fe
door ferdinandbol Apr 11, 2007 om 18:33
Geldzaken & recht

Pensioenbreuk

Juli 1968 ben ik begonnen met het opbouwen van pensioenrechten.
Maart 2005 ben ik met pensioen gegaan. In het oude pensioen
reglement staat dat als je na je echtscheiding doch vóór je 65-jaar
hertrouwd de echtgenote op partnerpensioen recht heeft.
Vier jaar vóór mijn pensioen in 2005 ben ik hertrouwd.
Mijn eerste vrouw is overleden.

Bij navraag schrijft het pensioenfonds dat mijn tweede echtgenote géén recht heeft op partnerpensioen omdat ten tijde van mijn pensioen mijn eerste echtgenote nog leefde en dat háár recht op pensioen niet zomaar overdraagbaar is op mijn tweede echtgenote.
Het pensioenfonds verwijst mij naar de nieuwe pensioenreglementen van januari 2006. Ik ben van mening dat op mij de oude recht van 1973 van toepassing is.  Immers, ik ben het pensioencontract aangegaan in 1968 en in 2005 met pensioen gegaan, derhalve het nieuwe pensioenreglement van 2006 niet op mijn situatie toepasbaar is.

In het oude pensioenrecht van 1973 heeft mijn tweede echtgenote dacht ik recht op 60% van mijn pensioen ad. € 7.031,44* euro bruto.
Ofwel € 4.218,87* euro bruto per jaar.  Bij inruil van mijn Ouderdomspensioen voor Partnerpensioen wordt mijn pensioen verlaagt tot € 6.760,30* bruto per jaar. Mijn vrouw heeft hierna slechts recht op Partnerpensioen van 1999 tot 2005 ofwel
€ 2.056,44* bruto per jaar.  Het verschil tussen € 4.218,87* euro bruto en € 2.056,44* bruto per jaar is nogal fors.

Is er iemand dat mijn hierover informeren. Alvast bedank.

Ferdinand Bol

716 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ferdinand,

Hoezeer ik ook dingen weet op pensioengebied, de oude regels zijn mij niet bekend.

Mijn excuses als ik een verkeerde aanname maak, maar ik denk dat uw pensioenfonds niet doelt op de ingangsdatum van uw pensioen maar op het in leven zijn van uw ex-vrouw op 1-1-2006.

Het nieuwe pensioenreglement is in 2006 enorm veranderd door de nieuwe wetgeving (de Pensioenwet). Zou dus best kunnen dat deze nieuwe regels wettelijk ook op uw pensioen van toepassing zijn.

Ik kan wel stellig zeggen dat de regels uit 1973 allang niet meer van toepassing zijn. Zo de wet wijzigt, zo wijzigt ook uw pensioenreglement.

Bij welke instantie loopt uw pensioen?

Groet, C.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank cannacampo.  Dat er veel is verander is duidelijk dus ook de pensioenwetgeving.  Waar ik moeite mee heb, dat een contract gesloten in 1968 niet zomaar eenzijdig kan worden gewijzigd. Er is op zijn minst een overgangsregeling zijn.  Mij is ook nooit een brief toegezonden of ik wel akkoord wil gaan met de nieuwe voorwaarden.  Een pensioen is uiteindelijk een verzekering en geen volksverzekering die met algemeen maatregel van bestuur eventjes gewijzigd kan worden.  Mijn pensioenfonds is PGGM.  Zij erkenen de oude wetgeving van 1973, zeggen ook dat ik daaruit rechten mag ontlenen, maar stellen dan vervolgens dat ze in 1999 het pensioenreglement heeft aangepast voor het omruilen van Ouderdomspensioen naar Partnerpensioen, mij is ook hierbij nooit een keuze verandering voorgelegd, om vervolgens te stellen dat PGGM alle oude wetten in de vuilnisbak heeft gedeponeerd naar nieuwe wetgeving van 2006, waarvan mij ook niets bekend is.

Ik was met een bezwaarschrift naar de rechtbank toegegaan.  Die heeft de zaak na 6 maanden toegewezen en daargezonden naar PGGM omdat de rechtbank niet bevoegd is kennis te nemen van het bezwaar.  Uiteindelijk zal ik nu beroepschrift doen bij de Commissie van Beroep van PGGM.  Ik verwacht een afwijzing ofwel niet-ontvankelijk verklaren van het beroep.  Hierna kan ik dan alsnog de zaak bij de rechtbank aanbrengen.

Ik hoor je van.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ferdinand

Als je er met pggm echt niet uitkomt, dan is een klacht bij:

http://www.ombudsmanpensioenen.nl/

de volgende stap. Laat je daar goed voorlichten over de mogelijkheden via de Rechter, mochten zij jouw zaak niet op kunnen lossen.

Succes!

C.