ja
door janam Nov 25, 2023 om 09:21
Geldzaken & recht

Pakket raakt zoek bij DHL

Via MP koop ik Lego spullen. De verzender verstuurt het pakket met DHL afhaalpunt. DHL meldt pakket ontvangen, maar heeft 1-2 dagen vertraging. Na 3 weken is het nog steeds zo.
Uiteindelijk is het pakket zoek geraakt.
Wie moet nu actie ondernemen.
DHL, de verzender of ik de ontvanger?

4209 5 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Nov 25, 2023 om 09:25
11559 Antwoorden / 51 Vragen

De verzender(verkoper) heeft een overeenkomst met dhl, u niet . Dus U moet contact opnemen met de verkoper. In geval van zoek dient hij zij u het betaalde terug te betalen of een vervangend artikel.

marita5
door marita5 - Nov 25, 2023 om 09:26
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Janam ,

Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product ?

U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

  • Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper.
  • Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
  • Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
  • Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
  • Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.

Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt doen. Neem contact op met een van onze juristen.

mo
door mof - Nov 27, 2023 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De verzender kan een verzoek toto onderzoek indienen bij DHL. Verzender is in principe naar u toe verantwoordelijk voor het pakket totdat het bij is afgeleverd, tenzij het pakket op verzoek van u is verzonden omdat u het niet wilde of kon afhalen. Bij priveverkopers heeft u waarschijnlijk het nakijken. Bij een bedrijf gelden de gewone consumentenrechten.

ka
door kaartendraak - Nov 27, 2023 om 14:15
182 Antwoorden / 2 Vragen

Ligt raan of de verkoper particulier of bedrijf is. Bedrijf hoort het op te lossen, desnoods door het opnieuw te sturen, particulier heb je gewoon pech.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 27, 2023 om 15:26
173 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij dat als je een pakketje afgeeft bij DHL dat je dat kan bewijzen d.m.v. een track and trace code die je dan krijgt.
Op dat moment is n.m.m. DHL verantwoordelijk immers het pakketje is daar bewijsbaar afgegeven. Overigens gebeurt dit om de haverklap bij DHL, zelf ook gedupeerd. De verzender dient daarop actie te gaan voeren via de bewijslast naar DHL toe.
De ontvanger heeft niets ontvangen, is dus buitenspel gezet. De verzender en DHL dienen hier in overeenstemming te moeten komen. Aangezien U het besteklde niet heeft gekregen, maar mogelijk betaald, dient dit gerestureerd te worden door verzender. De verzender dient de schade weer te verhaeln op DHL.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 27, 2023 om 15:43
2084 Antwoorden / Vragen

"Op dat moment is n.m.m. DHL verantwoordelijk immers het pakketje is daar bewijsbaar afgegeven"

Dat mag u dan zo lijken maar het is absoluut niet zo. U geeft uw pakketje mee met een vervoerder en aangezien die de waarde van het goed niet kent is die slechts aansprakelijk tot een overeengekomen contractuele waarden van meestal een klein bedrag per kilo. Wilt u de verantwoordelijkheid daadwerkelijk overdragen dan dient u de werkelijke waarde op te geven en het goed tegen die waarde te verzekeren.
Verder is een zakelijke verzender altijd verantwoordelijk totdat deze kan bewijzen dat het is afgegeven, bewijzen is dat de ontvanger heeft getekend, de handtekening van de vervoerder telt niet, en bij particulieren kan de verzender overeenkomen dat de ontvanger het zelf risico draagt en doet hij dat niet is hij alsnog verantwoordelijk.

ne
door neodutchio Nov 27, 2023 om 15:47
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Uitgaande dat DHL ook fout zit. Onlangs zelf zakelijk een pakket ontvangen. De verzender had een oude doos gepakt, hier een particulier verkocht product in gedaan, een kleine sticker op de onderkant van de doos geplakt en deze bij DHL afgegeven. De afhalende chauffeur scant de onderkant, maar op de lopende band word de bovenkant gescant. Want daar zat de oude sticker nog.
Pakketjes verdwijnen niet zomaar. Het meerendeel komt echter door de schuld van de verzender. Te slecht verpakt, sticker er niet goed op of meer stickers.