sp
door spoekie999 Apr 18, 2014 om 21:38
Geldzaken & recht

Postcodeloterij

Onlangs weer een prijs gewonnen bij de postcodeloterij: een stuk chocolade. Een paar maanden eerder een taart en een half jaar geleden een bak met ijs. Al deze spullen bevatten gluten. Als je een glutenallergie hebt, heb je totaal niets aan deze prijzen. Waarom keert de postcodeloterij geen geld uit in plaats van prijzen in natura. Ik kan mijn loten toch ook niet in natura betalen?

3359 19 Rapporteer

ma
door marijke1953 - Apr 18, 2014 om 21:52
136 Antwoorden / 3 Vragen

De PCL koopt deze producten voor een relatief lage prijs in. Hierdoor ontvangen mensen voor hun gevoel een hogere prijs, dan bij uitkeren van een geldprijs.

U speelt vast niet mee om deze producten te winnen, dus waarom geeft u ze niet aan uw familieleden? Probleem opgelost.

sp
door spoekie999 - Apr 18, 2014 om 22:49
9 Antwoorden / 19 Vragen

Ik speel niet mee om evt gewonnen prijzen aan anderen te moeten afgeven.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 19, 2014 om 00:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Figuurlijk en letterlijk een (goedkope) zoethouder om u maar te laten merken dat u ook een prijs kan winnen.

door 1953 - Apr 19, 2014 om 04:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Daarvoor doe ik ook dan niet mee met die gekte, dan weet ik zeker dat geen verlepte bosje roosjes - milieuonvriendelijk gekweekt in Afrika - ergens-in-Verweggistan hoeft op te halen net zoals die andere knullige (troost)prijsjes als zoethoudertjes.

ma
door marijke1953 - Apr 21, 2014 om 21:05
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=spoekie999 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 22:49]Ik speel niet mee om evt gewonnen prijzen aan anderen te moeten afgeven.

Valt sowieso weinig te winnen. Het uitkeringspercentage van de postcodeloterij is ongeveer 35%, waar slechts een deel van de prijzen een geldprijs is. Bovendien moet u over grote prijzen ook nog kansspelbelasting betalen.

Indien u geld wil winnen, doe dan mee aan de Staatsloterij: bijna 70% van uw inleg wordt bruto uitgekeerd. Als geldprijs.....

forever-nl
door forever-nl - Apr 21, 2014 om 21:38
400 Antwoorden / 11 Vragen

Bij de staatsloterij blijft ook 'slechts' 60% over nadat kansspelbelasting er af is.
Ik heb een nog beter advies: Helemaal niet aan loterijen meedoen.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2014 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent wel een boffer dat u al drie keer een prijs gewonnen hebt.

Ik win nooit wat, maar goed, ik doe dan ook niet mee.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 22, 2014 om 19:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 16:33]U bent wel een boffer dat u al drie keer een prijs gewonnen hebt.

Ik win nooit wat, maar goed, ik doe dan ook niet mee.
Dan bent u net als ik de winnaar.

mahadma
door mahadma - Apr 22, 2014 om 22:42
11569 Antwoorden / 51 Vragen

En àls er prijzen in natura worden uitgekeerd, dán zijn het weer "flut"prijsjes, waar dan weer vragen over komen. Als "men" wat krijgt of wint, is het nooit goed.

forever-nl
door forever-nl - Apr 22, 2014 om 23:53
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het gaat hier bovendien vrees ik om ijs/chocola/taart van een specifiek merk dat ook enkel bij een specifiek verkooppunt afgehaald kan worden. De Postcode Loterij zal deze producten vermoedelijk tegen zeer gereduceerde tarieven afnemen. Het is namelijk gewoon een vorm van promotie voor zowel de fabrikanten als verkooppunten. Het enige wat ik mij dan nog afvraag is of de Postcode Loterij deze 'prijzen' voor het 'volle' tarief als prijs afboekt. Iemand die dat weet?

ma
door marijke1953 - Apr 23, 2014 om 13:29
136 Antwoorden / 3 Vragen

Wat bedoelt u met afboeken? Van de inleg gaat 50% gaat naar 'goede doelen', 35% grofweg naar prijzen en 15% naar operationele kosten, waaronder geweldige reclamefolders en tv-programma's met zielige kindertjes. Hoe lager de prijzen hoe meer geld voor uitvreters als Boudewijn Poelmann, die rijk wordt over de rug van goede doelen.

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 01:02
400 Antwoorden / 11 Vragen

De taarten, chocola en het ijs die de Postcode Loterij uitkeert vertegenwoordigen een bepaalde winkelwaarde. Het bedrag dat de klant zou neertellen als hij/zij het product zelf gaat kopen.

Maar er zit ook een promotioneel stukje aan de prijzen in natura:
- Het product zal in de toekomst mogelijk vaker aangeschaft worden.
- De winnaar komt mogelijk vaker bij de winkel om iets te kopen.
- De prijzen in natura worden onder de aandacht gebracht bij de rest van Nederland op verschillende manieren.

Door het promotionele gedeelte krijgt de Postcode Loterij korting en hoeft niet het "normale" bedrag te betalen. Hoeveel korting zal verschillen per geval maar vermoedelijk is deze in ieder geval aanzienlijk.

De vraag die ik mij stel is of de Postcode Loterij eerst de korting op het product aftrekt alvorens het geheel aan uitgekeerde prijzen op te tellen. Als er 100.000 taarten worden uitgekeerd met een winkelwaarde van 5 euro, terwijl de Postcode Loterij 2,50 euro betaald na korting. Dan kan de Postcode Loterij in principe 500.000 euro bij de prijzenpot optellen, terwijl ze zelf maar 250.000 euro hebben uitgegeven.

Het is dus de vraag welke methode men gebruikt en als ze de winkelwaarde bij de prijzenpot optellen dan vraag ik mij af waar de andere helft van het geld blijft.

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2014 om 08:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=forever-nl schreef op maandag 21 apr 2014, 21:38]Bij de staatsloterij blijft ook 'slechts' 60% over nadat kansspelbelasting er af is.
Ik heb een nog beter advies: Helemaal niet aan loterijen meedoen.
Nee, er wordt geen kansspelbelasting afgehaald als je een prijs wint in de staatsloterij. Dat is juist het aantrekkelijke.

fl
door flessebon - Apr 24, 2014 om 08:37
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het lijkt inderdaad allemaal promotie van bepaalde producten. De fiets die je kunt winnen is geen normale fiets maar een in speciale kleuren, duidelijk een uithangbord van deze loterij.

ma
door marijke1953 - Apr 24, 2014 om 19:23
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 24 apr 2014, 08:34][quote=forever-nl schreef op maandag 21 apr 2014, 21:38]Bij de staatsloterij blijft ook 'slechts' 60% over nadat kansspelbelasting er af is.
Ik heb een nog beter advies: Helemaal niet aan loterijen meedoen.
Nee, er wordt geen kansspelbelasting afgehaald als je een prijs wint in de staatsloterij. Dat is juist het aantrekkelijke.

Staatsloterij betaalt ook kansspelbelasting. Ze adverteren alleen mrt belastingvrije prijzen.

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 19:56
400 Antwoorden / 11 Vragen

De kansspelbelasting gaat pas in bij prijzen vanaf € 454,- Dit geldt ook voor de staatsloterij, waarvan het goede doel zelfs de staat is. En de Postcode Loterijen hebben inderdaad bepaalde kleuren en een bepaald logo. Hoewel er ruim 150.000 van in de omloop zouden moeten zijn, heb ik er nog nooit één in het wild gezien. Enkel bij mijn moeder in de schuur.

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2014 om 21:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hou toch eens op met dat gezeur. Als je een prijs wint van 1000 euro bij de staatsloterij, dan hoef je geen kansspelbelasting te betalen!

Het verschil met de Staatsloterij en de Postcodeloterij
De staatsloterij is van de overheid. Als u bijvoorbeeld €2.000.000,- wint, is dat netto. U mag de twee miljoen Euro geheel houden. Over een prijs in de Postcodeloterij wordt gewoon 29% ingehouden. U moet dan nog eens €580.000,- “terugbetalen” aan de overheid.

Kllik HIER

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 22:13
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het klopt inderdaad dat de staatsloterij de prijzen uitkeert nadat zij er zelf de kansspelbelasting voor betalen. De inleg gaat voor ongeveer 70% op aan prijzen, maar wat je daadwerkelijk krijgt is 60% (dit door aftrek van de kansspelbelasting). Dat de staatsloterij eigendom is van de overheid heeft niet als gevolg dat ze ineens boven de wet staan.

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2014 om 22:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat beweer ik ook helemaal niet. Het gaat mij erom dat als je bijv 100.000 wint, dat je dat ook echt krijgt. En dat is aantrekkelijk. Wat eraan vooraf gaat interesseert me helemaal niet. Nou ja, het komt in de grote staatspot, dus kan geen kwaad. Safe your country.

Niet bij de postcodeloterij, als Gaston met een mooie auto voor je deur staat, dan mag je daar toch nog even 29% kansspelbelasting over betalen. Daar denken mensen vaak niet over na.