me
door mejn24 Aug 30, 2019 om 14:13
Geldzaken & recht

Pensioen

Volgens jaar bereik ik de AOW leeftijd. Veel pensioenen zijn aan de AOW leeftijd gekoppeld. Echter ik kan nergens vinden wat mijn juiste pensioen is. Veel pensioenfondsen hebben de berekeningen nog niet aangepast en de site, mijnpensioen.nl van de overheid verteld mij weer wat anders. Ik ben financieel best wel handig en goed opgeleid. Helaas wijst iedereen naar elkaar, of de boodschap is, er wordt aan gewerkt. Ja lekker dan. Ik moet nu beslissingen nemen met grote financiële gevolgen maar het is gok en gis werk, omdat pensioenfondsen en de overheid de veranderingen niet kunnen bijbenen.

Maar ja, waar kan je klagen ?

8327 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2019 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarover zou u dan willen klagen? Stuur een mail naar uw pensioenfonds en vraag een opgave van wat u kunt verwachten, niet gaan zitten bellen.

Overigens kunnen zij slechts een indicatie geven. Wellicht moet er volgend jaar gekort worden of volgen en nog wijzigingen in de belastingen.

Th
door Thijs124 - Aug 30, 2019 om 14:49
289 Antwoorden / Vragen

Kijk op de site van jouw pensioen Fonds en jouw vakbond. Heb je nog geen bericht van hun gehad? Bel ze dan maar.

va
door vanlotjegetikt - Aug 30, 2019 om 17:51
809 Antwoorden / Vragen

Als het goed is ontvangt 6 maanden vooraf aan uw pensioendatum info over uw pensioen. Zij verlangen van u een aantal gegevens oa naar welk rekeningnummer er moet worden overgemaakt, (inkomsten)belasting inning hoog/laag/uitstel . En u ontvangt een berekening over de hoogte van uw pensioen uitkering. Als u wilt klagen dat men nog geen cijfers weet maar dit soort info wordt pas een korte periode voorafgaand aan uw feitelijke pensioendatum duidelijk.

ro
door ron503 - Aug 30, 2019 om 18:00
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Mijnpensioen.nl geeft een indicatie van het verwachte pensioen en niet wat u werkelijk aan pensioen gaat ontvangen. Dat kan ook niet omdat pensioenfondsen mogelijk onder de dekkingsgraad gaan komen en dan genoodzaakt zijn om te gaan korten. Als uw beslissingen afhangen van het pensioen die u gaat ontvangen dan kunt u een marge van zeg 5% korting hanteren en daar uw beslissingen op baseren.

jo
door jorisw - Aug 31, 2019 om 09:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Om wat voort soort pensioen gaat het? pensioenfonds? Pensioenverzekering?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 31, 2019 om 10:08
16876 Antwoorden / 202 Vragen

U dient ieder jaar een z.g. UPO te ontvangen waarop een en ander is vermeld op basis van de op dat moment geldende situatie. (UPO is uitgebreid pensioen overzicht). U dient dat te ontvangen van ieder pensioenfonds of pensioenverzekeraar waarbij u bent aangesloten.
U kunt het voor u geldende mogelijk vinden via mijn pensioenfonds  (met DiGiD).

M.b.t. uw A.O.W. uitkering wordt u ruim vooraf geïnformeerd door de SVB en daarvan zijn de uitkeringsbedragen volledig bekend en ook te vinden aow bedragen 2019  (Wat zijn volgens u de veranderingen die pensioenfondsen en de overheid niet kunnen bijbenen, de relaties tot rekenrente etc. zijn alom bekend).

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2019 om 18:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Klagen waarover en met welk doel?

PvBaak48
door PvBaak48 - Sep 2, 2019 om 13:13
65 Antwoorden / 1 Vragen

Krijg je niet elk jaar van elk pensioen een overzicht.
Slapende pensioenen , als je die hebt , 1x 5 jaarlijks dacht ik maar die kan je toch om overzicht vragen met de vermelding dat je over 2 jaar met pensioen gaat.
Goed mijpensioenoverzicht.nl bekijken of je geen pensioen mist , zo ja die meteen aanschrijven.

ve
door ventje54 - Sep 2, 2019 om 14:10
1 Antwoorden / 2 Vragen

mijn echtgenote en ik schelen 4 jaar. Ik heb al AOW , zij moet nog tot 76 en 4mnd werken. Nergens kanik vinden of uite rekenen wat het kost om haar pensioen naar voren te halen een aantal. Voor dat wij een twee persoons pensioen hebben ben ik 72 :(
De horeca pensioen overzicht is niet duidelijk hier in.Waar  kan ik dan wel terecht ????

borg queen
door borg queen Sep 2, 2019 om 14:34
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wees blij dat het maar 4 jaar verschil is. Mijn echtgenoot en ik schelen 18 jaar. Ik ga over 2 jaar met pensioen en krijg maar een halve AOW. Hij is al bijna 20 jaar werkloos en heeft totaal geen inkomen en later ook geen pensioen. Mijn pensioen is zo goed als verwaarloosbaar ( Al  18 jaar WAO)  Een aanvulling vragen tot minimum niveauzal voor ons noodzakelijk zijn.

panter22
door panter22 Sep 2, 2019 om 15:07
6599 Antwoorden / Vragen
Du
door Duc7 Sep 2, 2019 om 15:33
35 Antwoorden / Vragen

@ventjes, neem aan 67 jaar en 3 maanden en niet 76 jaar :)
zij kan bij haar eigen pensioenfonds kijken hoe het zit en voor uitleg.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2019 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@borg queen

Uw man al vanaf zijn 30ste werkeloos? Zou het dan niet eens tijd worden dat hij aan het werk gaat?

ma
door manwijf Sep 3, 2019 om 13:04
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger TS zegt, dat hij geen inkomen heeft. Als je partner werkt, krijg je niet 30 jaar een uitkering mocht je dat denken.

Ik ben ook werkeloos, maar omdat ik een man heb, krijg ik ook niets. Ook niet na een lange carriere. Je mag ook geen eigen huis hebben (eerst opeten) en slechts een beetje spaargeld. Als vervolgens de AOW-leeftijd opgeschoven wordt, betekent dat dus, dat ik nog langer (meer dan 2 jaar) op een eigen inkomen moet wachten. Dat voelt soms oneerlijk als je bedenkt wie er in dit land wel levenslang worden onderhouden, zelfs als ze nooit een slag werk verricht hebben. Er mag niet gediscrimineerd worden, maar ze doen het wel.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2019 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maneijf

Maar Borg queen zit al 18 jaar in de WAO, man al 20 jaar werkeloos en dan straks een aanvulling vragen tot minimum? Dan zal hij echt moeten gaan werken.

billieboy
door billieboy - Sep 2, 2019 om 16:17
84 Antwoorden / 29 Vragen

Mijn vraag is of de AOW leeftij nog wel 65 jaar is want die is inmiddels toch verhoogd? Ik zou daar ook naar vragen want het kan zo maar zijn dat je minder opgebouwd pensioen ontvangt als je eerder stopt. En krijg je nog wel AOW als je 65 jaar bent?

Wat een gedoe en onduidelijkheden. Sukses Mein.

ro
door ron503 - Sep 2, 2019 om 16:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De AOW leeftijd is verhoogd maar er zijn pensioenfonsen die bij het bereiken van de 65 jarige leeftijd uit gaan keren, het pensioen kan in veel gevallen uitgesteld worden omdat het fiscaal voordeliger is. Uitkeringsgerechtigden behouden de uitkering tot aan de AOW leeftijd maar worden wel gekort als de partner eerder de AOW leeftijd bereikt. Werkgevers zijn m.i. niet blij met de situatie zoals die nu is want vooral oudere werknemers heb een dienstverband voor onbepaalde tijd die op de toen geldende AOW leeftijd van 65 jaar van rechtswege stopt. In principe stopt het dienstverband bij het bereiken van de 65 jarige leeftijd maar de werknemer voor de resterende tijd ontslaan en de WW in schoppen is duurder dan de werknemer in dienst houden en is het in dienst houden van die werknemer de goedkoopste oplossing.

Ad
door Ad_Broeders - Sep 2, 2019 om 19:23
1 Antwoorden / Vragen

Kijk op: mijnpensioenoverzocht.nl
Daar wel inloggen met je DIGID.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Sep 3, 2019 om 23:01
30 Antwoorden / Vragen

De AOW: https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/aow_bedragen_tabel.jsp De SVB zal je een ½ jaar te voren een brief sturen (en vermoedelijk vragen stellen over je burgerlijke staat, etc.) De pensioen clubs sturen je een briefje met de bedragen die je krijgt, zoniet bel ze dan.