mahadma
door mahadma May 27, 2021 om 17:47
Geldzaken & recht
Pas op voor neppe sms’jes van FluBot

Geen vraag, wel een voorbeeld m.b.t. Flubot. Van nummer +31627320414 en +31627061101. Beiden met melding pakket onderweg. (ik heb niet op de link geklikt, is niet verstandig).
Pas op voor neppe sms’jes van FluBot.

1877 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 27, 2021 om 17:47
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Andere nummer: Niet de link overtypen aub, kost u uw banksaldo.

diumenge
door diumenge May 27, 2021 om 17:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kon het overtypen niet laten, maar deze url is zo te zien al uit de lucht.

diumenge
door diumenge - May 27, 2021 om 17:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt, scheelt weer toekomstige vragen (Mijn bankrekening is geplunderd door FluBot en de bank wil niets vergoeden)!

sjjoppy
door sjjoppy - May 27, 2021 om 17:58
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt, we zullen oplettend moeten blijven.

ro
door ronny530 - May 27, 2021 om 18:02
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Deze nep smsjes zijn al uitgebreid in de media geweest en als men op de link klikt is dat niet schadelijk want die verwijst naar een app die geinstalleerd dient te worden doet men dat dan pas wordt er schadelijke software geinstalleerd die smsjes uit het adresboek kan versturen en de bank app kan manipuleren.

diumenge
door diumenge May 27, 2021 om 18:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, en er zijn dus mensen die die app installeren... dat is al gebleken. Dus meer waarschuwingen kunnen nooit kwaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2021 om 18:07
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u de inmiddels al gegeven veelheid van waarschuwingen niet gezien? Dit was al uitgebreid in zelfs het nationale nieuwws.
Zeer verstandig dat u verder niet heeft gereageerd!

Re: Doe in ieder geval wel een melding aan https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-e-mail-melden/  en zie ook https://www.fraudehelpdesk.nl/alert/valse-sms-namens-pakketbezorger/  aangezien het feneomeen op zich al ca. 2 jaren bekend is.

diumenge
door diumenge May 27, 2021 om 18:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja? Whatsapp fraude is ook veel in het nieuws geweest en mensen trappen er nog steeds in. Als deze waarschuwing al één fraude voorkomt, dan is het het al waard geweest.

mahadma
door mahadma - May 27, 2021 om 18:16
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik had op meerdere fora al dingen gehoord, echter omdat ik er 2 binnenkreeg en met voorbeelkd hier geplaatst heb,  dat een extra waarschuwing geen luxe is. (p.s. er wordt al jaren gewaarschuwd voor whats app fraude en dropshippers ...... die berichten zien we nog steeds).

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2021 om 18:31
16845 Antwoorden / 202 Vragen
mahadma
door mahadma May 27, 2021 om 18:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Nummer(s) is/zijn geblokkeerd.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2021 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk aardig bedoeld van u, maar volgens mij paarlen voor de zwijnen.

Men leest hier al helemaal niet en komt hier pas als het fout is gegaan.

mahadma
door mahadma May 27, 2021 om 18:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien voorkomen we een aantal mensen?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 27, 2021 om 18:46
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, tja, helaas is dat iets dat wij toch regelmatig zien en dan toch ook maar weer reageren. En helaas blijkt dat soms zelfs 'paarlen voor de zwijnen' te zijn geweest als dezelfde vraagsteller dan toch weer opnieuw dezelfde of ongeveer dezelfde vraag stelt.
Het lijkt er meer op dat alle berichten die hietr aan vooraf zijn gegaan, zelfs al gedateerd 2019 'paarlen voor de zwijnen' zijn geweest.

En hoe dan ook, o.a. @MAHDAMA volgend, mogelijk zijn er toch ook bezoekers van deze site die dit lezen en die daar dan niet intrappen.
 Dat is op zich het 'aardige' van deze V&A site.
.

AWYeah28
door AWYeah28 - May 27, 2021 om 18:54
355 Antwoorden / Vragen

Het is ook onvoorstelbaar hoe weinig mensen logisch nadenken als het gaat om technologie waar ze niet in thuis zijn.
Eerst een link naar een website die werkelijk niets te maken heeft met welke pakketbezorger dan ook.
"Goh, laat ik daar maar gewoon op klikken."
Vervolgens moet er een app worden geïnstalleerd. Nog steeds het verstand op nul.
"Een app om een pakket te volgen dat ik helemaal niet besteld heb, wat handig!"
Dan ook nog een melding op de mobiel om toestemming te verlenen dat er apps mogen worden geïnstalleerd uit onbekende bron.
"Welja, ik ben nu toch bezig, laat maar zien wat je kan!"

En dan gaan klagen dat de telefoonrekening torenhoog is.

Hoe zou dat eruit zien als het aan de voordeur gebeurt?

"Oh, u wilt even in mijn meterkast kijken, ook al draagt u een uniform van een groenteboer? Ja hoor, dat mag."
"Wel jammer dat u geen legitimatie op zak hebt, maar het zal vast goed zijn."
"U hebt mijn pinpas met code nodig omdat er anders een stroomstoring ontstaat? Oh jee, ik zal hem snel pakken!"

En dan een klacht indienen bij de bank als de rekening is geplunderd?

diumenge
door diumenge May 27, 2021 om 18:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen
AWYeah28
door AWYeah28 May 27, 2021 om 19:08
355 Antwoorden / Vragen

Ongelofelijk. "Volg uw pakket hoer". :-)

tenormin
door tenormin May 27, 2021 om 19:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@awyeah28, ik ben niet thuis in technologie, maar ik vertrouw ook echt niet veel. Dus voor mij, bij alles wat een link is, druk ik niet. Ja, wel uiteraard bij onze forumleden. (Soms). Toen bij mijn buren een paar geleden was ingebroken, ze kwamen terug van vakantie maar kregen de sleutel er niet meer in, hebben ze die nacht de politie bij mij gebeld. En de politie kwam bij mij. Uiteraard voor de familie. De volgende dag stond er een agent (alleen) voor de deur. Ik opende het keukenraam: "ik wil nog wat details met u doornemen". Me hoela, geloofde er niets van. Hij kon zich ook niet legitimeren dus ik pakte de telefoon en.... rende hij als een bezetene over de galerij. Die man, ben er van overtuigd, heeft gewoon de nacht daarvoor staan toekijken en dacht kennelijk: bij die mevrouw kan ik gemakkelijk binnenkomen. Nou, dacht het niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 28, 2021 om 11:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Leuk,  even mijn vrouw bellen,  anders gaat straks rookalarm in keuken af... en dan  bellen....  trappen ze wel in!

AWYeah28
door AWYeah28 Jun 1, 2021 om 15:21
355 Antwoorden / Vragen

@Tenormin: Wat ontzettend brutaal van die nepagent!

tenormin
door tenormin - May 27, 2021 om 19:04
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is dan weer een voordeel voor me. Heb geen mobiel, sms ook niet en via whats app kan ik ook niet de mist in gaan. Het enige wat ik weleens ontvang (vorige week): kwam van Coolblue, dat mijn pakket onderweg was. Alleen, ik had niets besteld. Dus in de prullenbak, zag trouwens dat het niet van Coolblue zelf was. Had wel afgelopen Vrijdag bij Coolblue een monitor besteld en is Dinsdag keurig geleverd. Met het "bedankt voor uw bestelling" stond erbij: het zal worden bezorgd door PostNl en doe de bezorger de groeten. De bezorger moest erom lachen, dus de lach kreeg ik alsnog.

rj
door rjw Jun 2, 2021 om 10:54
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Oplichting via PCs is wereldwijd nog veel groter dan oplichting via SMS....

tenormin
door tenormin Jun 2, 2021 om 12:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, weet ik, daarom open ik nooit een link.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 28, 2021 om 11:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

2x een  nooit van gehoord bedrijf link?

Als 1:1000 erin trapt rendabel om te versturen helaas.
Ik noem dat Thuiswerkers.
Zolang  de Politie niet samen werkte met alle landen hebben ze een bank in een lastig land.