em
door emileb Oct 3, 2014 om 21:45
Geldzaken & recht

Parkeergeld heffen zonder besluit gemeenteraad

Mag een gemeente parkeergeld (belasting) met gebruikmaking van parkeer automaten heffen op een plaats die NIET door gemeenteraad als "betaald parkeren" is aangewezen. Mag deze gemeente daar tevens niet betalende automobilisten "bekeuren", dus een belastingheffing opleggen in de zin van een "parkeerbon".
Het betreft dus geen boete voor parkeren als bedoeld in de verkeerswet- en regelgeving.

3920 14 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Oct 3, 2014 om 23:11
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Dit schrijft de wetgever met betrekking tot parkeerbelasting.

Om daadwerkelijk parkeerbelasting te kunnen heffen, om naheffingsaanslagen op te kunnen leggen en om eventueel wielklemmen te kunnen plaatsen, moeten nadere regelingen worden vastgesteld. Het college van B&W is bevoegd om deze regelingen vast te stellen. Het college wijst onder meer de straten aan waar de parkeerbelasting wordt geheven, bepaalt de tijdstippen waarop moet worden betaald, en wijst degenen aan die als parkeercontroleur naheffingsaanslagen mogen opleggen.

De gemeenteraad heeft hierbij geen directe zeggenschap, maar kan door het vaststellen van een parkeerbeleid wel algemene voorwaarden stellen voor de uiteindelijke besluitvorming door het college van B&W.

Het is dus het college van B&W die hierover de besluitvorming heeft.

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2014 om 23:38
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien nader te noemen Gemeente, omgeving e.d. Wat dan is op te zoeken welk beleid deze Gemeente voor ogen heeft?

door 1953 - Oct 4, 2014 om 04:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen, de gemeente mag dat niet zonder instemming van de gemeenteraad op voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders, strekkende een collegebesluit, een parkeerautomaat dan wel parkeerautomaten gedetailleerd plaatsen.

Wanneer een persoon geen parkeerbelasting heeft betaald voor het geparkeerde object en wordt verbaliseerd met een 'naheffingsaanslag', dan kan die verbaliseerde binnen zes weken in bezwaar gaan bij de gemeente.

gerbera
door gerbera - Oct 4, 2014 om 16:21
7372 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op zaterdag 4 okt 2014, 04:04]Neen, de gemeente mag dat niet zonder instemming van de gemeenteraad op voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders, strekkende een collegebesluit, een parkeerautomaat dan wel parkeerautomaten gedetailleerd plaatsen.

Moet je toch maar ff mijn reactie lezen t.a.v. van de bevoegdheden door de WETGEVER bepaald.

mahadma
door mahadma - Oct 4, 2014 om 18:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat mieleb een stok zoekt om een hond te slaan (spreekwoordelijk) om van zijn parkeerbon af te komen. Gelet op wat de wet zegt: gewoon betalen en bij voorkeur op tijd. Verhogen maken de appel nog zuurder.

em
door emileb - Oct 5, 2014 om 20:24
9 Antwoorden / 2 Vragen

Neen mahadma, je denkt verkeerd. emileb zoekt geen stok om........ Hij heeft ook geen parkeerbon gehad.
Hij is wel al sinds april van dit jaar met ambtenaren van de gemeente (Sittard-Geleen -tenormin-)
in discussie over de rechtsgeldigheid van haar activiteiten bij een plaatselijke supermarkt.
Dat de gemeente een gebruikers overeenkomst heeft met de eigenaar (AH) is in deze kwestie niet relevant. Het gaat over het innen van parkeergeld en het opleggen van boetes op en plek die nooit door de gemeenteraad dan wel het college van B&W als betaalde parkeerplek is aangewezen.
Het handelt hier om de uitbreiding van een eerder door de gemeenteraad wel aangewezen parkeerplaats (kadastrale legger Brugstraat) met een naastgelegen terrein (kadastrale legger Stadswegske) dat nooit door een van beide organen is aangewezen. De ambtenaren stellen dus simpel dat de nieuwe situatie gezien kan worden als rechtsgeldig, dit door het plaatsten parkeerautomaten op het NIEUWE gedeelte en het verplicht stellen van betalen van parkeergeld . Vervolgens is er "verbaliserend" opgetreden.
Naar mijn mening kan dit niet, volgens de ambtenaren wel.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2014 om 22:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@emileb, meer dan dit lees hier kan ik er helaas ook niet van maken. Dat is aan alle Gemeentes iets wat men daar kan beslissen. Kan uw situatie ook niet echt ergens terugvinden in het beleid. Of beter "be'lijd'. ;-)

aurora1
door aurora1 - Oct 5, 2014 om 23:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In het aanwijzingsbesluit zie ik Brugstraat en Parkeerterrein staan en bij Stadswegske een melding van parkeerterrein Stadssporthal en een regel zonder een nadere bepaling.
Vallen de door u bedoelde terreinen onder die adressen/straten of hebben die een andere straatnaam/adres?

door 1953 - Oct 6, 2014 om 03:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 4 okt 2014, 18:19]Ik denk dat mieleb een stok zoekt om een hond te slaan (spreekwoordelijk) om van zijn parkeerbon af te komen. Gelet op wat de wet zegt: gewoon betalen en bij voorkeur op tijd. Verhogen maken de appel nog zuurder.

De knuppel in het hoederhok werpen!

door 1953 - Oct 6, 2014 om 03:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sowieso moeten er verkeersbesluiten zijn genomen door de gemeente, aanwijzing van ...

em
door emileb - Oct 6, 2014 om 19:16
9 Antwoorden / 2 Vragen

Aurora: het bedoelde aanwijzingsbesluit van B&W, in werking tredend 5-12-2013, vermeld twee keer de locatie Stadswegske, één keer parkeren voor vergunninghouders (aangeduid met V) en één keer betaald parkeren (aangeduid met B). De eerste aanwijzing betreft de rijbaan van Stadswegske, de tweede een parkeerplaats bij de Stadssporthal. Het nu in geding zijnde terrein betreft een voormalig kantoorpand, gelegen op het kadastrale perceel Stadswegske 11. Dit perceel in echter nooit aangewezen als parkeerplaats. Sterker nog vandaag kwam ik een uitspraak van de Raad van State tegen waarin een eerder raadsbesluit tot aanwijzing van dit perceel als parkeerplaats en wijziging van het bestemmingsplan vernietigd wordt. (Zaak nr. 201308879/1/R1 d.d. 2 april 2014.)
Het is dus volgens mij nu meer dan duidelijk dat de gemeente Sittard-Geleen op de bedoelde plaats geheel ONRECHTMATIG parkeergeld eist en erger nog bekeuringen (naheffingen) uitdeelt.
Gelet op de ontvangen reacties mag ik stellen dat mijn twijfels met betrekking tot het ontbreken van rechtsgeldigheid weggenomen zijn. De discussie met de gemeente sluit ik voorlopig nog niet af.

labren
door labren - Oct 17, 2014 om 21:24
862 Antwoorden / 0 Vragen

een parkeerbon wordt niet uitgeschreven door de gemeente maar door de politie ??????? de gemeente kan helemaal geen parkeer heffingen gaan innen op een parkeer plaats ?????dat is wettelijk niet toegestaan

em
door emileb - Oct 17, 2014 om 22:21
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Labren,
de parkeerbon die in deze discussie genoemd wordt is geen bon/bekeuring als bedoeld in de verkeerswet- en regelgeving. Het is een naheffing op basis van gemeentelijke belasting regels.
Deze regels kunnen o.a. betrekking hebben op betaald parkeren bij parkeerautomaten. Hier betaal je n.l. parkeerheffing. Betaal je niet of betaal je te weinig (omdat je langer parkeert dan de tijd waarvoor je betaald hebt) dan kan men een naheffing opleggen. Speciaal daarvoor aangewezen ambtenaren (Boa's met specifiek aanwijzingsbesluit) zijn bevoegd om deze naheffing uit te schrijven. Het is dus geen taak voor de reguliere politie. De tarieven kunnen overigens per gemeente verschillen.

e-
door e-mieltje - Jan 12, 2015 om 17:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

graag wil ik terugkomen op dit item en de voortgang van deze zaak bekend maken.
Nu eerst, per 16 dec. 2014, is het eerder bedoelde parkeerterrein (gedeelte) door B&W Sittard-Geleen officieel aangewezen als "betaald parkeren". In de voorliggende periode (vanaf april 2014) heeft de gemeente aldaar, zonder juridische basis, parkeerbelasting verplicht gesteld en dagelijks gebeurd.
Er zijn (mede) op dit gedeelte 189 onterechte naheffingen/bekeuringen opgelegd/uitgedeeld.
In juni heb ik BOA's aangesproken op hun onrechtmatig optreden. Het "bekeuren" is toen gestopt. Het eisen van parkeergeld niet. Borden met "Let op betaald parkeren" zijn blijven staan.
Ondanks meerdere verwijzingen naar dit onrechtmatig handelen is de gemeente blijven volharden.
De verantwoordelijke wethouder is blijven verklaren dat "alles in orde is". Een aangevraagd gesprek met hem is mij geweigerd.
De gemeente weigert eveneens de ten onrechte betaalde boetes terug te geven.
Naar de regionale pers zijn door de gemeente meerdere onwaarheden over de legaliteit doorgegeven zodat steeds de indruk is gewekt dat betaald parkeren ter plaatse juridisch juist en daarom verplicht was. Door mij aangeboden ingezonden stukken (met de echte waarheid) zijn niet dan wel gecensureerd (de negatieve feiten werden niet weergegeven) gepubliceerd.
Blijkt dus aan de hand van deze ervaring dat een gemeente (mede met hulp van de pers) ongestraft haar inwoners/bezoekers kan bestelen en dat de "brave burger" daar geen weerstand aan kan bieden.
Waarom moeten wij ons nog aan de wet houden?????
Wat een gemeente al niet doet om zoveel mogelijk belastinggeld los te peuteren.
Zij die mij op gang geholpen in deze discussie, bedankt daarvoor..