do
door doublem Feb 16, 2005 om 17:16
Geldzaken & recht

Oversluiten en levensverzekering

Binnnen een half jaar loopt mijn eerste (5 jaar) rentevaste periode af. Gezien de gedaalde rente (en het slechte aanbod van mijn huidige hypotheekverstrekker) is het logisch om over te sluiten.
De vraag is nu hoe dat zit met de bij dezelfde verstrekker afgesloten levensverzekering die aan de spaarhypotheek verpand. Kan ik die normaal gesproken laten doorlopen? Of kan ik de nieuwe geldverstrekker deze als onderpand geven. Als het renteverschil klein zou zijn dan zou ik waarschijnlijk blijven (als er negatieve gevolgen zijn voor de spaar/levenspolis) Maar ik kan ook niet alleen het aflossingsvrije stuk verhuizen naar een andere verstrekker.

Aangezien ik denk dat meerdere mensen hier al ervaring mee hebben stel ik deze vraag.

4148 6 Rapporteer

ea
door eagle75 - Feb 21, 2005 om 05:24
9 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het ligt volledig aan de nieuwe geldverstrekker of deze de huidige polis wil verpanden aan de hypotheek. De bank beslist hier dus over. Wat ik u kan adviseren is bij meerdere instanties informeren en bekijken wie dit doet. Let erop dat indien u naar een andere verstrekker gaat u opnieuw kosten dient te betalen.

my
door myra66 - Feb 21, 2005 om 12:18
11 Antwoorden / 1 Vragen

Daar komt nog bij dan een lage rente bij een spaarhypotheek netto niet
altijd voordeliger is: de rente over de hypotheek wordt ook vergoedt
over het spaardeel, dus hoe hoger de rente des te lager de spaarpremie.
Omdat de spaarpremie niet aftrekbaar is, de hypotheekrente wel(mits...)
kan een hogere rente dus voordeliger zijn. Laat iemand eens een
bruto/netto berkening maken met diverse rentepercentages en
spaarpremies, rekening houden met uw renteaftrek. De premie is op te
vragen bij uw bank.

Myra

pekogi
door pekogi - Feb 26, 2005 om 08:48
143 Antwoorden / 1 Vragen

Maatschappijen laten over het algemeen geen verzekeringen van anderen lopen bij hun hypotheken. Aan de verzekering wordt erg veel verdient in verhouding tot de lening. Bovendien is er nog de looptijd. Bij oversluiten van de hypotheek ( 30 jaar) blijft er omdat de eerste 5 jaar van de polis al is verlopen (nog 25 jaar dus) een onverzekerd gat over van 5 jaar. Als je daarbij nog de notariskosten, de taxatiekosten en de afsluitprovisie telt -overigens wel aftrekbaar van de belasting-moet je toch heel goed nadenken of oversluiten wel zo voordelig is. Succes.

my
door myra66 - Feb 26, 2005 om 13:42
11 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan de polis door een andere maatschappij over laten nemen. Het komt
er op neer dat de waarde van de polis wordt overgeheveld naar de nwe
Mij. Let op dat het geld NIET op jouw rekening komt te staan, want dan
gaat het belastingtechnisch verkeerd.

hy
door hypo - Mar 5, 2005 om 23:28
16 Antwoorden / 3 Vragen

Wellicht is het raadzaam om de polis los te koppelen van de hypotheek en deze bij de huidige verzekeraar voort te zetten als een belegingsverzekering. U kunt hierbij het beste uitgaan van een relatief laag beleggingsrendement van ca. 6%. Hierop wordt dan de premie bepaald.

Het oversluiten van de spaarpolis kent 2 nadelen. Ten eerste worden de kosten welke de verzekeraar maakt vaak verwerkt in de eerste 5 a 10 jaar van de polisduur. Deze kosten moet u bij een nieuwe polis nogmaals maken. Daarnaast bent u 5 jaar ouder waardoor de premie voor het overlijdensgedeelte hoger wordt. Het risico van overlijden is door het ouder worden immers groter geworden.

Als u kijkt bij een geldvertrekker (handelsbank of hypotheekbank) kunt u vaak uw bestaande polis verpanden aan uw nieuwe geldverstrekker. Een verzekeraar als geldgever zal zelden of nooit een polis van een andere verzekeraar accepteren. Zij willen alleen een polis van hunzelf koppelen aan hun hypotheek. Bij het verpanden moet u wel beseffen dat de voordelen (rentekoppeling)van de spaarhypotheek wegvallen

Als uw hypotheek lager is dan 75% van de executiewaarde is er vaak geen levenpolis nodig. In dat geval kunt u nagenoeg overal uw hypotheek afsluiten en bent u vrij om uw levenpolis af te kopen danwel te voort te zetten. Tot 75% van de executiewaarde kunt u namelijk bij nagenoeg elke geldverstrekker een aflossingsvrije hypotheek afsluiten.

Let er wel op dat als u uw hypotheek oversluit naar een andere geldverstrekker u te maken krijgt met notariskosten, taxatiekosten en afsluitkosten. Deze kosten moet u terug verdienen door een lagere hypotheekrente elders. Omdat uw hypotheek al 5 jaar loopt is de kans groot dat de waarde van uw woning is gestegen. Op basis hiervan is het risico voor uw geldverstrekker lager geworden. Mogelijk kunt u op basis van die waardestijging een rentekorting krijgen van 0,2% - 0,4%. Een hulp hierbij kan de nieuwe WOZ verklaring zijn. U kunt hierover het beste contact opnemen met uw hypotheekadviseur of verzekeringsmaatschappij. Oversluiten is dan wellicht niet nodig.

Het bijzondere van de spaarhypotheek is dat de rente die u betaald voor uw hypotheek net zo hoog is als de rente die u ontvangt op uw spaarpremie. Door een lagere rente moet er meer spaarpremie worden betaald. Het is niet raadzaam om alleen te kijken naar de hypotheekrente maar ook naar de spaarpremie. Vraag uw verzekeraar om zowel een voorstel voor de hypotheekrente alsook voor de spaarpremie.

pekogi
door pekogi - Mar 18, 2005 om 20:09
143 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry hypo. Het is een prachtig theoretisch verhaal maar na 5 jaar zijn er voor doublem niet zoveel voordelen die je noemt. Ik denk dat hij voordeliger uit wil zijn. Dan kan hij natuurlijk niet de spaarpolis loskoppelen en als beleggingspolis gebruiken. Dan komt er alleen maar een nieuwe -nog duurdere vanwege de leeftijd- bij. Bovendien moet je oppassen dat je je niet laat verlokken met bruto rentes. De belasting betaalt nog steeds mee, dus reken niet teveel in eigen zak. Er moet al behoorlijk veel renteverschil zijn wil het voor doublem voordelig zijn om over te stappen. Ik wens hem veel wijsheid met zijn (hun) keuze. Succes.