geerts01
door geerts01 Jul 18, 2012 om 16:13
Geldzaken & recht

Persoonlijk vermogenplan stoppen,en hoe dan verder?

Hallo,
Ik ben van plan om mijn Persoonlijk vermogen plan bij SNS-Real te stoppen.
Deze polis is afgesloten op 01-05-1999 en loopt tot 01-05-2018 en ik leg maandelijks 103 euro in.

Het uit te keren bedrag zal zo'n 14900 euro zijn(inleg min kosten zal zo'n 14300 zijn)....

Vraag is: als ik dit bedrag op mijn rekening gestort krijg, moet ik daar dan ook nog belasting over betalen? Het geld was bedoeld om de hypotheek gedeeltelijk af te lossen er is geen verpanding aan de bank.

Ook is er nooit voor deze polis belasting aftrek toegepast. Ik weet nog niet of ik het geld gebruik om de hypotheek af te lossen of privé ga besteden..
Graag advies.

12228 22 Rapporteer

getty
door getty - Jul 18, 2012 om 17:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou maar eens een afspraak maken met de bank hierover of eens goed de voorwaarden nalezen van wat u destijds heeft afgesloten. Er zijn zoveel van dit soort produkten op de markt dat het voor ons hier niet makkelijk is om uw vragen te beantwoorden.

geerts01
door geerts01 - Jul 18, 2012 om 18:06
16 Antwoorden / 6 Vragen

Het is gewoon een PVP (persoonlijk vermogen plan) die met mijn inleg aandelen in een verzekerd euro mixfonds aankoopt.
Verder zijn er geen verplichtingen,zoals 15 of 20jaar sparen, en is er geen koppeling aan de hypotheek.
Vraag is of ik ook aangifte moet doen over de uitkering/afkoop (die ikzelf heb betaalt met geld waarover reeds belasting is geheven.)

th
door theodorusme - Jul 20, 2012 om 12:10
111 Antwoorden / 7 Vragen

Ik vermoed dat u over het uitgekeerde bedrag geen belasting hoeft te betalen. Wel opgeven in Box 3 als vermogen.

door 316 - Jul 20, 2012 om 15:17
35 Antwoorden / 22 Vragen

U kunt online uw vraag stellen aan een jurist van www.jurofoon.nl, die u daarna kunt bellen voor het antwoord. Ze kunnen ook belasting-technische vragen beantwoorden. Je betaalt alleen de telefoonkosten. Ik heb hier goede ervaringen mee.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 20, 2012 om 15:29
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als er belasting aftrek hiervoor heeft plaats gevonden is bij uitbetaling loonheffing van kracht. Zo niet komt het alleen bij u vermogen als u boven een bepaalt bedrag uit komt. Dat geldt ook voor bij het eerst gedeelte van het antwoord.

kr
door kriskras - Jul 20, 2012 om 22:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Geerts01,

Om echt antwoord op je vraag te krijgen kun je het beste even bellen met REAAL zelf. De dames en heren daar kunnen in hun systeem zien onder welk regime de verzekering valt en of er eventueel belasting betaald moet worden bij het afkopen. Mensen bij Jurofoon ed., hoe goed ze ook in hun werk zijn, hebben geen directe inzage in het verloop van de verzekering. Gewoon even REAAL bellen, het nummer van de klantenservice staat op de website.

ma
door malhy2 - Jul 21, 2012 om 06:03
311 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=theodorusme schreef op vrijdag 20 jul 2012, 12:10]Ik vermoed dat u over het uitgekeerde bedrag geen belasting hoeft te betalen. Wel opgeven in Box 3 als vermogen.

Lijkt me een juiste conclusie: omdat geen belasting teruggaaf is gegeve is nu geen belasting verschuldigd.
Inderdaad opgeven in Box -3 als vermogen.

Gr Ed

geerts01
door geerts01 - Jul 21, 2012 om 16:27
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb gehoord dat je wel belasting moet betalen over het winst gedeelte.
Dat is opbrengst polis min de inleg, in mijn geval niet zo heel veel..

Verder omdat er niet minimaal 15jaar gespaard is kan de vrijstelling vervallen.
Op de polis staat dat hij van 01-05 -1999 tot 01- 05 -2018 loopt dus heb ik zo'n 13jaar premie voldaan...

Op de polis staan verder geen aantekeningen,alleen dat ikzelf begunstigd ben,en ook geen koppeling met hypotheek. De uitkering komt in box 3 dus is belast met 1,2% heffing als het totaal van de box boven de 42000 euro komt..

Antwoorden zijn lastig te vinden,zelfs geraadpleegde deskundigen verschillen van mening/inzicht, lastig onderwerp blijkbaar...

th
door theodorusme - Jul 21, 2012 om 17:27
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=geerts01 schreef op zaterdag 21 jul 2012, 16:27]Ik heb gehoord dat je wel belasting moet betalen over het winst gedeelte.
Dat is opbrengst polis min de inleg, in mijn geval niet zo heel veel..

Verder omdat er niet minimaal 15jaar gespaard is kan de vrijstelling vervallen.
Op de polis staat dat hij van 01-05 -1999 tot 01- 05 -2018 loopt dus heb ik zo'n 13jaar premie voldaan...

Op de polis staan verder geen aantekeningen,alleen dat ikzelf begunstigd ben,en ook geen koppeling met hypotheek. De uitkering komt in box 3 dus is belast met 1,2% heffing als het totaal van de box boven de 42000 euro komt..

Antwoorden zijn lastig te vinden,zelfs geraadpleegde deskundigen verschillen van mening/inzicht, lastig onderwerp blijkbaar...

Bij dit soort producten, waarbij u premie betaalt van uw netto inkomen (dus waar u al inkomstenbelasting over hebt betaald) is de gehele opbrengst vrij. Vergelijk het maar met spaargeld. U moet het bedrag bij uw vermogen optellen en het saldo per 1-1-2013 opgeven op uw belastingaangifte.
Als u hierover twijfelt kan uw verzekeringstussenpersoon u definitief uitsluitsel geven.

geerts01
door geerts01 - Jul 21, 2012 om 17:53
16 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=theodorusme schreef op zaterdag 21 jul 2012, 17:27]

Bij dit soort producten, waarbij u premie betaalt van uw netto inkomen (dus waar u al inkomstenbelasting over hebt betaald) is de gehele opbrengst vrij. Vergelijk het maar met spaargeld. U moet het bedrag bij uw vermogen optellen en het saldo per 1-1-2013 opgeven op uw belastingaangifte.
Als u hierover twijfelt kan uw verzekeringstussenpersoon u definitief uitsluitsel geven.

Dus het zou/zal niet uitmaken dat ik korter dan 15jaar premie heb ingelegd? Ik vermoedde dat dat alleen bij een koopsompolis zo zou zijn ivm aftrek inlegpremie.

Het zou mooi zijn, zonder boete of extra belasting of naheffing de polis stoppen en afkopen.

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 21, 2012 om 18:53
252 Antwoorden / 68 Vragen

natuurlijk belastig afdragen is gewoon box 1 vermogensbel, 1 troost i grieken land zijn ze blij met je

geerts01
door geerts01 - Jul 21, 2012 om 19:52
16 Antwoorden / 6 Vragen

Belasting betalen is niet erg,als het maar redelijk is......

kr
door kriskras - Jul 23, 2012 om 21:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=theodorusme schreef op zaterdag 21 jul 2012, 17:27]

Bij dit soort producten, waarbij u premie betaalt van uw netto inkomen (dus waar u al inkomstenbelasting over hebt betaald) is de gehele opbrengst vrij. Vergelijk het maar met spaargeld. U moet het bedrag bij uw vermogen optellen en het saldo per 1-1-2013 opgeven op uw belastingaangifte.
Als u hierover twijfelt kan uw verzekeringstussenpersoon u definitief uitsluitsel geven.

Helaas is dit niet helemaal waar. Aangezien de polis is ingegaan voor 14-09-1999 valt deze verzekering onder het overgangsrecht naar het nieuwe belastingregime. Dus ook als je van je netto inkomen hebt betaald kan het rentebestanddeel belast zijn. Het is nl. zo dat deze verzekering niet hoefden te worden opgegeven in Box 3 voor de inkomstenbelasting vanaf 2001. De zgn. bezittingsvrijstelling. Als er dus niet minimaal 15 jaar onafgebroken premie betaald is, is een eventueel rentebestanddeel (opbrengst-/- inleg) als dit positief is gewoon progressief belast in Box 1. (dit wordt dus meegenomen als inkomen). Bel nou gewoon even met Reaal. Zij kunnen zien wat de verzekering waard is en wat de inleg is geweest. Zij kunnen dan direct vertellen of er een belastbaar intrestbestanddeel aanwezig is. Daar heb je echt niet zoveel deskundigen voor nodig hoor.

geerts01
door geerts01 - Jul 23, 2012 om 21:45
16 Antwoorden / 6 Vragen

Vandaag met de belasting telefoon en real gebeld, al je idd niet 15jaar spaart dan moet er over de opbrengst min inleg in box 1 belasting betaald worden.

Aangezien de winst minimaal is (paar honderd) zal dit wel meevallen.
De afkoopsom moet wel in box 3 gezet worden en zal met 1,2 % belast zijn.

Ik had geluk dat de polis van voor 14-09-1999 is, maar heb daar verder weinig aan. Al met al heeft de polis geen stuiver opgeleverd na 13jaar,mede door de kosten van z'n 10 % van de inleg, lage aandeel koersen en de box 1 belasting bij afkoop.
Ik denk dat ik met zelf sparen meer resultaat boek,immers geen inlegkosten en 2,65% rente ,wel weer de 1,2 % heffing box 3..

boneka
door boneka - Aug 17, 2012 om 11:16
77 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb deze oplichtingspolis ook. Het is helemaal geen spaarplan en het geheel ligt bij mij ook bij de KiVid in hoger beroep. Ik mis duizenden euro's door SNS reaal. De inleg is nooit gegarandeerd verzekerd geweest.

Wat betreft je vraag deze weet ik. De polis duurt normaal gesproken 20 jaar, maar na 15 jaar kun je hem afsluiten zonder belastingvoorwaarden.

Als je meer vragen hebt over deze polis hoor ik het graag.

geerts01
door geerts01 - Aug 17, 2012 om 16:33
16 Antwoorden / 6 Vragen

Polis is inmiddels afgekocht, er is vrijwel geen winst gemaakt,dus de opbrengst min de inleg is vrijwel nul. Dus zal ik ook geen inkomsten belasting hoeven te betalen, wel 1,2 % rendements heffing over het spaargeld.

boneka
door boneka - Aug 17, 2012 om 19:17
77 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=geerts01 schreef op vrijdag 17 aug 2012, 16:33]Polis is inmiddels afgekocht, er is vrijwel geen winst gemaakt,dus de opbrengst min de inleg is vrijwel nul. Dus zal ik ook geen inkomsten belasting hoeven te betalen, wel 1,2 % rendements heffing over het spaargeld.

Nou ja spaargeld je hebt minder gekregen dan de inzet. Ik ben bezig met een hoger beroep bij de KiVid. De eerste KiVid behandeling leverde mij niks op. Juridisch zat het goed in elkaar aldus KiVid, maar daar ben ik het niet mee eens. Men had het bij mij in 1997 over een verzekerd spaarbedrag (zie artikel 1.12) Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn inleg verzekerd was in de vorm van een spaarconstructie. Echter alle geld is 100% belegd zonder enige vorm van sparen of verzekeren. SNS reaal zegt dat men met verzekerd spaarbedrag bedoelt wordt dat je inleg gegarandeerd wordt belegd......jaja. Maar dat is een eigen woordenboek erop nahouden. Daarop ga ik in beroep.

Overigens krijg je ook nog compensatie voor verborgen kosten. Dit zou ik wel in de gaten houden en melden bij de SNS bank. Krijg het idee dat je dit nog niet hebt ontvangen.

U mag me eventueel ook bellen, heb eigenlijk best wel wat kleine vragen hoe het bij u is gegaan in 1999. Indien u dit uiteraard wil. Met tel. is 024 - 356 53 51

mvg

Paul

geerts01
door geerts01 - Aug 17, 2012 om 22:11
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb inderdaad de compensatie mogen ontvangen, ruim 1090, euro
viel me niet eens tegen. De polis is in 1999 afgesloten met het oversluiten van mijn hypotheek,via een administratie kantoor.
Ik had SNS verzekerd euro mixfonds aandelen,die maandelijks werden gekocht,wel gingen er kosten af voor SNS real en de tussenpersoon die de polis heeft afgesloten. en dat ,,verzekerd" heeft idd geen functie .
Ik ben blij dat ik eraf ben,hoewel nu de laatste dagen het aandeel flink stijgende is, ach ja wat is wijsheid........

boneka
door boneka - Aug 17, 2012 om 23:52
77 Antwoorden / 13 Vragen

Geen functie ja. Ik noem dat misleiding. Als ik dit van te voren had geweten was ik er nooit ingestapt. Het heeft 0.0 te maken met sparen en verzekerd is er niks. Ik heb het nog eens laten uitzoeken bij een juridisch kantoor en ook zij zeiden dat dit soort termen misleidende teksten zijn. Ik neem aan dat u ook in het beginsel dacht dat de maandelijkse inleg gegarandeerd was of niet? Wist u vanaf dag 1 dat de inleg 100% werd belegd zonder enige vorm van verzekerd sparen? Ik denk dat ze u hetzelfde verhaaltje hebben verteld als mij toen in 1997. Mijn verschil is rond de 4000 euro in de min. Dat de koersen nu net eventjes wat hoger zijn, maakt niet uit. Goede keuze van u als ik dat zo lees. Ik probeer alleen medestanders te vinden, die ook zo'n zwamverhaal hebben gehoord aan het begin van het contract. Vandaar mijn interesse.

geerts01
door geerts01 - Aug 18, 2012 om 02:06
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ja ik wist het ook niet zo precies,wegens drukte kom je daar later achter.
Er stond ook niks over in de polis ofzo, er is ook geen bedrag genoemd,men heeft mij ook geen extra inhoudingen laten betalen voor de verzekering,alleen voor het aandelenbeheer en kosten voor bonus tussen persoon. Al met al kan ik niet zeggen dat ik echt ben opgelicht,maar door de tegenvallende beleggings resultaten en recessie is er weinig resultaat bereikt,en ja dat is een beetje zuur helaas, maar dat is wel het risico van beleggen...

boneka
door boneka - Aug 18, 2012 om 08:03
77 Antwoorden / 13 Vragen

Er spelen eigenlijk twee dingen. Ten eerste wat u noemt. De verborgen kosten. Dit is overigens nog steeds niet gecompenseerd aan de klanten, behalve bij uitbetaling zoals bij u. Die "tussenpersoon" was bij mij de gewone bank bij het SNS kantoor zelf. Wist ik veel dat het om een verzekering ging die hun weer afsloten bij Reaal voorheen Hoge Huis in Alkmaar.

Maar het tweede punt heeft mij meer zeer gedaan. Tot 9/11 heb ik nooit geweten dat de inleg niet verzekerd was. Ik wist wel dat men ging beleggen, maar dacht altijd dat dat verzekerd was en dat je dat bedrag ging sparen. Ik vond het dan ook altijd vreemd dat ik mijn inleg nooit zag in de overzichten. Maar bij u merk ik dat de term Verzekerd sparen nooit het gevoel had dat het wel veilig zat.

Ik vind dat de SNS mij verkeerd heeft voorgelicht. Er is geen vorm van sparen en er is niets verzekerd. Maar in de termen van de polis heeft dat ineens een hele andere betekenis. Het blijftt een heel vaag begrip. Ben heel benieuwd hoe het hoger beroep voor mij straks uitpakt. In ieder geval heeft de SNS heel onbehoorlijk gehandeld, zeker Hoger Huis (Reaal)

geerts01
door geerts01 - Aug 18, 2012 om 11:00
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ach ja er zijn zoveel vreemde en ondoorzichtige polissen afgesloten in die jaren,en iedereen pikte dat, deels verblind door de hoge te verwachten/beloofde opbrengsten.
Ik kreeg de eerste jaren ook geen overzichten te zien, pas later kwam dat. Ik zou nu veel oplettender zijn bij een nieuwe verzekering,maar ik begin er voorlopig niet meer aan en hou het in eigen beheer,veel prettiger....
Veel succes met u hoger beroep.