hennyb86
door hennyb86 Jan 21, 2014 om 14:50
Geldzaken & recht

Pensioen

jarenlang opgebouwd pensioen-- wat gebeurt daarmee in geval van overlijden ? waar blijft dat ? vervalt dat of wordt dat opgenomen in de eventuele erfenis.

5292 27 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2014 om 15:00
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Pensioen wordt als je vroegtijdig overlijdt niet uitgekeerd en vervalt dus. (voor zover ik weet).

pi
door pieterwolters - Jan 21, 2014 om 15:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat bedrag gaat naar het pensioenfonds. Premies worden berekent aan de hand van de levensverwachting. Sommige mensen overlijden eerder, anderen later dan gemiddeld. Kort door de bocht kan je dus zeggen dat als je vroegtijdig overlijdt, jouw premie wordt gebruikt om pensioen te betalen aan mensen die (veel) ouder worden dan gemiddeld. Dat is het idee van een pensioenfonds; het is geen individuele spaarpot.

marcel75
door marcel75 - Jan 21, 2014 om 15:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pensioen valt niet in een erfenis.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2014 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u vroegtijdig overlijdt, volgens de sterftetabellen, valt het "restant" in de totale pensioenpot. Dat heet de sterftewinst. Komt het pensioen bijvoorbeeld van een verzekeringsmaatschappij, dan is dat "winst" voor die maatschappij.

pi
door pieterwolters - Jan 21, 2014 om 16:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet winst in de zin van reguliere winst (die wordt al van de ingelegde premies afgehaald). Ik zou het eerder risicodekking noemen voor mensen die erg oud worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2014 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 21 jan 2014, 16:14]Het is niet winst in de zin van reguliere winst (die wordt al van de ingelegde premies afgehaald). Ik zou het eerder risicodekking noemen voor mensen die erg oud worden.

En dat noemen ze dus echt sterftewinst, oftewel "resultaat op kort leven".

valerius-2
door valerius-2 - Jan 21, 2014 om 16:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Is dit nu werkelijk een vraag om bij stil te staan, als u even nadenkt hier over dan was het duidelijk geweest dat dit onmogelijk is.

di
door digioma - Jan 21, 2014 om 16:57
646 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien bedoelt vraagsteller/stelster, of het pensioen in de erfenis voor de kinderen wordt opgenomen (nee dus), maar 't kan toch ook zijn dat hij/zij zich afvraagt of het naar de overgebleven partner gaat?
Daarvoor is destijds een regeling geweest (nabestaandenpensioen), maar dat heeft te maken met de geboortedatum van de partner en gemaakte afspraken.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2014 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die regeling is er nog steeds. Als er een echtgenoot of echtgenote achterblijft, kan die persoon een nabestaandenpensioen krijgen, niet altijd, en voor kinderen tot 18 jaar, soms 27, is er vaak een wezenpensioen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 21, 2014 om 18:36
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En de kans dat je helemaal niets aan jouw pensioen gaat hebben, is 1 op 4..

sw
door swat1500 - Jan 21, 2014 om 23:06
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Uitzondering kan zijn als je zelf een pensioenverzekering hebt afgesloten. Afhankelijk is dan wat er in de voorwaarden staat.

hennyb86
door hennyb86 - Jan 22, 2014 om 12:06
106 Antwoorden / 5 Vragen

iedereen bedankt. maar zoals digioma al aangeeft -- het ligt idd lastiger. en het gaat niet om de kinderen, maar om de ex. na de scheiding heeft haar advocaat vast laten leggen dat zij na een huwelijk van 30 jaar en evenzoveel pensioenopbouw recht zou hebben op haar aandeel daarvan. nu is hij overleden voor de pensioengerechtigde leeftijd. klinkt cru , maar toch. heeft het voor haar zin om uit te vinden wat haar eventuele rechten zijn, of gaat het idd gewoon in de grote pot.

jantje7
door jantje7 - Jan 22, 2014 om 12:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U moet in dit geval spreken van nabestaande pensioen. Hierop heeft de ex recht indien bij overlijden na de pensioengerechtigde leeftijd voor een nabestaande pensioen is gekozen. Mocht hij voor de pensioengerechtigde leeftijd zijn overleden heeft zij altijd recht op een nabestaande pensioen.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op woensdag 22 jan 2014, 12:06]iedereen bedankt. maar zoals digioma al aangeeft -- het ligt idd lastiger. en het gaat niet om de kinderen, maar om de ex. na de scheiding heeft haar advocaat vast laten leggen dat zij na een huwelijk van 30 jaar en evenzoveel pensioenopbouw recht zou hebben op haar aandeel daarvan. nu is hij overleden voor de pensioengerechtigde leeftijd. klinkt cru , maar toch. heeft het voor haar zin om uit te vinden wat haar eventuele rechten zijn, of gaat het idd gewoon in de grote pot.

Deze toelichting maakt het wat duidelijker. De ex heeft inderdaad recht op een deel van het oudedagspensioen. Dus pensioenfonds aanschrijven.

mo
door mof - Jan 22, 2014 om 13:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat wordt verdeeld over de nog levenden: zo blijven de pensioenen betaalbaar.

U spaart geen geld, u verzekert uzelf van een inkomen nadat u de pensioengerechtigde leeftijd heeft gepasseerd.
Zolang u leeft krijgt u maandelijks een bijdrage, die vervalt wanneer u dood gaat.

Anders zou het onbetaalbaar worden, het pensioenstelsel.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 22, 2014 om 14:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Goeie vraag, of toch niet ?
U vraagt zich dus af of de erfgenamen nog honderden jaren van dat pensioen kunnen genieten.
Ik heb ook een vraag van hetzelfde kaliber : als een nachtwaker overdag doodgaat krijgt de weduwe dan weduwen pensioen ?

jantje7
door jantje7 - Jan 22, 2014 om 14:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@wimmi20
Als u het antwoord van TS van 12:20 had gelezen, had u kinnen zien dat het een vraag over nabestaande pensioen ging. Uw antwoord slaat dus nergens op.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 22, 2014 om 14:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jantje,
u heeft een rijke fantasie.
Nergens staat dat het om een nabestaanden pensioen gaat.
De vraag gaat over erfgenamen.
Wat is trouwens een nabestaandenpensioen ?
+++++++++++++++++++++=============

quote=jantje7 schreef op woensdag 22 jan 2014, 14:50]@wimmi20
Als u het antwoord van TS van 12:20 had gelezen, had u kinnen zien dat het een vraag over nabestaande pensioen ging. Uw antwoord slaat dus nergens op.

di
door digioma - Jan 22, 2014 om 15:56
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wimm120, wanneer je alle antwoorden had gelezen en je je een beetje had verdiept in de materie zou je kunnen weten dat er afspraken gemaakt konden worden met werkgevers over de pensioenopbouw en - jawel - nabestaandenpensioenen.
Ofwel diegene die pensioen krijgt ontvangt iets minder omdat er een deel gereserveerd blijft voor zijn dan achterbijvende weduwe (dat heet dan nabestaandenpensioen), ofwel hij kiest voor het volledig pensioen en de weduwe krijgt na het overlijden van de echtgenoot niets.
In deze regeling is een paar jaar geleden een wijziging gekomen die te maken heeft met de geboortedatum van de eventueel nabestaande.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 22, 2014 om 16:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

In de vraag wordt gesproken over erfenis, niet over nabestaanden.
Een erfgenaam hoeft helemaal geen nabestaande te zijn.
Dat kan ook de buurman zijn.
Makkelijker kan ik het niet maken.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++========

=digioma schreef op woensdag 22 jan 2014, 15:56: Wimm120, wanneer je alle antwoorden had gelezen en je je een beetje had verdiept in de materie zou je kunnen weten dat er afspraken gemaakt konden worden met werkgevers over de pensioenopbouw en - jawel - nabestaandenpensioenen.
Ofwel diegene die pensioen krijgt ontvangt iets minder omdat er een deel gereserveerd blijft voor zijn dan achterbijvende weduwe (dat heet dan nabestaandenpensioen), ofwel hij kiest voor het volledig pensioen en de weduwe krijgt na het overlijden van de echtgenoot niets.
In deze regeling is een paar jaar geleden een wijziging gekomen die te maken heeft met de geboortedatum van de eventueel nabestaande.

hennyb86
door hennyb86 - Jan 22, 2014 om 18:54
106 Antwoorden / 5 Vragen

hartelijk bedankt voor alle reacties. we gaan er achteraan, want het blijkt dat ze het volste recht heeft op een aandeel van 30 jaar opgebouwd pensioen. vooral omdat hij daarna niet hertrouwt is. topic gesloten !!!!!

marcel75
door marcel75 - Jan 22, 2014 om 18:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ook als hij daarna hertrouwd was, had zijn ex recht gehad op een deel van het nabestaandenpensioen.

hennyb86
door hennyb86 - Jan 22, 2014 om 21:21
106 Antwoorden / 5 Vragen

marcel--- dat was ons bekend, hoor. toch bedankt. nogmaals -- afgesloten !!!!!

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2014 om 21:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom vermeldt u dan de zin: Vooral omdat hij daarna niet hertrouwd is.

hennyb86
door hennyb86 - Jan 23, 2014 om 12:21
106 Antwoorden / 5 Vragen

tijger1- je hebt gelijk. maar het had in geval van percentages mss de moeite niet waard kunnen zijn. nu krijgt ze 100% van welk aandeel dan ook. kortom- altijd de moeite waard, he.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2014 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op donderdag 23 jan 2014, 12:21]tijger1- je hebt gelijk. maar het had in geval van percentages mss de moeite niet waard kunnen zijn. nu krijgt ze 100% van welk aandeel dan ook. kortom- altijd de moeite waard, he.

U bent abuis. De ex krijgt NIET over de jaren na de scheiding. Ook niet als de overledene niet hertrouwd is.

Zou de overledene hertrouwd geweest zijn, dan had de ex hetzelfde gekregen en de weduwe het restant.

hennyb86
door hennyb86 - Jan 23, 2014 om 13:06
106 Antwoorden / 5 Vragen

natuurlijk krijgt de ex niets na de scheiding. dat bedoelde ik ook niet. maar dat is nu niet van toepassing, he. opgelost dus. bedankt in ieder geval voor je input !!