sl
door slane Jul 22, 2010 om 11:54
Geldzaken & recht

Plusmart

ik was van de week bij de plusmarkt in bergschenhoek
bij de kassa zat een stikker op de pin automaat.
waarop stond dat men geen muntgeld aksepteert boven de twee euro.
mag dat ???
dit beteken dat ook het muntgeld niet meer mag gebruiken
ik mag toch betalen hoe ik dat zelf wil ??

2105 55 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is moeilijk te interpreteren. Euromunten hebben ten hoogste de waarde van twee euro. U kunt uiteraard een aantal malen twee euro ingeven, dunkt me. Heeft u in de winkel gevraagd hoe u dit moet zien?

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op donderdag 22 jul 2010, 12:42: Dit is moeilijk te interpreteren. Euromunten hebben ten hoogste de waarde van twee euro. U kunt uiteraard een aantal malen twee euro ingeven, dunkt me. Heeft u in de winkel gevraagd hoe u dit moet zien?

Daarom dan ook maar niet doen? Klinkt wel intellectueel, maar is totaal nietszeggend.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Nederland en andere Eurolanden worden speciale euromunten uitgegeven: herdenkingsmunten van 2 euro en herdenkingsmunten van 5 of 10 euro (meestal verzamelaarsmunten genoemd). Deze euromunten worden uitgegeven bij een bijzondere gebeurtenis of ter herdenking van een persoon of een historisch feit.

De verzamelaarsmunten van 5 en 10 euro zijn alleen in het land van uitgifte een wettig betaalmiddel. De herdenkingsmunt van 2 euro is een wettig betaalmiddel in de hele Europese Unie.

Vanwege het feit dat de verzamelaarsmunten alleen in het uitgaveland geldig zijn, willen mensen deze meestal niet als wisselgeld. Ook al omdat niet iedereen weet, welke speciale munten zijn uitgegeven (is dit geen monopolygeld?).

Op dat "gezeur" zit de winkelier niet te wachten. Hij kan die munt dan alleen nog maar kwijt bij de bank, maar die munt past ook weer niet in de standaard afstortingsprocedure.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De euromunten zijn een wettig betaalmiddel (zie Muntwet 2002) en mogen voor betalingen niet geweigerd worden.

Zo mogen winkeliers ook 1 en 2 eurocenten NIET weigeren als betaalmiddel.
Postbus 51

Wat u dus gewoon kunt doen is met gepast geld betalen en weglopen met uw boodschappen. U heeft immers wettelijk voldaan aan uw verplichtingen de schuld te voldoen met een wettig betaalmiddel dat niet geweigerd mag worden.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is het al helemaal niet toegestaan om eerst bij de kassa een beperkende voorwaarde te stellen. Dit moet ook bij de afronding e.d. VOOR het betreden van de winkelvloer duidelijk aan u bekend te worden gemaakt.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u dus gewoon kunt doen is met gepast geld betalen en weglopen met uw boodschappen. U heeft immers wettelijk voldaan aan uw verplichtingen de schuld te voldoen met een wettig betaalmiddel dat niet geweigerd mag worden.

En de volgende keer weigert de Plusmarkt de toegang, omdat ze een dergelijke handelswijze niet op prijs stellen en geen zaken meer willen doen. En de Plusmarkt staat volkomen in haar recht om de toegang tot de winkel te weigeren. Lekker handig.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja; Ook deze bijzondere munten hebben de status van wettig betaalmiddel en mogen dus ook niet geweigerd worden. De klant mag overigens ook niet weigeren deze munten aan te nemen.

Ik geef toe dat het niet handig is en voor winkeliers bijzonder lastig, maar het is bij wet een wettig betaalmiddel.
De winkelier zal zich moeten verdiepen in de bijzondere uitgaven en zo moeilijk is dat niet want de Koninklijke Nederlandse Munt geeft een brochure uit waar ze allemaal in staan.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op donderdag 22 jul 2010, 13:37: Wat u dus gewoon kunt doen is met gepast geld betalen en weglopen met uw boodschappen. U heeft immers wettelijk voldaan aan uw verplichtingen de schuld te voldoen met een wettig betaalmiddel dat niet geweigerd mag worden.

En de volgende keer weigert de Plusmarkt de toegang, omdat ze een dergelijke handelswijze niet op prijs stellen en geen zaken meer willen doen. En de Plusmarkt staat volkomen in haar recht om de toegang tot de winkel te weigeren. Lekker handig.

Vladja

Ik zal de Plusmarkt vandaag eens aanschrijven en ze om een reactie vragen. Ze handelen immers onrechtmatig. Kijken wat ze zeggen.

Antwoord zal ik hier geven.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

...........waarop stond dat men geen muntgeld accepteert boven de twee euro............... Vlg mij gaat het hier helemaal niet om herdenkingsmunten e.d. Ik vermoed dat bedoeld wordt dat boodschappen boven de 2,- euro niet contant mogen worden afgerekend.

Als mijn interpretatie klopt, dan mag de Plusmarkt dat natuurlijk gewoon doen.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie: contant m/z met munten

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien lees ik het verkeerd, maar zou Plusmarkt kunnen bedoelen dat als je € 4,95 moet betalen, je dat niet met muntgeld zou kunnen betalen, maar dan met € 5,-- of per pin moet betalen? Je kunt dus nog wel euromunten gebruiken, maar niet als je voor meer dan € 2,-- aan boodschappen hebt.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

======== mijn vraag aan Plus Retail te De Bilt =========
Geachte heer/mevrouw,

mij is ter ore gekomen dat o.a. de Plusmarkt in Bergschenhoek betaling in muntgeld weigert indien de somma hoger is dan 2 euro.

Het is krachtens recht verboden om een wettig betaalmiddel te weigeren ter voldoening van een schuld.

Mijn advies aan de klanten is om gewoon gepast te betalen en met de boodschappen weg te lopen, want zij hebben immers aan hun wettelijke verplichting voldaan en zijn daarmee eigenaar geworden van de gekochte goederen.

Nu wordt (niet door de winkel gesteld overigens) gevreesd dat men de klant daarna zal weigeren nog goederen te kopen.

Aangezien het beleid van de Plusmarkt onrechtmatig is, ben ik benieuwd hoe de Plusmarkt zal reageren.

Ik verzoek u dan ook om mij te antwoorden wat er gedaan wordt als de klant met wettig geld betaald.

Ik verwacht van u op zeer korte termijn een reactie!

Met vriendelijke groet,

R.J.W. van den Bosch, jurist
============================================================

Ben benieuwd naar hun reactie.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies,
Ik denk wij op hetzelfde moment bijna dezelfde gedachten hadden.

Vandenbosch,
U krijgt het nog druk met schrijven van brieven en doen van aangiften. Komt u nog wel aan uw "echte" werk toe?

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Plusmarkt moet de aankondiging bij de ingang plaatsen, net als afronding (en niet accepteren van 1 en 2 muntjes) en het weigeren van grote euro-coupures. Dan staan ze in hun recht.

Als je dan de winkel ingaat, stem je in met hun "handelsvoorwaarden", ook al is het een wettig betaalmiddel. Ze zijn niet verplicht om zaken met je te doen.

Niet iets om je nou echt druk over te maken.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel: dat vermoed ik dus ook (zie mijn eerdere reactie), mede gezien: .......dit betekent dat ik ook het muntgeld niet meer mag gebruiken............

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanbenbosch,
Voor een jurist maak je wel een aantal kapitale denkfouten in je bericht. Laat mij je, als vriendendienst, je bericht herschrijven:

"Geachte heer, mevrouw,

Mij is ter ore gekomen dat de Plusmarkt in Bergschenhoek betaling in muntgeld weigert indien de somma meer is dan 2 euro.

Het is krachtens de wet verboden om een wettig betaalmiddel te weigeren ter voldoening van een schuld.

Mijn advies aan de klanten is om gewoon gepast te betalen en met de boodschappen weg te lopen, want zij hebben immers aan hun wettelijke verplichting tot betaling van de koopprijsvoldaan.

Nu wordt (niet door de winkel gesteld overigens) gevreesd dat men de klant daarna zal weigeren nog goederen te kopen.

Aangezien het beleid van de Plusmarkt onrechtmatig is, ben ik benieuwd hoe uw organisatie zal reageren.

Ik verzoek u dan ook om mij te antwoorden wat er gedaan wordt als de klant met een wettig betaalmiddelbetaald.

Ik verwacht van u op zeer korte termijn een reactie.

Met vriendelijke groet,

R.J.W. van den Bosch"

Overigens hoor je als jurist natuurlijk te weten dat de eigendom van een roerende zaak, niet registergoed niet overgaat door betalen van de koopprijs, maar door bezitsverschaffing. En die vindt al eerder plaats. De betaling van de koopprijs is slechts een voortvloeisel uit de koopovereenkomst.

Overigens geef ik met mijn herschrijving van uw verhaal geen goed- of afkeuring over de inhoud. Probeer alleen maar te helpen.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Winkelier mag elk biljet weigeren.

Enkele dagen geleden kocht ik voor een bedrag van € 165,-. Mijn twee briefjes van 100 werden geweigerd. Na protest kwam de chef, die pakte mijn twee briefjes van 100 euro en haalde ze door de scanner. Met het geld bleek niets mis, maar hij gaf de briefjes terug, wees mij naar de stickers met een rood kruis en verzocht me ze op het postkantoor te wisselen. Is het hun goed recht om wettige betaalmiddelen te weigeren?

Ja. Een winkelier mag bepalen dat hij niet in biljetten van 100 betaald wil worden. Of juist alleen in eurocenten. Of in pepernoten. Als een winkel die voorwaarden stelt, dan staat het u als klant vrij daarop in te gaan of niet. Als de voorwaarden u niet bevallen, dan gaat u niet akkoord. En dan koopt u dus niets bij die winkel.

Je kunt je afvragen wat een 'wettig betaalmiddel' dan nog waard is, als het iedereen vrij staat het te weigeren. Wel, die status komt van pas als er van tevoren niet iets is afgesproken over uitzondering van bepaalde biljetten. Dan valt men terug op de regel dat een wettig betaalmiddel een betaalmiddel is, waarvan je onder normale omstandigheden mag aannemen dat het als betaling geaccepteerd wordt.

Dus, als er in een contract van tevoren niets is afgesproken, de transactie heeft plaatsgevonden, de ander weigert dán achteraf uw biljet van €100,-, en het komt tot een rechtzaak, dan staat u sterker dan degene die de betaling in pepernoten eist.

Een rechtzaak hierover lijkt bijzonder onwaarschijnlijk, maar in theorie is het mogelijk. Stel u bent bij de kapper geweest, er hing geen briefje over 'geen grote biljetten', de kapper zei daar ook niets over, maar nadat u fris geknipt bent, gaat de kapper bij kassa tóch moeilijk doen over briefje van honderd. De kapper heeft u dan geknipt, zijn diensten aan u zijn niet meer terug te draaien. Als uw briefje van honderd hem niet bevalt, mag hij naar de rechter.

Voor winkels zal in de meeste gevallen gelden, dat zij de hele transactie niet laten plaatsvinden, als duidelijk is dat u met een biljet van honderd wilt gaan betalen. In dat geval zult u even moeten gaan wisselen, of gewoon ergens anders uw boodschappen doen.

Bron:http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-11-15/winkelier-mag-elk-biljet-weigeren

Het woordje biljet kunt u vervangen door muntgeld....

Dus het moet duidelijk aangegeven staan. In uw geval staat het duidelijk aangegeven en mag de supermarkt de speciale munten weigeren.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gebeld met de DNB,
De medewerker twijfelt er aan of je deze munten mag weigeren.
Ze hebben een andere status dan de 1 en 2 eurocent munt.

Ze verwijzen me door naar de KNM met de vraag.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel geld voor de grote biljetten en de 1 en 2 cent.
De mededeling van weigeren moet duidelijk zichtbaar bij de Ingang en bij de Kassa staan.
Alleen bij de kassa is niet voldoende.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op donderdag 22 jul 2010, 13:59: Birdies,
Ik denk wij op hetzelfde moment bijna dezelfde gedachten hadden.

Vandenbosch,
U krijgt het nog druk met schrijven van brieven en doen van aangiften. Komt u nog wel aan uw "echte" werk toe?

Gut wat bent u weer flauw en neerbuigend bezig. En nee ik kom inderdaad niet aan mijn echte werk toe en dat hoeft namelijk ook niet daar ik vakantie heb (vandaar dat ik ook meer reageer).

Wat doet u eigenlijk voor werk? Professioneel forumbezoeker en reageerder vanuit de WW of Bijstand?

Ik vind dit namelijk een serieus probleem, bijvoorbeeld omdat iemand in de bijstand in de eerste weken waarop nog niet besloten is op de definitieve bijstand wekelijks een contact bedrag van € 50 kan ophalen alszijnde leefgeld.
En wat te doen als u zelf met geld op zak zit en geen pinpas hebt of als de pinpas door welke reden dan ook geblokkeerd raakt of door gebrekkige apparatuur niet wil. Kan je dan ineens geen boodschappen meer doen?

Wat is nog de waarde van contant geld als straks winkeliers dit tot standaard gaan verheffen?

Het is misschien vreemd voor u maar ik heb het belang van de consument hoog in het vaandel staan. Ik accepteer ook geen zakelijke klanten die zich onbehoorlijk opstellen en verdedig menig particulier die ellende heeft met een bedrijf.

Uw reactie zegt dan ook veel meer over u dan over mij.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag bepaalde bankbiljetten weigeren, bijvoorbeeld biljetten van 100 euro of meer. Dat dient u dan wel duidelijk in uw winkel (bijvoorbeeld bij de kassa) aan te geven. Met een of meerdere stickers kunt u aangeven dat u bepaalde eurobiljetten niet accepteert.

Behalve gewone munten zijn er speciale euromunten in omloop: Herdenkings- of verzamelaarsmunten. Herdenkingsmunten zijn een wettig betaalmiddel in het hele eurogebied. Verzamelaarsmunten alleen in het land van uitgifte zelf. Met een sticker kunt u aangeven dat u bepaalde munten niet accepteert.

Bron: http://www.hbd.nl/pages/3100/Onderwerpen/Betalingsverkeer/Kassastickers.html

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

zinook schreef op donderdag 22 jul 2010, 14:11: Winkelier mag elk biljet weigeren.

Bron:http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-11-15/winkelier-mag-elk-biljet-weigeren

Het woordje biljet kunt u vervangen door muntgeld....

Niet correct: muntgeld heeft een andere status dan een biljet. Een bankbiljet is geen wettig betaalmiddel, muntgeld wel. Dit heeft zijn oorsprong in het feit dat een bankbiljet in feite een garantstelling is van de Nederlandsche Bank. Vroeger stond ook op bankbiljetten "De Nederlandsche Bank betaald aan toonder" en kon je een bankbiljet omwisselen bij de Nederlandsche Bank voor muntgeld.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.beveiligingnieuws.nl/newsimage/2006-08-22-1.jpg&imgrefurl=http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging/4062/Kassa-stickers_voor_controle_bankbiljetten.html&usg=__Do4KGAigzuwN86iqlAigxY72mW4=&h=108&w=165&sz=7&hl=nl&start=4&sig2=w6-tShcsSJZfBCP_hqnZUA&um=1&itbs=1&tbnid=deeu6BfFS8GGCM:&tbnh=65&tbnw=99&prev=/images%3Fq%3Dkassastickers%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1&ei=DDxITPLoLIn54AassbSgDA

Als je op bovenstaande link klikt, zie je een sticker waarop vermeld staat dat herdenkingsmunten niet geaccepteerd worden. Let wel! Het moet duidelijk bij de ingang van de winkel al aangegeven staan. Zie ook mijn antwoord van de site van het hoofdbedrijfschap detailhandel. Dus ook munten mogen geweigerd worden...

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik schreef: De winkelier zal zich moeten verdiepen in de bijzondere uitgaven en zo moeilijk is dat niet want de Koninklijke Nederlandse Munt geeft een brochure uit waar ze allemaal in staan.

En dat klopt niet.

Zover ik heb gevonden kun je alleen op www.herdenkingsmunt.nl de uitgaven bekijken en dan nog per uitgave. Inderdaad een vrij onmogelijke klus.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

22-08-2006 - Het Plaform Detailhandel Nederland heeft kassa-stickers laten ontwikkelen om de klant erop te attenderen dat in de desbetreffende winkel bankbiljetten op echtheid worden gecontroleerd.

Ook kan de stikker gebruikt worden indien bankbiljetten van 100, 200 en 500 euro niet worden geaccepteerd en er is een sticker ontwikkeld waarmee aangegeven kan worden dat verzamelaarsmunten niet worden geaccepteerd.

Bron: http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging/4062/Kassa-stickers_voor_controle_bankbiljetten.html

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off -topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

We zijn dus weer gewoon terug bij de verzamelaarsmunten van € 5 en € 10, zoals door mij aangegeven aan het begin van deze vraag en even verderop. dat dit kenbaar gemaakt moet worden bij de ingang en ter herinnering (als service) bij de kassa.

De Plusmarkt moet de aankondiging bij de ingang plaatsen, net als afronding (en niet accepteren van 1 en 2 muntjes) en het weigeren van grote euro-coupures. Dan staan ze in hun recht.

Als je dan de winkel ingaat, stem je in met hun "handelsvoorwaarden", ook al is het een wettig betaalmiddel. Ze zijn niet verplicht om zaken met je te doen.

Zo simpel is het.

Vraagsteller viel de sticker bij de pinautomaat op, mogelijk heeft hij de sticker bij de ingang "gemist".

Persoonlijk zou ik een dergelijke munt weigeren als wisselgeld, omdat ik dan met die munt (in m'n maag) zit en maar moet afwachten of een andere zaak/persoon deze munt als betaalmiddel accepteert.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

vanden bosch schreef op donderdag 22 jul 2010, 14:39:
zinook schreef op donderdag 22 jul 2010, 14:11: Winkelier mag elk biljet weigeren.

Bron:http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-11-15/winkelier-mag-elk-biljet-weigeren

Het woordje biljet kunt u vervangen door muntgeld....

Niet correct: muntgeld heeft een andere status dan een biljet. Een bankbiljet is geen wettig betaalmiddel, muntgeld wel. Dit heeft zijn oorsprong in het feit dat een bankbiljet in feite een garantstelling is van de Nederlandsche Bank. Vroeger stond ook op bankbiljetten "De Nederlandsche Bank betaald aan toonder" en kon je een bankbiljet omwisselen bij de Nederlandsche Bank voor muntgeld.

Nu wordt het weer leuk! Papiergeld is geen wettig betaalmiddel! Oftewel: als je er wel meebetaald, ben je er dus niet zeker van dat je volgens de regels en wetten van VandenBosch aan je verplichting tot betaling van de koopprijs hebt voldaan. Je moet dus maar afwachten of de winkelier een deal met je wil maken omtrent het accepteren van papiergeld.

Overigens is uw reactie over mijn (vermeende) occupatie ook zeer neerbujgend naar mensen waarvoor ik graag de ww-premie betaal. Blijkbaar ziet u mensen in de WW als profiteurs die niets anders te doen hebben dan op dit forum reageren. Wees dus gerust: ik betaal ww-premie en met liefde. En ja, ik betaal meer dan gemiddeld aan ww-premie. Maar ik betaal het tenminste... En daarnaast geld ook nog: wat zou het uitmaken of ik wel ww of bijstand zou ontvangen? Voor mijn kennis van zaken en mijn persoon helemaal niets.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Overigens is uw reactie over mijn (vermeende) occupatie ook zeer neerbuigend naar mensen waarvoor ik graag de ww-premie betaal. Blijkbaar ziet u mensen in de WW als profiteurs die niets anders te doen hebben dan op dit forum reageren...........

Mijn opmerking hier over (dat ik het denigrerend vond naar bepaalde groepen in de samenleving) moest blijkbaar dringend verwijderd worden.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Wat doet u eigenlijk voor werk? Professioneel forumbezoeker en reageerder vanuit de WW of Bijstand?...........

Wel vreemd dan overigens dat ze zo'n neerbuigende opmerking wel laten staan.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies,
2 duimen!

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien overbodig, maar hierbij een simpel antwoord:

Ja.
Nee.

Bron

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel75 schreef:"Nu wordt het weer leuk! Papiergeld is geen wettig betaalmiddel!"

3x raden waarom er wel een muntwet is en geen bankbiljetwet.
Muntgeld wordt uitgegeven door de Staat der Nederlanden. Bankbiljetten door een bank namelijk de Europese Centrale Bank. Uitzondering hierop zijn muntbiljetten, die wel door de Staat worden uitgegeven

Maar ik zie graag waarom u van mening bent dat bankbiljetten de status van wettig betaalmiddel hebben. Graag niet omdat u het vindt, maar onderbouwd met wetgeving.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wettig betaalmiddel

De euromunten zijn, evenals de eurobankbiljetten, in de eurolanden de enige betaalmiddelen die de hoedanigheid van wettig betaalmiddel hebben. Men is echter niet verplicht (het mag dus wel) voor één betaling meer dan vijftig muntstukken aan te nemen. Voor bankbiljetten geldt een dergelijke beperking niet.

Soms worden bepaalde bankbiljetten geweigerd. Dit kan alleen als duidelijk wordt aangegeven (bijvoorbeeld bij de kassa) dat bepaalde bankbiljetten niet worden geaccepteerd. Ook het afronden op bedragen van vijf eurocent moet duidelijk worden aangeven.

Het Ministerie van Financien over wettig betaalmiddel eurobiljetten is voor mij goed genoeg.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 22, 2010 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

slane

Naar mijn inschatting gaat deze winkel hier haar boekje te buiten. Het is echt niet zo, dat een winkelier allerlei bordjes aan de deur en bij de kassa mag hangen. Als die mededelingen haaks staan op de vigerende wetgeving, dan kan hij zo'n tekst er wel hangen, maar daarmee overtreedt hij dan wel de wet. Dat je dan maar als koper een andere winkel moet zoeken, is een goedkope dooddoener. Ik lees het zo: je mag niet meer dan de waarde van 2 euro aan muntgeld geven bij het afrekenen. M.i. is die regel onredelijk bezwarend en dus onwettig, maar goed, dat moet dan een rechter maar uitmaken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2010 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandenbosch,
Ik verwijs graag naar de bijdrage van collega Vladja en stel daarbij een wedervraag: Als u iets bij mij koopt en met papiergeld wenst te betalen, mag ik dat dus wel aannemen en vervolgens nog een nota sturen met de mededeling: "U hebt niet betaald met een wettig betaalmiddel. Gelieve nogmaals te betalen"?

ve
door verwijderd - Jul 24, 2010 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kost heel veel geld uit te vinden wat de rechter vind mbt tot het het weigeren van bizar muntgeld. Volgens de wet dient elk geregistreerd legaal bedrijf of supermarkt zich te houden aan de wet. Dus ze moeten ook puur juridisch gezien elk wettig betaalmiddel accepteren. En voorwaarschuwing via stickers helpen niet. Je kunt dus formeel wel uiteindelijk je gelijk halen maar dat is kostbaar en zinloos.

En je wilt niet weten hoeveel jubileummunten er zijn uitgegeven als wettig betaalmiddel. Het eigenlijke probleem zijn de extra kosten die supermarkten en andere bedrijven krijgen doorberekend door de banken. Het geld afgestort moet zonder vouwen en kreukels, kops liggen(elk biljet of munt moet perfect in stapeltjes aangeleverd worden). Een jubileummunt van 5 euro kost de afstorter al gauw 7,50 aan extra kosten. De bank in kwestie heeft immers iemand in persoon nodig deze euvele afwijking uit de machines te halen en alvorens deze munt bij de nederlandse bank ingeleverd is kost dat 50 euro, 45 meer dan de intrinsieke waarde.

In nederland is elke fatsoenlijke grote bank al gauw een systeembank. Juist daar ligt de oorzaak. Die banken kunnen van alles verzinnen ten koste van en toch blijven bankieren.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van de betreffende PLUS-supermarkt:

Geachte heer van den Bosch,

Ik weet niet waar u deze informatie vandaan heeft maar in onze winkel kan elk bedrag met muntgeld afgerekend worden mits dit in alle redelijkheid gebeurt.(geen bedrag van 100 euro in munten van 5 cent bijvoorbeeld)
Ik ga er vanuit dat uw vraag op deze manier voldoende beantwoordt is.

Met vriendelijke groet,

Marcel Warmerdam
Bedrijfsleider

============================================================
Kennelijk heeft de vraagsteller het verkeerd gezien.

P.S. voor wat betreft de informatie op het Min. v. Financiën wacht ik nog op antwoord van het ministerie.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandenbosch,
Weer eens te hoog van de toren geblazen dus. Eerst gewoon goed lezen doet een goed jurist eerst.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op maandag 26 jul 2010, 13:22: Vandenbosch,
Weer eens te hoog van de toren geblazen dus. Eerst gewoon goed lezen doet een goed jurist eerst.

Ik snap niet wat u bedoeld hoor. Ik heb de vraag niet gesteld op dit forum.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

En mijn vraag aan Postbus 51 was kennelijk te moeilijk...

=================
Uw kenmerk is E1421602

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega.

Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.

Met vriendelijke groet,

Postbus 51 Informatiedienst
=======================
Wordt vervolgd dus

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, maar wel meteen op hoge poten overbodige reactie gestuurd. Goede lezing van de vraag had je dit antwoord ook al kunnen gegeven (zoals door andere respondenten ook aangegeven).

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

vanden bosch schreef op maandag 26 jul 2010, 13:33: En mijn vraag aan Postbus 51 was kennelijk te moeilijk...

=================
Uw kenmerk is E1421602

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega.

Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.

Met vriendelijke groet,

Postbus 51 Informatiedienst
=======================
Wordt vervolgd dus

en wie is hier nu neerbuigend....

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

vanden bosch schreef op maandag 26 jul 2010, 12:58: Het antwoord van de betreffende PLUS-supermarkt:

Geachte heer van den Bosch,

Ik weet niet waar u deze informatie vandaan heeft maar in onze winkel kan elk bedrag met muntgeld afgerekend worden mits dit in alle redelijkheid gebeurt.(geen bedrag van 100 euro in munten van 5 cent bijvoorbeeld)
Ik ga er vanuit dat uw vraag op deze manier voldoende beantwoordt is.

Met vriendelijke groet,

Marcel Warmerdam
Bedrijfsleider

============================================================
Kennelijk heeft de vraagsteller het verkeerd gezien.

P.S. voor wat betreft de informatie op het Min. v. Financiën wacht ik nog op antwoord van het ministerie.

------------------------------------------------------------
van den Bosch,

ik heb het niet verkeerd gezien
dus u geef wel heel snel uw conclusie

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slane,
Daar is VandenBosch goed in. Hij is blijkbaar alziend en alwetend en is overal bij. Klinkt haast religieus eng. Denk ook dat hij zich binnenkort uitroept tot redder van onze natie en alleenheerser wordt.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

slane schreef op maandag 26 jul 2010, 16:08:
van den Bosch,

ik heb het niet verkeerd gezien
dus u geef wel heel snel uw conclusie

Dit is het verhaal van de bedrijfsleider zelf voor alle duidelijkheid, die totaal niet snapt waar u het over heeft - ik heb hem ook nog aan de telefoon gehad overigens- . Wellicht handig om het dan eens aan te geven aan de bedrijfsleider.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

vanden bosch schreef op maandag 26 jul 2010, 16:38:
slane schreef op maandag 26 jul 2010, 16:08:
van den Bosch,

ik heb het niet verkeerd gezien
dus u geef wel heel snel uw conclusie

Dit is het verhaal van de bedrijfsleider zelf voor alle duidelijkheid, die totaal niet snapt waar u het over heeft - ik heb hem ook nog aan de telefoon gehad overigens- . Wellicht handig om het dan eens aan te geven aan de bedrijfsleider.

En wederom een oordeel over iemands verstand. Als de bedrijfsleider het niet snapt, dan heb je het als goed jurist toch kunnen uitleggen? Jij weet immers wat er op het bordje staat en wat er mee bedoelt wordt en anders stel je ze wel aansprakelijk, doet aangifte etc.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marcel75,

zoals ik al duidelijk heb gemaakt heb ik de bedrijfsleider ook nog aan de telefoon gehad. Hij beweert dat het nergens staat! En ja ik heb het hem uitgelegd waar het zou moeten staan.

Op de rest van uw 'opmerkingen' ga ik niet in. Ik zal me niet verlagen tot uw nivo.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige bijdragen gaan niet meer over het onderwerp. Wil een ieder in het vervolg van dit topic weer alleen reageren op het aan de orde gestelde? Alvast bedankt.

De redactie

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........ik heb het niet verkeerd gezien.......... Wellicht heb je de tekst verkeerd geïnterpreteerd. Mocht je er binnenkort weer zijn: misschien kun je dan even de tekst precies noteren? Dan wordt e.e.a. hopelijk duidelijker.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2010 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn conclusie is zo.

Via de link van frans75
En het gesprek dat ik had met de medewerker van DNB.

De winkelier mag de munten weigeren, als het duidelijk bij de kassa en de ingang van van de winkel is aangegeven.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inmiddels ook antwoord op de status van Eurobankbiljetten.

De Nederlandse bankbiljetten waren zoals ik al aangaf geen wettig betaalmiddel. De Eurobankbiljetten zijn wettig betaalmiddel op basis van artikel 128, lid 1 van het Verdrag betreffende de werking van Europese Unie:

=================================================

Geachte heer Van Den Bosch,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt op basis waarvan
eurobankbiljetten een wettig betaalmiddel zijn in Nederland.

De euro is een wettig betaalmiddel op basis van artikel 128, lid 1 van het Verdrag betreffende de werking van Europese Unie:

'De Europese Centrale Bank heeft het alleenrecht machtiging te geven tot de uitgifte van bankbiljetten in euro binnen de Unie. De Europese Centrale Bank en de nationale centrale banken mogen bankbiljetten uitgeven. De door de Europese Centrale Bank en de nationale centrale banken uitgegeven bankbiljetten zijn de enige bankbiljetten die binnen de Unie de hoedanigheid van wettig betaalmiddel hebben.'

De volledige tekst van het voornoemde verdrag vindt u via de onderstaande link:
http://www.minbuza.nl/dsresource?objectid=buzabeheer:21862&type=org
(link)

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Hans Liemburg
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst
===========================================

Ik zat dus inderdaad fout zo blijkt.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2010 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

En de volgende keer weigert de Plusmarkt de toegang, omdat ze een dergelijke handelswijze niet op prijs stellen en geen zaken meer willen doen. En de Plusmarkt staat volkomen in haar recht om de toegang tot de winkel te weigeren. Lekker handig.

Vladja

Vladja slaat hier de plank mis. Om iemand een winkelontzegging te geven moet die persoon tenminste een strafbaar feit gepleegd hebben. Met gepast geld betalen valt daar vermoedelijk niet onder.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2010 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hippo,
Het staat iedere ondernemer vrij om wel of geen zaken met iemand te doen. Ook mag hij de toegang tot zijn pand weigeren, net zoals jij ook niet iedereen die aanbelt binnen hoeft te laten.