fe
door ferryvwezel Dec 16, 2011 om 21:11
Geldzaken & recht

Passend onderwijs

Voor mijn autistische zoon van 18 is in heel Friesland geen passend onderwijs (speciaal onderwijs op VWO nivo). Afgelopen jaar heeft hij veelvuldig thuisgezeten ipv op school.
Hij gaat nu naar het dichtstbijzijnde speciaal onderwijs in Zwolle. Hiervoor krijgt hij een OV-vergoeding leerlingenvervoer.
Echter : Reistijd is uur en drie kwartier enkele reis. Zoon is daarom naar Zwolle verhuisd naar een begeleid wonen project. Gemeente vergoedt nu niets meer. Ik heb bezwaar aangetekend tegen deze afwijzing. Maar gemeente reageert met dat ze alleen vervoer hoeft te vergoeden en geen woonkosten.

Is er een grond waarop ik de gemeente kan aanspreken om toch de extra kosten zoals bv de kamerhuur in Zwolle te vergoeden ?

Hij is louter en alleen verhuisd, omdat de gemeente (zelfs provincie) geen passend onderwijs kan regelen voor hem.
In hoeverre heeft de gemeente of overheid hier bv. een zorgplicht of moeten ze voor passend onderwijs zorgen ?
In jurisprudentie geldt veelal anderhalf reistijd als maximaal aanvaardbaar.
Als mijn zoon niet in Zwolle naar school gaat, zit hij thuis en heeft hij weinig toekomst. Nu haalt hij tenminste een diploma. Dus per saldo is de 'maatschappij' nu beter af.

1186 11 Rapporteer

getty
door getty - Dec 17, 2011 om 11:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft hij met deze opleiding recht op een studiefinanciering?

fe
door ferryvwezel - Dec 17, 2011 om 12:33
5 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, hij heeft recht op studie financiering voor voorgezet onderwijs.
Maar daar heeft hij altijd al recht op, onafhankelijk van zijn beperkingen.
Dit is deels een principe kwestie. De gemeente kan hem geen passend onderwijs bieden, daarom moet hij zoveel reizen. Dan vind ik eigenlijk dat daar iets tegenover moet staan.

rj
door rjw - Dec 17, 2011 om 13:47
3360 Antwoorden / 5 Vragen

Welkom in Nederland. Het land met de zo'n beetje de hoogste belastingdruk* van Europa en de minste voorzieningen.

*)In Scandinavie is de belastingdruk weliswaar hoger, maar daar kan dan ook iedereen profiteren van (zo goed als) gratis voorzieningen als kinderopvang, onderwijs, zorg.

lottesanne
door lottesanne - Dec 17, 2011 om 18:19
439 Antwoorden / 47 Vragen

Wanneer je zoon in een project voor begeleid wonen zit, kun je bij het CIZ een indicatie aanvragen hiervoor. Bij een positieve beslissing kan er betaald worden vanuit een zorgkantoor, hetzij in de vorm van een Persoons Gebonden Budget, hetzij in natura, d.w.z. dat het zorgkantoor de lasten aan de instelling betaald. Heb je dit al geprobeerd?

poltol
door poltol - Dec 17, 2011 om 19:55
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Uw zoon woont nu toch in Zwolle?
Moet u dan niet, al of niet via het begeleid wonen projekt, daar geld "halen" ????
Het woon projekt moet toch ook gefinancierd worden?

Uw zoon heeft in ieder geval wel OV vergoeding leerlingenvervoer, maar eigenlijk zou dat nu ook weer anders moeten, omdat hij nu in Zwolle woont.

U kunt beter eerst eens eventjes uitzoeken en navragen hoe en wie nu eigenlijk wat [moet] regelen.

Succes, poltol

loreleigil
door loreleigil - Dec 18, 2011 om 13:44
678 Antwoorden / 3 Vragen

Toen ik 18 was, ben ik ook het huis uit gegaan. In mijn gemeente was geen MBO onderwijs, dus moest ik (omdat ik anders elke dag ruim 3 uur moest reizen) naar, inderdaad, Zwolle verhuizen. En wie moest dat betalen? Ikzelf! Waarom zou dat voor uw zoon anders zijn? Voor mij was ook geen passend onderwijs en mijn gemeente en was leerplichtig, dus moest ik wel verhuizen. Ik ben alleen niet autistisch. Maar ik zie niet in waarom 'de maatschappij' voor de woonkosten van uw zoon zou moeten opdraaien. Hij krijgt nu immers meer stufie!

stacey
door stacey - Dec 18, 2011 om 14:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ferryvwezel schreef op vrijdag 16 dec 2011, 21:11]In hoeverre heeft de gemeente of overheid hier bv. een zorgplicht of moeten ze voor passend onderwijs zorgen ?

--De Leerplichtwet is streng. De wet zorgt ervoor dat ieder kind tot zijn 18e verjaardag naar school gaat en op een school staat ingeschreven. Verplicht. Ouders of verzorgers zijn er verantwoordelijk voor dat dit ook daadwerkelijk gebeurt--Leerplichtwet

Heb me er niet heel erg in verdiept maar leerplicht geldt tot 18 jaar en dat is hij dus verwacht dat ze nu niet veel meer verplicht zijn wat betreft het Bieden van en mogelijk maken tot volgen van Passend onderwijs..........

Weet niet of je deze site kent, wellicht kunnen ze je verder informeren ?
Passend Onderwijs

lottesanne
door lottesanne - Dec 18, 2011 om 15:15
439 Antwoorden / 47 Vragen

@loreleigil, dat ben ik niet met je eens. Een autistisch kind brengt specifieke problemen met zich mee, vandaar dat hij in een project voor begeleid wonen moet zitten. Dit heeft dan meteen weer tot gevolg dat daar hogere kosten aan zijn verbonden dan een normale student op een kamer(tje). Daarom zijn er voorzieningen (PGB en ZIN) om deze personen te helpen zich al dan niet zelfstandig te kunnen redden in de maatschappij. Jij bent wel heel kort door de bocht met je reactie, want hieruit blijkt duidelijk dat jij niet weet waarover je praat.

loreleigil
door loreleigil - Dec 18, 2011 om 17:22
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=lottesanne schreef op zondag 18 dec 2011, 15:15]@loreleigil, dat ben ik niet met je eens. Een autistisch kind brengt specifieke problemen met zich mee, vandaar dat hij in een project voor begeleid wonen moet zitten. Dit heeft dan meteen weer tot gevolg dat daar hogere kosten aan zijn verbonden dan een normale student op een kamer(tje). Daarom zijn er voorzieningen (PGB en ZIN) om deze personen te helpen zich al dan niet zelfstandig te kunnen redden in de maatschappij. Jij bent wel heel kort door de bocht met je reactie, want hieruit blijkt duidelijk dat jij niet weet waarover je praat. Met alle respect, maar je weet niet of ik weet waar ik het over heb of niet. Je kent me niet eens. Dat een autistische stoornis extra zorg met zich mee brengt, ben ik met je eens. Maar was deze knul, nadat hij zijn school had afgemaakt, thuis blijven wonen? Het lijkt mij dat hij uiteindelijk toch het huis uit was gegaan. Dan waren er toch ook kosten geweest? De gemeente/maatschappij heeft naar mijn mening inderdaad een zorgplicht (binnen bepaalde grenzen) i.v.m. reiskosten en onderwijs, maar we moeten niet doorschieten. Om deze familie tegemoed te komen in de woonlasten, gaat mij persoonlijk echt te ver.

fe
door ferryvwezel - Dec 18, 2011 om 18:37
5 Antwoorden / 6 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Opmerkelijk om te zien dat er zelfs een kleine discussie ontstaat.

Om even een paar vragen te beantwoorden :
Hij heeft inderdaad een PGB waaruit hij de begeleiding in zijn tehuis betaald.
Ook heeft hij recht op tegemoetkoming scholieren.

Mijn punt is echter het volgende :
Mijn zoon kan alleen naar het speciaal onderwijs in Zwolle. In Friesland bestaat dat niet. Het heeft ons tot aan dit jaar veel geld en tijd gekost (bv extra ondersteuning) om hem toch zover te krijgen als hij nu is. Op zijn vorige normale school liep hij uiteindelijk toch vast. Toen hadden we twee keuzes : thuis laten zitten, met als gevolg geen toekomst en zijn hele leven op een uitkering aangewezen (ook betaald door de maatschappij!) of speciaal onderwijs in Zwolle met grote kans op een diploma en misschien wel vervolg onderwijs. De keuze was dus Zwolle, ondanks de lange reistijd.

De gemeente Leeuwarden betaalt, zolang hij thuis woont reiskosten vergoeding.
Gezien lange reistijd (uur plus drie kwartier enkele reis) hebben we gekozen voor begeleid wonen in Zwolle. Dat is voor hem beter. Nu betaalt de gemeente dat niet meer.

Dus omdat de gemeente en provincie geen speciaal onderwijs aanbieden (waar in de rest van het land dat wel aanwezig is), moet hij verhuizen en verliest hij zijn vergoeding.
In Nederland wordt meer dan anderhalf uur reistijd gezien als onacceptabel (is jurisprudentie over). Er is dus zeker wel enige redelijkheid in mijn verzoek.

poltol
door poltol - Dec 18, 2011 om 18:55
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik denk toch dat u de Prov Staten moet benaderen en Den Haag.
De Prov. blijft "in gebreke" en kan het onderwijs niet aanbieden.
Dus zou ik zeggen hier hoort een tegemoed koming bij.

Wellicht dat u dit eens bij een patientenvereniging aan kunt kaarten of toch via de stichting van het begeleid wonen.

Vr.gr. poltol