jv
door jvk Oct 21, 2009 om 16:31
Geldzaken & recht

Pensioen incl. aow ?

er is veel te doen over aow in samenhang met pensioen en daarom wil ik graag de volgende vraag stellen:

Ik ben een vrouw van 64 jaar en heb een forse pensioenbreuk, ik heb ongeveer 19 mjaar gewerkt en daarvan ook enkele jaren bij uitzendbureaus.

Ik heb me nooit zo druk gemaakt over de fin. in relatie tot mijn oudedag. Mijn laatste, huidige werkgever geeft me een goed en overzichtelijke uitdraai en daarover gaat eigenlijk mijn vraag.

Ik verdien ongeveer 1600 euro netto. Als ik 65 word, ontvang ik ongeveer 600 euro netto. Daarnaast ontvang ik aow ten bedrage van ca. 980 euro, dus komt dat samen neer op ca. 1580 euro netto.

Oftewel, dat is samen ongeveer hetzelfde bedrag als ik nu verdien. Het is dus een luxe-probleem, maar ik vind het erg fijn, toch eigenaardig, dat ik ongeveer hetzelfde bedrag ontvang na mijn 65e als tijdens mijn werkzame leven.

Dus met een forse pensioenbreuk toch hetzelfde. Hoe zit het dan met mensen die wel 40 jaar pensioen opbouwen ? Ontvangen die dan 70% van hun laatstverdiende loon PLUS de AOW ?? Met andere woorden: ontvangen die mensen dan fors veel meer dan tijdens hun werkzame leven ?

Het zit em blijkbaar in het aow-bedrag. Gaat dat naar beneden als je pensioen redelijk hoog is ?

Zoals gezegd, voor mij nauwelijks een probleem, maar het intrigeert me, dus vandaar deze vraag.

10377 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

de aow blijft ten allen tijde hetzelfde al is het pensioen een paar miljard maakt niet uit de koningin krijgt net zoveel aow als iedereen. dus uw berekening klopt helemaal, ong hetzelfde als nu.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u zeker dat u €600 gaat ontvangen aan pensioen? LIjkt me nogal fors bedrag. Heb bij mensen die meer hebben gewerkt, lagere bedragen gezien. Het aow pensioen is voor iedereen het zelfde, mits men altijd in nederland is verzekerd geweest of heeft gewoond. Dit verandert niet of een pensioen hoger of lager is. Normaal gesproken gaan ze er van uit dat een pensioen en aow samen ongeveer 70% moet zijn in vergelijking tot uw looninkomsten. Bij u zou het 100% zijn, wat ik eerlijk gezegd niet kan geloven.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je werkgever een netto pensioenbedrag gaat beloven. Is die 600 euro niet bruto? Ook dan lijkt het bedrag overigens nog tamelijk hoog.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor als u werkgever het goed heeft berekend dan is de opgave die u doet goed.

Ik heb n.l. 3 pensioenen  ABP AOW en Metaal.

DE AOW bliijft dus zoals iedereen die een volledege AOW uitkering behoort te krijgen.

Dus als u altijd in Nederland heeft gewoond en u belasting en AOW premie heeft betaald, dan kan u gerust zijn.

Geniet er maar lang van. GRoet Valerius

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

al die reageerders die het pensioen te hoog vinden: dit is een heel normaal bedrag zeker bij het ABP. mijn oude moeder krijgt een weduwen pensioen van ook ongeveer dat bedrag

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heeft deels ook te maken met het feit dat een 65 jarige ca 20% minder belasting betaald in de eerste 2  belastingschijven. Het mindere bruto wordt dan grotendeels gecompenseerd door minder belasting, zodat netto ongeveer hetzelfe uit kan komen als wat voorheen in loondienst werd genoten.
 Verder zijn er natuurlijk ook nog enkele andere premies die niet meer betaald hoeven te worden.

Boy

ve
door verwijderd - Oct 21, 2009 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

U verwijst naar het abp en een weduwenpensioen die u moeder ontvangt. Ik ga ervan uit dat uw vader van wie het pensioen was, mogelijk misschien wel 40 jaar als ambtenaar heeft gewerkt? Het pensioen is dan inderdaad erg hoog. Deze mevrouw  echter krijgt geen abp pensioen en heeft ook maar slechts een deel arbeidsverleden, daarom lijkt het me nogal aan de hoge kant.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 07:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

jvk

Aangezien de pensioen opgaves meestal per jaar zijn, denk ik dat u het door 12 moet delen.

Die 70% die u noemde is gebaseerd op pensioen inclusief AOW.

Salut, Harrie

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 08:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag, aow uitkering staat geheel los van opgebouwd pensioen bij (ex) werkgever(s) De meeste mensen maken de fout, dat ze een pensioenoverzicht krijgen, er een bedrag op zien staan (wat altijd bruto is vernoemd) en in de meeste gevallen ook denken, dat het om een maanduitkering zou gaan, terwijl dit toch echt een bruto jaarbedrag is.

Als u echt twijfels heeft, belt u dan eens met de u straks uitbetalende pensioeninstantie, waarbij uw werkgever(s) aangesloten was (waren) tel dan de bedragen eens bij elkaar op, en haal er wel de inhoudingen vanaf: Bedragen zijn allen bruto vermeld!! Bedragen zijn altijd vermeld per jaar!!! Deel dat bedrag dus door 12.

Succes, Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben de vraagsteller en ik ben er nog niet helemaal uit: ik krijg ca. 600 netto van 2 pensioenen (NN en Aegon) dat staat vast ! Verder krijg ik bijna 1000 euro aow voor een alleenstaande, dat staat ook vast !

Samen is dat ongeveer hetzelfde als ik nu aan salaris verdien, terwijl ik een forse pensioenbreuk heb, ik heb ca. 19 jaar gewerkt, waarvan enkele jaren bij uitzendbureaus.

Dat is fijn zult u zeggen, dat vind en zeg ik ook !

maar wat ik maar niet begrijp is het volgende:

als iemand 40 jaar ergens werkt en het eindsalaris is net als bij mij ca. 1600 euro, dan zal het pensioen dus ca. 1200 zijn, daarbij opgeteld de ca. 1000 euro (alleenst.) aow, maakt dus ca. 2200 euro.

RaRa hoe kan dat nou, dan verdien je tot de 65e 1600 euro en vanaf je 65e ga je 2200 ontvangen ?? Allemaal afgeronde ca-bedragen, maar wel reeel.

Een van die bedragen zal toch naar beneden gaan om je ongeveer hetzelfde te laten ontvangen als tijdens je werkzame leven? Ik dacht zelf dat de aow dus naar beneden gaat, ik weet van het ABP dat die aow en pensioen samenvoegen en in 1 bedrag uitkeren. Ik krijg het allemaal apart, maakt niet uit.

Dus, lieve beantwoorders: het intrigeert me nog steeds.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ca. 600 netto van 2 pensioenen (NN en Aegon) dat staat vast ! @

Dat is per jaar.... reken je niet te snel rijk en aangezien het 2 pensioenen betreft zal het wel afgekocht worden. Pensioen lager als plm. € 420.- worden verplicht afgekocht. Je krijgt dan 1malig ongeveer 12x het bedrag maar dan wel BRUTO.

Salut, Harrie