanmorgen niet verder gekeken dan de site en had niet doorgeklikt. Groeten in retour.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was dus ook wat ik bedoelde.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat ergens dat de cabine die in de badkamer moet staan 100% waterdicht is, ik kon dat niet vinden, het dient spatwater dicht te zijn,en goed waterpas geplaatst, en goed ondersteund.

De deuren mogen iets doorzweten, geen grote plassen.

 Andere merken doen hetzelfde, en de stoom cabine van andere is ook wel eens vochtig van buiten door condens, dus dat mag en kan ook nog.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat U de brief niet heeft aangenomen is voor de verzender niet erg!!! Hij heeft U de kans gegeven om iets te lezen, juridisch is dit een sterk punt.

U weet echter niet wat in de brief stond, dat is voor U spijtig. Er kan zoveel hebben in staan. Zowel positief als negatief.

Juridisch gezien kunnen zij de brief nu in ieder geval wel gebruiken, dat U 'm heeft geweigerd maakt daarin niets uit!!

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cannacampo,hier het vervolg.De vakbond heeft contact met ons opgenomen en vlg hun moeten we opnieuw reparatie toestaan?Ze kunnen geen rechtzaak beginnen zolang de tegenpartij bereid is tot reparatie?Dit alles staat los van wie de cabine verkoopt of plaatst?

Dus met andere woorden heb je als consument geen rechten zolang de verkoper bereid is te blijven komen repareren cq vervangen.

Wij willen ontbinding, na 15 mnd. ellende, dit hebben we ook aangegeven, maar de vraag is dus of de vakbond een rechtzaak aandurft aangezien we vlg hun de tegenpartij de gelegenheid moeten blijven bieden tot reparatie.

Na 8 augustus wordt er nu beslist hoe verder maar we zien het dus duister in.

Iedereen verder bedankt voor alle informatie, maar we hebben er helaas waarschijnlijk niets aan gehad.

Een tip voor anderen: Kijk of een verkoper aangesloten is bij een Branche Organisatie, dan heb je iets meer kans van slagen bij problemen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

het weigeren van een brief is nooit slim omdat dat in het nadeel wordt uitgelegd. De rechter zal bij een zaak altijd stellen dat kennis genomen had kunnen worden van de inhoud omdat de brief is aangereikt.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2006 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, hier ben ik weer. Het is inmiddels 28 november en na opnieuw een aangetekende brief waarin we de firma in Weert de kans gegeven hebben om de cabine binnen 4 weken te verwijderen en dat we de overeenkomst willen beëindigen kregen we de vlg. reactie.

We zouden een nieuwe overeenkomst aangegaan zijn toen we de nieuw geplaatste cabine geaccepteerd hebben??? en ditmaal dus met de leverancier en niet meer met het bedrijf in Weert??? We moeten dus vlg. Weert opnieuw reparatie toestaan en kan de overeenkomst niet ontbonden worden.

De vakbond kan niet meer helpen zeggen ze. We hebben dus de keus een advocaat in te schakelen of toch weer reparatie toestaan.

Ik heb dringend advies nodig hoe nu verder te gaan, weten niet of we de cabine mogen verwijderen. Zoeken dus eigenlijk een goede advocaat die ervaring heeft op dit gebied. Van het juridish loket heb ik begrepen dat het een civiele zaak wordt. wie weet een goede advocaat, omgeving Roermond, of is iemand van jullie kundig op dit gebied.

Het enige voordeel wat we hebben is dat we niet betaald hebben maar daar krijgen we nu al aanmaningen voor met zelfs een verkeerde rekening. Zelfs de administratie is daar in Weert niet op orde.

Wie kan mij helpen???                                                            ofm

ve
door verwijderd - Nov 28, 2006 om 08:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Hallo, dank voor de terugkoppeleing en eerlijk gezegd begrijp ik de standpunt bepaling van uw vakbond niet. Na die lange tijd mag je toch veronderstellen dat er minstens spareke is van het tekortkomen in het naleven van een overeenkomst conform BW art 6:74.(wanprestatie) U heeft m.i. meer dan voldoende de kans gegeven om een en ander naar genoegen te laten repareren. (Het indertijd niet aannemen bvan een aangetekend verzonden brief was niet slim).

Gelet op de ontwikkeling is er nu, opnieuw m.i. maar één optie en dat is middels een nieuwe aangetekende brief melden dat u thans de toegezegde reparatie binnen 10 dagen wenst (na het ontvangen van de brief bij de leverancier) en u anders de overeenkomst als ontbonden beschouwd. voor wat betreft de levering etc. van de cabine. Zie daarvoor eventueel ook zelf  het BW art 6:265 en 267. Kijk deze artikelen evt. zelf na bij www.wetboek-online.nl.

Ik volg dit nog steeds.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, Bedankt voor u snelle reactie. Ik heb de artikelen die u aanhaalt gelezen, over wanprestatie en het feit dat zij moeten komen repareren.

Dit is juist wat ze zelf ook willen maar dat hebben wij geweigerd.

Gezien de situatie die al zo lang speelt en de brief die wij verstuurd hebben op 05-12-2005, waarin we destijds accoord gingen met de laatste reparatie, willen we de overeenkomst ontbinden.

Ik ga in deze kwestie nog steeds uit van de overeenkomst van 9 februari 2005 (een andere hebben wij ook niet getekend) of hebben wij nu (zoals `Weert` beweert) door de plaatsing van een nieuwe cabine een nieuwe overeenkomst en begint de ellende opnieuw?

Vandaar dus mijn vraag of iemand een goede advocaat weet op dit gebied of raad u mij dit af.

Met vriendelijke groet, ofm

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling;

De aangetekende brief niet aannemen was inderdaad niet slim, ik had echter op dat moment niemand om om raad te vragen.          De firma waar ik de brief van kreeg heeft de 2de cabine geïnstalleerd. Met deze firma heb ik geen overeenkomst dus verwachtte ik ook geen brief, maar u hebt gelijk, ik had hem moeten aannemen.

Groet,

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als U niet thuis is mag iemand bij U inhuis weigeren te tekenen, ik weet ook van niets, en als ik een CV ketel plaats wil ik wel pakjes aannemen maar nooit zomaar tekenen, dus U kunt opnieuw versturen vragen, en wel ontvangen!

U kunt eventueel onduidelijkheden hier plaatsen voor nader advies.

Dus bel en zeg dat niet U maar een ander thuis was en weigerde.. gebeurd meer, en dan vervalt de zwakke positie, die U juridisch nu heeft, vermoedelijk trappen ze erin,   een E mail met beantwoorde ontvangst/leesbevestiging mag ook zodat ze kosten besparen.

Sneller voor U en goedkoper voor hun.

Hoewel het wettelijk officieel geen status heeft, worden deze leesbevestiging wel meestal geaccepteeerd in rechtszaken.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tip, maar ik heb helaas geen naam of adres van deze firma uit België.

Ze hebben alleen geïnstalleerd in opdracht van. Dat was ook de rede dat ik van hen geen aangetekende brief verwachtte.

Ik wil alleen zaken doen met diegene met wie ik de overeenkomst heb ( Weert dus) en niet met de fabrikant en alle mogelijke installateurs, dan wordt het helemaal onoverzichtelijk. Persoonlijk vind ik dat het de taak is van diegene met wie je de overeenkomst hebt, om de problemen op te lossen ( Weert dus) maar deze verschuilen zich achter Wilux.

Volgens Weert heb ik nu dus een nieuwe overeenkomst ( met Wilux)omdat er een nieuwe cabine geplaatst is en dat klopt vlg. mij niet.

Als er een rechtzaak mocht komen neem ik u tip heel zeker mee.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, herhaald, u heeft naar mijn mening volledig gelijk maar ik vrees dat een advocaat ook zal stellen dat u nog een keer een kans moet bieden (en dan wat aangescherpt binnen een termijn waarvan u aanneemt dat men het toch niet kan maar wel met de schijn van redelijkheid. Feitelijk heeft het allemaal al veel te lang geduurd en had u dat veel eerder kunnen doen.

De tip is meer praktisch vanuit het proberen te verplaatsen in de gedachtengang van kantonrechters.

En waarom een dure advocaat als u de cabine niet betaald heeft en de overeenkomst als ontbonden beschouwt conform het wettelijk gestelde? laat dan de leverancier maar komen. Als het dan om geld gaat, tot een bedrag ad €5.000,00 heeft u geen advocaat nodig. Het kost de leverancier geld en die verliest gelet op het voorgaande.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerritaltena,

Hier het vervolg.

Allereerst voor de duidelijkheid, het betreft hier een civiele zaak, omdat het bedrag hoger is als € 5.000,00.

Het bedrijf in weert had in een brief van 9 november laten weten dat als er vanuit onze kant niets meer vernomen werd de instalateur contact op zou nemen om het probleem te beoordelen. Op 12 december hadden we echter nog niets vernomen waarop wij een brief gestuurd hebben waarin we het berdijf de kans geven om binnen 10 dagen een afspraak te maken om het probleem te beoordelen, met als eind datum 25 december 2006.

Het bedrijf belt op 29 december om een afspraak te maken en geeft als excuus de feestdagen.

De advocaat die wij geraadpleegd hebben gaaft het advies om toch die afspraak te maken en wel in week 1 of 2 van januari. Hij wil nu zelf die brief opstellen.

Volgens hem zal de rechter nl. ook rekening houden met de feestdagen.

Deelt u de mening van de advocaat?

Met vriendelijke groet, omf

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo omf, ik deel de mening van de advocaat. rekening houden met de feestdagen is niet onredelijk. Langer uitstel echter wel. Vraag wel aan de advocaat of hij u zijn concept wil toezenden opdat u eventueel nog opmerkingen kunt maken. laat de advocaat verder wel het werk doen. Overigens een goed 2007 gewenst en laten we hopen dat een en ander voor u succesvol is.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerritaltena, ook voor u de beste wensen voor 2007. Bedankt voor u advies, het concept wordt ons toegezonden, hopen dat het tot een goed einde komt. Ik hou u in ieder geval op de hoogte.

Met vriendelijke groet, omf

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

en ik houd deze vraag dus open, in afwachting van het resultaat waarin overigens ook de andere xperts wel in geïnteresseerd zullen zijn. Wij leren hierkmee ook weer..

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg,

De advocaat wil ze nu een termijn geven van 15 dagen hierbij rekening houdend met onze werk dagen, is dit redelijk.

Groetjes, omf

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ook dat is redelijk, langer echter niet. (Ik zou zelf overigens 10 dagen willen stellen maar dat is geen reden om het handelen van de addvocaat te betwijfelen of te doen aanpassen.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2007 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, hier het vervolg.

Weert is geweest om het probleem te beoordelen. Hierna zou Wilux contact met ons opnemen.

De Advocaat zou echter middels een brief laten weten dat we hier geen prijs op stelde en dat de overeenkomst buitengerechtelijk ontbonden moest worden.

Tot ieders verbazing stuurt Weert een brief naar de Advocaat met het voorstel de cabine te laten staan en voor een gedeelte van het bedrag een creditnota te sturen, met verder geen wederzijdse verplichtingen meer.

De Advocaat heeft een brief opgesteld dat Weert het "complete" bedrag moest crediteren waarna er geen verplichtingen meer wederzijs zouden zijn. Weert heeft deze brief ondertekend en de creditnota mee gestuurd.

We zoeken nu bij een ander bedrijf (aangesloten bij de branche organisatie) een nieuw product uit en hopen dat deze firma dan de Wilux cabine wil slopen en afvoeren.

We hebben geluk gehad dat we nog niet betaald hadden en dat alles tot een goed einde is gekomen.

Jullie allemaal hartstikke bedankt voor de goede raad.

Met vriendelijke groet, ofm

ve
door verwijderd - Feb 3, 2007 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ofm@ gefeliciteerd dat het allemaal zo gelukt is. En ook dank voor de terugkoppeling. Zo zie je, de aanhouder wint en ook betaal niet te snel.

Met groet.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2008 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even alleen technisch en niet juridisch.

In een stoom cabine bouw je beetje druk op hierdoor gaat het stoom door alle kiertjes en gaatjes, deze zal consenderen op de koude oppervlakken, zoals koudwaterleidingen, metaaldelen en op enkelsteense buitenmuren. Het is dus niet altijd gezegt dat het een lekkage is, maar water op de grond dan dus overal vandaan komen.

bij dergelijke cabine's dus altijd doortegelen.