de
door deejay Aug 23, 2009 om 10:42
Geldzaken & recht

Pensioen Premie Verplicht?

<sCRIPT language=javascript>

Beste Kassa Forummers,

Mijn vraag gaat over de Pensioen Premie.

Is deze verplicht of niet? Want ik zou graag deze stop willen voor onbepaalde tijd, alleen weet ik niet of dat mogelijk is.

Nu wordt deze automatisch van het loon afgehaald iedere maand, alleen ben ik benieuwd of dat stop kan worden gezet. De reden is dat het geld nu wel beter kan gebruiken, dan het te laten op potten voor mijn oude dag.

Zou het zeker op prijs stellen, als ik hiermee kan worden geholpen.

Bedankt,

Deejay

25026 13 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Aug 23, 2009 om 10:54
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als het een bedrijfstak pensioenfonds is kan dat niet!!!

Dan is de werkgever verplicht om je aantemelden en de premie in tehouden en vervolgens af tedragen aan het pensioenfonds.

google op pensioen wet.

edwardus
door edwardus - Aug 23, 2009 om 11:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een collectieve pensioenregeling is deelname en dus ook premiebetaling verplicht. Je zou dit als het goed is ook in je arbeidsovereenkomst moeten kunnen terugvinden en je zou het ook aan de medewerker Personeelszaken kunnen vragen.

johanpc
door johanpc - Aug 23, 2009 om 11:08
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Stel dat je nu 65 wordt en geen recht hebt op aanvullend pensoen dan moet je van alleen van  je aow rond komen dat is nu  1226,06 voor twee personen ben je alleenstaand dan wordt  dat de helft.

En de kosten voor levens onderhoud stijgen harder dan de jaarlikse korrektie op je aow.

Ik bedoel hier mee tezeggen maak eens een reken sommetje van je vaste lasten plus levensonderhoud en waar schijnlijk merkje dat een aanvullend pewsioen geen lukse is.

Ps toen ik jong was dacht ik ook die pensioen premie heb ik liever nu maar was verplicht bij pggm en nu ik dus 65 wordt over 8 weken ben ik blij met dat pensioen.

he
door henk1951 - Aug 23, 2009 om 11:21
256 Antwoorden / 0 Vragen

Je betaald nu netto een paar tientjes per maand(je moet niet kijken naar bruto maar netto),waarschijnlijk betaald je baas ook mee. En inderdaad vaak is een pensioenfonds verplicht opgenomen in je CAO. Misschien rook je stop daar dan mee bespaar je meer dan op je pensioenpremie. Door nu een klein bedrag te betalen heb je na je 65e wat meer te besteden.Dus eigenlijk na je 65 e kan je het nog beter gebruiken.

gr Henk

marcel75
door marcel75 - Aug 23, 2009 om 11:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Deejay,
De premie die je nu betaald, wordt niet voor jouw gereserveerd om uit te keren als jij met pensioen gaat. Van die premie worden de huidige pensioenen betaald. Tegen de tijd dat jij met pensioen gaat, moeten de dan werkenden je pensioen bij elkaar werken.

Nu tijdelijk niet betalen is dus niet mogelijk omdat het geen privé-spaarpot voor jezelf is, maar eigenlijk een doorgeefluik aan anderen.

vladja
door vladja - Aug 23, 2009 om 12:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Dat is bij de AOW het geval. Dat is in feite een omslagpremie, wat nu binnenkomt, wordt nu uitbetaald. Daarom nu ook de paniek, dat de AOW straks niet meer betaald kan worden.

Maar geldt dit ook voor het eigen opgebouwde pensioen?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Aug 23, 2009 om 13:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Alleen als je in een eigen B.V. (dus zelfstandig ondernemer) bent, is pensioenpremie geen omslagpremie omdat je dan in eigen beheer pensioen opbouwt.

Zodra je het uitbesteed aan een pensioenverzekeraar (al dan niet collectief), is het wel een omslagpremie.

poltol
door poltol - Aug 23, 2009 om 13:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@marcel,

Helaas maak je een denkfout. Pensioen gaat in een fonds. Is zeker geen omslagregeling. Het fonds moet namelijk een gegarandeerde dekkingsgraad hebben. En daarom krijgen sommige van ons geen verhoging van hun pensieonuitkering. Onze regering heeft immers besloten dat men heel snel de dekking weer op peil moet brengen, niks uitsmeren over jaren, maar rappiedo in orde maken. Pak de senioren maar in hun portemonnee. Die kunnen toch geen vuist maken. En tegen de tijd van de verkiezingen roepen [bijna] alle partijen weer dat de pensioenen aangepast moeten worden, maar nu natuurlijk naar boven. Omdat we dan maar gaan stemmen. Daarna gaat het weer bevroren worden.

Vr.gr. poltol [die jouw antwoorden altijd met groot respect leest]

vladja
door vladja - Aug 23, 2009 om 14:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Poltol,

Dat dacht ik ook al, vandaar mijn vraag.

Vladja

de
door deejay - Aug 23, 2009 om 19:39
37 Antwoorden / 13 Vragen

<SCRIPT language=javascript>

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Vind het jammer dat het niet kan worden stop gezet. Wat ik niet snap is waarom het bij mijn zus wel kan. (werkt in Onderwijs)

Die betaald nu tijdelijk even geen premie, werk zelf in de IT. En kan door alle stijgende kosten amper het hoofd boven water houden. Ondanks mijn vele bezuinigingen op elk front van het huishoudboekje wat maar kan worden bedacht.

Mischien kan iemand mij vertellen of 300 euro premie nu gangbaar is of niet. Vind het behoorlijk wat aan de hoge kant.

Bedankt,

Deejay

poltol
door poltol - Aug 23, 2009 om 21:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat je betalen moet aan premie hangt af van je salaris. Zie

Pensioenrechten opbouwen

Pensioenrechten kunt u uitsluitend via uw werkgever opbouwen. Afhankelijk van uw pensioenregeling bouwt u jaarlijks tussen de 1,5-2,25% van uw bruto-salaris als pensioen op. Indien u niet een volledig pensioen opbouwt heeft u recht op lijfrente-aftrek.

Vr.gr. poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 23, 2009 om 23:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Je schrijft: "...ben je alleenstaand dan wordt dat de helft."

Kijk even hier en date dan je info up.

http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/

Maar je hebt in zoverre gelijk dat het nog steeds geen vetpot is.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 23, 2009 om 23:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag deejay,

Pensioenfondsen hebben een groot sociaal aspect, waaraan vaak de werkgever ook 50 % aan mee betaalt. Wanneer je uit zou willen stappen zo dat al zou kunnen, pleit dat niet voor je sociale instelling. Je zult dan ook geen lid van een vakbond zijn. Wanneer je jong en onervaren bent denk je al gauw dat je je eigen boontjes kunt doppen. Totdat je tegen een muur op knalt, om een andere uitdrukking maar niet te gebruiken.

Je schrijft dat je in de IT werkt (daar is de georganiseerden graad erg laag) en nauwelijks het hoofd boven water kunt houden, waardoor je de pensioenpremie nauwelijks kunt missen.

IT banen zijn gemeenlijk HBO banen of hoger. Daar zit toch een leuk salaris aan vast.

Kan het zijn dat je op te grote voet leeft of hebt geleefd waardoor je geld hebt geleend? Zet de tering eens naar de nering. Er zijn mensen welke van een €900,- een maand rond moeten komen. Dat is geen vetpot doch het gaat, weet ik uit ervaring.
Van consuminderen wordt je niet slechter en je leert er ook door om met geld om te gaan. Bomen groeien niet tot in de hemel en hebben dat nooit gedaan.
Haal de bezem eens door je uitgaven en houd alleen over wat beslist
noodzakelijk is om normaal van te leven en laat je niet opjutten door
vrienden of buren, want die zulenl door lenen ook het water tot de
lippen staan, ook al vertellen ze dat nooit. Wanneer je de zon in het
water kunt zien schijnen voel je je beter dan meedoen in de race van
hebbe hebbe hebbe. Weet ik ook uit ervaring.

Ik heb vanaf 1968 in de IT gewerkt, doch nooit opgemaakt wat ik verdiende. Pensioenpremie betaald om met 60 jaar met pensioen te gaan, doch halverwege moest ik stoppen en kwam in de WAO, voor iets meer dan de helft afgekeurd.

Desalniettemin heb ik nu een prima pensioen waar een MBO/HBO opgeleide heel hard fulltime voor zou moeten werken.

Hardware ERror MAN.