yinyang
door yinyang May 11, 2009 om 13:20
Geldzaken & recht

Pensioen waar blijft dat als...

hallo mijn vraag is deze, stel ik betaal via m'n baas een flink bedrag aan pensioen, stel ik heb geen partner geen kinderen, stel ik zou komen te overlijden, waar blijft mijn pensioen??? het is tenslote mijn eigen inleg en dus mijn geld. wie kan mij dat vertellen???

volgende vraag is deze, stel je bent meerdere keren gehuwd geweest, heb je als partner recht op de helft van dat opgebouwde pensioen toch? maar wat moet je ervoor doen om dat te krijgen, ook al weet je niet bij welke pensioen fondsen die partners zaten, ik hoop dat iem mij daar antwoord op kan geven.

mvg yinyang

952 5 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - May 11, 2009 om 13:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je geen partner hebt en voor je 65e komt te overlijden, dan heb je inderdaad in jouw ogen jaren betaald voor niets. Pensioen betaal je echter niet voor jezelf zodat je later wat achter de hand hebt, maar voor de ouderen van dit moment. Solidariteitsbeginsel (jong betaald voor oud). De jongeren van later, zullen dus jouw pensioen moeten gaan bekostigen.

Als je meerdere keren gehuwd bent en de echtscheidingen binnen 2 jaar na de inschriijving van de scheiding hebt doorgegeven aan de pensioenverzekeraar, dan zul je vanzelf bericht krijgen over de uitkeringen. Of en hoe het pensioen wordt uitgekeerd, is afhankelijk van het moment van scheiden en de op dat moment geldende regels.

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 13:31
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als je nooit een partner hebt gehad vervalt de geinde premie aan het pensioen fonds het is namelijk een vorm van verzekeren, je brand verzekering betaald ook niet terug als je geen brand gehad hebt.

Partners hebben alleen recht op een partner pensioen als je een partnerpensioen verzekering hebt afgesloten.

Ex partners hebben rechten opbsis van de huwelijksjaren .

Als je de werkgevers weet kan je daar de pensoenverzekeringen als die er waren opvragen.

Er zijn ook bedrijfstak pensioenfondsen daar kan je rechtstreeks informeren.

Iedereen die 65 wordt krijgt automatisch bericht van de pensioenfondsen. Heb ik nu ervaren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 12, 2009 om 03:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Quote: "Iedereen die 65 wordt krijgt automatisch bericht van de pensioenfondsen. Heb ik nu ervaren. "

Dit is geen wet van Meden en Perzen, heb ik vorig jaar ervaren.

Zelf er achteraan gaan was noodzakelijk, want men zei mij niet te
kennen, terwijl ik er nu pensioen incl. 70 % nabestaanden pensioen van
heb. Levenslang. En 1,5 jaar is met terugwerkende kracht betaald.

Was ik er zelf niet achteraan gegaan, had ik nooit wat gehad.

Hardware ERror MAN.

mariegh
door mariegh - May 12, 2009 om 15:55
263 Antwoorden / 13 Vragen

klein eaanvulling: een deel van je premie is voor het nabestaandenpensioen. Als je de 65 wel haalt en je hebt geen jonge kinderen of partner, kun je vaak wel je pensioenuitkering met dat nabestaandendeel iets verhogen.

johanpc
door johanpc - May 12, 2009 om 16:09
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Herman heb ik dus geluk gehad ik kreeg zelfs van de voormalige detam bericht ik heb dus heeeel lang geleden in een winkeltje gewrkt waar premie voor mij is afgedragen.

Maar inderdaad een tijdje geleden was hier devraag van iemand die geen bericht had gekregen ook niet van svb en dus ook niet wist waar hij moest zijn.