bi
door bianca1971 Mar 25, 2008 om 21:13
Geldzaken & recht

Oversluiten bij Postbank

Op 1 maart 2008 liep mijn rentevaste periode van mijn Postbank hypotheek af. Het ontvangen voorstel voor een nieuwe rente beviel niet en na een afspraak met een Postbank hypotheek adviseur (ingepland op 26 februari 2008 door de Postbank!), waarin ik aangegeven had dat ik de rentepercentages nog steeds veel te hoog vond, had ik op 28 februari 2008 nog geen nieuw voorstel op papier ontvangen. Op 28 februari 2008 heb ik per aangetekende brief een verzoek gedaan om mijn hypotheek op variabele rente te zetten. Vervolgens ontvang ik geen schriftelijke bevestiging. Na meerdere telefoontjes met verschillende personen van de Postbank en brieven en faxen verder, krijg ik afgelopen donderdag te horen dat mijn hypotheekdeel wat Maatwerk is niet op variabele rente gezet kan worden, alleen op aflossingsvrij. Na twee keer erachter aan te bellen via mijn nieuwe tussenpersoon (waarbij ik inmiddels een andere vergelijkbare hypotheek, maar dan volledig spaar en voor een veel lager rentepercentage in gang heb gezet), werd er vandaag telefonisch belooft dat het maatwerkdeel op 1 jaar aflossingsvrij gezet kan worden. Hieraan zijn 225 euro kosten verbonden.Daarbij betaal ik nog 2 maanden extra kosten omdat de nieuwe hypotheek nog niet getransporteerd is.

Is deze uitstel door de Postbank een normale gang van zaken? en kan ik op één of andere manier niet accoord gaan met de extra bijkomende kosten?....

260 3 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 26, 2008 om 10:15
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Doe navraag bij de vereniging Eigen Huis. Naar mijn mening behoeft u niet accoord te gaan met kosten veroorzaakt door een m.i. verzuim dat de Postbank is aan te rekeken. Ik kijk daarbij "met een schuin oog"naar:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html onrechtmatige daad. Een en ander is echter mede afhankelijk van het moment dat u uw eerste melding deed. Tussen het gesprek en nu zitten 4 weken en dat is niet zo heel erg lang. U kunt schriftelijk een klacht indienen bij:

De Directie van de Postbank N.V.

Postbus 21009

1000EX Amsterdam

t.a.v. Mw. Mr. N.Y. Stuivenwold

en als u onvoldoende antwoord krijgt of afwijzend, dan kunt u zich wenden tot: http://www.kifid.nl maar herhaald, probeer eerst de ver Eigen Huis te benaderen.

marcel75
door marcel75 - Mar 26, 2008 om 11:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De door de Postbank in rekening gebrachte kosten zijn opgenomen in de Algemene Voorwaarden en de hypotheekakte van de Postbank. Hiervoor hebt u in het verleden getekend.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 26, 2008 om 11:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Bianca,

Hypotheken is lange termijn denken. Daaro dit advies:

Kies voor de zo kort mogelijke periode dat u nog aan de Postbank vast kunt zitten en ga er dan zo snel mogelijk bij weg. Ze blijven u tillen.

Kies dan voor een nieuwe hypotheeknemer, bijv. een pensioenfonds.
Soms kan dat zonder tussenpersoon, dus rechtstreeks.
Kies voor aflossingsvrij met een zo lang mogelijke rentevaste periode, want als dat bij de Postbank kan, heeft u zoveel overwaarde in uw huis dat dit bij een andere hypotheeknemer ook geen probleem op zal leveren.
Er zitten natuurlijk wat kosten aan, maar die zijn aftrekbaar en over die lange termijn verdeeld, valt dat reuze mee.

Succes! Hardware ERror MAN.