geerts01
door geerts01 Sep 10, 2008 om 20:13
Geldzaken & recht

Pensioen afkopen verstandig?

Ik mag van mijn oude pensioenfonds een klein pensioentje afkopen (207 bruto per jaar) krijg dan 1800 euro bruto en netto 1200 ineen keer.

Vraag is moet ik dit extra inkomen dan ook nog opgeven aan de belasting en  aan UWV zodat die het kort op mijn 100% WAO uitkering.
 Er zal dan niet veel meer overblijven dunkt mij.
Of kan ik het beter overzetten naar mijn huidige pensioenfonds wat ook mag

16038 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sterker nog!
Het wordt afgekocht door het pensioenfonds zelf!
Alles beneden de € 400,- pensioen kunt u niet meer per maand/jaar op uw rekening laten zetten.
Dit weet ik zeker omdat ik zelf net het invulformulier op de bus heb gedaan  na die laatste brief te hebben gekregen.

Morgen, de 11-e wordt/ben ik 65.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik zou net als grootvader wachten tot je 65e verjaardag. Dat scheelt in elk geval ca 20% aan AOW premie, dus hou je er meer van over als de nu geboden 1200 euro.

jantje

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus u advies is niet afkopen en gewoon laten staan en op mijn 65 pas laten afkopen,als dat dan nog mag natuurlijk.

Zou het dan wel verstandig zijn om het onder te brengen bij mijn huidige pensioen fonds? daar word namelijk nog premie gestort en zal er dus ook nog
enige winst gemaakt worden en dus ook over mijn bijgestorte overdrachtpensioen de beheerskosten betaal ik dan ook maar ene keer lijkt mij zo.

alvast van harte met u 65 jaar

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Geerts,

Deze inkomsten hoeft u niet op te geven aan UWV, doch wel aan de fiscus. Er wordt, als het goed is, direct het maximum belastingtarief op ingehouden, 52 % geloof ik. Dat zal veel hoger zijn dan u zou moeten betalen in uw WAO situatie, maar omdat het pensioenfonds uw financiële situatie niet kent, doen ze dat zo. U zou wel kapitalist kunnen zijn welke al jaren het maximumtarief moet betalen.
Door nu volgend jaar een belastingaangifte te doen, als u verder geen aangifte zou doen dan tóch doen via een T-aangifte, kunt u van dat maximum ingehouden tarief nog wat geld terug ontvangen.

U schrijft: "Ik mag van mijn oude pensioenfonds een klein pensioentje afkopen (207 bruto per jaar)... ".
Heeft u echt de keuze, of wordt het gewoon afgekocht?
De keuze om het naar een pensioenfonds over te boeken heb ik niet gekregen.
Vorig jaar had ik het zelf bij de hakken en het Pensioenfonds voor de Metaalnijverheid gaf mij niet de keuze, doch ik moest af (laten) kopen. Dat schijnt in de pensioenwet zo geregeld te zijn. Alle pensioenbedragen onder de  € 400,-- per jaar worden afgekocht.

Zelf ben ik niet voor afkopen, echter:
We leven met een onbetrouwbare overheid en die heeft zoveel geld voor hun dikke salarissen nodig dat ze rare sprongen maken.
Mogelijk mag je met een bepaald pensioen niveau hierdoor straks zelf bijdragen aan de AOW. Houd daarom je pensioen zo laag mogelijk en zorg dat je niet over het belastingvrije bedrag voor spaargeld komt.

Daarom adviseer ik je het toch uit te laten betalen en het op een spaarrekening met mooie rente te zetten als je het belastingvrije maximum daarmee nog niet bereikt hebt.

Nog even dit:
Na mijn pensionering kwam ik er achter dat in mijn WW-periode Fonds Voorheffing Pensioenverzekeringen (FVP) nog pensioenpremie betaald had aan het pensioenfonds van een rechtsopvolger van mijn ex-werkgever waar ik mijn slapende pensioen weggehaald had omdat ik het rendement te laag vond.
Dit pensioenfonds zei mij niet te kennen en ik dus geen aanspraak op pensioen kon maken.
Maar ik had wel een brief van FVP waar de datum en het bedrag op stond en het rekeningnummer waar ze het naar overgeboekt hadden. Dit bleek van het het bedoelde pensioenfonds te zijn.

Mijn poot heb ik stijf gehouden en na dreigen met vakbond en rechtsbijstand is beslist dat ik levenslang ruim € 500,-- per jaar van hen ontvang.
Dat werd gelukkig niet afgekocht:
Het is netto een maandbedrag waar je nèt in je eentje 1 keer van kunt gaan eten per maand, in een normaal restaurant. Nog wel....
Maar ja, we zijn met ons tweeën (nog wel) dus wordt het eten gedaan in een restaurant waar wat van onze minder begaafde medemensen werken. Ook lekker!

Hardawre ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ opa, off topic:

Nu we het toch over pensioenen en AOW hebben:

Hartelijk gefeliciteerd dat je deze mijlpaal bereikt hebt en dat je er nog lang in redelijke gezondheid van mag genieten. ;-)

H.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 01:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik mag kiezen: waardeoverdracht naar huidige pensioenfonds. of

Afkopen dmv eenmalige uitkering ,word wel netto uitgekeerd,dus belasting ingehouden. of

Geen afkoop of waardeoverdracht ,opgebouwde pensioen word op pensioendatum uitgekeerd.

Het is pensioen van BPF bouw en waardeoverdracht kan naar huidige BPF schilders die dus nog premievrij premie inlegt (50% dus). Het geld blijft dus ahw in de familie

Als ik laat uitbetalen dan moet ik volgens mij het bruto bedrag bij mijn belastbaar inkomen optellen.

lastige keus

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 01:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Geerts:

Klopt. Bruto bij bruto optellen.

Er zijn extra regels op de belastingaangifte om aan te geven van wie je de inkomsten uit huidige of vroegere arbeid ontving en de bedragen daarbij.
Bij de aangifte over 2008 mag je voor het laatst nog medische hulpmiddelen, reiskosten terzake van ziekte enz. aftrekken. Dat kan, zeker bij WAO-ers, nog een beste waslijst en flinke aftrekpost zijn.
Reden te meer om een aangifte in te vullen.
Moeilijk? Duur?
Welnee. Een ouderenbond, gehandicaptenbond of vakbond helpt je graag en gratis bij het invullen.
Via dergelijke instellingen kun je ook een collectieve zorgverzekering afsluiten. Dat kan meer opleveren dan gratis lidmaatschapscontributie voor die organisatie!

H.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2009 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.