de
door denico Sep 4, 2011 om 12:36
Geldzaken & recht

Particulier huren zonder inschrijving gemeente Nu zwanger en krijgen geen urgentie HELP!!!

Mijn vriend en ik wonen in een omgebouwde schuur. Deze woning huren wij particulier. Echter kunnen wij hier niet ingeschreven staan. Dit was nooit een probleem want we staan ingeschreven bij de ouders van mijn vriend. Maar eind maart kregen wij te horen tot onze grote verbazing dat wij zwanger zijn. Echter was dit niet de planning en we deden er ook vanalles tegen om het niet te laten gebeuren( anticonceptie) Maar het is er wel doorheen gekomen.

In de omgebouwde schuur zit heel veel vocht en een enorme toevoer van vliegjes en spinnen ed. Nou is dit niet goed als er zo'n kleintje in komt te wonen dus wij zijn actief opzoek gegaan naar een woning. via de gemeente om gewoon te kunnen huren. Wij kunnen niet kopen omdat ik nog volop studeer en dus geen inkomsten heb. Ook krijgen wij geen urgentie omdat wij een dak boven ons hoofd hebben wat goed is (mijn schoonouders wonen in een koopwoning van nog maar een paar jaar oud) wij gaan niet scheiden en we zijn erg gezond dus hoeven daarvoor ook niet uit de woning. Erg begrijpelijk allemaal. Maar wel heel vervelend voor ons. Omdat wij in de paritculieren woning niet kunnen blijven wonen als de kleine er is en bij mijn schoonouders gaat het ook niet omdat daar de ruimte er niet voor is. En bij mijn ouders is helemaal geen optie.

Heeft iemand nog tips voor ons hoe we dit moeten aanpakken!?? en wat gebeurd er als we ons gewoon op ons echte adres laten inschrijven? De tijd begint te dringen nu namelijk!!

alvast bedankt.

16851 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als op het adres (van de schuur) ook een woonhuis aanwezig is, waar mensen wonen, zal je je bij die mensen in moeten laten schrijven. Die omgebouwde schuur zal geen woonbestemming hebben.

De meeste (ik denk alle) gemeenten vragen dan om een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (van het woonhuis), dat hij/zij toestemming geeft tot inschrijving op dat adres.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja de verhuurders wonen gewoon ook op het erf. ook is er een minicamping met wat stacaravans met vaste mensen die erin zitten zeg maar. En ook een paar stacaravans die verhuurd worden.

Wij krijgen geen toestemming van de eigenaar om ons hier in te laten schrijven!! Dus wat als de gemeente erachter komt??

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de gemeente erachter komt dat je in een verbouwde schuur (zonder woonbestemming) woont, dan krijgt de eigenaar een aanschrijving om die toestand te be-eindigen en kom je op straat te staan.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet zo snel mogelijk op zoek naar woonruimte, en dit lukt niet op de 'standaard' manier. Je hebt geen recht op urgentie, omdat de gemeente die noodzaak niet ziet zitten. Mijns inziens zit er dan niets anders op dan op een 'normale' manier een particuliere huurwoning zien te vinden (particuliere verhuur is niet per se vrije sector). Dingen die je kunt doen zijn o.a.:
- Schrijf zo veel mogelijk makelaars in de gemeente aan met het verzoek om een woning (google gewoon eens op 'makelaar' en dan de gemeente waar jullie wonen voor een paar (e-mail)-adressen),
- kijk eens op funda.nl (daar staan ook huurwoningen),
- kijk of er anti-kraak-panden zijn waar jullie tijdelijk kunnen huren (neem hiervoor contact op met woningbouw-verenigingen in jullie gemeente, die kunnen jullie vast doorverwijzen naar de juiste adressen).
- zoek via marktplaats.nl (wel een beetje oppassen voor de 'louche' verhuurders), vooral woningen die beschikbaar zijn voor een half jaar of een jaar zijn goede opties.

Ik snap dat vooral tijdelijke verhuur niet optimaal is, maar gelet op de korte termijn waarop jullie een huis nodig hebben, kun je niet al te kritisch zijn. Als je nu een jaar onderdak hebt, heb je toch weer een jaar extra om een geschikte woning te vinden en/of wachttijd op te bouwen voor een sociale huurwoning.
Succes!

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk gezien woon je bij de ouders van je vriend, want op dat adres zijn jullie ingeschreven en volgens de GBA woonachtig. In verwachting of niet een urgentie zal er niet komen. Wat betreft het wonen in een omgebouwde schuur is een keuze die jullie zelf gemaakt hebben, daar kun je geen rechten aan ontlenen. Sterker nog voer je die wel aan dan kan die particulier gedwongen worden de schuur weer in de staat te brengen waar deze in het bestemmingsplan voor bedoeld was. Inschrijven bij een woonkeuzewinkel of hoe dat tegenwoordig ook heet is de enige optie.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denico, dat is natuurlijk niet zo vreemd dat de eigenaars geen toestemming geven om jullie te laten inschrijven. Zijn ze gelijk hun mini-camping kwijt. Gijssie81 geeft wel goed advies dus zou ik maar snel er achteraan gaan.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

ga je zo snel mogelijk in schrijven bij verschillende woningbouw's in de gemeente of gemeentes waar u wilt wonen. en dan zo breed mogelijk zodat je zo snel mogelijk een woning toegewezen krijgt. lukt het niet via woningbouw probeer het dan via de particuliere weg. maar blijf niet zitten afwachten een zwangerschap is zo voorbij.

mvg Robtien.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

robtien,
leuk advies van je overal in te laten schrijven, maar in (bijna) heel Nederland zijn enorme wachtlijsten. In de particuliere sector zal dat veel gemakkelijker zijn....alleen, daar hebben ze immers geen geld voor? De enige optie is het te proberen in een "achterstandswijk" zoals bij ons; hier heb je wel redelijk snel een flat. Maar je moet wel minimaal €590,00 exclusief betalen en dat is op zich niet duur (de meeste hebben huursubsidie -jaja), maar in dit geval kun je weinig eisen stellen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tenormin,

niet in heel nederland zijn enorme wachtlijsten hoor.
de meeste grote wachtlijsten liggen bij gemeentes en steden waar veel mensen willen wonen. als je een dorp neemt waar niet heel veel mensen wonen en niet zo'n gewild dorp is valt dat reuze mee hoor. echter is de keuze natuurlijk aan Julie zelf hoe en wat.
tja huursubsidie is er idd ook nog maar dat krijg je ook niet altijd dat ligt aan het inkomen van beide personen. misschien ook een optie om langs je studie te gaan werken dat hoeft niet altijd buitenhuis te zijn je hebt ook thuiswerk dan kun je het na eigen tijd indelen ook.

Mvg Robtien.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi iedereen,

Allemaal goede tips maar helaas geen nieuwe dingen gehoord! Wij staan inmiddels 5 jaar ingeschreven en voor een degelijk huis moet je bijna 13 jaar ingeschreven staan tenzij je in groningen of zeeland of dergelijke gaat wonen. Dit is echter geen optie. Gezien ik studeer in rotterdam. en mijn vriend een baan heeft in utrecht. moeten we hier in de buurt blijven. Particulier huren is hier in de omgeving bijna onmogelijk gezien je gemiddeld 700 euro exclusief betaald en het allemaal alleen van mijn vriend zijn salaris moet. Ook hij is nog gedeeltelijk aan het studeren (avondopleiding) en zo'n hoog salaris heeft hij echter niet! anders hadden we ook wel kunnen kopen. Ik zou graag willen werken erbij en doe mijn best maar dat is nog niet zo makkelijk gedaan als gezegd gezien de omstandigheden.Ben echter al vaker afgewezen omdat ik zwanger ben. en ik kan inmiddels niet niks meer zeggen want het is goed zichtbaar.

Echter beloofde een woningbouwvereniging ons laatst een woning en maar we moesten wel de inschrijvingen afwachten!! en vervolgens krijgen we helemaal niets!! wij kunnen met onze inschrijving om geheel provincie utrecht reageren en dat doen we ook wel alleen wij zien het niet zitten om in de grote stad te wonen. (utrecht, Gouda, Rotterdam) En de dorpjes eromheen staan wij ook lager maar niet voldoende.

Ik hoopte dat iemand een addertje of een goed advies had. Ik heb namelijk ook de tip gehad om te melden dat wij hier wonen bij de betreffende gemeente!! want ze kunnen echter in de komende maanden geen mensen op straat zetten. en zeker geen zwangere! dit zou inhouden dat wij dan wel een fatsoenlijke woning toegewezen zouden krijgen maar is dit daadwerkelijk zo?? We zijn tot redelijk veel toe in staat op dit moment want inmiddels na dat grapje van de woningbouwvereniging is al onze hoop op een woning weggevaagd!!

ve
door verwijderd - Sep 4, 2011 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

........alleen wij zien het niet zitten om in de grote stad te wonen.........

Misschien je eisenpakket wat naar beneden bij stellen? In een situatie als die van jullie heb je namelijk niet veel te wensen/te eisen.

....... want ze kunnen echter in de komende maanden geen mensen op straat zetten. en zeker geen zwangere! .........

Zou niet weten waarom niet? Mensen met kinderen worden tenslotte ook op straat gezet.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

denico schreef op zondag 4 sep 2011, 22:32: . Ik heb namelijk ook de tip gehad om te melden dat wij hier wonen bij de betreffende gemeente!! want ze kunnen echter in de komende maanden geen mensen op straat zetten. en zeker geen zwangere! dit zou inhouden dat wij dan wel een fatsoenlijke woning toegewezen zouden krijgen maar is dit daadwerkelijk zo??

Droom maar lekker verder, half nederland zou per direkt zwanger worden als daarmee een woning gegarandeerd zou zijn, je bent echt niet de enige, de nood is hoog........en jij bent echt geen uitzondering of bijzonder geval.......
En al had je 5 kinderen en was je ook nog in verwachting van een drieling, daardoor krijg je geen voorrang en als je je huur niet zou (kunnen) betalen word je zo op straat geknetterd, welkom in vol nederland.......

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 00:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Wij zwanger zijn ..." Wondren zijn de wereld nog niet uit.

Alleen medische urgentie geldt nog, sociale urgentie wordt niet meer gehanteerd.

Om ingeschreven te worden in het GBA (Gemeentelijk Basisadministratie) moet u een huurovereenkomst/verklaring hebben van de verhuurder of een koopcontract en notariële akte laaten zien dat u daadwerkelijk bent die op het adres gaat wonen.

Met de schuur is geen officieel huurovereenkomst blijkbaar?!

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 02:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst snap de wanhoop en begrijp ook dat je tegen een muur van regels loopt die je niet allemaal kunt begrijpen of voorzien. Dat kan niemand hier.Maar je hebt wel een computer en internet hier een vraag te stellen. Die notie is er wel en de notie dat het er consequenties zijn verbonden aan wonen in een schuur voor haast niets is wel erg onnozel.

Volgens mij is er maar 1 reele oplossing mogelijk. Vraag hulp bij de instanties/huisarts/ggd/gemeente etc.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap de wanhoop, maar m.i. kun je beter je energie steken in het vinden van geschikte (tijdelijke) woonruimte, dan in het zoeken naar een "mogelijke uitweg" (en daarbij mensen naaien die jullie eerst geholpen hadden). Inderdaad, zoals birdies zei, je moet je eisenpakket wat naar beneden bijstellen, dan lukt het zelfs in de genoemde regio om een (zeer betaalbare!) huurwoning te vinden (weet ik uit eigen ervaring!).