el
door el87 Apr 5, 2013 om 16:19
Geldzaken & recht

OZB doorberekenen via huurcontract

Hallo!

Ik had een vraagje over de Onroerende Zaak Belasting, kunnen jullie mij daar misschien bij helpen?

Mijn vraag is of het wettelijk verplicht is dat de verhuurder de OZB betaalt, of dat via het contract het ook mogelijk is dat uiteindelijk de huurder deze betaalt. In ons huurcontract staat namelijk:
"Tenzij dit op grond van de wet of daaruit voortvloeiende regelgeving niet is toegestaan, zijn voor rekening van huurder, ook als verhuurder daarvoor wordt aangeslagen:
a) de OZB."

Het gebruikersgedeelte van de OZB is echter afgeschaft en er is alleen nog maar een eigenaarsgedeelte van de OZB (voor woningen). Oftewel: volgens de overheid hoeft de huurder van een woning geen OZB te betalen. Mijn vraag is dus of dit betekent dat de eigenaar dus wettelijk verplicht is die OZB te betalen of dat het ook toegestaan is die kosten alsnog -via het contract- bij de huurder te leggen.

Alvast bedankt!

59470 8 Rapporteer

ro
door ron530 - Apr 5, 2013 om 17:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De ozb voor huurders is door de overheid afgeschaft de verhuurder heeft daar niets mee van doen dit betreft wel verhuur via een WBV. Een particulier verhuurder mag de regels heel breed interpreteren.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2013 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen servicekosten
De volgende kosten vallen niet onder servicekosten:

zorgservicekosten, zoals kosten voor maaltijdverstrekking, verpleging en alarmservice;
onderhoudskosten en kleine reparaties. U kunt wel met uw verhuurder afspreken dat onderhoud dat eigenlijk voor uw rekening is door de verhuurder wordt gedaan en als servicekosten aan u wordt doorberekend;
belastingen en heffingen, zoals rioolrechten. De verhuurder kan bepaalde kosten en heffingen wel aan u doorberekenen, maar niet via de servicekosten. Voor belastingen en heffingen geldt op hoofdlijnen: eigenaren krijgen de rekening voor eigenaarsheffingen (zoals de onroerendezaakbelasting/OZB) en gebruikers (huurders) voor gebruikersheffingen, zoals de afvalstoffenheffing.

Bron overheid

Mijns inziens mogen ook particuliere verhuurders de OZB niet aan u in rekening brengen.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 5, 2013 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

HEt staat niet het in de service kosten zit, alleen in het huurcontract en daar bent u accoord mee gegaan. Waarom de verhuurder dit doet ,is volgens de rede dat deze niet vast is maar kan wijzigen.

jo
door jorisw - Apr 5, 2013 om 22:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de verhuurder de OZB betaalt, wordt dit uiteraard indirect door de huurder opgebracht (versleuteld in de huurprijs). De verhuurder kan het geld tenslotte niet ergens anders vandaan toveren.

el
door el87 - Apr 5, 2013 om 23:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!
Toch blijft het een beetje ambigu.
De situatie is dat ik bovenop de huurprijs nog extra door de verhuurder wordt gevraagd om de OZB te betalen. Dit is volgens het contract ook inderdaad terecht. Het contract maakt echter de uitzondering wanneer een dergelijke heffing bovenop de huurprijs onwettig zou zijn. Mijn vraag is dus of dit het geval is, tot dusver is me dat nog niet duidelijk.. Het feit dat dit normaliter in de huurprijs 'ingebakken' zit wil nog niet zeggen dat dat wettelijk verplicht is, toch?

valerius-2
door valerius-2 - Apr 5, 2013 om 23:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=el87 schreef op vrijdag 5 apr 2013, 23:11]Bedankt voor de reacties!
Toch blijft het een beetje ambigu.
De situatie is dat ik bovenop de huurprijs nog extra door de verhuurder wordt gevraagd om de OZB te betalen. Dit is volgens het contract ook inderdaad terecht. Het contract maakt echter de uitzondering wanneer een dergelijke heffing bovenop de huurprijs onwettig zou zijn. Mijn vraag is dus of dit het geval is, tot dusver is me dat nog niet duidelijk.. Het feit dat dit normaliter in de huurprijs 'ingebakken' zit wil nog niet zeggen dat dat wettelijk verplicht is, toch?
Daar heeft u gelijk in maar de verhuurder wil wel een vast rendement hebben van zijn belegging en dan ook een vaste. Maar omdat de OZB niet prijs vast is heeft hij dit zo opgelost. U heeft dus het voordeel dat als die verlaagt wordt u minder kwijt bent, maar dat is natuurlijk een uttopi.Het is wettelijk niet geregeld dat het niet mag.

ja
door jans2 - Apr 6, 2013 om 13:37
311 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens het Huurteam Rotterdam is een dergelijke bepaling niet geldig, zie klik. U kunt het ook navragen bij het Juridisch Loket.

diertjes
door diertjes - Apr 13, 2013 om 18:08
299 Antwoorden / 3 Vragen

Belastingen die aan de eigenaar worden opgelegd, moeten worden geacht in de huurprijs te zijn verdisconteerd. Apart doorberekenen mag dus niet. Uispraak Hoge Raad naar ik meen 1980 inzake rioolrecht gemeente Rotterdam.