Ir
door Irmatjee Mar 22, 2016 om 08:22
Geldzaken & recht

Pc verder kapot bij reparatie van ander defect

Ik heb vorige week mijn pc ter reparatie gebracht om Windows 10 opnieuw te installeren. Dit heeft de reparateur gedaan,  echter na alles weer te installeren qua software ging dr pc niet meer aan.(nogsteeds bij de reparateur)   Hij heeft het hiervoor de hele dag gedaan aldus de reparateur.
Nu blijkt het moederbord defect. Is er nog iets mogelijk dat wij hem aansprakelijk stellen? Thuis liep de pc wel vast maar ging wel aan.

3411 7 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 22, 2016 om 08:46
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Irmatjee ,

Wanneer je een reparatie laat uitvoeren, mag je verwachten dat dit goed gebeurt. Dat wil zeggen dat je klacht daarna is opgelost .
Blijkt dat de vorige reparatie niet deugdelijk is uitgevoerd, dan kun je het beste een brief schrijven aan de reparatiedienst, waarin je aangeeft ,
dat er ondeugdelijk is gerepareerd .
Geef in je brief aan dat je wilt dat er nu zonder extra kosten goed reparatiewerk wordt geleverd of dat je anders de kosten van de vorige reparatie terugeist. Je kunt in je brief ook aangeven dat men, ondanks de drie maanden garantie op reparaties, wettelijk verplicht is om deugdelijk werk te leveren.
Verlang in je brief dat je binnen 14 dagen een redelijke oplossing van hen verwacht .

Als de reparatiedienst hiermee niet akkoord gaat, heb je nog een aantal mogelijkheden. Je kunt een juridische procedure starten tegen de fabrikant (al dan niet met hulp van je rechtsbijstandverzekering) om op die manier je rechten af te dwingen. Houd er rekening mee dat dat veel tijd en geld kan kosten, dus maak van te voren een kostenafweging.

Kom je er niet uit met de fabrikant, dan kun je wellicht proberen om via de verkoper (als er sprake is van een ondeugdelijk product) een reparatie af te dwingen. Verkopers zijn vaak aangesloten bij een geschillencommissie. Dan kun je je klacht daar voorleggen.

Bron : consuwijzer.nl

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 22, 2016 om 10:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als je je auto naar de garage brengt met een lekke band en bij de garage breekt je distributiesnaar dan kun je dit ook niet claimen. Hetzelfde is hier aan de hand. A staat totaal los van B.
Er is ook geen sprake van een een slecht uitgevoerd eerder herstel in deze casus.
De monteur kan de reparatie niet naar behoren uitvoeren omdat de pc andere klachten vertoont als opgegeven bij het inleveren.
Diewilik

marita5
door marita5 Mar 22, 2016 om 11:37
11534 Antwoorden / 15 Vragen

De reparateur heeft windows 10 ingeïnstalleerd na software ging de pc niet meer aan . daar zit al een probleem want de pc is nog steeds bij de reparateur .

Topantwoord

ph
door philip36 - Mar 22, 2016 om 09:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Thuis liep de pc wel vast.
Dus thuis was er al wat aan de hand.
U heeft gedacht, ik laat windows10 er opnieuw opzetten dan is het opgelost.
Het lag kennelijk niet aan de software maar aan de hardware.
En niet zoals u zegt dat er nu een defect is na reparatie van een ander defect.
Het moederbord was thuis al aan het begeven en bij de reparateur ging het helemaal stuk.
De reparateur heeft helemaal niets aan de hardware gedaan, heeft alleen de software opnieuw geïnstalleerd, dus ook geen schuld dat het moederbord stuk is.

Ir
door Irmatjee - Mar 22, 2016 om 09:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Note: hij liep alleen vast als ik bepaalde spellen opstartte  (sorry het is mijn vriends pc,  verkeerd begrepen!)
Dat was in Windows 10(upgrade va 7),daarom de pc weer terug gezet naar Windows 7, en in windows 7 registreerde die geen toetsenbord en internetnetwerk.  en op het dashboard stond niet meer dan een prullenbak.
Met bovenstaande klachten naar de winkel gegaan om Windows 10 te laten installeren. In de winkel heeft hij het een hele dag gedaan op Windows 10 en toen ging hij in ene niet meer aan. Dit bleek na onderzoek vd reparateur aan het moederbord te liggen (wss een haarscheurtje zei hij.
De pc heb ik overigens niet bij deze winkel gekocht.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 22, 2016 om 09:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Valt niets aansprakelijk te stellen, de installatie is een softwarezaak en het moederbord hardware. Dit kan gewoon spontaan stuk en staat los van de reparatie. De monteur heeft echt niet de kast opengemaakt om met de hardware te rommelen.
De klacht begon al bij u thuis,
Diewilik

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Mar 22, 2016 om 09:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Door het installeren van Windows 10 gaat echt een moederbord niet kapot. Waarschijnlijk was er al wat mis met het moederbord.

gsm
door gsm - Mar 22, 2016 om 11:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt niet eeuwig en altijd de oorzaak elders leggen.
Windows 10 schakelt de PC normaal nooit helemaal uit. De PC gaat alleen echt uit wanneer je de Shift toets ingedrukt houdt en tegelijk op Agsluiten klikt.
Het kan zijn dat de laptop in een problematische toestand verkeert en gereset moet worden.

Probeer daarom in elk geval nog dit:
Haal de batterij uit de laptop. Verwijder ook de stroomadapter. Druk nu een paar keer op de AAN knop van de laptop.
Zet de batterij weer terug en sluit ook de adapter aan. Druk op de AAN knop om de laptop te starten.

Ir
door Irmatjee Mar 22, 2016 om 12:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tis een pc,  geen laptop :)  maar dank voor t meedenken

gsm
door gsm Mar 22, 2016 om 18:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Voor een PC geldt hetzelfde met uitzondering van het verwijderen van de batterij. Maak het netsnoer los en druk enkele keren op de aan/uit knop. Deze handeling geldt niet alleen voor PC's (desktop of laptop) maar ook voor andere apparaten als die niet meer normaal functioneren, zoals een Printer, of een externe schijf met aparte voeding,

zw
door zwaardvis - Mar 22, 2016 om 18:56
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het kan wel zo zijn dat als een computer heel lang achter elkaar aan staat, hij warm of zelfs heet wordt, dat ook de ventilator het niet meer kan bijbenen/koelen. Goedkope PC's hebben eerder last van doorgebrande elementen dan duurdere.  Duurdere PC's hebben onderdelen met een hogere hittebestendigheid.
Zelf zet ik mijn PC's regelmatig uit. Nooit uren en uren achter elkaar op de hoogste stand.... Maar bij herinstallatie moet dat vaak wel. En dat zijn de momenten dat deze hitteproblemen aan het licht komen.

Ik heb het een keer meegemaakt met een oude desktop die ik gekregen had. 6 uur achter elkaar bezig geweest om het besturingssysteem en allerlei software er op te zetten en fine te tunen. Hij deed het prima. Lekker snel weer. En toen ik de volgende dag verder wilde gaan, niets meer. Geen kik. Alle geprobeerd. Helemaal dood. Toen ik hem openmaakte trof ik allerlei hondenharen in het binnenste, bij de ventilatiegaten aan. Waarschijnlijk dus iets doorgebrand. Op het monent dat ik hem uitzette, stopte natuurlijk ook de ventilator.